حزب کمونیست کارگری ایران -کارگران علیه قانون کار دست به تظاهرات زدند

کارگران علیه قانون کار دست به تظاهرات زدند

امروز ٢٥ بهمن مقابل مجلس اسلامی صحنه اعتراض باشکوه صدها کارگر بود. صحنه پرشوری بود که در آن کارگران  با شعارهای کوبنده صدای اعتراضشان را نه تنها علیه لایحه ضد کارگری قانون کار، بلکه به کلیت آن و به بردی موجود بلند کردند و بطور واقعی میلیونها کارگر و خانواده کارگری را نمایندگی کردند. کارگران شعار میدادند: “حاصل قانون کار بردگی امروز است”، “اصلاح قانون کار به نفع سرمایه دار”، “تدبیر دولتمردان کارگر خاموشه”، “تدبیر دولتمردان کارگر ارزانه”، “کارگر معلم دانشجو اتحاد اتحاد” و “منزلت معیشت حق مسلم ماست”. بر پلاکاردهای بزرگی نوشته شده بود “یک خواست فوری ما افزایش دستمزدهاست”، “قرارداد دائمی احیاء بایدگردد”، “قرارداد موقت بردگی کارگر”.

سندیکای شرکت واحد از قبل فراخوان به تجمع داده بود و تعداد قابل توجهی از کارگران واحد با لباس کار و بنرها و پلاکاردهای خود در این تجمع شرکت کردند. شوراهای اسلامی نیز بعدا فراخوان به تجمع در این محل را دادند. اما کارگران از سندیکای شرکت واحد و اتحادیه آزاد کارگران ایران با تعداد قابل توجهی از بنرها و پلاکاردهایی علیه قانون کار و در دفاع از خواست های کارگران و با شعارهای رادیکال علیه کلیت قانون کار ارتجاعی حکومت حمایت حاضرین در این تجمع را جلب کردند و فضای تجمع را بدست خود گرفتند. در کنار آنها جمع هایی از کارگران از مراکز مختلف کارگری و نیز از دانشجویان ، معلمان، بازنشستگان و فعالین برخی دیگر از تشکل های کارگری شرکت داشتند. جمعیت به بیش از هفتصد نفر میرسید. حضور زنان معترض نیز در این تجمع چشمگیر بود.

در این حرکت اعتراضی وحید فریدونی بیانیه سندیکای واحد را قرائت کرد و جعفر عظیم زاده و پروین محمدی از اتحادیه آزاد کارگران در پشت تریبون اعلام کردند که رابطه برده وار کنونی که بر کارگران تحمیل شده است، حاصل و نتیجه قانون کار فعلی است و بر خواست های برچیده شدن قراردادهای موقت و شرکت های پیمانکاری، احیاء قراردادهای دائمی و مستقیم، حق برپایی تشکلهای مستقل کارگری در تمامی مراکز تولیدی صنعتی و خدماتی به عنوان خواستهای فوری کارگران تاکید کردند. زیر فشار اعتراض کارگران، مجلس اسلامی اعلام داشت که در جلسه بعدازظهر این روز تکلیف این لایحه روشن خواهد شد. کارگران اولتیماتوم دادند که اگر این لایحه پس گرفته نشود، هفته دیگر در مقابل مجلس تحصن خواهند کرد. اعتراض کارگران امروز در مقابل مجلس، اعتراض به کل این بساط بردگی و توحش سرمایه داری بود.

بر اساس لایحه “اصلاح قانون کارٰ” موضوع تعیین سالانه حداقل دستمزد کنار میرود و دست کارفرماها برای تعیین دستمزد و اخراج کارگران و فشار بیشتر به کارگر بازتر میشود، گره زدن میزان حداقل دستمزدها به مولفه وضعیت اقتصاد کشور مجوز قانونی برای کاهش دائمی سطح دستمزدها خواهد شد، دست کارفرما بازتر میشود تا از گرده کارگر بیشتر کار بکشد و با بلند شدن صدای اعتراض کارگر، کمیته های انضباطی را به جان کارگر بیندازد. لایحه اصلاح قانون کار لایحه امنیتی کردن محیط های کارگری است. این لایحه را دولت احمدی نژاد به مجلس داد و زیر فشار اعتراضات کارگران مجبور به عقب نشینی شد. اکنون دولت روحانی میخواهد بخت خودش را آزمایش کند. تجمع امروز پاسخ دندان شکن کارگران به این سیاست ارتجاعی بود.

یکی از لحظات پرشور این تجمع هنگامی بود که نیروی انتظامی اقدام به دستگیری دو نفر از  دانشجویان حاضر در تجمع کرد و جمعیت با شعار دانشجو را رها کن، فکری به حال ما کن، این دو دانشجو را از دست سرکوبگران رها کردند.

تجمع امروز کارگران و اعضا و فعالین تشکل های مستقل کارگری یک حرکت سیاسی مهم در فضای کنونی ایران علیه نه تنها قانون کار بلکه حرکتی علیه کل فقر و بیحقوقی و امنیتی کردن مبارزات کارگری بود.

حزب کمونیست کارگری ایران 

۲۵ آبان ۲۰۱۶، ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶