رحمت فاتحی -بازی فوتبال بی تقصیراست باید دست سرمایه داران را از آن کوتاه کرد!

بازی فوتبال بی تقصیراست باید دست سرمایه داران را از آن کوتاه کرد!
رحمت فاتحی
این روزها میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان بخشی از وقت روزانه خود را به‌ تماشای  مسابقات جام جهانی فوتبال اختصاص داده اند و تلاش میکنند که‌ برنامه های روزانه خود را طوری تنظیم کنند که‌ بتوانند کل مسابقات و یا حداقل بازی تیم مورد علاقه خود را تماشا کنند. 
سال ها است بازی فوتبال در بین  دیگر  ورزشها و در میان مردم با  اقبال بیشتری رویرور است و علت آن هم   بنا به دلایل   تحرک زیاد، کار تیمی مشترک، تکنیک بالا و ستایل خود بازیکنان  موجد شرایطی می شود  که‌ تماشا چیان خود را در بازی شریک دانسته  وآنها را  به‌ هیجان م آورد و موجی از شور و شوق  را در میان آنها شکل دهد.
علیرغم این خصوصیات مسابقات فوتبال و در اینجا جام جهانی فوتبال،  نظام سرمایه داری  فوتبال را همچون دیگر ورزشها که موجد هیجان و شادی  میان میلیونها نفر  در سراسر جهان است و درست به مانند  دیگر  پدیده های اجتماعی، در راستای سود آوری هر چه بیشتر و اهداف ضد انسانی خود به کار گرفته است.
 در حال حاضر فوتبال به‌ میدان وسیع رقابت سرمایه داران و گروههای مافیایی آنها تبدیل شده است .  ما روزانه شاهد سکاندال های آن هستیم. آخرین مورد آن رشوه میلیاردها دلاری فدراسیون و سرمایه داران قطری به‌ مسئولین فیفا برای اخذ میزبانی مسابقات جام جهانی در قطر بود.
متاسفانه   نظام سرمایه داری جهانی  فوتبال  و مسابقات آن را که‌ میتواند  برای میلیونها نفر انسان لحظاتی  شیرین، لذت بخش و پر از هیجانی را همراه داشته باشد، بنا بر منفعتش  به‌ رقابتهای غیر انسانی در میان مردم، تقویت نژاد پرستی، راسیسم و ناسیونالیزم تبدیل کرده است. حتی در جام جهانی امسال ملا و آخوند از قبر در آورده را هم به زبان آورد و جسارت آن را پیدا کردند که‌ اظهار کنند که‌ اگر فوتبالیستهای ایرانی به‌ خدا و ائمه شان توکل کنند قهرمان جام جهانی خواهند شد. تعدادی هم از منظر دفاع از منافع کارگر و مردم در مخالفت با فوتبال قلم زدنند.
 چنانکه‌ اشاره شد فوتبال برای اکثریت مردم جنبه تفنن، شادی کردن و تقسیم احساس و هیجان انسانها است و اگر به میدان رقابتهای سرمایه داران برای سود بیشتر و رشد گرایشات ضد انسانی، نژاد پرستی و ناسیونالیسم تبدیل شده است بازی فوتبال گناهی ندارد. برای باز گرداندن لحظات شاد و تفریحات سالم به‌ مردم باید دست افراد و نظام ظالمانه سرمایه داری را از فوتبال و سایر ورزشها کوتاه کرد.
جام جهانی فوتبال برزیل علاوه بر نکات فوق از دو ویژگی دیگر برخوردار است. اول اینکه‌ مسابقات جهانی فوتبال در مرکز و و خواستگاه فوتبال در سطح جهان برگزار میشود، برای اولین بار میلیونها نفر به برگزاری مسابقات جهانی فوتبال اعتراض کردند. از همان روز اول که‌ نام برزیل به عنوان میزبان مسابقات جهانی فوتبال اعلام شد، اعتراضات وسیع از طرف کارگر و مردم زحمتکش آن جامعه شکل تازه ای بخود گرفت . در ماههای آخر با توجه به  تشدید اعتراضات و اعتصابات کارگری در برزیل ، این سئوال در مقابل جامعه جهانی  قرار گرفت  که‌ آیا برزیل با وجود تظاهراتهای گسترده و مستمر در اکثر شهرهای بزرگ آن قادر به تامین  امنیت مسابقات فوتبال خواهد بود؟  خواست عادلانه مردم زحمتکش برزیل آن  است که‌ جامعه برزیل نباید میلیاردها دلار خرج این مسابقات کند در حالی که‌ مردم با فقر و فلاکت غیر قابل تصوری زندگی میکنند. کارگران و زحمتکشان برزیل در تظاهراتهای صدها هزار نفری خود اعلام  کردند که‌ آنها به‌ تحصیل و بهداشت رایگان نیاز دارند و نه مسابقات فوتبال، آنها مسکن، کار و امنیت شغلی و بیمه بیکاری میخواهند در حالی که  این مطالبات به حق ، انسانی و عادلانه از طرف دولت سرمایه داری برزیل به‌ شدیدترین شیوه سرکوب شد. در جریان سرکوب اعتراضات مردم در برزیل ، تعداد زیادی  از تظاهر کنندگان در خیابانها و حلبی آبادها را به قتل  رسانده و عده وسیعی   را  نیزمجروح کردند و صدها نفر را دستگیر و روانه زندانها کردند.
 با وجود توحش نیروهای سرکوبگر این اعتراضات به موازات مسابقات فوتبال همچنان ادامه دارد. اعتراضات مردم و اعتصابات کارگری مستقیما بروی کیفیت مسابقات و بخصوص تیم فوتبال برزیل و حمایت مردم از تیم فوتبال برزیل تاثیر گذاشته است. در سالهای اخیر سرمایه داری در  برزیل بدلیل استثمار وحشیانه طبقه کارگر و پائین آوردن دستمزد، نبود امنیت شغلی و بالا بردن فشار کار رشد صعودی داشته و کشور برزیل را به یکی از قدرتهای بزرگ و مطرح در بازار جهانی سرمایه تبدیل کرده است.  در چنین اوضاع و احوالی است که‌ طبقه کارگر و مردم زحمتکش آن جامعه در آستانه برگزاری این مسابقات  به درست خواهان سهم بیشتر از ثروتی  هستند که‌ خود خالق  آن می باشند و مطالبه افزایش  خدمات رفاهی برای  احاد جامعه  در همین راستا است .
یکی دیگر از ویژگیهای این مسابقات حضور تیم فوتبال ایران است. حضور تیم فوتبال ایران  در این مسابقات به  رژیم جنایت کار جمهوری اسلامی این امکان را داد تا بتواند برای خود آبرویی دست و پا کند وحتی  در این رابطه هزینه سنگینی را نیز پرداخت کرد. جمهوری اسلامی نه تنها برای شرکت در مسابقات برزیل بلکه‌ در سطع کشورهای اروپا و امریکا مزدوران اجیر شده خود را بسیج کرد. هزاران پرچم، مچ بند و شال گردن با آرم جمهوری اسلامی را در اختیار و در دست مزدورانش خود قرار داد و  صورت تعدادی را به‌ رنگ پرچم ننگین خود  درآورد . پرچم کشورهای جهان بعنوان سنبل و نماد این کشورها از بدو پیدایش آنها پیام آور کشتار و خون و جنایت بوده و هست . مزدوران رژیم اسلامی  که تا قبل از این مسابقات امکان بر افراشتن  نماد و سنبل توحش و جنایت رژیم اسلامی   در هیچ جا و مکانی در خارج کشور را نداشتند ،به‌ یمن تبلیغات مدیای نوکر و از جمله  “آیت الله های بی بی سی” و” صدای آمریکا ”  این امکان را پیدا کرد ند که‌ در این مسابقات و بعضی از مکانهای اروپا و امریکا آن را به اهتزاز در آورند ومزدوران رژیم  اعم از  دختر و پسر برای خرید  آبروی نداشته  رژیم  اسلامی با حک کردن پرچم بر گونه هایشان و رنگ آمیزی کردن صورتشان به رنگهای پرچم ایران در مقابل دوربینها همدیگر را بغل کنند و ببوسند.  این بغل و ماچ و بوسه  و سوء استفاده رژیم آدم کشان اسلامی در حالی است   که‌ همین اقدام انسانی برای دختران و و پسران در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی  حکم سنگسار و شلاق و زندانهای طولانی  به دنبال دارد.  نباید به جمهوری اسلامی به هیچ وجه این امکان را داد تا با بر افراشتن  پرچم خود که نماد  توحش و بردگی  زن ؛ جوان و کودک ایران است خود را در حاشیه امن قرار دهد باید‌  عناصر رژیم اسلامی در هر جا مورد اعتراض قرار گرفته و از مجامع بین المللی اخراج شوند .نماد این رژیم و پرچمش را باید لگد مال کرده  و آن را باید به آتش کشید. لازم است بار دیگر به‌ دنیا نشان داد که جمهوری اسلامی با روحانی و بدون روحانی همان نظام قرون وسطائی و ضد انسانی است که‌ مردم تشنه آزادی و برابری، خواهان سرنگونی آن هستند و برای نابودی آن مبارزه و روزشماری میکنند.