حزب کمونیست کارگری ایران-گوشه هایی از اعتصابات گسترده کارگری در سراسر کشور …بازنشستگان فولاد خوزستان هم به میدان میایند!

گوشه هایی از اعتصابات گسترده کارگری در سراسر کشور

– کارگران نیشکر هفت تپه و خانواده هایشان که هفته قبل چندین روز اعتصاب قدرتمندی را سپری کرده بودند، بدلیل خلف وعده کارفرما و مقامات جمهوری اسلامی در شوش، اعتصاب مجدد خود را از روز ٢٩ آذر شروع کرده اند.

– کارگران بازنشسته فولاد خوزستان و خانواده هایشان به تجمع بزرگ در مقابل شرکت فولاد در اهواز در روز سوم دیماه فراخوان دادند.

– کارگران اخراجی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران همراه با خانواده هایشان دست به تجمع اعتراضی زدند. این اعتراض از ٢٨ آذر شروع شده است و کارگران و خانواده هایشان خواهان پرداخت چند ماه حقوق وحق بیمه و بازگشت بکار هستند.

– جوانان بیکار شوش دست به تجمع زدند

روز ٢٧ آذر جمعی از جوانان شهر شوش در اعتراض به بیکاری تجمع کردند. جوانان دستنوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: بیکاری تا کی؟ به جوانان شوش کار بدهید، به فارغ‌التحصیلان بیکار کار بدهید.اعتراض علیه بیکاری در حال گسترش است. کار یا بیمه بیکاری حق جوانان بیکار و میلیون ها بیکار دیگر در کشور است.

– کارگران شرکت آهاب پیمانکار شهرداری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ٦ماهه خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

– کارگران بازنشسته فولاد اصفهان روز ٢٨ آذر چهارمین روز تجمع خود را در مقابل استانداری اصفهان برگزار کردند.

– روز ٢٨ آذر حدود ٢٠٠ نفر از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی از سراسر کشور با خواست روشن شدن وضع استخدامی شان در مقابل مجلس اسلامی در تهران تجمع کردند و خواهان تعیین تکلیف وضعیت استخدامیخود شدند.

– کارگران آریان فولاد بویین زهرا در اعتراض به اقدام سازمان امور مالیاتی برای تعطیلی کارخانه روز ٢٨ مقابل این سازمان تجمع کردند.

– کارکنان مجتمع مس چهارگنبد روز ٢٧ آذر با خواست بازگشت به کار در مقابل بخشداری تجمع کردند و به ناامنی شغلی خود و عدم پرداخت دستمزدهای خود اعتراض کردند.

– کارگران کشت و صنعت میان آب اولتیماتوم دادند
روز ٢٧ آذر کارگران کشت و صنعت میان آب در اعتراض به تلاش کارفرما برای انعقاد قرارداد ساعتی و عدم پرداخت پاداش کارگران قراردادی و دیگر مزایا دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زدند. این اعتصاب پس از یک روز کشمکش و مذاکره با مدیرعامل و معاون شرکت و نماینده اداره کار به دلیل نارضایتی شدید و عدم توافق کارگران با این نوع قراردادهای خفت بار و یکطرفه با مهلت ٧ روزه کارگران به مسئولین ذیربط پایان پذیرفت.

– کارگران راه آهن جلوی حرکت قطار تبریز به مشهد را گرفتند
کارگران خط آهن آذربایجان در اعتراض به عدم دریافت پایان‌‌کار ٧ ساله و ٣ ماه بی‌‌حقوقی و خطر از دست دادن شغل دست به اعتراض زدند. هر کدام از کارگران نزدیک به ده میلیون تومان طلبکارند و قبلا نیز اعتصاب داشتند. در این حرکت اعتراضی کارگران دستنوشته‌هایی در دست داشتد که روی آنها نوشته بود: امنیت شغلی نداریم، حقوق و مزایا نگرفته‌ایم و بیمه‌هایمان پرداخت نشده، حقوق هایمان را میخواهیم.

– کارگران بازنشسته کیان‌تایر مقابل وزارت صنعت و معدن تجمع کردند

روز ٢٧ آذر جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه لاستیک سازی کیان تایر بنا بر فراخوان از قبل در اعتراض به پرداخت نشدن سنوات ایام خدمت خود مقابل وزارت صنعت و معدن تجمع کردند.

– کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران تجمع کردند
روز ٢٧ آذر ٣٢٠ کارگر ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی ایران در سومین روز اعتراض بخاطر بخاطر پلمب شدن در کارخانه و بیکار شدن مقابل کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند.

– کارگران و پیمانکاران سد رودبار تجمع کردند
روز ٢٧آذر ماه جمعی از کارگران و پیمــانکاران سد رودبار لرستان مقابل ساختمان شرکت آب و نیروی منابع آب ایران برای گرفتن مطالبات پرداخت نشده خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

– کارگران لاوان تابلو کرمان روز ٢٦ آذر در مقابل استانداری دست به تجمع زدند. کارگران به عدم پرداخت ده ماه مزد و حق بیمه مقابل اعتراض دارند. در این تجمع اعتراضی کارگران پلاکاردهایی حمل می‌کردند که بر روی آن نوشته شده بود: زلزله یعنی ٩ ماه بی‌حقوقی. این چندمین اعتراض کارگران در هفته های اخیر است.

– کارگران پروفیل ارومیه روز ٢٥ آذر در اعتراض به پرداخت نشدن یازده ماه حق بیمه و تعطیلی کارخانه و بلاتکلیفی شغلی در مقابل استانداری آذربایجان عربی تجمع کردند. این چندمین بار است که کارگران پروفیل ارومیه در محوطه کارخانه و مقابل ارگان های دولتی استان و شهرستان تجمع میکنند.

‍- کارگران سازمان فضای سبز شهرداری اراک روز ٢٥ آذر بدلیل تعویق پرداخت سه ماه مزد خود دست به تجمع اعتراضی زدند.


– خشم و اعتراض مردم سردشت به قتل دو کولبر
روز ٢٦ آذر بار دیگر دو کارگر کولبر در منطقه سردشت به اسامی عثمان احمدی و محمد بهرامی با گلوله جانیان اسلامی در مرز به قتل رسیدند. جمعیت کثیری از مردم سردشت در مراسم خاکسپاری این دو جوان شرکت کردند و خشم و اعتراض خود را علیه جمهوری اسلامی و جنایات مستمر آن علیه کولبران نشان دادند. کولبران کارگران بیکاری هستند که هیچ تامینی ندارند و مدام تحت پیگرد اوباش حکومت اسلامی در مرز قرار دارند، اموالشان مصادره میشود و یا مستقیما به آنها شلیک میشود. کارزار وسیعی در حمایت از کولبران در جریان است.

اینها تنها گوشه هایی از اعتصابات و تجمعات گسترده کارگران است که در نقاط مختلف کشور جریان دارد و روزبروز بر ابعاد آنها اضافه میشود. گسترش حضور خانواده ها در این اعتصابات، استفاده فعال از مدیای اجتماعی و فراخوان از قبل به اعتصاب و تجمع در برخی از این اعتراضات جنبه های مهمی از این اعتراضات است.

حزب کمونیست کارگری ایران

٣٠ آذر ١٣٩٦، ٢١ دسامبر ٢٠١٧

بازنشستگان فولاد خوزستان هم به میدان میایند!

۸ صبح سوم دیماه، مقابل شرکت فولاد

در ادامه تجمعات کارگران بازنشسته فولاد و خانواده های آنها در شهرهای اصفهان و کرمان و تهران، بازنشستگان فولاد خوزستان اعلام کرده اند که روز یکشنبه سوم دیماه تجمع بزرگی همراه با خانواده هایشان در مقابل شرکت فولاد در اهواز سازمان میدهند. تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته و خانواده های آنها که در شهرهای مختلف در حال گسترش است، یکی از قدرتمندترین اعتراضات سراسری کارگری به شمار میرود.

مطالبات فوری بازنشستگان حقوق بدون تاخیر، همسان سازی حقوق ها، درمان رایگان و افزایش حقوق بالای ۴ میلیون تومان است. بازنشستگان فولاد خوزستان در فراخوانشان به تجمع بزرگ در روز سوم دیماه در مقابل شرکت فولاد در اهواز، بر پرداخت مطالبات معوقه خود از سال ۹۱ و حقوق سر وقت و همسان سازی حقوق ها و حفظ کرامت بازنشستگان تاکید کرده اند. نکته مهم در این فراخوان همچنین تاکید بازنشستگان بر حضور خانواده های خود میباشد که در اصفهان و کرمان و تهران هم شاهد آن بودیم. در این تجمعات بازنشستگان با شعارهایی چون حقوق بازنشسته زیر عبا است امروز و یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه و صدا و سیما ننگت باد، با جسارت و مستقیما خشم و نفرت خود را علیه حکومت و رسانه های حکومتی و آیت الله های دزد اعلام کردند و در بنرهای خود بر حقوق بالای چهارمیلیون تومان و درمان کارآمد و پایدار یعنی درمان رایگان تاکید کردند.

حزب کمونیست کارگری حمایت قاطع خود را از مبارزات و خواست های بحق ۸۵ هزار بازنشسته فولاد و خانواده های آنها اعلام میکند و کلیه کارگران و مردم زحمتکش، دانشجویان و همه انسانهای آزادیخواه را فرامیخواند که بهر شکل که میتوانند این مبارزات و خواست افزایش حقوق بازنشستگان بالای چهارمیلیون، پرداخت فوری کلیه معوقات بازنشستگان و درمان رایگان برای همه مردم را تقویت کنند و صدای بازنشستگان را رساتر سازند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷