رضا دانش-یادداشت سردبیر به مناسبت انتشار اولین شماره نشریه سوسیالیسم امروز

یادداشت سردبیر به مناسبت انتشار اولین شماره نشریه سوسیالیسم امروز

رضا دانش

در اوائل اسفند ماه 1395 جمعی از فعالین سیاسی کمونیست و کارگری از تصمیم خود مبنی بر ایجاد حزب جدید کمونیستی در ایران خبر دادند. به منظور بیان اهداف و تفاوتهای این جمع با سایر احزاب موسوم به کمونیست به مقوله حزبیت سیاسی و نحوه کار و فعالیت کمونیستی و امر سازماندهی و رهبری تشکیلات به صورت جسته و گریخته سمینارها و مطالبی در فضای اینترنتی انتشار یافته است. با توجه به حجم وسیع تبلیغات منفی، شایعه سازیها، تماسهای تلفنی با افراد و سواستفاده از عواطف و احساسات افراد و تلاش در جهت ایجاد شک و شبهه با  راه اندازی کمپینهای جانبی در میان هواداران و سمپاتهای بحث ایجاد حزب سوسیالیستی جدید در فضای سیاسی ایران در سطح علنی و اقدامات غیرسیاسی در سطح تشکیلات و بهره گیری از مشکلات اقتصادی برخی افراد توسط رهبری حزب حکمتیست ما را بر آن داشت تا در جلسه حضوری 27 و 28 اسفند 95 انتشار نشریه سوسیالیسم امروز را در دستور کار این جمع قرار دهیم تا با تمرکز بر بیان تفاوتها و تمایزات حزب مورد نظر ما با سایر احزاب، تصویری دقیق تر و کامل تر از آنچه مد نظر است در اختیار عموم قرار دهد. این نشریه با تصمیم هیئت هماهنگ کننده و موافقت سایر رفقای همراه در پروژه تا مقطع کنفرانس موسس منتشر خواهد شد. ما تلاش خواهیم کرد تمایز سیاسی بین خطوط متفاوت، و تفاوت بینش سازمانی کمونیستی و غیر کمونیستی را بیش از پیش در معرض دید خوانندگان این نشریه قرار دهیم.

هم چنان که در فراخوان مشترک آمده است: “ما به مثابه طبقه کارگر، جنبش آزادی زن، جوانان انقلابی و جنبش سوسیالیستی و کمونیستی، مسئول و موظف هستیم نظام سرمایه داری حاکم و قوانین ضد بشری آن را که بوی تعفن مذهبی و نژاد پرستی دارد به زباله دان تاریخ بسپاریم و آحاد جامعه را به یک جامعه آزاد و برابر، مرفه و خوشبخت نائل گردانیم. این امر خطیر نیازمند پایان دادن به سیاستها و سنت های مبارزاتی رایج و ناظر بر اپوزیسیون چپ، عبور از سیاست انتظار و تسریع در روند سرنگونی انقلابی رژیم است. جنبش ما نیازمند نقد پیگیر سیاستهای پوپولیستی چپ، و فراخوان جامعه به اتحاد و تشکل، توسل به قهر انقلابی و بازگشت به کمونیسم انقلابی مارکس، و سازماندهی پراتیک انقلابی و کارگری است. به میدان آمدن حزب سوسیالیستی طبقه کارگر که در جدال طبقاتی، دخیل بوده و بر تقویت و گسترش مبارزات متشکل کارگران و زنان و جوانان در ایران و منطقه تمرکز داشته باشد، نیاز واقعی جنبش ماست.”

نشریه سوسیالیسم امروز به سهم خود تلاش میکند زمینه بحث و جدل سیاسی متمدنانه و سرشار از احترام متقابل را به دور از ادبیات ناسالم و پرخاشگرانه فراهم کند تا از زوایای مختلف پروژه ایجاد حزب را از دیگاه موافقان و مخالفان مورد کنکاش و بررسی قرار دهد. زیرا همانگونه که در فراخوان مشترک آمده است: ” پایان دادن به عمر ننگین چنین رژیمی و طبقه حاکمه با “حزب تبلیغ”، “حزب حقوق بشری”، “حزب معلم”، “حزب زنده باد مردم”، “حزب انقلاب انسانی”، حزب دنباله رو و پوپولیست، و با احزاب صرفا خارج کشوری، و یا امید بستن به كشمکش درونی رژیم و با پرچم ملی و ناسیونالیستی ممکن نخواهد شد. حزب ما باید حزبی باشد کە علیه این سیاستها خود را تعریف می کند و تسلیم وضع موجود نباشد و برای تغییر وضع موجود و کسب قدرت سیاسی، میلیتانت و ماکسیمالیست عمل کند. ما برای پر کردن این خلا واقعی فراخوان ایجاد یک حزب سیاسی و سوسیالیستی و انقلابی را به همه کارگران و آزادیخواهان اعلام می کنیم. ما معتقد هستیم که این رژیم را باید با قهر انقلابی به زیر کشید، پاسخ دادن به این ضرورت تاریخی مستلزم تشکیل چنین حزب سیاسی، سوسیالیستی، کارگری و ملیتانت است که ما در صدد ایجاد آن هستیم.”

نشریه سوسیالیسم امروز نیازمند همکاری و همیاری کسانی است که راهی دیگر و مسیری دیگر را با آنچه تاکنون تجربه شده است دنبال میکنند تا به اهدافی که برای خود ترسیم کرده است جامه عمل بپوشاند. حضور فعال و موثر فعالین جنبشهای اجتماعی و مبارزان راه آزادی و برابری، عناصر کمونیست جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر، فعالین عرصه آزادی زن، مردم به تنگ آمده از حکومت سرمایه اسلامی در همراهی با نشریه و شرکت در مباحثات و جدلهای آتی ضامن موفقیت ما در پروژه تشکیل حزبمان خواهد بود. برای نشریه مطلب بنویسید، انتقادات، پیشنهادات و سوالات خود را بفرستید تا نشریه پربارتری داشته باشیم. این نشریه تریبون تمامی کسانی است که به مبارزه برای سرنگونی کلیت جمهوری اسلامی و برقراری جمهوری سوسیالیستی باور دارند. ما به آزادی بی قید و شرط بیان اعتقاد راسخ داریم نه نها در این نشریه بلکه همانگونه که در فراخوا مشترک آمده است: “حزبی که ایجاد میشود از نظر سازمانی و مناسبات درونی با چپ موجود تماما متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه بر مصوبات و تصمیمات جمعی و ارگانهای منتخب متکی و حول آن متحد است و باید یک حزب کاملا منضبط و مستحکم و جدی باشد، اما همزمان باید در کلیه سطوح حزب آزادی بی قید و شرط بیان و نقد را تضمین و نهادینه کند. ایجاد فشار و فضای سرکوب به هر شکلی علیه منتقدین و اقلیت در حزب جرم محسوب میگردد.”

در پایان یک بار دیگر “مبارزین راه آزادی و برابری، كارگران، زنان و مردان و جوانان رزمنده و سوسیالیست و همه کمونیستها، گروهها و نیروهای آزادیخواه و سرنگونی طلب را به همراهی و حمایت از این حرکت فرا می خوانیم.”

 25 مارس 2017

5 فروردین 1396