رحمت فاتحی-پوپولیزم وشفافیت!در حاشیه مطلب سیاوش دانشور(در باره تبلیغات ضد چپ، سوسیالیسم….)

پوپولیزم وشفافیت!

در حاشیه مطلب سیاوش دانشور(در باره تبلیغات ضد چپ، سوسیالیسم….)

رحمت فاتحی

نوشته ای تحت عنوان “در باره تبلیغات ضد چپ، سوسیالیسم تنها راه رهائی مردم ایران است” از طرف سیاوش دانشور در نشریه کمونیست شماره  ٣٧٨  از حزب کمونیست کارگری-  حکمتیست  منتشرشده است. بعد از چند بار خواندن آن، یقین حاصل  شد کە هدف از این نوشته چه میباشد. زیرا معمولا انسانهای پوپولیست از هر دری سخنی میگویند و در آخر بی سخن بیرون میروند. متاسفانه باید بگویم کە پوپولیزم ضمن اینکە گرایشی متکی به ریاکاریست (ممکن است فرد پوپولیست آگاهانه ریاکار نباشد) در عین حال گنده دماغ است و جسارت بیان شفاف آنچه را کە مد نظرش است، ندارد. برای این کە بفهمید منظور و هدف از نوشتن مطلب و یا سخنرانی یک انسان  پوپولیست چیست، باید با تلسکوپ و نه با ذره بین در لابلای جملات جستجو کنید تا متوجه شوید کە هدف از این نوشته چه میباشد، تازه باید با زمینه بحث هم کاملا آشنایی داشته باشید در غیر این صورت محال است آن را بفهمید. بخصوص برای کسی کە آشنایی با موضوع ندارد امکان ندارد متوجه شود موضوع چیست. متاسفانه این نوشته سیاوش هم مصداق همین واقعیت است. انسان واقعا شفافیت، در بیان موضوعی که یک فرد پوپولیست در باره اش مینویسد به دلش میماند.

در این نوشته از همه چی سخن رفته است از، انقلاب ٥٧ گرفته، تا جمهوری اسلامی، سلطنت طلبها، اصلاح طلبها، ترامپ، انتخابات ج.ا، چپهای شکست خورده، چپهای در میدان، اپوزیسیون تسلیم طلب، بی.بی.سی و میدیا، از کارگران انگلیس و امریکا، از اوضاع سیاسی تا اسید پاشی و اعدام، طبقه کارگر، کمونیستها و دهها مورد دیگر سخن رفته کە حقیقتا ربطی به مسئله ای کە سیاوش میخواهد در مورد آن توضیح دهد، ندارد. شخصا فکر میکنم این بی احترامی به شعور انسانها و خوانندگان است. اشتباه نباید کرد، این مطلب مربوط به تحلیل اوضاع سیاسی و راه حل حزب حکمتیست برای مقابله با مصائب و مشکلات و رهائی از وضع موجود نیست. همچنان کە در جملات بالا اشاره کردم باید کنکاش کرد تا بدانید هدف سیاوش از تمام این آسمان ریسمان کردنها و از هر دری سخن گفتن چیست؟

در این مطلب از اصلاح طلبان حکومتی و انتخابات جمهوری اسلام سخن رفته و مینویسند ” اصلاح طلبی حکومتی از آنجا که هدفش ایجاد مُستمرِ یک ضربه گیر و یک حائل برای نظام است، هیچ پرنسیپی ندارد” یا در باره انتخابات مینویسند” واقعیت اینست که روحانی تاکنون چهار سال دیگر برای حکومت وقت خریده است اما کلید او هیچ قفل و گره این نظام را باز نکرده است” توضیحات بدهی وی در این رابطه من کمونیست را یاد انشاهای دوره مدرسه انداخت کە موضوع انشا در آن دوره موضوعاتی بود، مانند فایده گاو و گوسفند را بنویسد. ما هم اندر فواید پۆست، گوشت و شیر آن صفحه را سیاه میکردیم (از این هم بگذریم کە فواید آن هیچ وقت شامل ما نمیشد) در غیر این صورت، باید گفت سیاوش عزیز مگر انسان چپ و کمونیستی را سراغ دارید کە در این رابطه شک داشته باشد (البته شما هم خوب میدانید کە حزب کمونیست کارگری در جریان جنبش سبز با موسوی کشتی نگرفت و در یک جبهه شمشیر زدند و عرصه انتخابات برای این حزب همیشه بخشی از انقلاب انسانیشان بوده کە فکر نکنم منظور شما این حزب باشد زیرا کە متاسفانه حزب مطبوع شما هم تنها خط قرمز باقیمانده در سیاست حزب حکمتیست را کە جنبش سبز بود، رد کرده و رهبری با مدیریت شما و رفقایتان از آن عبور کردند. به لحاظ سیاسی به ندرت میشود تفاوتی میان شما و حزب کمونیست کارگری پیدا کرد. شما به اهدافتان که ملحق کردن حزب حکمتیست به آنها باشد کاملا نزدیک شده اید، پس هدف دیگری پشت این توضیحات نهفته است کە در پائین به آن اشاره خواهم کرد کە ربط این مسئله به هدف شما چیست؟

در این شکی نیست چپی کە شما در این مطلب به آن اشاره کردید، حزب کمونیست کارگری و بقیه احزاب چپ نیستند. چون هم چنان کە اشاره شد شما با آنها رابطه نزدیکی دارید و در واقع از نقد همدیگر خودداری کرده و آتش بس کرده اید. اگر هم منظور شما، فضای مجازی باشد، متاسفانه این اعضا و کادرهای شما و حزب کمونیست کارگری هستند کە فضای سالم بحث سیاسی را به شدت مسموم و بار دیگر “های و هوی” را در این فضا زنده کرده اید، متاسفانه این اعضای شما هستند که منتقدین را  تحقیر و سرکوب میکنند و به هر کە منتقد شما باشد، توهین و بی احترامی میکنند. شما “رهبران” هم آن بالا نشسته اید و نظاره گر این فضای آلوده و مسموم هستید و آنها را بعنوان اعضا و کادرهای مصمم مورد تشویق قرار میدهید. واقعا متاسفم.

 پیام نوشته شما، چپهای منتقد از احزاب چپ موجود و کسانی است کە از حزب حکمتیست کناره گیری کرده اند، کادرهای کمونیست از جمله سلام زیجی و چند نفر دیگر از رهبری کە اخیرا از حزب حکمتیست جدا شده اند و به گفته شما به “جبهه سرمایه داری و حکومت” پیوسته اند.  سیاوش غیر مستقیم در جواب به سمینارهای سلام زیجی کە چپ و سیاستهای احزاب چپ را در چند سمینار نقد کرده است مینویسد: ” این همه کارشناس “شکست چپ” برای چه بمیدان آمده اند؟ آیا این اردوی بشدت متناقض دارند یکصدا از واقعیتی سُخن میگویند؟ یا در پسِ این جست و خیزها وحشتی نهفته است که البته خود را به برخی ناکامی ها و شکست های تاریخ نسلهای قبل هم متکی میکند؟ تردیدی نیست که میتوان با بررسی تاریخی و تجارب معین راجع به زمینه ها و دلائل شکست یک حرکت، یک قیام، یک انقلاب، یک جنبش سخن گفت. این بدیهی ترین عمل برای یک پراتیسین انقلابی است که همچنان برای تغییر تلاش میکند و نیازمند رُجوع به تاریخ برای درس گرفتن از تجاربِ مثبت و منفی پیشینیان است. اما نداشتن پروژه ای برای تغییر انقلابی و حمله به چپ و تاریخ چپ و چپ مُتشکل، سیاستی عمیقا راست است. این کاری است که حکومتی ها و جنبشهای دست راستی بطور روتین مشغول آن هستند”، مانند روز روشن است سیاوش میداند، کە کسانی همانند سلام کە منتقد حزب حکمتیست هستند در اعتراض به سیاستهای راست و انفعالی حزب حکمتیسیت از این حزب جدا شده اند و برای پیشبرد سیاستهای کمونیستی و رادیکال پروژه دارند، ولی واضح است کە این پروژه بخشا در نقد سیاستهای حزب حکمتیست است و این موضوعی است کە سیاوش علاقه ای ندارد کە منتظر بماند و بعدا آن را نقد کند. ایشان ادامه میدهند: ” اما این تلاشهای حکومتی و بیرون حکومتی و دست راستی از حمله به چپ، که متاسفانه از میان چپها در داخل و خارج هم قربانیانی گرفته است، چه اهدافی دارد و منعکس کننده کدام واقعیات است؟ اولا باید تاکید کرد که کمونیست ها همواره بر توضیحِ تفاوتِ دیدگاهها و سیاستهای خود در مقابل راست جامعه و دیگر سُنت ها و جریاناتِ سیاسی چپ تاکید میکنند، اما هیچ کمونیسم سیاسی نمیتواند ضدّ چپ باشد. ضدِّ چپ بودن پلاتفرم و سیاست کمونیسم نیست، پلاتفرم جریانات راست است حتی اگر توسط کمونیست ها بدست گرفته شود”. سیاوش عزیز دارید با کدام چپ دیالوگ میکنید، میشود ما را احمق فرض نکنید و آدرس آن چپ و لینک چپی کە با حکومتیان، بی بی.سی و غیره هم آوا شده را بدهید یا دارید شوخی میکنید. باز هم مجبورم یاداوری کنم کە منظور شما از این چپ، حزب کمونیست کارگری و احزاب چپ دیگر نیست، چون شما و حزب مربوطه، مدتهاست کە سیاستهایتان یکی شده و برای جامعه هم مسئله شده است، شماهایی کە این همه اشتراکات دارید، چرا یکی نمیشوید. منظور شما از این چپ ماها هستیم کە به سیاستهای پاسیفیستی و راست ، به محفلیسم تان، به زیر فرش کردن سیاستهای مصوب حزب و پشت کردن به سیاستها و سنتهای کمونیسم کارگری از سوی شما نقد داریم و به آن معترض هستیم و در تلاش هستیم که با نقد شما کە انسانها را در صف انتظار نگه داشته اید، راه حل و آلترناتیو انقلابی نشان دهیم و به نیاز هزاران نفر در داخل و خارج کشور جواب دهیم.

سیاوش عزیز این را از من قبول کنید آدمها یک شبه طرفدار سرمایه دار، حکومت و ضد انقلاب نمیشوند! بعنوان یک انسان سیاسی و قابل احترام خوب است کە وقتی دست به قلم میبرید این ملاحظه را در نظر بگیرید.

در گذاشته در حزب حکمتست رفقایی بودند کە حداقل اجازه نمیدادند که همچین مطالبی در ارگان رسمی حزب منتشر شود، ولی متاسفانه در حال حاظر نه تنها مانعی بر سر راه آن نیست بلکه در میدیا و شبکه های اجتماعی از طرف همین رفقا لایک و باز تکثیر میشود، که جای تاسف دارد.

 کاش سیاوش به جای این همه آسمان ریسمان کردنهای بی مورد مستقیما به موضوع  مورد نظرش میپرداخت، این کار به بحث سیاسی سالم کمک میکرد، تلاش میکرد خوانندگان مطلبش را قانع کند که پروژه کسانی کە راه دیگری را انتخاب کرده اند، ضد کارگری و ضد کمونیستی است.