حزب کمونیست کارگری ایران-اطلاعیه خبری اخباری از اعتراضات کارگری

اطلاعیه خبری

اخباری از اعتراضات کارگری

– صبح روزیکشنبه دوم تیرماه کارگران شهرداری دوگنبدان دراعتراض به دلیل حذف دریافتی های سختی کار، حق فنی، نوبت کاری و حق شیفت در مقابل ساختمان این شهرداری دست به تجمع زدند. کارگران سپس تجمعشان را به مقابل فرمانداری شهرستان گچساران کشاندند. به گفته کارگران سال هاست که این اقلام جزو دریافتی های آنها بوده است. اما در سال ٩٨ این مطالبات یکباره قطع و حذف شده اند و در نتیجه حقوق دریافتی کارگران نسبت به سال قبل آنهم با توجه به شرایط نابسامان و تورم شدید اقتصادی عملا به حدود نصف کاهش پیدا کرده است. زیر فشار اعتراض کارگران نشستی از سوی مقامات دولتی از جمله فرماندار و معاون فرماندار گچساران و رئییس دفتر نماینده در سالن اجتماعات فرمانداری گچساران با نمایندگان کارگران برگزار شد. کارگران اعلام کرده اند که اگر حقوقهای آنها ترمیم نشود به اعتراضشان ادامه خواهند داد.

– روز دوم تیرماه کارگران شرکت نامی طیور واقع در غرب استان گلستان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق در محل کار خود دست به تجمع زدند. به گفته کارگران آنها مطالباتشان را از قبل از نوروز ٩٨ دریافت نکرده‌اند و طی سال‌های گذشته هم حقوقهای آنها پراکنده و ناقص پرداخت شده است. علاوه بر تعویق پرداخت دستمزدها پرداخت نشدن بخش های دیگری از حقوق کارگران از جمله حق مسکن، بن، عائله‌مندی و حق سنوات، تعطیل‌کاری، جمعه‌کاری، اضافه‌کاری و عیدی و پاداش آخر سال از دیگر موضوعات اعتراضات این کارگران است. همچنین برای برخی از کارگران حق بیمه پرداخت نشده است. در این شرکت که در زمینه تولید خوراک طیور فعالیت دارد، ٤٠ کارگر مشغول کار هستند. زیر فشار اعتراضات کارگران از سال ٩٦ تا کنون مدیران این شرکت بخاطر بالا کشیدن حقوق کارگران سه نوبت به دادگستری احضار شده اند.

– روز دوم تیرماه ٢٥ کارگران شرکت غله استان همدان در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه مزد خود تجمع کردند.

– صبح روز یکشنبه دوم تیرماه تعدادی از کارگران روز مزد شهرداری کرمانشاه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان شهرداری منطقه ٧، تجمع کردند.

– روز یکشنبه دوم تیرماه بیش از ٢٠٠ نفر از معلمان خرید خدمات آموزشی سال ٩٣ از استان‌های مختلف از جمله قزوین، اصفهان و سیستان و بلوچستان برای پیگیری خواستهایشان مقابل مجلس اسلامی در تهران تجمع کردند. این معلمان که در وضعیت شغلی و درآمدی اسفناکی بسر میبرند خواستار استخدام رسمی خود در آموزش و پرورش هستند.

– روز اول تیرماه کارگران اخراج شده شرکت ماهی کارون شوشتر با خواست بازگشت به کار در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

– روز شنبه اول تیرماه کارگران واحد آب و برق، بخار و تعمیرات پالایشگاه آبادان در اعتراض به اخراج خود در مقابل درب ورودی پالایشگاه آبادان دست به تجمع زدند. بنا بر خبر پیمانکار واحد آب و برق، بخار و تعمیرات پالایشگاه آبادان صد نفر از کارگران را بعد از اعتراض کارکنان این واحد برای دریافت مطالبات پایه سنوات خود اخراج کرده است. کارگران پالایشگاه آبادان خواستار بازگشت به کار همکاران اخراجی خود هستند.

– بدنبال کارزاری گسترده روز اول تیرماه ناهید شقاقی فعال حقوق زنان و حقوق کودک به قید وثیقه آزاد شد. او در ٢٥ اردیبهشت بازداشت و به بند ٢٠٩ اوین منتقل شده بود.

– روز ٣٠ خرداد خانواده‌های بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر مرضیه امیری، ندا ناجی و عاطفه گلریز در پنجاهمین روز دستگیری عزیزانشان و در اعتراض به ادامه بازداشت آنان مقابل دادسرای اوین تجمع کردند. گفتنی است که آنیشا اسدالهی یکی دیگر از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر که قبلا با قرار وثیقه آزاد شده بود، در روز ٢٨ خرداد دوباره دستگیر شد. هم اکنون کارزاری برای آزادی دستگیر شدگان اول ماه مه در جریان است و از جمله ٣٠ تن از اساتید و مدرسین دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به وزیر علوم خواستار آزادی فوری مرضیه امیری دانشجوی این دانشگاه شده اند.

– صبح روز چهارشنبه ۲۹ خرداد شماری از کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت ١٠ ماه دستمزد و چندین سال حق اضافه کاری خود و وعده های دروغین کارفرما و مسئولان مقابل استانداری خراسان جنوبی تجمع کردند. در این روز علاوه بر تجمع شماری از کارگران مقابل استانداری خراسان جنوبی، جمعی دیگر از آنان دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمع کردند. همچنین به گفته کارگران از نیمه سال ٩٥ تاکنون حق اضافه‌کاری آنان پرداخت نشده است.

– روز ٢٩ خرداد تعدادی از کارگران کارخانه سیمان کرمان در اعتراض به نا امنی شغلی و خطر از دست کارشان دست به تجمع زدند. به گفته کارگران فعالیت‌های کارخانه سیمان‌ کرمان به دلیل عبور خطوط لوله گاز از بخشی از زمین‌های معادن سنگ کارخانه و ممنوعیت انفجار و در نتیجه عدم تامین مواد اولیه سنگ به کندی صورت می‌گیرد. در نتیجه این اتفاق امنیت شغلی کارگران شاغل در کارخانه بویژه کارگران واحد استخراج سنگ به خطر افتاده است و بخش زیادی از مزایای مزدی و اضافه کاری کارگران نیز به حداقل رسیده است.

– روز ٢٩ خرداد ٤٦٠ جنگلبان طرح های جنگلبانی غرب مازندران در اعتراض به عدم پرداخت ٥ ماه مزد و حق بیمه خود روبروی ساختمان معاونت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در چالوس دست به تجمع زدند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٣ تیر ٩٨، ٢٤ ژوئن ٢٠١٩

tel:00447435562462