حسن رحمان پناه -بازداشت رهبران “حزب دمکراتیک خلق ها” در ترکیە ، وحشت بیشتر اردوغان از مبارزات حق طلبانه مردم کردستان

بازداشت رهبران “حزب دمکراتیک خلق ها” در ترکیە ، وحشت بیشتر اردوغان از مبارزات حق طلبانه مردم کردستان

حسن رحمان پناه

بنا به گزارشات منتشر شدە پلیس ترکیە در شهر “دیاربکر” رئیس حزب دمکراتیک خلق ها (ه د پ) ” صلاح الدین دمیرتاش و شماری از نمایندگان کُرد پارلمان این کشور را در منزل شخصی‌شان بازداشت خانگی کردە است . صلاح الدین دمیرتاش در صحفه خود نوشته “مقامات امنیتی جلوی در خانه من در دیاربکر هستند و حکم جلب و دستگیری ام را با خود دارند”.

طبق اخبار و اطلاعات منتشر شدە دیگر ، “فیگن یوکسکداغ “دیگر رئیس مشترک ه د پ نیز دستگیر شدە است.

اقدام اخیر اردوغان و حزب متبوعش “اک پارتی ” اگر چە یکی دیگر از زنجیرە اعمال سرکوبگرانه و داعش منشانه ایشان علیە مردم ترکیە و مخالفینش طی چند روز اخیر است ، اما بدون شک آخرین آن نخواهد بود . اردوغان در شرایطی اقدام به بازداشت رهبران ” حزب دمکراتیک خلق ها ” نمود کە طی هفتە اخیر رویدادهای مهمی بر ضد ایشان و حزب و دولتش در صحنە منطقەای و بین المللی رخ دادە کە به شدت ایشان را عصبی ، درماندە و ناچار به عکس العمل هیستریک نمودە کە عبارتند از :

١_ شکست داعش در سوریە و عراق ادامه دارد و روز به روز مناطق بیشتری از تصرف خلافت اسلامی بازپس گرفتە می شود . شکست داعش شکست اردوغان و اک پارتی است.

٢_ آمریکا بعنوان متحد استراتژیک ترکیە در ناتو و جهان ، درخواست اردوغان جهت تآخیر در شروع عملیات “رقە” در سوریە را رد کرد. اما اعلام نمود کە مبارزین کرد در این عملیات شرکت خواهند نمود.

٣_ علارغم اصرار شدید اروغان جهت شرکت در جنگ موصل ، نه توسط دولت عراق و نه آمریکا و متحدینش از این اقدام استقبال و حمایت به عمل نیامدە است.

٤_ روز چهارشنبه دوازدهم آبان “سازمان گزارشگران بدون مرز” درگزارش جدید خود به مناسبت ” دوم نوامبر روز جهانی پایان دادن به مصونیت ازمجازات برای مرتکبان جنایت علیه روزنامه نگاران” ، نام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را درکنارنام ابوبکر البغدادی رهبر “داعش” درلیست جدید دشمنان آزادی مطبوعاتِ در سطح جهان قرار داد. این اقدام باعث افشای واقعی بیشتر چهرە اردوغان بعنوانی دیکتاتوری فاشیست در انظار عمومی در داخل و خارج ترکیە خواهد شد.

٥ _ دادگاه بلژیک در بروکسل، مرکز “اتحادیە اروپا”، پس از چندین سال تحقیق و بازجویی از افراد نزدیک به حزب کارگران کردستان( پ ک ک)، کە به اتهام “پرونده‌ای مرتبط با تروریسم” تشکیل شده بود، اعلام نمود” آنچه در ترکیه جریان دارد، مبارزه‌ای مسلحانه است، نه اقدامی تروریستی” . همچنین این دادگاه اعلام داشت “درگیریهای ترکیە شامل قوانین مربوط به مبارزه با تروریسم نمیشود و ادعاهای ترکیه در این رابطه نادرست است”. دادگاه برای تمام متهمين پرونده “حکم تبرئه صادر کرده است.” ضمنآ ممنوعیت پخش یک کانال تلویزیونی کردی در بروکسل هم لغو شد و “رای سابق به عنوان اقدامی علیه آزادی بیان تشخیص داده شد”. این رآی به شدت علیە اردوغان و اک پارتی و در سطح اروپا و جهان این جنایتکار را بیشتر افشا و ترد خواهد نمود.

٦_ ادامه کودتای اردوغان در داخل کشور علیە قوانین غیر اسلامی و نسبتآ سکولار این ترکیە، کماکان آدامه دارد . طرح مجدد “بازگرداندن اعدام به قوانین قضایی ترکیە” توسط اردوغان بخشی از اقدامات ایشان علیە مردم ناراضی و مخالفین نامبردە در این کشور به منظور تحکیم پایەهای استبداد و دیکتاتوری است . این درخواست و تبدیل آن به قانون از هم اکنون فضای ترکیە را بیشتر ملتهب و آنرا به ضرر اردوغان و حزب و دولتش سوق خواهد داد .

موارد بیان شدە در طی چند روز اخیر، در صحنه داخلی و منطقەای علیە اردوغان و حزب و دولت نامبردە عمل نمودە و فضای روحی و سیاسی متشنجی علیە ایشان ایجاد کردە است. بازداشت رهبران “حزب دمکراتیک خلق ها” در ترکیە در ادامه فشار و سرکوبگری اردوغان در داخل این کشور و در متن شکست و رسوایی بیشتر منطقەای و جهانی و وحشت روز افزون از مبارزات عادلانه مردم ترکیە و به ویژه مردم کردستان علیە جنایات و سیاست های فاشیستی وی اتفاق افتادە است . این اقدام ،رسوایی بیشتر برای اردوغان و رۆیاهای فاشیستی این دیکتاتور به بار خواهد آورد کە سزاوار و شایستە آن است.
ترکیە و منطقە خاورمیانه و کل جهان ، بدون اردوغان و اک پارتی و بدون متحد و فرزند خواندەاش، ابوبکرالبغدادی و داعش ، مکان امن تری برای زندگی و آیندە بشریت خواهد بود .

٤ اکتبر ٢٠١٦