حزب کمونیست کارگری ایران- حمله وحشیانه به کارگران بیکار در آق دره و دستگیری کارگران معترض

حمله وحشیانه به کارگران بیکار در آق دره

و دستگیری کارگران معترض

روز ۲۵ خرداد نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی در همراهی با مدیران معدن طلای آق دره در تکاب آذربایجان وحشیانه به تحصن کارگران بیکار و کارگران اخراجی این معدن و خانواده های آنها یورش بردند. در این یورش حداقل ۱۳ نفر مجروح و سه نفر بیهوش و ده نفر دستگیر شدند.
تجمع اعتراضی کارگران اخراجی و بیکار آق دره مدتی است ادامه دارد. مدیران و مسئولان حکومتی در این منطقه تلاش زیادی کرده اند که با تفرقه میان کارگران شاغل و بیکار و به اصطلاح بومی و غیر بومی و همینطور تهدید آنها اعتراض را بخوابانند اما موفق نشدند و نهایتا به یک حمله جنایتکارانه به تجمع و تحصن آنها متوسل شدند. کارگران خواهان بازگشت به کار، تبدیل قراردادهای موقت به قراردادهای دائم هستند. جوانان بیکار این منطقه خواهان کار و تامین زندگی هستند.
سایت ایلنا وابسته به خانه کارگر حکومت بیشرمانه طوری خبر حمله به کارگران را منعکس کرده است که گویی خانواده های کارگری با شلوغ کاری مانع فعالیت معدن شده اند و کارفرما مجبور به تعطیل کار شده است. ایلنا با این گزارش اقدام جنایتکارانه حکومت را توجیه کرده کوچکترین اشاره ای به شلاق زدن به کارگران این معدن در سال قبل نمیکند.
لازم به یادآوری است که در فروردین سال قبل طبق حکم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با شکایت کارفرما ۱۷ کارگر معدن را در یک اقدام جنایتکارانه شلاق زدند و به حبس تعزیری محکوم کردند. خبر در سطح کشور پیچید و موج وسیعی از اعتراض و انزجار علیه شلاق زدن کارگران براه افتاد و احزاب چپ، تشکلهای کارگری، فعالین سیاسی، نویسندگان، زندانیان سیاسی و سازمانها و تعدادی از سازمانهای کارگری در کشورهای دیگر و برخی نهادهای بین المللی عمل جنایی حکومت و سیستم قضایی اش را محکوم کردند. بطوری که مقامات حکومت اعتراف کردند که «افکار عمومی جریحه دار شده است». با عجله اعلام کردند که مدیر کل کار استان آذربایجان غربی را بخاطر “بی اطلاعی” برکنار میکنیم و ریاکارانه پس از چند ماه از شلاق خوردن کارگران اظهار بی اطلاعی و اظهار تاسف کردند!
حزب کمونیست کارگری، کارگران و تشکل های کارگری در سراسر کشور، نهادهای مختلف دانشجویی، نویسندگان و هنرمندان و کلیه نهادهای پیشرو در کشور و همینطور سازمان های کارگری در کشورهای دیگر را فرامیخواند اقدام جنایتکارانه حکومت، نیروهای انتظامی و سیستم قضایی آنرا محکوم کنند و خواهان آزادی فوری کارگران دستگیر شده و لغو هر نوع پرونده ای که علیه آنها تشکیل شده است بشوند. حکومتی که اعتراض مردم برای کار و تامین زندگی را سرکوب میکند باید گورش را گم کند.
حزب کمونیست کارگری کارگران ضمن دفاع از خواست های بحق کارگران آق دره، کلیه کارگران شاغل و بیکار در سراسر کشور را به گسترش مبارزه برای کار یا بیمه بیکاری فرامیخواند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۷ ژوئن ۲۰۱۷