حزب کمونیست کارگری ایران-اعتراضات کارگران ایران پوپلین، شهرداری آبادان و پتروشیمی فجر  

اعتراضات کارگران ایران پوپلین، شهرداری آبادان و پتروشیمی فجر  

تجمع اعتراضی کارگران ایران پوپلین در رشت

روز ٢٥ شهریور حدود ٢٠٠  کارگر بازنشسته ایران پوپلین در اعتراض به عملکرد سهامداران عمده این کارخانه در عدم توزیع حق سهام کارگران دست به تجمع در برابر این واحد زدند. به گفته این کارگران که همگی در حال بانشستگی هستند، از سال ٦٧ سهامی  به ١١٦٠ کارگر شاغل این کارخانه  واگذار شد اما طی این همه سال هیچ سودی به آنها پرداخت نشده است. این درحالی است که بخش زیادی از ماشین‌آلات قابل استفاده ایران پوپلین اخیرا بدون اطلاع کارگران سهامدار به بهانه مستهلک بودن به فروش رسیده است.  هرگاه کارگران برای سود سهام خود مراجعه کرده اند با اعتراض مدیریت و اینکه کارخانه سودی نداشته بوده است، پاسخ گرفته اند. در عین حال مدیریت بارها از منابع سرشار کارخانه و افزایش سرمایه گذاری و میزان سوددهی آن گزارش داده است. سهامداران اصلی ایران پوپلین شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی، مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی و شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملت و صادرات هستند. ایران پوپلین نمونه بارزی از بساط دزدی و چپاول در کارخانجات از طریق فروش سهام کارخانه به کارگران با توهم شریک کردن آنها در سود کارخانه و بالاکشیدن اندک پس اندازهای آنان است. دزدی و اختلاس و به حراج گذاشتن سهام کارخانجات به امری عادی و متداول در ایران تبدیل شده است. کارگران به کل این بساط دزدسالار اعتراض دارند.

کارگران عمران شهرداری آبادان راه ورود و خروج به شهرداری را مسدود کردند 

صبح روز ٢٥ شهریور ٨٠ کارگر سازمان عمران شهرداری آبادان، در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه دستمزد خود مقابل ساختمان شرکت عمران تجمع کردند. یک نگرانی کارگران در آستانه سال تحصیلی جدید، عدم توانایی آنها در فرستادن فرزندانشان به مدرسه است. در همین روز ٧٠ نفر از کارگران شهرداری آبادان مقابل ساختمان شهرداری مرکزی تجمع کردند و با قرار دادن یک دستگاه لودر در مسیر ورودی آن راه تردد را بستند. بنا بر خبر علاوه بر کارگران شاغل، تعدادی از آنان که در آستانه بازنشستگی با عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور هستند، به دلیل پرداخت نشدن هزینه بازنشستگی توسط کارفرما امکان بازنشسته شدن ندارند.

 

تجمع اعتراضی  کارگران و کارمندان شهرداری و آتش نشانی در آبادان

صبح روز ٢٤ شهریور کارگران و کارمندان شهرداری آبادان از جمله کارگران فضای سبز و عمران و همچنین کارگران آتش نشانی دراعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان در مقابل شهرداری تجمع کردند. در این روز کارگران معترض سازمان عمران با ساختن خاکریز مقابل ورودی این سازمان، اعتراض شدید خود را ابراز کردند. تجمع همزمان کارگران از بخش های مختلف شهرداری در مقابل این سازمان، انعکاس وسیعی در این شهر داشت.

بنا بر خبرها کارگران شهرداری ٤ ماه حقوق عقب افتاده دارند و بخاطر آن در اعتصاب به سر میبرند. این کارگران قبلا نیز بارها تجمع اعتراضی داشته اند. تعویق پرداخت دستمزدها یک روال عادی در شهرداری است.

 

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی فجر

روز ٢٤ شهریور کارگران پتروشیمی فجر در اعتراض به روند کند اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست از کار کشیدند و تجمع کردند. اعتراض واقعی این کارگران به سطح نازل دستمزدها در وضعیت سقوط ریال و افزایش بیسابقه قیمت هاست که فشار سنگینی بر آنان وارد کرده است. اجرای طرح طبقه بندی چندرغازی به مزد کارگران اضافه میکند و کارگران آنرا حق خود میدانند و خواستار اجرای فوری آن هستند. تجمع اعتراضی این روز با حضور مدیر منابع انسانی شرکت در حوالی ظهر در میان کارگران و وعده پیگیری مطالبات آنان در روزهای آینده موقتا خاتمه یافت.

نپرداختن دستمزد کارگران یک جنایت آشکار توسط حکومت و کارفرمایان است. در کنار موج وسیع بیکارسازیها، کارگران با معضل عدم پرداخت دستمزدهای خود برای ماهها و حتی یک سال روبرو هستند. این وضعیت در آستانه شروع سال جدید و خصوصا در شرایط سقوط ارزش ریال و افزایش سرسام آور قیمت ها بر خشم و اعتراض کارگران بیشتر دامن زده و اعتراضات بر سر این موضوع گسترده است. کارگران خواستار پرداخت فوری دستمزدهای معوقه هستند. همچنین یک موضوع اعتراض کارگران گرانی نجومی کالاهاست و موجی اعتراض بر سر خواست افزایش دستمزدها به راه افتاده است.

پاسخ فوری به این اوضاع متحد شدن حول خواستهای سراسری چون افزایش فوری دستمزدها در گام اول به رقم بالای خط فقر ٥ میلیونی اعلام شده دولت، پرداخت فوری دستمزدهای پرداخت نشده، ایجاد شوراهای مستقل کارگری و ایجاد کمیته های هماهنگی اعتصاب است. با اتحاد و اعتراضات سراسری خود باید با مفتخوران سرمایه دار و حکومت اسلامی شان مقابله کنیم.

پیش بسوی تجمعات و اعتصابات سراسری!

سرنگون باد حکومت اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

٢۶ شهریور٩٧، ١۷ سپتامبر ٢٠١٨