زینت کریمی، بابک سراج -اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

بازهم کارگران ایران خودرو قربانی حادثه شدند

صبح روز ۳۰ شهریور اتوبوس سرویس کارگران ایران خودرو که کارگران را به محل کار میبرد، در حوالی جهان شهر کرج دچار تصادف شد که بر اثر این تصادف یکی از کارگران جان باخت و ده کارگر دیگر زخمی شدند. بنا به اظهارات کارگران ایران خودرو این واقعه در روز تعطیل رسمی عید غدیر رخ داده است. کارگران ایران خودرو بنا به تصمیم کارفرما مجبورند در روزهای تعطیل کار کنند و همینطور بیشتر اوقات مجبور به اضافه کاری اجباری هستند.

دستگیری کارگران معترض پارس خودرو با شکایت نهاد ریاست جمهوری

بنا به خبر سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، جمعی از کارگران اخراجی پارس خودرو طی هفته های گذشته در اعتراض به اخراج خود بارها در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده اند. در پی تجمع شنبه بیستم شهریور سه تن از آنان با شکایت نهاد ریاست جمهوری توسط عوامل نیروی انتظامی بازداشت و پس از ارجاع آنان به دادسرای ناحیه یازدهم بعد از ساعاتی با دستور قاضی کشیک آزاد شدند. این کارگران در ماه های گذشته پیگیری های زیادی را از طریق مجلس، وزارت کار و نهاد ریاست جمهوری برای بازگشت بکار انجام داده اند.

جانباختن دو تن از کارگران روغن سازی قزوین

دو نفر از کارگران مصدوم حادثه انفجار تانکر در کارخانه روغن سازی، در منطقه رامشان استان قزوین، به دلیل شدت سوختگی جان خود را از دست دادند. این واقعه روز ۲۷ شهریور ماه به علت انفجار تانکر حامل هیدروکربن در یک کارخانه تولید روغن در قزوین رخ داده است، ۵ نفر از کارگران به همراه راننده تریلی و یک نوجوان ۱۲ ساله دچار سوختگی شدند. دو نفر از این کارگران عصر روز دوشنبه ۲۹ شهریور دو روز پس از حادثه در بخش سوختگی بیمارستان رجایی قزوین جان خود را از دست دادند. از سوی دیگر دو تن دیگر از کارگران حادثه دیده، از درصد سوختگی بالای ۹۰ درصد رنج میبرند و به بیمارستان مدنی کرج منتقل شده اند.

اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران شهرداری لوشان

۷۵ نفر از کارگران شهرداری لوشان طی سه ماه گذشته دستمزد و حق بیمه شان پرداخت نشده است. این کارگران بدنبال بی توجهی مسئولان شهرداری و شورای شهر لوشان به پرداخت مطالباتشان در مقابل شهرداری تجمع کردند. تعدادی از کارگران به دلیل پرداخت نشدن سهم بیمه مشاغل سخت و زیان آور، از شش ماه پیش معطل صدور احکام بازنشستگی خود هستند.

تجمع کارگران شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس

کارگران شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس در اعتراض به عدم پرداخت حقوق، حق بیمه و دیگر مطالباتشان مقابل ساختمان مدیریت شرکت در اسلامشهر تهران تجمع کردند. دو ماه است که حقوق ۲۰۰ نفر از کارگران پرداخت نشده و از زمان تحویل این شرکت توسط مدیریت جدید، کارانه، بهره وری، اضافه کاری، حق بیمه و حتی پول ناهار پرسنل نیز پرداخت نگردیده است.

اعتصاب در كارخانه گندله سازی اردكان

كارگران کارخانه گندله سازی اردکان یزد در اعتراض به پرداخت نشدن شش ماه حقوقشان، دست به اعتصاب زده و این کارخانه را به طور کامل تعطیل کردند. کارگران که از روز یکشنبه ۲۸ شهریور ماه اعتصاب خود را آغاز کرده اند، خواستار پرداخت کامل حقوق، سنوات و عیدی خود هستند. در پی این اعتصاب، كارفرما وعده پرداخت دو ماه از حقوق معوقه کارگران را داده است. كارگران اعلام کردند اگر كارفرما به تعهد خود عمل نكند، به اعتصابشان ادامه خواهند داد.

تجمع اعتراضی دستفروشان اهواز مقابل استانداری

جمعی از دستفروشان شهر اهواز با تجمع مقابل استانداری رژیم خواستار تعیین تکلیف و تعیین محل استقرار خود شدند. هشت ماه است که شهرداری و فرمانداری رژیم دستفروشان را از سطح شهر جمع آوری کرده و قرار بود آنها را در محیطی دیگر مستقر کند اما همچنان بلاتکلیف هستند. پیش از این نیز دستفروشان هسته مركزی اهواز به منظور پیگیری وضعیت خود دست به تجمع مقابل فرمانداری زده بودند. باتوجه به نرخ بالای بیکاری و حاشیه نشینی در اهواز، دستفروشی یکی از مشکلات این کلان شهر است که در سال های اخیر بر شدت آن افزوده شده است.

ادامه بی حقوقی کارگران شهرداری در اهواز

بیش از یکصد کارگر خدماتی این شهرداری بین دو تا پنج ماه حقوق معوقه دارند. در هفته جاری این کارگران به صورت پیاپی مقابل ساختمان شورای شهر اهواز دست به تجمع زدند. در حالی این نارضایتی ها در بخش های مختلف شهرداری اهواز ادامه پیدا می کند، که پیش از این اعتراضات کارگران شهرداری منطقه ۴ این شهر در خردادماه سال جاری، به بازداشت این کارگران و گشایش پرونده قضایی برای آنها انجامید.

کشته و زخمی شدن دو کارگر کارخانه سیمان دورود

صبح روز پنجشنبه هفته پیش دو کارگر واحد سه سیمان دورود حین انجام رفع گرفتگی یکی از دریچه ها، با فشار مواد مذاب سیمان روی سرشان از ارتفاع ۵۰ متری به پایین پرتاب شدند. در جریان این سانحه یکی از کارگران جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر مجروح شد. *