جمعیت حقوق بشر کوردستان -رئیس زندان دریای ارومیه محمد عبداللهی را تهدید به اجرای حکمِ اعدام نموده است.

رئیس زندان دریای ارومیه محمد عبداللهی را تهدید به اجرای حکمِ اعدام نموده است.

به گزارش جمعیت حقوق بشر کوردستان: دیروز ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۵ ریس زندان ارومیه برای اعمال فشار بر زندانی سیاسی کورد محمد عبداللهی و شکستن اعتصاب، وی را تهدید نموده است درصورت پایان ندادن به اعتصاب غذا حکم اعدام او به‌زودی اجرا خواهد شد.

محمد عبدالهی زندانی سیاسی کورد محکوم‌به اعدام محبوس در زندان مرکزی ارومیه، چندی پیش نسبت به اجرای حکمش نیز هشدار داده شد و در اعتراض به حکم «ناعادلانه» و نحوه رسیدگی به پرونده از روز نهم خردادماه دست به اعتصاب غذای نامحدود زده، وی مدت یک هفته است که در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و سه روز پیش با وخامت وضعیت جسمانی، به بهداری زندان منتقل‌شده بود.

گفته‌شده است،که خانواده محمد عبداللهی از شهر بوکان برای ملاقات با وی به زندان دریای ارومیه مراجعه کردند؛ که از ملاقات آن‌ها با محمد ممانعت به عمل آمد.

محمد عبداللهی ۴ فروردین ماه سال ۱۳۸۹ ساعت ۱۲ شب در منطقه‌ مسکونی «باغ شایگان» با تیراندازی مستقیم نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران زخمی و پس‌ازآن بازداشت شد. نیروهای حفاظت سپاه‌‌ همان شب او را به یکی از بیمارستان‌های نظامی سپاه در ارومیه منتقل کردند و بعد از چند ساعت بستری شدن به بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه در شهر ارومیه انتقال دادند.

محمد به مدت ۹۱ روز در این بازداشتگاه امنیتی به اتهام عضویت دریکی از احزاب کوردستانی تحت بازجویی قرار گرفت. علیرغم زخمی شدن وی، بازجویان سپاه برای گرفتن اعترافات اجباری در این مدت بار‌ها او را مورد ضرب شتم شدید با کابل و باتوم قراردادند به صورتی که دستش از جا درفت و پایش نیز از سه ناحیه شکسته شد. همچنین یک‌دندانش در حین ضرب و شتم شکسته شد.

بعد از ۹۱ روز نیروهای سپاه او را به زندان مهاباد منتقل کرده و اداره‌ اطلاعات شهر مهاباد نیز به مدت یک هفته هر روز او را به ستاد خبری اداره‌ اطلاعات مهاباد منتقل کرده و تحت بازجویی مجدد قراردادند. نهایتا بعد از هفت جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام عضویت دریکی از احزاب کوردستانی، در دادگاه شعبه‌ یک دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی کیا، به اعدام محکوم شد.
گفته‌شده است: «به بهانۀ امنیتی بودن پرونده او در مراحل بازپرسی از حق داشتن وکیل محروم شد و پس‌ازآن دادگاه یک وکیل تسخیری به نام حامد کفاشیان برایش انتخاب کرد»

حکم اعدام محمد عبدالهی در ۳۰ شهریورماه سال ۱۳۹۲ از سوی دادگاه بدوی صادر و به او ابلاغ شد. پس‌ازآن خانواده و وکیل تسخیری این زندانی به حکم او اعتراض کردند اما حکم اعدام در دادگاه تجدید نظر و پس‌ازآن از سوی دیوان عالی کشور تایید شد.

جمعیت حقوق بشر کوردستان