حزب کمونیست کارگری ایران-اعتصابات و اعتراضات کارگری در سراسر کشور جریان دارد

اعتصابات و اعتراضات کارگری در سراسر کشور جریان دارد

کارگران بازنشسته و شاغل مجتمع کشت و صنعت هفت تپه
روز ۲۸ تیرماه جمعی از کارگران شاغل و بازنشسته نیشکر هفت تپه دست به تجمع اعتراضی زدند خواهان دریافت فوری مطالبات مزدی و بازنشستگی خود شدند. کارگران شاغل بخش صنعت مجتمع نیز در تجمع امروز شرکت داشتند.

کارگران کشتی سازی بحرگستر هرمز
۲۰۰ کارگر شاغل در شرکت کشتی سازی بحر گستر هرمز، روز ۲۸ تیرماه در اعتراض به معوقات مزدی خود و عدم پرداخت حق بیمه مقابل مجتمع کشتی سازی خلیج فارس در بند عباس تجمع کردند. نزدیک به ۵۰۰ کارگر از طریق شرکت بحر گس‌تر هرمز در پروژه‌های کشتی‌سازی در استان هرمزگان مشغول کارند که از اردیبهشت ماه مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند.

کارگران پیمانکاری پتروشیمی رازی
کارگران پیمانکاری پتروشیمی رازی در طول هفته گذشته چندین بار در مقابل کارگاه‌ها دست به تجمع اعتراضی زدند. خواست کارگران پرداخت حقوق معوقه و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است.

کارگران بلبرینگ سازی
روز ۲۷ تیرماه شماری از کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز در اعتراض به پرداخت نشدن چهارماه حقوق خود دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمع کردند. کارگران بارها دست به اعتراض زده اند.

کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس
تعدادی از کارکنان شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس روز ۲۷ تیرماه در اعتراض به عدم پرداخت حق و حقوق خود مقابل سازمان خصوصی‌سازی دست به تجمع اعتراضی زدند. گفته میشود که در این شرکت ۱۲۸۶ نفر در سراسر کشور مشغول به کار هستند. کلیه کارکنان شرکت به پرداخت‌غیر کامل مطالبات مزدی اعتراض دارند.

کارگران کیان تایر
از روز ٢٦ تیرماه حدود ۴۰۰ نفر از کارگران کارخانه کیان تایر در اعتراض به تعویق پرداخت دو ماه دستمزد و کاهش تولید و خطر بیکارسازی در محوطه محل کار خود دست به تجمعات اعتراضی زده اند. فعالیت‌های کلیه خطوط تولید کارخانه از چند روز قبل متوقف شده است.

کارگران روغن نباتی پارس قو
روز یکشنبه ٢٦ تیرماه ۸۰ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه دستمزد و مبهم بودن سرنوشت بازگشایی کارخانه در محوطه این کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگزاران صندوق بیمه کشاوری مقابل مجلس
روز ٢٥ تیرماه بیش از ۵۰۰ نفر از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی از سراسر کشور در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی خود مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تهران تجمع کردند. میانگین درآمد این کارگران ۳۵۰ هزارتومان در ماه بوده ‌است و بارها دست به اعتراض زده اند.

کارگران شرکت آذرآب اراک
روز ٢٥ تیر کارگران کارخانه آذرآب اراک در اعتراض به تعویق چندماه دستمزد و خلف وعده های مدیریت دست به یک راهپیمایی اعتراضی در وسط شهر زدند. کارگران علیرغم حضور نیروهای امنیتی به حرکت خود ادامه دادند. این چندمین بار است که کارگران آذرآب دست به اعتراض میزنند.

کارگران بازنشسته صنعت فولاد در تهران
روز ٢٤ تیر گروهی از کارگران بازنشسته صنعت فولاد از اقصی نقاط کشور و برای چندمین بار در شش ماه گذشته مقابل ساختمان دفتر مرکزی صندوق فولاد در تهران دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران خواهان پرداخت حق سرپرستی و حق سختی کار و به روز کردن دستورالعمل احکام مربوط به این مطالباتق هستند.

کارگران کارخانه منیزیم فردوس
روز٢٤ تیرماه، کارگران کارخانه منیزیم فردوس دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق و حق بیمه و اخراج تعدادی از همکارانشان دست به تجمع اعتراضی زدند. به کارگران وعده داده شد که ۸۰۰ میلیون تومان حقوق معوقه کارگران پرداخت میشود.

کارگران اخراجی معدن خاک سرخ هرمز
روز ٢٤ تیر ٣٥ کارگر اخراجی معدن خاک سرخ هرمز بدنبال تعطیلی ناگهانی معدن دست به تجمعی اعتراضی در مقابل بخشداری جزیره هرمز زدند.

کارگران میدان نفتی آذر ایلام
اعتصاب کارگران مرکز نفتی آذر ایلام از اول تیر ماه شروع شده و با پیوستن کارگران و کارکنان دفاتر فنی و مهندسی و غیره تعداد آنها به تدریج به ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر رسید. کارگران علیرغم تهدیدات روسای شرکت به اعتراضی ادامه دادند و خواهان پرداخت دستمزدهای خود و جلوگیری از بیکارسازی هستند. روز ۱۴ تیر کارگران برق اصلی دفاتر شرکت توسعه آب و گاز و شرکت کارفرما را قطع کردند و جلو اقدامات کارفرما برای وصل کردن برق شرکت را گرفتند. در ادامه کارگران درب شرکتهای ذکر شده را بستند و اجازه تردد هیچیک از ماشینهای این شرکتها را ندادند. کارفرما ۱۵۰ کارگر را اخراج کرد اما کارگران مصممانه به اعتصاب و تجمع اعتراضی ادامه دادند.

کارگران ماشین سازی لرستان مقابل استانداری
روز ٢٢ تیر همزمان با سفر وزیر کار به استان لرستان، گروهی از کارگران ماشین سازی لرستان در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی، مقابل استانداری لرستان دست به تجمع اعتراضی زدند. اعتراض کارگران به عدم پرداخت چندماه حقوق و بیمه است.

کارکنان مخابرات لرستان و خانواده کارگران اخراجی
روز ٢٢ تیر کارکنان مخابرات لرستان با تجمع اعتراضی خود خواستار بازگشت همکاران اخراجی خود شدند. در این تجمع خانواده های کارکنان اخراجی مخابرات نیز شرکت داشتند. کارکنان شرکتی لرستان در هفته های گذشته بارها تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

در هفته‌های اخیر بار‌ها کارکنان شرکتی مخابراتِ سراسر کشور، که مجموعا ۲۴۰۰۰ نفر میباشند، دست به تجمعات اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی زده اند. کارگران خواهان حذف واسطه‌ها و عقد قرارداد مستقیم با مخابرات ایران، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و امنیت شغلی هستند.

کارگران مجتمع پتروشیمی ایلام
روز٢٠ تیرماه بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران مجتمع پتروشیمی ایلام در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و عدم تعیین تکلیف واحدهای مسکونی مقابل درب ورودی سالن مدیریت مجتمع، تجمع اعتراضی برپا کردند.

پتی شن معلمان در حمایت از محسن عمرانی
در پتیشنی که در روزهای اخیر توسط معلمان منتشر شده است از معلمان سراسر کشور خواسته شده با امضای آن خواهان آزادی محسن عمرانی، معلم زندانی، که از اردیبهشت امسال در زندان به سر میبرد بشوند.

معلمان حق التدریس مشهد
روز ۲۷ تیرماه جمعی از معلمان حق التدریس مشهد دست به تجمع در دفتر یکی از نمایندگان مجلس خواهان رسیدگی به وضعیت استخدامی خود شدند.

اینها تنها گوشه کوچکی از اعتراضاتی است که در سراسر کشور جریان دارد. اعتصابات و تجمعات سراسری توسط بخش هایی از کارگران که هر روز به مراکز بیشتری کشیده میشود، حضور خانواده های کارگری که در هفته های گذشته در هفت تپه، معدن هشونی و مخابرات لرستان شاهد بودیم، گستردگی و اشکال تعرضی تری که در اعتراضات دیده میشود از مشخصات اعتراضات کارگری در شرایط کنونی است. بر متن این اعتراضات زمینه اعتصابات و اعتراضات بزرگ و قدرتمند در سطح کشور و متشکل شدن کارگران در سطح سراسری نیز بیشتر فراهم شده است.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۷