خالد ناصری-پنج یا شش سال آینده ١١ میلیون بیکار در جامعه‌!

پنج یا شش سال آینده ١١ میلیون  بیکار در جامعه‌!

بیکاری در جامعه‌ای ایران بیداد میکند. و هرروزه ما شاهد این هستیم، که روزانه به این آمار اضافه میشه، آخرین آمار توسط مرکز آمار وزارت کار و همچنین گزارشهای جدید مرکز پژوهش های مجلس نشان میدهد که نرخ بیکاری در جامعه‌ نزدیک به ٥ میلیون برآورد شده است، در این گزارش‌ها آمده است، که چنانچه برنامه ای مشخصی نباشد، در پنج یا شش سال آینده باید منتظر ١١ میلیون انسان بیکار در جامعه‌ انتظار داشت.

در مقابل همان چیزی که خودشان از این به عنوان سونامی بیکاری یاد میکنند، نه تنها برنامه ای ندارند، بلکه باید انتظار افزایش روزانه به این آمار را داشته باشیم، نزدیک به ٣٠ درصد مردم ایران نان خوردن ندارند و گرسنه هستند. این آمار تنها گوشه‌ای از فقر و بیکاری که به جامعه تحمیل شده است. و همچنین بخش اعظم آنانی که نان شب خودشان را دارند، و محتاج نان شب نیستند، نیز از ابتدایی ترین مایحتاج زندگی خودشان از قبیل تغذیه کافی و سالم ، سرپناه و مسکن مناسب، پوشاک مناسب و با کیفیت و همچنین از ابتدایی ترین مایحتاج اولیه ای خودشان محروم هستند، گرسنگی و بیکاری و فقر و همچنین نداشتن زندگی که لیاقت انسان باشه ندارند، این گوشه ای از زندگی اکثریت مردم ایران را بنمایش در میاره.

 

بنا به آمار رسمی مرکز آمار ایران در سال ٩٥ یک میلیون و ٢٥٠ هزار نفری که طی یک سال گذشته به بازار کار وارد شدن ٧٤٢ هزار نفر موفق به دستیابی به فرصت های شغلی شده اند! و ٥٠٠ هزار نفر به جمعیت بیکاران اضافه شدند، و همچنین این در حالیست که در نظام جمهوری اسلامی کسانی که حتی هفته ای یک ساعت کار می‌کنند هم به جمعیت شاغل ها اضافه کرده است، و همچنین با تشدید بحران اقتصادی و سیاسی رژیم که روزانه با ورشکستگی کارخانجات و مراکز کاری بیشتری به تعطیلی کشیده میشوند. و همچنین موج بیشتری به بیکارسازی اضافه میشود. این آمارها تکان دهنده هستند، همه‌ی اینها فقط آمارهای ریاضی و حسابی نیستند، اینها خبرهای هستند از خیل میلیونی انسانهایی که بیکارند. و از فقر و فلاکت رنج میبرند.

 

اما این همه واقعیت جامعه ایران نیست، آن روی سکه بیکاری و فقر حقوقهای نجومی و دزدی های میلیاردی آیت‌الله ها و باند های مافیایی این رژیم ارتجاعی حاکم بر ایران را بنمایش در می‌آورد. فساد همه چیز را از بین می‌برد، اشتغال کم و فقر و بیکاری را زیاد میکند. و اختلاف های طبقاتی را بیشتر می‌کند.

بحران حکومتی و بیکاری در جامعه‌ای ایران به اوج خود رسیده است، همان که همه‌ی ما میدانیم، ریشه بیکاری سرمایه داری است، که در حکومت جمهوری اسلامی ابعاد باورنکردنی  به خود گرفته است.

 

یکی از عاملهای بیکاری  سرمایه داریست، و خصوصا امروز که سرمایه داری در تمام دنیا معضل دارد و با بحرانی عمیق مواجه شده است این معضل در همه جا بیداد میكند. بیکاری در تمام جهان مردم و اساسا کارگران و کسانی که برای بقایشان مجبورند، کارگری کنند، به معضل جدی گرفتار کرده است، معضل بیکاری و اقتصادی در تمام جهان وجود داره ولی با بیکاری در ایران فرق داره، مثلا در کشورهای سوئد ، آلمان ، فرانسه و انگلیسی و غیره فرق میکند، و همچنین شیوه مبارزه‌ مردم فرق میکند، در کشورهای اروپایی مردم با اعتراض و اعتصاب و برپایی میتینگ ها میتوانند با دولت ها مقابله و بایستند، ولی در ایران چنین چیزی نیست! معضل اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با ماهیت اسلامی و قوانین ضد انسانی آن به هم وصل شده اند. یعنی مردم و به خصوص جوانان برای مبارزه با مسئله‌ای بیکاری و حتی برای رفع آن باید در مقابل کلیت حکومت فاشیست و ارتجاعی بایستند. و بجز این راه دیگری برای مقابله با معضل بیکاری و اقتصادی نیست.

 

اما اینجا باید تاکید کنم که کسی که می خواهد علیه بیکاری و فقر مبارزه کند باید در تمام جبهه ها نبرد با جمهوری اسلامی شمشیر بزند. همه می دانیم تا جمهوری اسلامی هست نه از رفاه و امینت شغلی خبری هست و نه از سایر حقوق انسانی به همین دلیل است که پاسخ هر حق طلبی و آزادی خواهی و برابری طلبی سرنگونی جمهوری اسلامی است و دقیقا به همین دلیل است که به خصوص جوانانی که در عرصه مبارزه علیه بیکاری فعالند، علاوه بر مبارزه منسجم در این عرصه باید در سایر عرصه های مبارزه حضوری  تعیین کننده داشته باشند.

و در آخر می خوام بگم مردم و جوانان برای ساماندهی به مبارزه بر علیه کلیت جمهوری اسلامی ایران که عامل مهم معضل بیکاری در جامعه‌ است، متشکل شدن در حزب کمونیست کارگری ایران که برای برپا کردن دنیایی انسانی مبارزه و جامعه‌ای آزاد و برابر از طریق سازماندهی انقلاب اجتماعی مبارزه میکند. حزب ما تشکل سیاسی انسانهایی است، که با پرچم آزادی و برابری و علیه جمهوری اسلامی ایران و بر ضد نابرابری و بی حقوقی انسانها مبارزه میکند.

واقعیت اینست که برای پیشبرد مبارزاتمان علیه جمهوری اسلامی و برای خواستهایمان باید متشکل باشیم. باید در تشکلی سراسری و سیاسی متحد باشیم و این حزب است و امروز بیش از هر وقت ضرورت دارد. حزب ما و شما در صف مقدم مبارزه مردم علیه جمهوری اسلامی برای سرنگونی آن و برقراری یک دنیای انسانی و شاد و یک دنیایی بهتر مبارزه میکند.

زنده باد آزادی برابری حکومت کارگری

مرگ بر جمهوری اسلامی

خالد ناصری