حزب کمونیست کارگری ایران -در حمایت از مردم ترکیه

در حمایت از مردم ترکیه

جامعه ترکیه مورد یک هجوم بیرحمانه قرار گرفته است. چهارماه است که دولت اردوغان جنگی بیرحمانه و سرکوبگرانه را علیه مردم ترکیه به جریان انداخته است و تلاش دارد به بهانه کودتای ماه ژوئیه کل این کشور را از مخالفین خود پاکسازی کند.

ابعاد دستگیریها و تعرضی که دولت اردوغان به مردم و تشکلهای کارگری و اپوزیسیون و رسانه های این کشور شروع کرده، بسیار وسیع و بی سابقه است. یک دیکتاتوری تمام عیار بر ترکیه حاکم شده است. طی چند ماه گذشته شماری از فعالین کارگری و اتحادیه ای دستگیر شده اند. حدود ٢٠٠ روزنامه، فرستنده تلویزیونی و رادیویی و رسانه های اجتماعی به جرم همکاری با گولنیستها یا پ ک ک بسته شده اند. قریب ٤٠ هزار نفر از جمله هزاران فعال کارگری و اتحادیه ای، و بیش از ١٥٠ روزنامه نگار دستگیر شده اند. هزاران فعال سیاسی از جمله رهبران مشترک حزب دموکراتیک خلقها یعنی صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسداغ بهمراه حداقل ده نفر از نمایندگان پارلمانی این حزب دستگیر شده اند. حتی شهرداران منتخب مردم در چند شهر کردستان دستگیر شده اند. حدود ٢٠٠ موسسه انتشاراتی و رسانه ای بسته شده است. بیش از ١٠٠ دانشگاه و بیمارستان بسته شده است. بیش از ١٠٠ هزار معلم، دانشگاهی و کارکنان خدمات اجتماعی اخراج شده اند. تنها در نیمه اکتبر با یک دستور ١٠ هزار معلم و آکادمیسین دانشگاهی اخراج شدند. این ارقام هر لحظه در حال افزایش است. دولت اردوغان حتی تمایل خود به بازگرداندن مجازات اعدام را پنهان نمیکند.

دولت اردوغان “وضعیت اضطراری” را که از زمان کودتای ژوئیه برقرار شده بود در ماه اکتبر مجددا تمدید کرد، و راه را برای ادامه یکه تازی و تعرض گسترده به مخالفین و مردم هموارتر نمود.
حکومت اردوغان و حزب عدالت و توسعه نشان داده است که یکی از محورهای اصلی ارتجاع منطقه است. این حکومتی است که آشکارا حمایت گسترده و فعال از جریان اسلامی آدمخوار داعش را در کارنامه خود ثبت کرده است. این حکومتی است که سالهاست در تلاش است که قوانین اسلامی را بر جامعه ترکیه حاکم کند و دستاوردهای سکولار و دموکراتیک مردم را بازپس گیرد. این حکومت باید با مبارزه و انقلاب مردم ترکیه سرنگون شود. راه دیگری نیست.

جهان نباید نسبت به پایمال کردن ابتدایی ترین حقوق انسانی مردم ترکیه ساکت باشد. آزادی بیان و آزادی احزاب و آزادی اعتراض از حقوق بدیهی، پایه ای و بین المللی تک تک مردم است. حکومتی که این حقوق را پایمال میکند باید مطرود و منزوی شود. باید وسیعا اعتراض کرد. باید صدای نیروهای اپوزیسیون مترقی و چپ و کارگری ترکیه را در جهان بازتاب داد. باید همه دولتها را برای زیر فشار گذاشتن و منزوی کردن دولت اردوغان زیر فشار و مورد بازخواست قرار داد. باید خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی و همه دستگیر شدگان ماههای اخیر و بازگشت به کار اخراجی ها شد.

حزب کمونیست کارگری ایران همبستگی خودرا با مردم ترکیه اعلام میکند. ما خودرا در کنار کارگران و نیروهای مترقی ترکیه میدانیم. ما سیاستهای سرکوبگرانه دولت ترکیه را شدیدا محکوم میکنیم. همه مردم را به مقابله با سیاستهای سرکوبگرانه دولت اردوغان و حزب اسلامی عدالت و توسعه فرا میخوانیم.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۷ نوامبر ۲۰۱۶