حزب کمونیست کارگری ایران -اعتصاب بزرگ کارگران ایران ترانسفو ادامه داردبا تمام قوا به یاری آنان برخیزیم

اعتصاب بزرگ کارگران ایران ترانسفو ادامه دارد

با تمام قوا به یاری آنان برخیزیم

امروز پانزدهمین روز اعتصاب بزرگ ۴۰۰۰ نفر از کارگران ایران ترانسفو در شهر زنجان است. این اعتصاب از بسیاری جنبه ها یکی از مهمترین اعتصابات کارگری در ایران بشمار میرود. کارگران به تصمیم دولت مبنی بر فروش بخشی از سهام کارخانه و کوچک سازی آن که به معنی اخراج تعداد قابل توجهی از کارگران است اعتراض دارند و با قاطعیت به اعتصاب خود ادامه میدهند. اعتراض قاطع کارگران باعث شد که دو کارگر بازداشت شده در روز ۱۳ مرداد پس از چند ساعت آزاد شوند و هر چهار کارگر اخراجی روز ۱۶ مرداد به سر کار برگردند. عقب نشینی حکومت و مدیریت موفقیتی برای کارگران بود. کارگران در صفحه فیس بوکی خود اعلام کردند که “عمل شتابزده و بزدلانه مدیریت مبنی بر لغو قرارداد این عزیزان را محکوم نموده و با قدرت بیشتری مطالبات خود را خواستار میشویم”.

در طول ۱۵ روز گذشته هیئت مدیره و ارگان های سرکوب حکومت انواع توطئه ها و اقدامات سرکوبگرانه را در دستور گذاشتند اما هیچکدام منجر به خللی در اراده کارگران برای تداوم اعتراضشان نشد. مدیریت سرویس کارخانه را قطع کرد تا کارگران کمتری خود را به کارخانه برسانند و در تجمع و تحصن هر روزه شرکت کنند. سالن غذاخوری و سالن های مختلف کارخانه را نیز قفل کردند. اما کارگران با پای پیاده، با خودروهای خود و یا با آژانس به کارخانه میایند و در محوطه باز کارخانه به تجمع و راهپیمایی ادامه میدهند. مزدوران حکومت سعی کردند با الله اکبر گفتن و صلوات فرستادن در تجمع کارگران تصویر عقب مانده ای از کارگران بدهند اما این توطئه هم نگرفت. کانال تلگرام کارگران باچند هزار عضو را که برای خبر رسانی و جلب حمایت مردم ایجاد شده بود از دست کارگران درآوردند و اعلام کردند که اعتصاب پایان یافته است اما کارگران هر روزه و به اشکال مختلف به خبررسانی درمورد اعتصاب خود ادامه میدهند، عکس و فیلم منتشر میکنند و از کسبه شهر خواستند که خبر اعتصاب کارگران را جلو فروشگاه خود منتشر کنند. اعتصاب قدرتمند کارگران روزنامه های شهر را نیز وادار کرد خبر اعتصاب را در صفحات اول خود منتشر کنند. روز ۱۳ مرداد دو نفر از کارگران در اقدام مشترک مدیریت و مراجع قضایی حکومت بازداشت شدند اما از ترس گسترش دامنه اعتراض کارگران، مجبور شدند پس از چند ساعت آنها را آزاد کنند. همزمان مدیریت کارخانه این دو نفر و کارگری که مسئول کمپین جلب حمایت از کارگران بود و یکی دیگر از کارگران معترض را نیز اخراج کرد تا کارگران را مرعوب کنند و اعتصاب را بخوابانند اما خواست آزادی کارگران و بازگشت به کار آنها نیز به خواست کارگران اضافه شد و کارگران پرشورتر از قبل شعار دادند و اعلام کردند تا رسیدن به خواست های بحقشان به اعتصاب ادامه میدهند و در تجمع خود اعلام کردند که باقری و مومنی از اعضای هیئت مدیره کارخانه را فراری میدهیم. روز ۱۶ مردادماه هر چهار کارگر اخراجی به کار بازگشتند و عقب نشینی دشمنان خود را، پیروزی برای خود اعلام کردند و به یکدیگر شادباش گفتند.

خصوصی سازی و کوچک سازی و اخراج کارگران یک سیاست جمهوری اسلامی در سراسر کشور است و بخشی از سیاست اقتصادی رژیم، در مقابله با بحران و رکود اقتصادی و در راستای “اقتصاد مقاومتی” کذایی است. الان بحث بر سر گران بودن نیروی کار و کاهش دستمزد کارگران نیز در ارگان های حکومت جریان دارد. کارگران هرچه بیشتری را دارند از شمول همین قانون کار ارتجاعی محروم میکنند تا بیحقوقی هرچه بیشتری به کارگران تحمیل کنند. همزمان دست به دستگیری کارگران فعال میزنند و علیه آنها پرونده سازی میکنند تا کارگران را به شرایط بسیار دشوارتر عقب برانند.

در مقابل این سیاست های ضد کارگری و سرکوبگرانه میتوان و باید دست به اقدامی متحدانه و سراسری زد. کارگران ایران ترانسفو یک نمونه بسیار درخشان مبارزه را پیش رو گذاشته اند. در همه جا باید کارگران تمام نیروی خود را به میدان بیاورند. حکومت در موقعیت ضعیفی به سر میبرد. اختلاس ها، دزدی ها و حقوق های صدها میلیونی که بر متن تشدید دعواهای درونی حکومت افشا شده است حکومت را در موقعیت ضعیفی قرار داده است. کارگران میتوانند و لازم است صفوف خود را متشکل تر و محکم تر کنند و جبهه محکمی در مقابل حکومت و کارفرمایان تشکیل بدهند و با خواست های روشن برای افزایش دستمزد، لغو خصوصی سازی ها و کوچک سازی ها، ممنوعیت اخراج کارگران و پایان دادن به هر نوع دستگیری و پرونده سازی علیه کارگران و با خواست افزایش دستمزد بالای خط فقر که حداقل به چهار میلیون تومان در ماه رسیده است، با تمام نیروی خود به میدان بیایند.

حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از مبارزه متحدانه و شکوهمند کارگران ایران ترانسفو و خواست های بحق آنها، مردم زنجان و کارگران مراکز کارگری در سراسر کشور را فرامیخواند به هر شکل که میتوانند با کارگران اعتصابی در ایران ترانسفو اعلام همبستگی کنند. حزب بویژه خانواده های کارگران را فرامیخواند فعالانه به میدان بیایند و با تمام قوا به مقابله با سیاست ها و توطئه های حکومت و کارفرما برخیزند.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۷ اوت ۲۰۱۶

Visar 1.jpgVisar 1.jpg