جمعيت حقوق بشر كردستان-گزارش و خبر

مرگ تلخ/ قتل و خودکشی چهار عضو یک خانواده‎

به گزارش جمعيت حقوق بشر كردستان: روز دوشنبه ۲۷ شهريورماه، شخصی با هویت مشخص، متولد سال ۱۳۵۹ باانگیزه نامشخص و با استفاده از اسلحه شکاری، همسر و دو فرزند دختر خود را که یکی ١٠ساله و دیگری چهارساله بودند، با شلیک گلوله به ناحیه صورت در منزلش به قتل ‌رساند. گفته‌شده است؛ «این فرد سپس با شلیک گلوله به‌صورت خود، به زندگیش پایان داد.»

شهرستان اسلام‌آباد غرب با صد و پنجاه‌هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری غرب کرماشان قرار دارد.

خودكشى خانوادگى درواقع ثمره تلخ فقر و نااميدى است. مثالى ديگر از اين قبيل در شهر سنقر كرماشان بوده كه چند سال قبل رخ‌داده است. يك مرد روستايى به دليل فقر و ناتوانی مالی، اقدام به كشتن خود دو فرزند دختر و پسر خردسالش نمود. این پدر در خودکشی خود ناکام ماند و اظهار نموده بود که نمی‌خواست فرزندانش به زندگی شوم او گرفتار شوند و چنان وی در فقر و تنگدستی زندگی کنند.

بيكارى در جامعه منجر به ناهنجاری‌های اجتماعى و كاهش سلامت و بهداشت جامعه می‌شود. خودكشى يكى از آسیب‌های اجتماعی است كه ميزان بالاى آن در جامعه حكايت از مشكلات ساختارى جدى در آن جامعه دارد.

زمانی که شما هم فقير باشيد و هم‌فکر كنيد كه قرار نيست در زندگی‌تان تغييرى ايجاد شود موجب نااميدى گرديده و خطر خودكشى افزايش می‌یابد. همچنين بیماری‌های روانى، خشم شديد و از بين رفتن هنجارهاى اجتماعى، اختلاف خانوادگى و اعتياد و توهمات ناشى از مصرف مواد مخدر در انجام اين خودکشی‌ها و خشونت‌های خانوادگى نقش دارند.

درواقع دولت می‌تواند در كنترل خودکشی‌هایی كه متأثر از عوامل اجتماعى و اقتصادى هستند همچون فقر و محروميت می‌تواند نقش مهمى داشته باشد و با ايجاد اشتغال از اين خودکشی‌ها بكاهد.

در شرق كردستان، محروميت و فقر بیش‌ازحد مردم، كه بخشى اعظم از سیاست‌های دولت است، ميزان خودکشی‌ها را به‌مراتب از دیگر استان‌های جغرافیای سیاسی ایران افزايش داده است.

http://www.kmmk.info/fa/9453

جمعيت حقوق بشر كردستان

Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
کرانەوەی قوتابخانەکان و دۆخی نالەباری تاکە قوتابخانەی باشماخ‎
بە پێی وێنە و هەواڵی کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان: لە بەرەبەری کرانەوەی قوتابخانەکان و سەرەتای ساڵی نوێ خوێندن لە ڕۆژهەڵاتی کوردستاندا، دۆخی بینا و وانەکانی زۆرێک لە قوتابخانەکانی ڕۆژهەڵاتی کوردستان لە خراپیدایە.

بە گوێرەی وێنەو هەواڵەکە گوندی ٥۰۰ ماڵەی باشماخ سەربە شاری دێولانی ناوچه‌ی لیلاخ لە ڕۆژهەڵاتی کوردستاندا خاوەنی یەک قوتابخانەیە و مەرجەکانی تەندروستی و پاک و خاوێنی بە قوتابخانەو ئاودەستەکانەوە دیار نییە.

ئەمە سەرەڕای ئەوەش کە منداڵان بۆ ئاوی خواردنەوەش دەبێت هەر لەو ئاودەستانە کەڵک وەردەگرن و دیارە بەو حاڵەوە ئەگەری سەرهەڵدانی جۆرەکانی نەخۆشین چەندە چاوەڕێی منداڵان دەکات و نەبونی ئاودەستی پاک و خاوێن بەتایبەت بۆ کچان خوڵقێنەری کام نەخۆشینی نەبیستراو و نەدیتراو دەبن.

گۆندی باشماخ سه‌ربه‌شاری دێولان له‌ پارێزگای سنه,‌ به‌ پێی سه‌رژمێری ساڵی ۱۳۸۵ی هه‌تاوی نزیک به‌ دوو هه‌زار دانیشتووی هه‌یه‌.

کرانەوەی قوتابخانەکان و دۆخی نالەباری تاکە قوتابخانەی باشماخ 

Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
Twitter: ​ ​https://twitter.com/KmmKurdistan