حسن رحمان پناه -مجلس آلمان، کشتار ارمنی‌ها در ترکیه عثمانی را “نسل‌کشی” نامید

مجلس آلمان، کشتار ارمنی‌ها در ترکیه عثمانی را “نسل‌کشی” نامید

حسن رحمان پناه

بوندستاگ(مجلس نمایندگان المان) در نشست روز پنچ شنبە ٢ ژوئن خود، کشتار ارامنه در سال ١٩١٥ و ١٩١٦ در جریان جنگ اول جهانی کە در آن یک میلیون ٥٠٠ هزار نفر و در دوران امپراتوری در حال اضمحلال عثمانی توسط “ترک های جوان” صورت گرفت را نسل کشی خواند. قطعنامه به رسمیت شناختە شدن کشتار ارمنی ها توسط ترک های جوان ، توسط “حزب سبز” آلمان به مجلس این کشور پیشنهاد و ائتلاف حاکم “دموکرات مسیحی‌ها و سوسیال دموکرات‌ها” از این قطعنامه حمایت کردند. این قطعنامه با یک رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید. پارلمان آلمان با تصویب این قطعنامه به جمع تعدادی از کشورهای کە قبلآ نسل کشی آرامنه را به رسمیت شناختە بودند و از جملە “پارلمان اروپا” پیوست کە در بهار ۲۰۱۴ نیز در قطعنامه‌ای از ترکیه خواست تا قتل عام ارامنه را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت بشناسد و در مسیر آشتی بین دو ملت ارمنستان و ترکیه، کمک کند.
این قطعنامه جنبە اجرایی ندارد ،اما جنبە سمبلیک و تبلیغاتی آن بویژە در شرایط کنونی کە سلطان اردوغان از سوئی رۆیای سلطان عثمانی شدن را در سر دارد و از سوی دیگر در نسل کشی “ایزدیها” در منطقە “شنگال” توسط فرزند خواندە عزیزش “داعش” جنایات نیاکانش در ١٠٠سال قبل را تکرار و مورد حمایت قرار دادە بود، از جنبە سمبلیک فراتر رفتە و بر انزوای بیشتر دولت اسلامی حزب “عدالت و توسعە” و بویژه نفرت عمومی از رهبر حزب و حکومت آن “اردوغان” خواهد افزود.
در این قطعنامه بر نقش المان نیز در جریان جنگ اول جهانی کە از متحدین امپراتوری عثمانی بود اشارە شدە و عنوان ” نسل کشی”به کار بردە شدە است. ‌همچنین در این قطعنامه پذیرفتە شدە است کە “آلمان به واسطه ائتلافش با امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول، و بی عملی برای پیشگیری از کشتار ارمنی‌ها، تا حدی در این زمینه مقصر است”.
البتە و برخلاف پارلمانتاران “محترم” آلمان باید اقرار کرد کە دولت آلمان نه تنها در جریان جنگ جهانی اول “مقصر” است، بلکە از مسببین آن محسوب می شود. جدا از شرکت فعال در جنگ جهانی اول ، دولت نازیست آلمان به رهبری هیتلر فاشیست، بانی و آغازگر جنگ جهانی دوم نیز بود کە در آن بیش از ١٠٠میلیون انسان را ناچار به نبرد با همدیگر کردند کە بیش از ٦٠ میلیون انسان قربانی سیاست های جنون آمیز هیتلر، هیئت حاکمە آلمان و ایتالیا و دیگر کشورهای امپریالیستی و جنگ طلب شدند.
قطعنامه اقرار به نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان، امروز در شرایطی تصویب شد کە افکار عمومی مترقی و انساندوست چه در آلمان و چە در ترکیە و چه در گوشە و کنار جهان، نسل ها و دهها سال است کە بر کشتار صدها میلیونی و نسل کشی سازمانیافتە آرامنه توسط “ترک های جوان” و حاکمان مسلمان دولت عثمانی اگاه و بارها آنرا محکوم و رسوا کردە است. اما حاکمان مستبد ترکیە بعد از شکل گیری دولت جدید ترکیە توسط پدر و بنیانگذار پان ترکیسم این کشور”کمال اتاتورک” تا کنون از به رسمیت شناختە شدن نسل کشی سازمانیافتە آرامنه خودداری کردە و کماکان خودداری خواهند کرد . حاکمان ترکیە چە در دوران قدرت سلاطین عثمانی و چە در دوران قدرت گیری “تورک های جوان” و سپس ایجاد “ترکیە نوین” دهها قتل عام و نسل کشی دیگر، از جملە کشتار دستجمعی مردم کرد، آسوریا، مسیحیان و یونانیان در این کشور را در کارنامه ننگین و مملو از جرم و جنایات خود دارند. اکنون و در جلو چشمان نظارەگر نمایندگان پارلمان آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و جهان، روزانه شاهد کشتار،قتل عام و ویران کردن سازمانیافتە محل کار و زندگی مردم کردستان ، در کردستان ترکیە توسط ارتش فاشیست این کشور به رهبری حزب و دولت “اک پارتی” هستیم ، اما صدای این دولت مردان جبون و بی اخلاق در هیچ کجا شنیدە نمی شود.
امروز برای افکار مترقی و انساندوست ، تنها صدور قطعنامه در محکومیت نسل کشی صدسال قبل یک میلیون و نیم آرامنه کافی نیست . بلکه جبران خسارت بازماندگان آنان و همچنین محکومیت و پایان دادن به کشتار روزانه مردم کرد در کردستان ترکیە باید در اولویت تقابل با دولت و حزب اسلامی و فاشیست اردوغان باشد.
دولت های ترکیە در طول تاریخ ٥٠٠سالە امپراطوری عثمانی و سپس قدرت گیری “ترک های جوان” و بنیانگذار ترکیە “نوین” کمال اتاتورک تا کنون ، یکی از کانونهای اصلی ارتجاع، مذهب و سرکوب مردمان تحت ستم در داخل و خارج از مرزهای آن و حامی حرکت های ارتجاعی و ضدمردمی بودە است. به موازات جنایات در بیرون از مرزهای دولت عثمانی و ترکیە نوین، مردم این کشور نیز قربانی سیاست های سرکوبگرانه و ضدانسانی حاکمان مذهبی یا ناسیونالیست این کشور بودەاند. جنایات دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در طول ٢ سال گذشتە در کشورهای عراق و سوریە، بدون حمایت مادی، نظامی، تدارکاتی، انسانی ، درمانی و پزشکی و پشت جبهەای ترکیە و متحدان آن در این دو کشور ممکن نمی شد. مبارزە علیە دولت اسلامی کنونی “اک پارتی” بخشی از مبارزە منطقەای برای تضعیف جریان ارتجاعی و ضدانقلابی اسلامی در منطقە و حمایت از مبارزات آزادیخواهانه در ترکیە ، سوریە و عراق علیە حکومت و حزب “اردوغان” است. محکومیت نسل کشی آرامنه، اگر چه لازم و ضروری است ، اما کافی نیست . دولت کنونی ترکیە به جرم کشتار سیستماتیک و روزانه مردم کردستان و حمایت از جریان ضدانسان و جنایت پیشە “داعش” و دیگر گروەهای اسلامی و مذهبی نیز باید محکوم، رسوا و به همت اعتراض و مبارزە برحق مردم این کشور و حمایت های منطقەای و جهانی از آنان از اریکە قدرت بە زیر کشیدە شود و حکومتی مردمی کە برخواستە از نیاز و مطالبات مردم این کشور باشد جای آنرا پر کند. تنها در چنین شرایطی است کە بخش کوچکی از رنج، درد، آزار و محنت های نسل کشی آرامنه ، قتل عام آسوریها، یونانیان ، مسیحیان و مردم ستمدیدە و مقاوم کردستان نیز در گذشتە و حال التیام خواهد یافت.

٢ / ٦ / ٢٠١٦