حزب کمونیست کارگری ایران – سخنی خطاب به کارگران و مردم بافق

اعتصاب کارگران معدن بافق ۶

سخنی خطاب به کارگران و مردم بافق

مبارزه قاطع شما برای تحقق مطالبات برحقتان، ارگان های مختلف حکومت را به مخمصه انداخته است. اعتصاب ۳۹ روزه قبلی و اعتصاب قدرتمندی که از ۲۸ مرداد شروع کرده اید چنان با حمایت مردم معترض بافق و خانواده های کارگران همراه شده که قدرت تعرض حکومت به شما را محدود کرده است. سرکوب شما را از حکومت گرفته است. دار و دسته های مختلف حکومت در بافق تحت فشار اعتراض شما به جان هم افتاده اند. مجیز شما را میگویند و علیه هم افشاگری میکنند. کار به جایی رسیده که حتی امام جمعه مرتجع بافق هم نماز جمعه اش را با تاخیر میخواند و اعلام اعتصاب! میکند و خواهان آزادی کارگران زندانی میشود. اما برای پیروزی کامل این مبارزه لازم است چند نکته را مد نظر قرار دهید:

۱- از اختلافات جبهه مقابل خود استفاده کنید اما به هیچکدامشان اعتماد نکنید و مبارزه خودتان را تقویت کنید. خانواده های همه کارگران و جوانان و مردم آزادیخواه شهر را به حمایت از خواست های خود و حمایت از اعتصاب و تحصن خانواده ها تشویق کنید و جبهه خود را قوی تر و محکم تر کنید.

۲- مقامات و سرمایه داران محلی میخواهند خواست های ۱۶ گانه شما را به یک خواست و آنهم انتقال ۱۵ درصد معدن به بافقی ها! محدود کنند و اگر به این خواست خود برسند اعلام پیروزی کنند و بین شما تفرقه بیندازند. خواست شما این نیست. حتی اگر ۲۸ و نیم درصد سهام را هم بین کارگران تقسیم کنند تنها نتیجه اش نه بهبود وضع کارگران بلکه کار بیشتر و استثمار شدیدتر شما و تشویق به فداکاری بیشتر برای سرمایه داران است. خواست شما لغو خصوصی سازی، تضمین کامل امنیت شغلی، ارتقای موقعیت شغلی و افزایش دستمزد، تبدیل قراردادهای سفید امضا به قراردادهای رسمی، ایمنی محل کار، حق اعتصاب و تشکل، مقابله با آلودگی هوا در بافق و خواست های حق طلبانه دیگر شما برای کارگران و کل مردم بافق است. روی این خواست ها پافشاری کنید و اجازه ندهید روی اینها سایه بیندازند. خواست هایتان را همه جا اعلام کنید.

۲- حکومت تلاش کرد با دستگیری همکارانتان شما را مرعوب کند. خانواده ها بلافاصله اعلام تحصن کردند و با حمایت مردم شهر، حکومت سرش به سنگ خورد. خواستند عزیزانتان را با وثیقه آزاد کنند محکم در مقابل آنها ایستادید. فرماندار و مقامات دیگری خواستند با کم کردن وثیقه شما را به تسلیم بکشانند زیر بارشان نرفتید، مقامات دیگری گفتند وکالت میدهند که دو نفر از کارگران آزاد شوند، باز هم با هوشیاری شما و تاکیدتان بر آزادی فوری و بی قید و شرط همه دستگیرشدگان تیرشان به سنگ خورد. به جوسازی علیه شما روی آوردند تا تحت عنوان مقابله با اپوزیسیون و رسانه هائی که صدای شما را منعکس میکنند روز جمعه تظاهرات راه بیندازند اما این کارشان هم نگرفت. نماز جمعه و مساجدشان را به اوباش و دار و دسته های حکومتی بسپارید و یکصدا اعلام کنید که کلیه کارگران زندانی باید فورا بدون وثیقه و وکالت و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند. بر در و دیوار شهر و همه جا بنویسید کارگر زندانی آزاد باید گردد.

۳-  تلاش دیگرشان این است که تحت عنوان اینکه عسگری مدیر عامل معدن بومی است، مساله بومی یا غیر بومی بودن را برجسته کنند و بخشی از کارگران را به حمایت از مدیر عامل بکشانند. اما بومی و غیر بومی مطلقا مساله شما نیست. همه شان سر و ته یک کرباسند. فریبشان را نخورید. سرمایه داران و مقامات چه محلی چه غیر محلی مشغول استثمار شما و سرکوب شما و تحمیل فقر و بیحقوقی به شما هستند. در مقابل همه اینها بر خواست های مستقل خود و اتحاد همه کارگران مستقل از بومی و غیر بومی پافشاری کنید و کلیه مردم محروم و معترض شهر را به پیوستن قاطعانه به مبارزه شما و تحصن خانواده ها تشویق کنید.

۴- مجمع عمومی تان را در معدن برپا کنید و نمایندگان واقعی و دلسوز و مطمئن خود را انتخاب کنید. دهها نماینده انتخاب کنید و بخواهید در جمع کارگران گزارش بدهند، نظر توده کارگر را بشنوند و مطابق تصمیم شما عمل کنند و شما نیز با تمام قوا از نمایندگان دلسوزتان حمایت کنید. این یکی از مهمترین اقداماتی است که برای متحد ماندن شما و مقابله با توطئه های مختلفی که علیه شما میشود حیاتی است. تعدادی از مقامات متنفذ شهر بعنوان نماینده شما سخنرانی میکنند و طرف حساب مذاکره شده اند. این فشار مبارزه شما است که این افراد و حتی شورای اسلامی وابسته به حکومت و امام جمعه و برخی دیگر از مقامات را هم به حمایت کجدار و مریز از شما کشانده است. این نقطه قوت مبارزه شما است اما اجازه ندهید کنترل مبارزه شما بدست آنها بیفتد. آنها همین که منافعشان تامین شود، در نقطه ای سازش میکنند و مبارزه شما را به انحراف و شکست میکشانند. با تشکیل هرروزه مجمع عمومی پافشاری روی کلیه خواست هایتان، اتحاد خودتان را حفظ کنید و سرنوشت مبارزه تان را تماما در دست خودتان نگهدارید.

۵- هرچه بیشتر خبررسانی کنید. تبلیغات کثیف و حکومتی که علیه رسانه های غیر حکومتی راه انداخته اند برای جلوگیری از پیشروی شما است. به هر شکل که میتوانید خواست هایتان را و خبرهای مبارزه تان را هر روزه به گوش رسانه های مختلفی که صدای شما را منعکس میکنند برسانید. تلویزیون کانال جدید مهمان خانه های شما است و اعتراض شما را مرتبا پوشش داده و درمورد جوانب اعتصاب و مبارزه شما صحبت کرده است. رابطه تان را با این کانال و حزب کمونیست کارگری محکم تر کنید. بحث های این کانال را بدقت دنبال کنید. کانال جدید تلاش میکند توطئه ها و شگردهای استثمارکنندگان و سرکوبگران شما را افشا کند، تجربه سایر مبارزات را به شما منتقل کند و همبستگی مردم را با شما تقویت کند.

موفقیت شما تاکنون به دلیل اعتصاب متحدانه شما، رابطه تنگاتنگ مردم شهر و کارگران معدن و به میدان آمدن خانواده های شما بوده است. این به شما در برابر حکومتیان قدرت میدهد و اجازه نمیدهد که در فرصتهای بعدی که اعتصاب تمام شد کارفرما و مقامات حکومت روی رهبران شما فشار بگذارند. پیروزی شما در این مبارزه نه تنها به نفع شما کارگران معدن و خانواده های شما است بلکه یک پیروزی برای همه کارگران و مردم زحکمتش در سراسر کشور و برای همه مردمی است که میخواهند از شر فقر و محرومیت و بیحقوقی و از شهر حکومت کثیف سرمایه داران و مفتخوران رها شوند. همه کارگران و مردم آزادیخواه در بافق و یزد و سراسر کشور را به حمایت همه جانبه از مبارزه کارگران بافق فرامیخوانیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ شهریور ۱۳۹۳، ۳۰ اوت ۲۰۱۴