جمعيت حقوق بشر كوردستان- چند خبر و گزارش

پیام تشکر و سپاسنامه کبودوند


دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
پدر حقوق بشر کردستان در اولین پیام خود پس از آزادی از زندان، خطاب به مردم، ابتدا از آنهایی که در جریان حبس وی متحمل رنج و زحمت شده‌اند، و نیز از تمام کسانی که طی یک دهه گذشته در کنار ایشان و خانواده‌اش بوده‌اند، یا در ده سال گذشته با حضور و فعالیت درگردهمایی‌ها و کمپین‌های حمایتی و خیابانی و یا به هر نحوی در حمایت و پشتیبانی از وی و خانواده‌اش دچار زحمت شده‌اند، تشکر و قدردانی کرده است. آقای کبودوند همچنین با پوزش خواهی از تاخیردر پیام تشکرآمیز خود، از تمامی آنهایی که پس از آزادی وی در دو ماه گذشته و طی هفته‌ها و روزهای اخیر با وی دیدار داشته‌اند و نیز از شخصیتهای سیاسی، مذهبی، مدنی، فرهنگی و روزنامه نگاری و مسوولان و مقامات، گروه‌ها، انجمن‌ها، احزاب و سازمانهای سیاسی و مدنی و حقوق بشری که به صورت حضوری یا با ارسال پیام آزادی وی را تبریک گفته‌اند قدردانی و سپاسگزاری کرد.
متن پیام پدر حقوق بشر کردستان در پی می‌آید:
با درود و احترام: بدین وسیله و در ابتدا از تمامی آن کسانی که در ارتباط با حبس و وضعیت و شرایط من و خانواده‌ام طی یک دهه گذشته و در طول سالهای حبس اینجانب به نوعی دچار رنج و زحمت و درد سر شده‌اند، و نیز از تمامی دوستان و آن عزیزانی که طی سالهای حبس و در ده سال گذشته با حضور و فعالیت درگردهمایی‌ها و کمپین‌های حمایتی و خیابانی و یا به هرنحوی از آن‌ها از اینجانب و خانواده‌ام حمایت و پشتیبانی نموده و یا در همراهی با خانواده‌ام احتمالا متحمل رنج و زحمت مضاعف شده‌اند قدردانی نموده و درعین حال سپاسگزار زحمات آن‌ها هستم. هم چنین از پزشکان ارجمند معالج فرزندم بویژه از دو پزشک عالم و متعهد مهار کننده بیماری پسرم و نیز از پزشکان دوست در خارج از کشور که با پیگیری‌های لازمه در درمان فرزندم یاری رسانده‌اند، کمال تشکر و قدردانی دارم.
در ادامه ضمن عرض پوزش از تاخیر در ارسال این سپاسنامه از همه کسانی که از آزادی اینجانب استقبال نموده و از تمامی آن عزیزانی که طی دو ماه گذشته و در هفته‌ها و روزهای اخیر با ارسال پیام و یا با حضور و تشریف فرمایی به منزل در تهران و سنندج، لطف عالی خود را با بیان تبریکات و ابراز احساسات برادرانه نسبت به این برادر خود اعلام و ابلاغ فرموده‌اند، از جمله از شخصیتهای سیاسی، مدنی، فرهنگی، مذهبی، و نیز از انجمن‌ها، نهاد‌ها، احزاب و سازمانهای سیاسی، مدنی، حقوق بشری و گروههای صنفی و روزنامه نگاری قدردانی نموده و ‌‌نهایت سپاسگزاری را دارم.
اگرچه در اینجا امکان ذکر نام نیک همه این بزرگواران و نیز همه آنهایی که در طول یک دهه گذشته نسبت به اینجانب و خانواده‌ام متقبل زحمت شده و دیدارهای داشته‌اند، وجود ندارد، اما فرصت را جهت سپاسگزاری از آن‌ها مغتنم می‌شمارم و نیز وظیفه خود می‌دانم در فرصت مناسب از یکایک این عزیزان قدردانی نمایم. در پایان ارادتمندانه در برابر این عزیزان و در برابر مردم شریف کردستان و ایران سر تعظیم فرود می‌آورم. با آرزوی طول عمر و تندرستی برای همه انسان دوستان و به امید پیروزی انسانیت.
محمد صدیق کبودوند
پنجشنبه:: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ / ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۷

تێزاب ڕژاندن بەسەر ۳کەسدا لەئیلام‎

بەپێی هەواڵی گەیشتوو بەکۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان ؛ ڕێکەوتی ۲۷ی پووشپەڕی۱۳۹۶ی هەتاوی،لەشاری ئیلام لەڕۆژهەڵاتی کوردستان،کەسێکی نەناسراو تێزابی ڕژاند بەسەر ۳کەسدا کەدۆخی خەسار بەرکەوتوان نالەبارە.
بەگوێرەی سەرچاوەیەکی ئاگادار ،ماشێنێکی پڕاید لەبەردەم دوکانێکی کەلووپەلی بیناسازی ڕاوەستاوە و پاشان دەچێتە نێو دوکانەکەوە وتێزاب دەکات بەسەر خاوەند دوکان ودوو کەسی دیکەدا وپاش لەوشوێنە ڕادەکات ودوور دەکەوێتەوە.
دەکوترێ کە کێشەی ماڵی وپێنەدانی قەرز بەخاوەن دوکانەکە هۆکاری ڕوودانی ئەم تێزاب ڕژاندنە بووە.
جێگەی تێڕامانە، کەقەیران وگرفتی ئابووری لە ووڵاتی ئێران وهەروەها لەڕۆژهەڵاتی کوردستان بووە بە کێشەیەکی قوڵ وکارەساتاوی بەچەشنێکە ئاسەواری تێکدەرانە وکاولکاری ، ئەم دیاردەیە لەهەموو کەلێن وقوژبنێکی کۆمەڵگای ئێران بەرچاو دەکەوێ و ئەمە لەحاڵێکدایە کە ڕۆژهەڵاتی کوردستان بە هەبوونی هەڵاواردنی چەندد ئەوەندە پتر لەو کێشەو گرفتانە هەڵچەقیووە کە لەهەژاری وبێکارییەوە سەرچاوە دەگرێ

http://www.kmmk.info/ku/7722.
کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان
نوجوان سقزى با حلق آويز كردن خود به زندگى خود پايان داد

19.07.2017
0 Comment

طبق گزارش رسيده به جمعيت حقوق بشر كوردستان ، امروز ٢٧ تير ماه سال ١٣٩٦ شمسي ، يك دختر نوجوان کە هويت وی تا بحال نامشخص ، ١٦ سالە و ساکن شهرک دانشگاه سقز از شرق كوردستان می باشد با حلق آويز كردن به زندگی خود پايان داد.
لازم به ذكر است كه ، در جامعه تحت ستم شرق کوردستان، زنان كورد تحت تأثير قوانين غلط مردسالارانه اعمال شده از سوى حكومت جمهورى اسلامى ايران ، بشدت تحت فشار بودە و اين فشارهاى همه جانبه‌ى اجتماعى، اقتصادى، سیاسی و سنتى موجب افزايش نااميدى و بيماريهاىی روحی – روانی از قبیل افسردگى، اضطراب گردیده و موجبات عدم سلامت زنان كورد را فراهم آورده است. وعدم احساس مسئوليت و فقدان عملكرد دولت در مقابل شرق كوردستان ، از اوایل این انقلاب تاکنون امار خودکشی زنان بە صورت صعودی رو به افزایش بوده و خود دولت كاملاً نسبت به اين فاجعه انسانی بى اعتناست.
هر روز بر ابعاد اين فاجعه انسانى می افزايد ، همچنین طبق آمارهاى رسيده به دست جمعيت حقوق بشر كوردستان از ابتداى امسال تا كنون ١٥ مورد خودكشي در زنان و ١٩ مورد در مردان صورت گرفته است

http://www.kmmk.info/fa/8408.
جمعيت حقوق بشر كوردستان
Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
Twitter: ​ ​https://twitter.com/KmmKurdistan
Telegram: ​ ​https://t.me/kmmkkurdistan

١٠ هاوڵاتی کورد لە شاری مەهاباد لە ڕۆژهەڵاتی کوردستان دەستبەسەر کران‎
I
بەپێی هەواڵی کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان و هەواڵی ناوەندی رۆژنیوز، دوێنێ لە شاری مەهاباد ١٠ هاوڵاتی کورد بەتۆمەتی هاوکاریی حزبە کوردییەکانی ڕۆژهەڵاتی کوردستان لەلایەن هێزەکانی وەزارەتی ئیتلاعات، بنکەی مەهابادەوە دەستگیرکراون.
ناسنامەی ئەو شەش کەس لەو هاوڵاتیانەی بەم شێوەیە: سەلاح ئادیم، داوود ڕەسوڵنەژاد، مارف قەناعەت، کەیوان، عومەر، ناسر.

هەروەها ڕاگەیەندراوە، کە دەستگیرکراوەکان گوازراونەتەوە بۆ زیندانی ناوەندی شاری ورمێ لە رۆژهەڵاتی کوردستان

http://www.kmmk.info/ku/7745.