حزب کمونیست کارگری ایران-تظاهرات مردم اهواز و شادگان چند روز است ادامه دارد

تظاهرات مردم اهواز و شادگان چند روز است ادامه دارد

هزاران نفر از مردم اهواز در سه روز گذشته دست به تظاهرات زدند و امروز در مقابل استانداری تجمع کردند. هفته گذشته نیز دو راهپیمایی اعتراضی توسط مردم اهواز سازمان داده شد. در شادگان نیز تظاهرات مشابهی در روزهای گذشته برگزار شده است. این تظاهرات ها علیه بی توجهی حکومت به هوای آلوده، آب آلوده و غیر قابل شرب و قطع برق و آب در یازده شهر خوزستان در سه روز گذشته بود. مردم اهواز و شادگان علیه مقامات و نیروی انتظامی شعار دادند و خواهان استعفای مسئولان دولتی از جمله استاندار و معصومه ابتکار معاون روحانی شدند. اعتراضات مردم چنان بالا گرفته است که حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو امروز به اهواز رفت تا ستاد بحران را در استانداری تشکیل دهد. او مجبور شد از طرف دولت از مردم خوزستان معذرتخواهی کند. به قتل رساندن یک جوان بیگناه به نام حسن ابوغبیش در شایگان توسط ماموران انتظامی در روزهای گذشته عامل تشدید اعتراضات مردم شد. مردم کلانتری شهر را آتش زدند و درگیری میان آنها و سرکوبگران حکومت تا امروز ادامه یافت.

اعتراض مردم اما بسیار فراتر از بدی آب و هوای خوزستان است که مردم به درست حکومت را عامل اصلی آن میدانند. خبرگزاری فارس وابسته به حکومت در اعترافی به نقل از یکی از زنان شرکت کننده در تظاهرات گفته است: «شما دولتی‌ها از درد مردم و نفس‌های بریده آنها خبر ندارید و در مواقع بحران به بهانه سفر کاری و یا مشکلات در بین مردم حضور ندارید. شما نمی‌دانید که وجود ۵ فرزند بیکار در خانه‌ای که یک پدر با حداقل حقوق بازنشستگی و اقساط بانکی به زور زندگی می‌کند چقدر سخت و دردآور است، شما هنوز تجربه این را نداشته‌اید که جوان ۳۰ ساله‌تان از فرط خجالت جلوی پدرش برای ۵ هزار تومان پول اشک می‌ریزد».

آب و هوای آلوده و فقر و بیکاری هنوز همه ابعاد اعتراض مردم را بیان نمیکند. تیراندازی به مردم شهرهای خوزستان و به قتل رساندن مردم به یک امر عادی در این منطقه تبدیل شده است. در آبان امسال یک دختر بچه سه ساله به نام رعد سواری با تیراندازی ماموران حکومت به قتل رسید و مادر او نیز مجروح شد. صدها نفر از مخالفان حکومت در سالهای گذشته در خوزستان اعدام شده اند. دستفروشان مدام مورد خشونت بیرحمانه اوباش حکومت قرار میگیرند. توهین و بیحرمتی به مردم و زندانی کردن و شکنجه مردم بویژه مردم عرب زبان به اشکال مختلف ادامه دارد. اینها خشم و نفرت عظیمی در میان اکثریت مردم محروم خوزستان ایجاد کرده است. در آبان سال گذشته برای جلوگیری از گسترش اعتراضات کارگری، دادگستری خوزستان تجمعات کارگری را ممنوع اعلام کرد. اما روزی نیست که چندین تجمع کارگری در اهواز و سایر شهرهای خوزستان صورت نگیرد. خوزستان به یک بشکه باروت و یک استان بحرانی تبدیل شده و هیچ ستاد بحرانی قادر به حل بحران کارگری در این استان و سایر نقاط ایران نیست.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳ فوریه ۲۰۱۷
4 bilagor