جمال کمانگر-فیدل کاسترو انقلابی برجسته و تاثیر گذار آمریکای لاتین در سن 90 سالگی در گذشت!

فیدل کاسترو انقلابی برجسته و تاثیر گذار آمریکای لاتین در سن 90 سالگی در گذشت!

جمال کمانگر

قرن بیستم، قرن شخیصتهای برجسته سیاسی و هنری بود که الهام بخش آنها ایده های برابری طلبانه سوسیالیستی بود. قرن انقلاب کارگری اکتبر به رهبری لنین بود. قرن انقلابات رهایی بخش از سلطه دول استعمارگر اروپایی و آمریکا برای استقلال بود. قرن عروج و افول فاشیسم هیلتری بود. قرن عروج جنگهای چریکی برای استقلال بود.

فیدل کاسترو در زمره این شخصیتهای انقلابی و برجسته آمریکای لاتین بود که در سال 1959 انقلاب موفق کوبا را علیه دیکتاتور فاسد باتیستا رهبری و به پیروزی رساند. میراث فیدل کاسترو فراتر از جزیره کوچک کوباست!  امید به تغییر جهان و نقش اراده انقلابی و نقشه مند کلید عمر ماندگار و طولانی فیدل کاسترو بود. تلاش برای باز گرداندن اختیار به انسان قطب نمای فیدل کاسترو بود. با وجود 50 سال محاصره اقتصادی “دنیای آزاد ” به سرکردگی آمریکا ، کوبای کاسترو توانست بهداشت و درمان و تحصیلات تا سطح دانشگاه را رایگان و همگانی کند. کسی در این جزیره بی مسکن نیست! کسی گرسنه شب سر بر بالین نمیگذارد. انقلاب کوبا کرامت انسانی را به این جزیره بازگرادند. دیگر کوبا محل عیش و نوش آمریکایان نیست! کوبا به محلی برای آموزش زبده ترین پزشکان تبدیل شده است. سطح سواد و دانش کمتر از دیپلم نیست. صدها هزار پزشک کوبایی داوطلبانه در اقصاء نقاط جهان در سخت ترین شرایط  به معالجه نیازمندان مشغول هستند. آمریکای لاتین دیگر محل جولانگاه نظامیان دست نشانده سازمان سیا نیست. کاسترو و جنبشش پدر خوانده چپ گرایی در آمریکای لاتین هستند.

فیدل، انقلابی خستگی ناپذیری بود که همواره قلبش برای تغییر جهان به نفع  جامعه میتپید. فیدل کاسترو نقش برجسته ای در جنگهای استقلال طلبانه در آفریقا را بازی کرد. مبارزه با آپارتاید نژادی و جانباختن صدها کوبایی در انگولا که علیه دولت نژاد پرست آفریقای جنوبی میجنگیدند نقش برجسته  انترناسیونالیسم  کوبایی ها را نشان داد. هیچ کدام از موارد بالا خوشایند دولت آمریکا و اروپاییان نبود. بیش از 650 بار تلاش برای ترور کاسترو معیار بزرگی برای نفرت از این شخصیت انقلابی است.

 کاسترو در سال 2005 در مناسبتی در مورد ساختمان سوسیالیسم در کشور گفت:”من بعد از سالها به این نتیجه گیری رسیده ام که با وجود تمام اشتباهاتی که ممکن است ما مرتکب شده باشیم مهمترین اشتباه ما این بود که فکر میکردیم که یک نفر میداند که چگونه سوسیالیسم را بنیاد بگذارد. ما فکر میکردیم که آنها فرمول بنیاد نهادن سوسیالیسم را مانند یک فیزکدان بلد هستند.”

شاید مهمترین درسی که از زندگی این انقلابی برجسته میتوان گرفت ایمان عمیقش به راهی که در پیش گرفته بود و پافشاری بر آن تا آخرین لحظات زندگی اش بود. فیدل کاسترو در یک مناسبتی دیگری گفته بود.” من انقلاب را با 82 نفر شروع کردم اگر نیاز باشد با ایمان راسخ دوباره انقلاب را با 10-15 نفر شروع میکنم. مهم نیست شما چقدر کوچک هستید، اگر نقشه عمل و ایمان به راهتان داشته باشید.”

نام فیدل کاسترو همواره با انقلابی گری و نقش اراده انسان در تغییر وضع موجود گره خورده است. در آخرین کنگره حزب کمونیست کوبا گفت :” من پیر شده ام و مثل کسان دیگری از میان شما میروم، اما کمونیسم زنده است!”

آرام بخواب فرمانده شما در حد توان انجام وظیفه کردید!

***