حزب کمونیست کارگری ایران-هزاران معلم شاغل و بازنشسته در سراسر کشور دست به اعتراض زدند

هزاران معلم شاغل و بازنشسته در سراسر کشور دست به اعتراض زدند

امروز ۱۹ اسفند معلمان شاغل و بازنشسته در سراسر کشور در نزدیک به ۴۰ شهر دست به تجمع اعتراضی زدند و خواست های حق طلبانه خود را با صدای بلند اعلام کردند. اعلام کردند که حقوق ها باید بالای خط فقر باشد، تحصیل رایگان حق بچه های ما است، فقر و تبعیض بس است، جای معلم کلاس است نه زندان، پرونده های امنیتی باید لغو شود، بیمه کارآمد حق مسلم ما است، بهبود کیفیت آموزش شعار ما است، تامین امنیت شغلی برای تمام فرهنگیان در بخش های دولتی و خصوصی و بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش خواست ما است، زندانی کردن معلم مصداق بارز اقدام علیه امنیت ملی است، اسماعیل عبدی را آزاد کنید.

معلمان و بازنشستگان زن و مرد از چند روز قبل این تجمع را در مدیای اجتماعی فراخوان داده بودند و در گروههای تلگرام وسیعا مورد استقبال قرار گرفته بود. تجمع امروز در شهرهای تهران، سنندج، سقز، مریوان، بانه، کامیاران، تبریز، اهواز، بوشهر، دهگلان، بجنورد، تربت حیدریه، مشهد، شیراز، اراک، البرز، تبریز، سقز، دیواندره، قزوین، اراک، چهارمحال بختیاری، فردوس، الیگودرز، شهرکرد، قروه، شاهرود، کوهدشت، جزیره خارک، اصفهان، یزد ، رشت، لامرد، گلستان، اردبیل، بندر عباس و… برگزار شد، بیانیه ای که از قبل آماده شده بود در تهران و برخی شهرها قرائت شد که با هورای معلمان مورد استقبال قرار گرفت. صدها پلاکارد که بیانگر اعتراض معلمان به تبعیض و بی عدالتی و فقر و بیحقوقی و بیانگر خواست های بحق آنها بود در دست شرکت کنندگان در تظاهرات بود. روی برخی پلاکاردها نوشته شده بود ۱ درصد تامین تامین ۹۹ درصد گرسنه گرسنه،‌ حقوق بالای خط فقر حق هر معلم و بازنشسته است، خط فقر ۳ و نیم میلیون حقوق ما ۱ و نیم میلیون، این زندگی حق من بازنشسته فرهنگی نیست، جای معلم در کلاس است نه زندان.

اتحاد معلمان شاغل و بازنشسته و فراخوان و تظاهرات مشترک آنها یک پیشروی در مبارزه معلمان و بازنشستگان بود. یک نقطه برجسته دیگر تاکید قاطع معلمان بر خواست لغو پرونده های امنیتی بود و تعداد زیادی پلاکارد جای معلم زندان نیست در دست شرکت کنندگان در تظاهرات بود. معلمان در این روز بر خواست آزادی اسماعیل عبدی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان که با ٦ سال حکم هم اکنون در بند ٣٥٠ اوین بسر میبرد و لغو تبعید علی اکبر باغانی و اخراج رسول بداقی، دو نفر دیگر از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان، تاکید کردند.

طبق گزارشی که از تجمع تهران برای ما ارسال شده است در تجمع تهران در مقابل مجلس که دو ساعت بطول انجامید یکی از افراد انتظامات مجلس قصد ایجاد درگیری و تشنج داشت و تلاش کرد گوشی یکی از معلمان را بگیرد که معلمان او را هو کردند و با شعار ولش ولش او را فراری دادند.

در بیانیه این تجمعات که از قبل منتشر شده بود معلمان بر خواست های متعددی از جمله افزایش فوری حقوق، رسمی کردن کلیه معلمان قراردادی و پیمانی و تامین امنیت شغلی آنها، بیمه پزشکی مناسب برای معلمان شاغل و بازنشسته، آزادی اسماعیل عبدی، لغو هر نوع محکومیت فعالان صنفی فرهنگیان اعم از زندان، انفصال از خدمت و تبعید و جبران خسارت وارد شده بر آنها و کنار گذاشتن نگاه امنیتی به مبارزات معلمان و همچنین بازگرداندن پولهای اختلاس شده فرهنگیان شده اند. بیانیه معلمان در پایان تجمع تهران در ساعت ١٢ ظهر در میان کف زدن جمعیت قرائت شد.

تجمع مشترک و سراسری معلمان شاغل و بازنشسته در ۱۹ اسفند برگ افتخارآمیز دیگری از مبارزات حق طلبانه آنها است که هر روز ابعاد تازه تری بخود میگیرد، متحدتر و رادیکال تر میشود و بیش از پیش خواست های کل جامعه را بیان میکند. افزایش فوری دستمزدها بالای خط فقر، تحصیل رایگان و لغو پروند های امنیتی برای فعالین اجتماعی از جمله خواست های سراسری کل مردم و شایسته حمایت گرم بخش های مختلف جامعه است. لازم به تاکید است که معلمان بازنشسته فراخوان تجمع دیگری در روز ۲۲ اسفند داده اند که جا دارد با حمایت فعال کلیه معلمان و خانواده هایشان و سایر مردم معترض مواجه شود.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۹ اسفند ۱۳۹۵، ۹ مارس ۲۰۱۷