حزب حکمتیست- پلنوم ۳۵ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری – حکمتیست برگزار شد

 پلنوم ۳۵ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری – حکمتیست برگزار شد

روزهای ۲۱ و ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ برابر با ۱۱ و ۱۲ مارس ۲۰۱۷، پلنوم ۳۵ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری – حکمتیست با شرکت اکثریت اعضای کمیته مرکزی و با حضور تعدادی از کادرهای حزب برگزار شد. پلنوم بعد از اعلام رسمیت با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم آغاز به کار کرد. ابتدا ترمیم کمیته مرکزی در دستور کار قرار گرفت. به دنبال کناره گیری چهار عضو کمیته مرکزی، طبق موازین سازمانی حزب، سه عضو علی البدل کمیته مرکزی منتخب کنگره هفتم رفقا احمد بابایی، کاروان درسید و سوسن لاری به عضویت اصلی کمیته مرکزی درآمدند و پلنوم با رای اعتماد خود به این اقدام رسمیت داد. سپس پلنوم با وارد کردن اصلاحیه ای بر بند اول، آئین نامه پلنوم را به اتفاق آرای حاضرین به تصویب رساند. دستورهای پیشنهادی به پلنوم به اتفاق آرای حاضرین به تصویب رسیدند، که عبارتند از:

۱- گزارش و ارزیابی

۲- سند تحولات جهان و ضرورت و مبرمیت آلترناتیو سوسیالیستی

۳- طرح برگزاری کنگره هشتم حزب

۴- مضحکه “انتخابات” جمهوری اسلامی و سیاست حزب حکمتیست

۵- قرار و قطعنامه ها

۶- انتخابات

در دستور اول، کارکرد حزب در گزارش رئیس دفتر سیاسی و دبیران کمیته های اصلی حزب کتبا به پلنوم ارائه شده بود. بعلاوه گزارش مالی، گارد آزادی و تشکیلات داخل توسط مسئولین مربوطه شفاهی به پلنوم ارائه شد. رئیس دفتر سیاسی در گزارش سیاسی خود به طور فشرده روند تحولات جهانی و تحولات مهم در ایران در فاصله دو پلنوم را مورد بررسی قرار داد. ضمن اشاره به تحولات جهانی و عروج راست افراطی در دنیا، شکل گیری پولاریزاسیون طبقاتی و اجتماعی شفافتر، و به میدان آمدن چپ گرایی و گسترش مبارزات و مقاومت رادیکال در مقابل تعرضات راست افراطی را تاکید کرد. بحث و نتیجه گیری جامع این موضوع به دستور دوم پلنوم، یعنی بررسی سند تحولات جهان و ضرورت و مبرمیت آلترناتیو سوسیالیستی موکول شد.

در بررسی تحولات ایران، رئیس دفتر سیاسی اشاره کرد، از زوایه ما به عنوان جریان کمونیستی، گسترش اعتراضات و اعتصابات کارگری و مبارزات توده ای در شش ماهه گذشته مهمترین فاکتور تحولات سیاسی و مبارزاتی جامعه ایران است. در شش ماه گذشته به طور روزمره شاهد تجمعات، اعتصابات و اعتراضات کارگری علیه تعرض کارفرمایان و دولت حامی برای گرفتن دستمزدهای معوقه و دیگر مطالبات برحق در کارخانه ها و مراکز کارگری مختلف در سراسر کشور بوده ایم. در یک ماه اخیر مواردی در یک روز پنج اعتصاب و اعتراض کارگری را داشته ایم. همزمان در همین دوره معلمان و بازنشستگان در ابعادی گسترده و سراسری و در مواردی همزمان در بیشتر از چندین شهر برای خواسته های برحق خود به میدان آمده اند. به علاوه اعتراضات توده ای در خوزستان در اعتراض به آلودگی آب و هوا و محیط زیست همگی نشانه های تحرک مبارزاتی مهم در مقابل جمهوری اسلامی است. به وضوح در اعتراضات و اعتصابات کارگری و مبارزات توده ای این دوره میتوان درجه بالایی از سازمانیافتگی و خودآگاهی مبارزاتی را دید. در این بخش تاکید شد، حزب حکمتیست به استقبال این روند مبارزاتی شورانگیز در جامعه میرود و در جهت گسترش و تقویت و پیروزی این مبارزات با همه امکانات میکوشد.

به علاوه در بررسی تحولات ایران به راکد ماندن و ناکامی پروژه “برجام”، عمیق شدن معضلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی دامنگیر جمهوری اسلامی و ادامه شکافهای درونی آن، و مهمتر تشدید ناسازگاری جمهوری اسلامی با جامعه و ضربه پذیری این رژیم در مقابل طبقه کارگر و مردم حق طلب، تاکید شد.

به دنبال گزارش رئیس دفتر سیاسی نامه دبیر کمیته مرکزی رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور) خطاب به پلنوم کمیته مرکزی از جانب رفیق سعید آرمان قرائت شد. (متاسفانه رفیق حمه سور به دلیل پروسه معالجاتی که در جریان بود، نتوانست در پلنوم شرکت کند). محورهای مهم نامه دبیر کمیته مرکزی اشاره به خطیر بودن تحولات جهان  و منطقه و ضرورت بالابردن آمادگی حزب، و مهمتر تاکید بر جایگاه تعیین کننده اعتراضات و مبارزات کارگری که این دوره در ایران گسترش یافته، بود. دبیر کمیته مرکزی تاکید کرده بود، حزب حکمتیست در قبال جنبش و مبارزات کارگری این دوره به سرعت باید بر کمبودهای کار خود فایق آید و با نقشه ای هدفمند و با فوکوس بالا در راستای تقویت و تحکیم رابطه خود با مبارزات کارگری بکوشد.

حول گزارشات ارائه شده شرکت کنندگان در پلنوم فعالانه اظهارنظر کردند. بر عمده فعالیتهای موفق حزب و در عین حال موانع و کاستی ها و کمبودهای جدی اشاره کردند. تاکید پلنوم این بود که مبتکرانه باید کل ظرفیتهای حزب را برای پیشبرد فعالیتها و گسترش دامنه تاثیر گذاری حزب در جامعه به کار گرفت.

در دستور بعدی، بیانیه  تحولات جهان و ضرورت و مبرمیت آلترناتیو سوسیالیستی توسط رفقا سیاوش دانشور و فاتح شیخ به نشست کمیته مرکزی ارائه شد. اکثریت بالای حاضرین در پلنوم ضمن تایید کلیت آن، اصلاحات پیشنهادی خود را مطرح کردند. نهایتا پلنوم کلیت سند را به تصویب رساند. اصلاحات پیشنهادی به دفتر سیاسی منتخب پلنوم واگذارشد. دفتر سیاسی در اولین نشست خود یک روز بعد از پلنوم ضمن تایید بعضی از اصلاحات پیشنهاد شده، متن نهایی سند را آماده انتشار کرد. متن سند که به تصویب پلنوم رسید، همزمان انتشار مییابد.

در دستور سوم، رفیق ناصر مرادی طرح پیشنهادی هیئت اجرایی حزب برای برگزاری کنگره هشتم حزب را به پلنوم معرفی کرد. موعد دو ساله برگزاری کنگره هشتم حزب مصادف است با صدمین سالگرد انقلاب کارگری اکتبر. به همین دلیل پیشنهاد شد، کنگره هشتم حزب در نیمه اول ماه نوامبر ۲۰۱۷ (نزدیکترین تاریخ به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب اکتبر) به شیوه علنی و تحت عنوان “کنگره اکتبر” در اسکاندیناوی برگزار شود. این پیشنهادات و کلیت طرح برگزاری کنگره هشتم حزب حکمتیست (کنگره اکتبر) به اتفاق آراء به تصویب پلنوم رسید. اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی برگزاری کنگره را بعدا به اطلاع میرسانیم.

در دستور چهارم، سند چهارچوب سیاست و اقدامات حزب حکمتیست در قبال مضحکه “انتخابات” ریاست جمهوری در ایران از طرف رحمان حسین زاده به پلنوم ارائه شد. در این مبحث بار دیگر سیاستهای شناخته شده حزب حکمتیست در قبال مضحکه های انتخاباتی در جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفت. حزب حکمتیست به روشنی به جامعه اعلام میکند، بساط انتخابات برای جمهوری اسلامی و جناحهای آن مناسبتی است که تلاش میکنند با کشاندن مردم پای صندوق رای، “مشروعیت فرمال” برای نظام جنایتکار خود در افکار عمومی دست و پاکنند. لذا نباید در این بساط شرکت کرد. فراخوان حزب حکمتیست به مردم “شرکت نکردن در بساط انتخابات” و اعلام “نه” قاطع به جمهوری اسلامی است. تجربه مضحکه های انتخاباتی به مردم ثابت کرده است، در جمهوری اسلامی انتخاباتی در کار نیست و شرکت در آن به هیچ نحوی توجیه پذیر نیست. سند ارائه شده به پلنوم در این رابطه به تصویب رسید. به زودی طی اعلامیه ای چکیده سیاست حزب در قبال “انتخابات” ریاست جمهوری اسلامی به اطلاع عموم میرسد.

در دستور قرار و قطعنامه ها، دو قرار به تصویب رسید. این قرارها به کمیته های حزب اعلام میشوند.

دستور پایانی پلنوم برگزاری انتخابات دبیر کمیته مرکزی و دفتر سیاسی بود. ابتدا پلنوم حسین مرادبیگی (حمه سور) را به اتفاق آراء به عنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب کرد. از میان کاندیداهای عضویت دفتر سیاسی هم چهارده نفر انتخاب شدند که عبارتند از رفقا: پروین کابلی، جمال کمانگر، رحمان حسین زاده، رضا کمانگر، سیاوش دانشور، سیوان کریمی، سعید آرمان، سعید یگانه، صالح سرداری، عبدالله دارابی، فاتح شیخ، ملکه عزتی، ناصر مرادی و همایون گدازگر.

پلنوم ۳۵ کمیته مرکزی حزب حکمتیست پس از دو روز همفکری و کار فشرده با دخالتهای موثر و مسئولانه حاضرین، با سخنان اختتامیه رحمان حسین زاده به پایان رسید.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

اسفند ۱۳۹۵ – مارس  ۲۰۱۷