جمال کمانگر – اکراین در باتلاق فاشیستها و راستگرایان پرو غرب

اکراین در باتلاق فاشیستها و راستگرایان پرو غرب
جمال کمانگر
اکراین بعد از استقلال از شوروی سابق تحت هژمونی الیگارشی و مافیای اقتصادی در آن کشور قرار داشته است. الیگارشها که یک شبه ره صد ساله در ثروت اندوزی و چپاول منابع طبیعی و دستمزد کارگران را طی کرده اند، در انتخابات های مختلف و انقلاب نارنجی با پرداخت هزینه تبلیغات و فرستادن طرفداران خود به پارلمان اکراین نفوذ خود را بر هیئت حاکمه تضمین میکنند. در انتخابات روز یکشنبه ۲۶ اکتبر همین سناریو تکرار شد. 
نتیجه انتخابات اکراین و پیروزی بلوک پرشنکو با ۲۳ درصد آراء و نخست وزیر آرسنی یاستنویک با ۲۱ درصد آراء که عمدتا در غرب و مرکز اکراین برگزار شد قابل انتظار بود. مسکو به سرعت از زبان وزیر خارجه نتیجه انتخابات را به رسمیت شناخت و در عین حال برای اولین بار انتخابات یک شنبه دوم نوامبر در جمهوری دونیسک و لوهاسنگ را به رسمیت شناخت.
فاشیستها در اکراین کماکان نیروی مطرح در سیاست این کشور هستند. بلوکهای پیروز در انتخابات اکراین ترکیبی از فاشیستها و راستگرایان اکراین هستند که بر طبل جنگ علیه مردم شرق این کشور میکوبند. اگر در انتخابات اخیر فاشیستها ظاهرا دستشان از قدرت کوتاه شده است به معنای این نیست که بورژوازی اکراین خواهان محدود کردن دامنه فعالیت آنهاست. فاشیستها نقش خود را در کودتا علیه  یانوکویچ رئیس جمهور طرفدار روسیه انجام دادند. نباید فراموش کرد که فاشیستها نیروی اصلی جنگ علیه مردم شرق اکراین هستند. وقتی پرشنکو بعد از پیروزی در انتخابات روز یکشنبه اعلام کرد که نتیجه انتخابات “حکم مرگ حزب کمونیست اکراین است”، این ادامه سیاستی است که پایین آوردن مجسمه های لنین جزو افتخارات آنهاست! زمزمه ممنوعیت حزب کمونیست اکراین از ماه ژوئیه و در دل تبلیغات انتخاباتی به گوش میرسید. با هر نقدی که به حزب کمونیست اکراین داشته باشیم ذره ای از این واقعیت کم نمیکند که این حزب به نمادی آزادیخواهانه علیه فاشیستها و راستگرایان تبدیل شده است.
نیروهای پروغرب انتخابات خود را برگزار کردند و در همان حال برای دوم نوامبر و به فاصله یک هفته شرق اکراین انتخابات زودهنگام برگزار میکند. برای اولین بار روسیه بعد از رفراندوم شبه جزیره کریمه پیشاپیش نتیجه آنرا به رسمیت میشناسد. اولین گام برای رسمیت دادن به تقسیم اکراین میان روسیه و غرب برداشته شده است. چند روز بعد از انتخابات در غرب اکراین خبر توافق گازی بین روسیه، اکراین و اروپا منتشر شد. روسیه همانطور که انتظار می رفت با شروع فصل سرما فشار بر اتحادیه اروپا و اکراین را مضاعف کرده است. نتیجه این توافق پرداخت نیمی از بدهی اکراین به مبلغ یک و نیم میلیارد یورو و قسط بعدی تا پایان سال جاری به همان میزان خواهد بود. روسیه نه تنها گاز را به قیمت به مراتب بالاتر به اکراین خواهد فروخت بلکه اروپا به عنوان ضمانت کننده اکراین عمل میکند!
ماه عسل فاشیستها و راستگرایان پرو غرب به سر آمده است. اکراین به دلیل سیاست هرج و مرج طلبانه آمریکا واتحادیه اروپا به مرز ورشکستگی سیاسی- اقتصادی نزدیک شده است. کشوری که عملا به دو بخش غرب و شرق  تقسیم شده است. شبه جزیره کریمه در یک رفراندوم داوطلبانه به روسیه پیوسته است. جنگ داخلی که از فوریه امسال شروع شده است بخش زیادی از درآمد این کشور را به کام خود فرو برده است. پرشنکو و بلوک طرفدارش در باتلاقی که فاشیستها و راستگرایان پرو غرب بوجود آورده اند شریک هستند.
بسته پیشنهادی تحت عنوان برنامه اقتصادی از ماه آوریل ۲۰۱۴ توسط  اتحادیه اروپا، بانک جهانی، ایالات متحده و صندوق بین المللی پول به تصویب رسید و با تعهد به اعطای کمکی به میزان ۳۰ میلیارد دلار مشروط بر اینکه ساختار اقتصادی اکراین اصلاح شود. اصلاحات مد نظر صندوق بین المللی پول و بانک جهانی کاهش سوبسیدهای دولتی به بخش انرژی است. قطع سوبسیدهای دولتی به اضافه  افزایش گاز تحویلی روسیه به اکراین کابوسی است که خانوادهای اکراینی با آن روبرو خواهند شد. افزایش بیش از ۶۰ درصدی بهای گاز طبیعی و ۱۱ درصد تعرفه مصرف برق اولین میوه ریاضت کشی اقتصادی در اکراین است. در کنار افزایش سرسام آور قیمتها، بیکاری و خصوصی سازیها، بخش غربی اکراین را دیر یا زود در مقابل طرفداران غرب به میدان می آورد.
هزینه های جنگ در شرق اکراین بخشی از حقوق کارمندان، بیمه بیکاری، حقوق بازنشستگی و کمک هزینه های از کار افتادگان را میبلعد. در حال حاضر، کسری بودجه را با چاپ اسکناس جبران میکنند که در درازمدت بحران اقتصادی را بیشتر تشدید میکند. برای هیئت حاکمه فاسد اکراین انقلاب رنگی، جنبش میدان، جنگ در شرق این کشور، خصوصی سازیها، برنامه ریاضت اقتصادی بخشی از منابع سود و ثروت اندوزی آنهاست. در این میان کارگران و اکثریت مردم زحمتکش اکراین قربانی این سیاستها هستند.
***