حزب کمونیست کارگری ایران-اعتراضات کارگران پارس جنوبی، کارگران پارس میل لنگ و سد چم شیر

اعتراضات کارگران پارس جنوبی، کارگران پارس میل لنگ و سد چم شیر

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی پارس میل لنگ مقابل کارخانه

روز ٢٤ شهریور شماری از کارگران اخراجی پارس میل لنگ در اعتراض به بیکارسازیها و عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود در مقابل کارخانه تجمع کردند. این کارگران با وجود داشتن سابقه کار ١٥ تا ٢٠ سال از ابتدای شهریور ماه امسال با اتمام قرارداد از کار بیکار شده‌اند و طلبهایشان بابت دستمزدهای معوقه پرداخت نشده است. زیر فشار اعتراضات کارگران در هفته گذشته کارفرما بخش کمی از مطالبات کارگری (حدود ۲ تا ۵ میلیون) به‌صورت علی الحساب پرداخت کرد. اما کارگران خواستار تمدید قراردادها و پرداخت تمامی طلبهایشان هستند. این کارگران علاوه بر ٤ ماه دستمزد پرداخت نشده، از چند سال قبل نیز دو ماه مزد خود را طلب دارند. اعتراضات کارگران میل لنگ از نوزدهم شهریور آغاز شده است.

اعتصاب کارگران پارس جنوبی کنگان

روز ٢١ شهریور کارگران پارس جنوبی کنگان در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد دست به اعتصاب زدند. اعتراض این کارگران ادامه دارد.

ادامه اعتراضات هزار کارگران نیروگاه چم شیر

روز ٢١ شهریور اعتصاب هزار کارگر  نیروگاه و سد در حال ساخت چم‌شیر در استان کهگیلویه و بویر احمد در اعتراض به تعویق ده ماه دستمزد وارد چهارمین روز شد. زیر فشار اعتراضات کارگران فرماندار گچساران از پرداخت نیمی از حقوق آذرماه سال گذشته کارگران خبر داده است. کارگران این حد ناچیز از پرداخت را شرم آور میدانند.

هم اکنون مراکز کارگری بسیاری با خطر تعطیلی و بیکار شدن کارگران روبروست. تحت عنوان بحران اقتصادی و کمبود مواد اولیه و نقدینگی تولید کارخانجات بسیاری متوقف شده و بیکارسازیها وسیع است. این وسط مشتی سرمایه دار دزد دستمزد کارگران را بالا کشیده و بازار بچاپ بچاپ خود را به راه انداخته اند. این وضعیت خصوصا در آستانه شروع سال تحصیلی و رشد سرسام آور گرانی فشار سنگینی بر گرده کارگران وارد کرده و به فضای اعتراض در میان کارگران شدت داده است. کارگران حکومت و سرمایه داران و کل نظام سرمایه داری را مسبب این وضع میدانند و حق و حقوقشان را طلب میکنند. کارگران بر پرداخت فوری همه طلبهایشان و حق اشتغال خود پافشاری کرده و اعتراضات گسترده ای بر سر این موضوعات در جریان است. همچنین یک موضوع اعتراض کارگران گرانی است. رفتن بسوی اعتصابات سراسری کارگری و تدارک برای آن با ایجاد شوراهای مستقل کارگری و شوراهای هماهنگی اعتصابات یک ضرورت فوری در وضعیت امروز است. حزب فعالین و رهبران کارگری را به تدارک اعتصابات سراسری کارگری فرامیخواند

 

پیش بسوی تجمعات و اعتصابات سراسری!

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٤ شهریور٩٧، ١٥ سپتامبر ٢٠١٨