حزب کمونیست کارگری ایران-صحنه پرشور اعتراض هزاران کارگر در مقابل مجلس مفتخوران

صحنه پرشور اعتراض هزاران کارگر در مقابل مجلس مفتخوران


ما کار میکنیم که زندگی کنیم، زندگی نمیکنیم که برده دولت و کارفرمایان باشیم

امروز سوم اسفند بالغ بر ۳۰۰۰ هزار نفر از معلمان بازنشسته، کارکنان مخابرات و کارگران و پرستاران در مقابل مجلس اسلامی دست به تجمع زدند و با شعار یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه، اینهمه بیعدالتی هرگز ندیده ملتی، حقوق ما ۱ میلیون خط فقر ۴ میلیون، منزلت معیشت حق مسلم ماست، درمان رایگان حق مسلم ماست، ما را بهم پاس ندید حقمونو پس بدید، وزیر کارفرمایی خجالت خجالت، یه خواست فوری ما افزایش دستمزدها، وعده های پوشالی دیگر اثر ندارد، سوریه را رها کن فکری به حال ما کن و شعارهای مختلف دیگر، اعتراض خود را به شرایطی که جمهوری اسلامی و مفتخوران حاکم به آنها تحمیل کرده اند بیان کردند. نقش فعال و برجسته زنان در تجمع امروز یک جلوه بارز مبارزات آزادیخواهانه و حق طلبانه مردم است.

محور اعتراض معلمان بازنشسته، کارگران و پرستارانی که در این تجمع شرکت داشتند دستمزدهای چندبار زیر خط فقر است. تظاهرات کنندگان میگویند چرا در حالیکه سبد هزینه یک خانواده بالای ۴ میلیون تومان است، حداقل دستمزد ۸۱۲ هزار تومان است؟ چرا در حالیکه خط فقر بالای چهار میلیون است حقوق معلمان و کارگران و بازنشستگان چند بار کمتر از آن است؟ شعار یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه که امروز به شعار بخش های مختلف مردم تبدیل شده است و سایر شعارهای امروز به حد کافی گویا است. مردم طبقه مفتخور حاکم و دزدیهای آنها را عامل مشکلات خود میدانند.

معلمان بازنشسته از چند روز قبل با استفاده از مدیای اجتماعی تجمع امروز خود را سازمان دادند و امروز از نقاط مختلف کشور از جمله تهران، مشهد، اذربایجان شرقی غربی، همدان، کرج، دماوند، گیلان، مازندران، کردستان و چند شهر دیگر در این تجمع شرکت کردند. اجرای دقیق همسان سازی بازنشستگان فرهنگی با بازنشستگان بقیه ارگان‌های دولتی، افزایش سطح تسهیلات خدماتی و درمانی در قالب بیمه‌های کارآمد و پرداخت معوقات مزدی از جمله خواست های معلمان بازنشسته است که از مهرماه امسال تجمعات اعتراضی خود را گسترش داده و بارها در پنج ماه گذشته دست به تجمع در تهران و شهرهای مختلف کشور زده اند.

همزمان با تجمع بازنشستگان در تهران، صدها نفز از معلمان بازنشسته استان لرستان نیز در مقابل استانداری در خرم آباد دست به تجمع مشابهی زدند.

بیش از ۵۰۰ نفر از کارکنان بخش خصوصی مخابرات نیز که از سراسر کشور از جمله تهران، گیلان و همدان در این تجمع حضور داشتند، خواهان انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات و کوتاه کردن دست پیمانکاران، امنیت شغلی، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و رفع تبعیض و در واقع افزایش حقوق خود شدند.

دهها کارگر نیز با هماهنگی اتحادیه آزاد کارگران ایران و با بنرها و پلاکاردهای مختلف از جمله «کارگر معلم پرستار بازنشسته اتحاد اتحاد» و «کار میکنیم که زندگی کنیم، زندگی نمیکنیم که برده دولت و کارفرمایان باشیم» و «۱ درصد تامین تامین ۹۹ درصد گرسنه گرسنه» و «سبد هزینه زندگی بالای چهار میلیون، حداقل دستمزد ۸۱۲ هزار تومان» خواهان حداقل دستمزد بالای ۴ میلیون شدند.

تجمع بزرگ امروز که از ساعت ۹ صبح شروع شده بود، فریاد اعتراضات یکی شد و شعار معلم، کارگر، پرستار، اتحاد، اتحاد به صحنه پرشوری از اتحاد تبدیل شد. امروز قرار بود کمیته مزد مجلس درمورد دستمزد سال ۹۶ تصمیم گیری کند و زمانی که قاضی نماینده اردبیل از مجلس بیرون آمد او را هو کردند و اجازه صحبت به او ندادند. تظاهرات امروز با شعار میریم و برمیگردیم در فضایی از شور و امید و اتحاد و عزم راسخ برای تداوم اعتراض پس از ۶ ساعت پایان یافت.

تجمع پرشور امروز در مقابل مجلس گوشه ای از اعتراض دهها میلیون مردمی است که هر روز مصمم تر، خشمگین تر، تیزبین تر و سازمان یافته تر در سراسر کشور دست به اعتراض میزنند و دزدان و جنایتکاران حاکم را عامل سیه روزی خود میدانند. روزی که این صداها به توفان انقلاب برای به زیر کشیدن حکومت فاسد اسلامی سرمایه داران تبدیل شود دور نیست.

حزب کمونیست کارگری ایران
۳ اسفند ۱۳۹۵، ۲۱ فوریه ۲۰۱۷