رحمان حسین زاده-پیام مهم مبارزات این دوره کارگران هفت تپه و فولاد اهواز

پیام مهم مبارزات این دوره کارگران هفت تپه و فولاد اهواز

رحمان حسین زاده

دو هفته پرشور دیگر به سابقه اعتصابات و مبارزات کارگران نیشکرهفت تپه و فولاد اهوازاضافه شد. دو هفته از نبرد واعتراضات لحظه به لحظه و چند جانبه را کارگران و رهبران آگاه و جسور آنها در این دو مرکز کارگری سازمان دادند. صحنه جدال پیچیده و صرفا به شروع و ادامه و پایان اعتصاب در این دو هفته محدود نماند. بیایید یکباردیگر ابعاد متنوع  صحنه های این نبرد کارگران علیه سرمایه داران و دولت سرمایه را نزد خود مرورکنیم.  در یک نگاه فشرده، صحنه های اعتصاب در حال جریان، گردهمایی و تجمعات روزمره آگاهگرانه و متعدد در صحن هر دو مرکز کار، صف اعتراض را به جامعه و به میان مردم کشاندن و سازماندهی تظاهراتهای کوبنده و به موقع در سطح شهر و در مقابل مراکز دولتی، فرموله کردن مطالبات، تعیین نمایندگان آگاه و متعهد، و  تصمیم به مذاکره با صف رنگارنگ کارفرمایان و دولت و مقامات و آنجا که لازم شد، هوشیاری نمایندگان در تشخیص به ترک جلسه مذاکره، همچون تاکتیک مبارزاتی رادیکال و اعمال فشاربر دشمن طبقاتی، اطلاع رسانی به موقع از روند مذاکرات و دخیل شدن همه کارگران در تصمیماتی که سرنوشت مبارزه آنها را رقم میزد، سخنرانیهای آگاهگرانه و پرشور فعالین کارگری و تلاش صمیمانه در راستای آگاهی تاباندن بر مسائل و موانع و مسیرپیش روی  این جدال واقعی، و نهایتا تحمیل سطحی از مطالباتشان به طرف مقابل و تشخیص به توافق و بازگشت به کار، به شرطی که در پریود زمانی تعیین شده ای، همه خواسته های فوری و مورد نظر کارگران  تامین شود. کارگران اعتصابی و به ویژه رهبران و فعالین هوشیارآنها میدانند، این بازگشت به کار موقت است. کارفرما و دولت ضد کارگری به آسانی به خواسته های برحق کارگران تن نخواهند داد، در نتیجه تداوم این نبرد در فرصتی دیگر در چشم اندازاست و دوطرف برای کشمکش بعدی خود را آماده میکنند. درسها و تجارب و ابتکارات این دوره و حمایتهای تاکنونی، میتواند و باید به سرمایه و نیروی صف بندی قوی و مهم دوره آتی تبدیل شود.

اما فراتراز همه این رویدادهای مهم مورد اشاره، پیام بسیار مهم و رسای این بار کارگران در هفت تپه و فولاد اهواز، فراخوان به ایجاد شوراهای کارگری در همه مراکز و رشته های کارگری بود و هست. کارگران اعتصابی این دو مرکز کارگری مهم، از زبان نمایندگان  آگاهشان، اسماعیل بخشی و میثم آل مهدی به درست بر یک نیاز پایه ای و عاجل در جنبش کارگری انگشت گذاشتند و از سر همین نیاز واقعی، اکنون طرح ایجاد شوراها مورد توجه بخشهای مختلف جنبش کارگری و سوسیالیستی قرار گرفته است. این پیام را باید جدی گرفت و برای ایجاد شوراها در مراکز و رشته های کارگری در سراسر کشور باید آستینها را بالا زد.

حزب ما به سهم خود، درآخرین کنگره حزبی (کنگره هشتم در نوامبر ۲۰۱۷) ده ماه قبل در رابطه با سازماندهی توده ای کارگری  در بیانیه مصوب خود چنین تاکید کرد:

– “ایجاد تشکل توده ای کارگری:  پیشروی طبقه کارگر لازمست در ایجاد تشکلهای توده ای کارگری پایه و در محل کار و در سطح سراسری تجسم پیدا کند. تلاش برای ایجاد تشکلهای پایه در مراکز و رشته های کارگری یک امر فوری و عملی و واقعی در راستای اتحاد سراسری کارگری است. به عنوان گرایش کمونیستی طبقه کارگر و به عنوان حزب حکمتیست بیش از پیش بر دامن زدن به جنبش مجمع عمومی و شورایی کارگر تاکید داریم. بر ضرورت و مبرمیت برگزاری مجامع عمومی منظم و شورایی کارگری در بطن اعتراضات جاری کارگری تاکید میکنیم و خود راسا برای ایجاد آنها تلاش میکنیم”

همین جا به اطلاع میرسانم بیانیه “جامعه ایران به پیشروی جنبش کارگری چشم دوخته است”!مصوب کنگره هشتم حزب حکمتیست در این شماره نشریه کمونیست هفتگی مجدد منتشر میشود.

***