-زینت کریمی، بابک سراجاخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

دومین روز تجمع کارگران پارس قو

۷۰ نفر از کارگران واحد روغن قو در ادامه اعتراض روز سه شنبه خود و همکارانشان صبح روز چهارشنبه مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه و تامین امنیت شغلی هستند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاشی نیلو

کارگران کارخانه کاشی نیلو اصفهان در اعتراض به اخراج خود از کار در مقابل این واحد تولیدی تجمع کردند. کارگران می گویند وضعیت بحرانی این واحد تولیدی کارگران را دچار مشکل کرده است، به طوری که علاوه بر معوقات مزدی و عدم پرداخت به موقع دستمزدها، کارگران این واحد در مقاطع مختلف اخراج شده اند. کارخانه کاشی نیلو ماهها است دچار بحران شده و کارگران این کارخانه هر بار برای درخواست مطالبات و حقوق های عقب افتاده خود اقدام به تجمع می کنند. در سال جاری و در ماههای گذشته چند نوبت کارگران این کارخانه در اعتراض به معوقات مزدی خود دست به تجمع اعتراضی زده اند.

 

آزادی دو تن از کارگران پارس خودرو

دو نفر از کارگران اخراجی معترض کارخانه پارس خودرو که روز هیجدهم آبانماه بازداشت شده بودند، با قرار وثیقه آزاد شدند. “منوچهر احساسی و مهدی خاک” با قرار وثیقه تا برقراری دادگاه آزاد شدند. داوود رفیعی، کارگر سوم همچنان در بازداشت به سر می برد. پس از تجمع اعتراضی جمعی از کارگران اخراجی پارس خودرو مقابل کارخانه، سه نفر از معترضان با شکایت کارفرما دستگیر شدند. کارگران اخراج شده بین ۸ الی ۱۶ سال سابقه کار در پارس خودرو دارند.

تجمع اعتراضی کارگران فرش پارس

صبح روز دوشنبه، بیش از ۲۷۰ تن از کارگران شاغل در کارخانه فرش پارس در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما نسبت به پرداخت معوقات مزدی، مقابل درب ورودی این واحد تولیدی تجمع کردند. کارفرمای این کارخانه به بهانه های مختلف از پرداخت پنج تا هفت ماه دستمزد معوفه کارگران خودداری می ورزد.

تجمع کارگران کشتارگاه پرندک خزر

کارگران کشتارگاه “پرندک خزر” صومعه سرا در اعتراض به بی توجهی مقامات استانداری گیلان نسبت به مطالبات شان ار کارفرما اجتماع کردند. ۱۰۰ کارگر اخراجی کشتارگاه “پرندک خزر” ۷ ماه بعد از تعطیلی این واحد تولیدی با وجود صدور حکم توقیف اموال کارخانه هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمت خود را دریافت کنند. این کارگران بین ۶ تا ۱۴ ماه دستمزد معوقه طلب دارند. گفته می‌شود بانک کشاورزی اموال کارخانه را برای وصول طلب میلیاردی‌اش توقیف کرده است. کارگران میخواهند بانک کشاورزی کشتارگاه را از رهن خود خارج کند تا کارگران بتوانند اموال این کشتارگاه را به فروش برسانند و به مطالبات خود برسند.

 

مصدومیت سه کارگر بر اثر آتش سوزی

آتش سوزی در یک کارگاه تولیدی کفش در چهارراه مخبر الدوله موجب مصدومیت سه کارگر شد.

کشته شدن یک راننده تراکتور در هفت تپه

شب سوم آذرماه، یک کارگر راننده تراکتور در مسیر جاده  مزارع نی شکر به کارخانه نی شکر هفت تپه در شهر شوش، بر اثر منحرف شدن تراکتور حاوی بار نی شکر جان خود را از دست داد.

 

مرگ یک کارگر معدن گل‌گهر سیرجان

روز سه شنبه ، یک کارگر ۲۷ ساله معادن اقماری گل گهر حین کار بر اثر برخورد قطعه رینگ لاستیک تراک جان خود را از دست داد.

 

مرگ صدها کارگر در خراسان رضوی

در چهار ماهه نخست سالجاری ۴۴۷ نفر در خراسان‌رضوی در اثر حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند. آمار تلفات جانی در محیط کار در این شهر و شهرهای دیگر کشور به دلیل عدم ارائه آموزش صحیح به کارگران و فقدان تجهیزات ایمنی نسبت به سال گذشته رو به افزایش است.

اعتصاب کارگری گسترده در آرژانتین

چند ده هزار کارگر و کارمند بخش عمومی شاغل در بخش‌های مختلف در آرژانتین دست از کار کشیدند و در خیابان های بوینس آیرس تجمع کردند. این کارگران به اخراج‌های گسترده و موج تعدیل ها در ماههای گذشته اعتراض دارند. کارگران آرژانتینی پیش از این نیز بارها در اعتراض به بیکاری‌های گسترده تجمع اعتراضی ترتیب داده بودند اما این اعتصاب اخیر، خیابان‌ها را لبریز از معترضینی کرده که از شرایط فعلی به ستوه آمده‌اند. *