حزب کمونیست کارگری ایران-جمهوری اسلامی، دفتر جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان را پلمپ کرد!

جمهوری اسلامی، دفتر جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان را پلمپ کرد!

طبق اطلاعیه ای که جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان منتشر کرده است، روز ۳۱ فروردین دفتر این مرکز توسط معاونت بر نظارت پلیس اطلاعات و امنیت عمومی پلمپ شد. وزارت کشور مجوز آنها را تمدید نکرده و حالا به بهانه نداشتن مجوز دفتر این نهاد را پلمب کرده است.

با اینحال فعالین این نهاد ۵۰۰ خانواده ای که تحت پوشش این مرکز هستند تنها مکان سوادآموزی و توانمندسازی را ازدست داده اند اما فعالین این نهاد برخی کلاس های خود را در پارک نزدیک جمعیت دارند برگزار میکنند تا کودکانی که اغلب مهاجر و کودک کار هستند از پروسه آموزش عقب نمانند. مدتی قبل نیز، جمهوری اسلامی مجوز فعالیت انجمن دوستداران حقوق کودک در تبریز با بیش از یک دهه فعالیت لغو کرد.

اقدام جمهوری اسلامی فقط یک چیز را نشان میدهد: دشمنی عمیق با کودک، با سوادآموزی به کودکان کار و با کودکان مهاجر. جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان در طول حدود ۱۵ سال فعالیت خود نقش بسیار بزرگی در سوادآموزی هزاران کودکی که امکان تحصیل در مدارس دولتی نداشته اند و در مقابله با کار کودک داشته و با استفاده از کمک های مردمی و کمک جوانان و معلمان شریف و انساندوستی که داوطلبانه بخشی از وقت خود را در اختیار این نهاد گذاشته اند، فعالیت های انسانی خود را به پیش برده است.

“به امید جهانی شایسته کودکان، چرا که جهانِ شایسته کودکان، شایسته همگان خواهد بود”. این شعار محوری جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان است که اهداف انسانی حاکم بر آنرا نشان میدهد. ایجاد کلاس‌های سواد آموزی برای کودکان کارِ محروم از تحصیل، برگزاری کلاس‌های مهارت زندگی به کودکان کار و خیابان، ارائه لوازم و نوشت‌افزار به کلیه دانش‌آموزان واحد، فعالیت های هنری، فشار به وزارت آموزش و پرورش جهت رایگان و اجباری سازی تحصیل کودکان، نقد ساختار آموزش و پرورش در کشور به مثابه یکی از عوامل اصلی بازتولید کار کودک و نیز نقد محتوای کتب آموزشی، آموزش نیروهای اجتماعی به منظور شناخت شرایط کودکان کار و خیابان، آموزش خانواده‌های کودکان کار به منظور بهبود بستر زیستی این کودکان و ارتباط با مراکز فنی و حرفه‌ای و آموزش مهارت به کودکان کار و خیابان از جمله فعالیت های این نهاد بوده است. این نهاد خواهان آموزش اجباری و رایگان برای کودکان، بهداشت رایگان و لغو کار کودک است که خواست عمومی جامعه است.

جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، انجمن دوستداران حقوق کودک در تبریز و نهادهای مشابه شایسته بیشترین حمایت هستند. جمهوری اسلامی را باید شدیدا محکوم کرد و فشار آورد که نه تنها دست از اقدام سرکوبگرانه خود بردارد و آزادی این دو مرکز را به رسمیت بشناسد بلکه امکانات لازم در اختیار آنها و کلیه نهادهای مدافع حقوق کودک قرار دهد. دفاع از تشکل های غیر دولتی مدافع حقوق کودک و کلیه تشکل ها و نهادهای پیشرو و مستقل از دولت باید به یک خواست سراسری توسط کارگران، معلمان و دانشجویان و کلیه مردم آزادیخواه و از جمله قطعنامه های اول مه قرار گیرد و مردم و بویژه معلمان اعم از شاغل و بازنشسته قاطعانه و با تمام امکانات از این نهادها و اهداف و فعالیت های انسانی آنها حمایت کنند و فعالیت های ارزشمند آنها را تقویت کنند.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۳ آوریل ۲۰۱۷

Avsnitt för bifogade filer