حزب کمونیست کارگری ایران-کارگران هپکو و آذرآب بار دیگر همزمان و با قدرت به خیابان آمدند

کارگران هپکو و آذرآب بار دیگر همزمان و با قدرت به خیابان آمدند

امروز ۲۸ شهریور بار دیگر حدود ۳۰۰۰ کارگر کارخانه های آذرآب و هپکو در اراک همزمان به خیابان آمدند تا علیه ظلم و ستم سرمایه داران و دولتشان اعتراض کنند. کارگران هپکو در مجاورت کارخانه سرود “زیر بار ستم نمیکنیم زندگی” خواندند و کارگران آذرآب عبور و مرور در جاده اراک- تهران را متوقف کردند تا صدای اعتراض خود را که صدای مییلون ها نفر از مردم علیه فقر و بیکاری و بی حقوقی و فساد و ستم های همه جانبه نظام اسلامی است به گوش دیگران برسانند و حکومت را وادار به پاسخگویی به خواست های خود کنند.

کارگران آذرآب که شاهد حضور تعداد زیادی از اوباش حکومت بودند شعار میدادند کارگر بیچاره کتک زدن نداره و با این شعار سرکوبگران دولت را در حضور مردم تحقیر میکردند. فرمانده سرکوبگران خطاب به کارگران و در مقابل این شعار اعلام کرد که هیچکس حق ندارد به شما برخورد کند ولی لحظاتی بعد دستور تیراندازی هوایی داد تا با مرعوب کردن کارگران آنها را عقب براند. اما دوره مرعوب کردن کارگران گذشته است این حکومت است که با مانور ضد “اغتشاشات کارگری” وحشتش از کارگران و مردم به ستوه آمده را به نمایش گذاشته است.

کارگران این دو کارخانه بارها دست به تجمع و راهپیمایی زده اند تا حقوق چندرغاز خود را که چندین ماه پرداخت نشده دریافت کنند و کارفرماها را وادار کنند سهم بیمه خود را پرداخت کنند. کارگران هپکو از زمستان سال قبل تاکنون دهها بار تجمع و راهپیمایی کرده اند و کارگران آذرآب نیز مبارزات خود را از اردیبهشت امسال گسترش داده اند و این چندمین بار است که حدود ۳۰۰۰ کارگر این دو کارخانه به تجمعات و راهپیمایی های همزمان دست میزنند تاچندرغاز حقوق خود را که یک دهم حقوق مدیران و مقامات و آیت الله ها هم نیست از حلقوم مفتخوران بیرون بکشند.

دهها هزار کارگر و معلم و پرستار و بازنشسته در اراک با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم میکنند، هزاران جوان بیکار و هزاران کارگر بیکار دیگر در این شهر در فقر و محرومیت به سر میبرند و بر متن چنین فضایی در این شهر است که کارگران در راهپیمایی های شهریورماه خود شعار میدادند مشکل ما حل نشه اراک قیامت میشه و با سرود زیر بار ستم نمیکنیم زندگی، فضای حاکم بر مردم زحمتکش و خشمگین در اراک و سراسر کشور را نمایندگی کردند.

افزایش دستمزد بالاتر از هزینه سبد زندگی، پرداخت فوری حقوق معوقه و رفع مشکلات بیمه کارگران، امنیت شغلی و نیز کار یا بیمه بیکاری برای جوانان و بیکاران شهر از جمله مطالبات فوری است که میتواند اکثریت مردم زحمتکش این شهر را علیه ظلم و ستم سرمایه داران و حکومت اسلامی شان متحد و یکپارچه به میدان آورد. ما بار دیگر بر حضور خانواده های کارگری در تجمعات اعتراضی که نقشی کلیدی در تقویت مبارزات کارگران دارد تاکید میکنیم. از مردم معترض و آزادیخواه اراک نیز میخواهیم فعالانه از خواست های کارگران حمایت کنند و صف آنها را تقویت کنند. تنها با قدرت نیروی ما و اتحاد و همبستگی و به میدان آمدن کل نیروی ما است که میتوان سرمایه داران و حکومتشان را عقب راند و خواست های خود را به کرسی نشاند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۷