حزب کمونیست کارگری ایران-کارگران نیشکر هفت تپه دست به اعتصاب یکپارچه زدند و با خانواده های خود جاده را مسدود کردندو با خانواده های خود جاده را مسدود کردند

کارگران نیشکر هفت تپه دست به اعتصاب یکپارچه زدند

و با خانواده های خود جاده را مسدود کردند

کارگران همه حقوقشان را میخواهند

کارگران نیشکر هفت تپه در دومین روز اعتصاب، حرکت قدرتمندی را همراه با خانواده های خود سازمان دادند. کارگران، برق کارخانه را قطع کردند، مدیریت را در دفتر محبوس کردند و همراه با خانواده های خود جاده منتهی به کارخانه را بستند. در اعتصاب امروز همه بخش های کارخانه از جمله رانندگان سرویس های ایاب و ذهاب بطور یکپارچه دست از کار کشیدند.

طبق گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز ۱۸ آذر کارگران روزمزد و بخش کشاورزی شرکت با خواباندن کار در اقدامی خشمگینانه با در دست داشتن ابزارهای کار خود از قبیل بیل و قمه برداشت نیشکر وارد کارخانه شدند و با بستن درب اصلی و درب ورود تریلرها، کوره های بخار و آسیابها را خاموش و تعدادی از مسئولین شرکت منجمله کریم پور مدیر بخش کشاورزی و عباس خنیفر مدیر حراست را کتک زدند و در پی جواب فتحیان پور رئیس بانک ماشین الات که بدنبال اعتصاب کارگران قسمت پنچرگیری به آنان اعلام کرده بود همگی اخراجید او را مورد حمله قرار دادند. مومن غریب مدیر صنعت شرکت و مدیران دیگر قسمتها نیز از ترس کارگران خود را مخفی کردند. کارگران شیشه های ساختمان مدیریت را نیز، که سیامک نصیری افشار مدیر کارخانه در آنجا مخفی شده بود، شکستند و او تا آخرین ساعات اداری جرات نکرد از ساختمان مدیریت خارج شود.

در اعتصاب امروز نیز کارگران خشمگین از قول و قرارهای توخالی مدیریت، برخی مکانهای کارخانه از جمله آزمایشگاه را مورد حمله قرار داده و گروه دیگری از کارگران شیشه های دفتر مدیریت را شکستند و بار دیگر سیامک نصیری افشار قائم مقام کارخانه را محبوس کردند.

بنا به گزارش اتحادیه آزاد، بدنبال اعتصاب و حرکت قدرتمند کارگران، ساعت ده صبح فرماندار و بدنبال آن رئیس اداره اطلاعات و فرمانده انتظامی شوش وارد شرکت شدند و ساعتی بعد نیز معاون وزیر اقتصاد و معاون وزیر کار در کارخانه حاضر شده و ضمن گفتگو با کارگران با قائم مقام و دیگر مسئولین کارخانه نشستی برگزار کردند. در پی این نشست، علاوه بر حقوق مردادماه کارگران روزمزد که آخر وقت دیروز پرداخت شده بود حقوق مرداد ماه کارگران و کارمندان دیگر بخشها منجمله تجهیزات، آتش نشانی، بازرگانی و اموراداری نیز به حساب آنان واریز شد. همچنین به کارگران قول داده شد تا پایان این هفته، یکماه دیگر از دستمزد معوقه آنان تسویه و در پایان هر ماه، یکماه از دستمزد معوقه کارگران تا زمان تسویه کامل پرداخت خواهد شد. اما چگونگی پرداخت معوقه های سال ۹۴ و برخی دیگر از مطالبات کارگران مسکوت گذاشته شد. همچنین معاون وزیر اقتصاد با حضور در میان کارگران، ضمن وعده بروز رسانی حقوقهای آنان طبق زمان بندی انجام شده، اعلام کرد هیچ کارگری اخراج نخواهد شد و اگر اسد بیگی که شرکت نیشکر هفت تپه را خریداری کرده است به تعهداتش پایبند نباشد، قرارداد با او فسخ خواهد شد. اما کارگران در مقابل وعده های او بطور یکپارچه اعلام کردند این وعده ها دروغ است و حقوقهای معوقه ما باید فورا پرداخت شود.

زمزمه ادامه اعتصاب در میان کارگران نیشکر شنیده میشود. کارگران بازنشسته ای که چکهای صادره از سوی کارفرما به آنان وصول نشده است نیز اعلام کرده اند فردا ۲۰ آذرماه جهت پیگیری دریافت چکهای خود در محل کارخانه دست به تجمع خواهند زد.

کلیه حقوق های معوقه کارگران فورا و بدون هیچ عذر و بهانه ای باید پرداخت شود، حق بیمه آنها توسط کارفرما نیز فورا پرداخت شود و مزدوران حراست از کارخانه اخراج شوند. شکل دادن به گروههای مدیای اجتماعی توسط کارگران نیشکر هفت تپه و بحث و تبادل نظر جمعی دراین گروهها و حضور خانواده های کارگران در تجمعات،‌ دو ابزار مهم کارگران برای حرکت یکپارچه و قدرتمند است که میتواند بعنوان الگویی توسط کارگران سایر مراکز کارگری بکار گرفته شود. استفاده فعال از مدیای اجتماعی و حضور خانواده ها در تجمعات اعتراضی، تجربه گرانبهایی است که از معلمان و بازنشستگان شروع شده و از کارگران پیشرو انتظار میرود که تلاش کنند این تجارب گرانبها را به سرعت به سایر مراکز کارگری در سراسر کشور سرایت دهند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷