حزب کمونیست کارگری ایران-احضار و تهدید کارگران معترض ماشین سازی هپکو نباید بی پاسخ بماند

احضار و تهدید کارگران معترض ماشین سازی هپکو نباید بی پاسخ بماند

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در هماهنگی با دستگاههای امنیتی با صدور احضاریه برای ۱۶ نفر از کارگران ماشین‌سازی هپکو با اتهامات نخ‌نمای همیشگی نظیر”تبلیغ علیه نظام و شرکت در تجمعات غیرقانونی” به شعبه ۲ دادستانی اراک فراخوانده شده‌‌اند. این دادگاه قرار است در هفتم مهر برگزار شود. گفته می‌شود سه نفر از کارگران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

کارگران ماشین‌سازی هپکو ۸ ماه دستمزد دریافت نکرده‌اند و در روند خصوصی سازی کارخانه در وضعیت بلاتکیلف رها شده‌اند! در پی عملی نشدن وعده‌های مدیرعامل وقت کارخانه و ارگان های حکومت از وزارت صنایع تا استانداری مبنی بر پرداخت دستمزد‌های معوقه در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، کارگران با تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراضی باشکوه در خیابانهای اراک دست به تظاهرات زدند و با همراهی خانواده‌های خود با شعار “مسئولین توخالی، امنیت پوشالی” با بستن خطوط راه‌آهن شمال به جنوب اعتراضات خود را گسترش دادند. جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات کارگران ۱۰ نفر را بازداشت کرد و علیه شان پرونده سازی کرد و اکنون با تعطیل کارخانه و پراکنده شدن کارگران، میخواهد از آنها انتقام بگیرد. این نقشه شوم حکومت را باید ناکام گذاشت.

اعتراضات محکم و وسیع کارگران هپکو و خانواده هایشان نشان داد که کارگران قادرند دادگاهی شدن رفقایشان را به صحنه اعتراض خود تبدیل کنند و نگذارند حکومت به هدف سرکوبگرانه اش برسد. کارگران هپکو قدم به قدم سنگرهای اتحاد و همبستگی خود را محکم کرده‌اند! طوفانی از خشم و انزجار برای پایان دادن به بربریت جمهوری اسلامی در سطح کشور در راه است! در چنین شرایطی کارگران هپکو با اتحاد و همبستگی خود و خانواده‌هایشان قادرند با تجمع گسترده خود در مقابل شعبه دوم دادستانی اراک در روز هفتم مهرماه جلو دادگاهی شدن و محکومیت همکاران خود را بگیرند.

ما کارگران سایر مراکز کارگری در اراک و خانواده‌هایشان را فرا می‌خوانیم که در اقدامی هماهنگ با تجمع مقابل شعبه دادستانی خواهان لغو پیگردهای قضایی برای کارگران معترض شوند!

اعتراضات کارگران هپکو در این چند ساله یک سنگر مهم مبارزه در جنبش کارگری بوده و نقش مهمی در جلو آوردن گفتمان های رادیکال و تعرضی در جامعه داشته است. احضار ١٦ کارگر این کارخانه به دادگاه، تعرضی به کل کارگران و کل جامعه است. با بیانیه های اعتراضی خود در همه جا این احضار ها را باید محکوم کرد. دستمزدهای پرداخت نشده کارگران هپکو باید سریعا پرداخت شود و به وضعیت بلاتکلیف آنان خاتمه داده شود!

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸