جمال کمانگر -اصلاح طلب و اصول گرا در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ شریکند!

اصلاح طلب و اصول گرا

در کشتار زندانیان سیاسی  در سال ۶۷ شریکند!

جمال کمانگر

انتشار نوار صوتی سخنان منتظری در مورد کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ و افشای گوشه هایی از وحشیگری هیئت حاکمه جمهوری اسلامی در قبال زندانیان سیاسی منجر به واکنشهای زیادی شده است. سئوال این است آیا انتشار این سخنان ۲۸ سال بعد از کشتار ۶۷ در جهت روشن شدن حقیقت است؟ آیا تردیدی در اعدامهای ۶۷ و “هیئت مرگ” وجود دارد که با این سخنان بر طرف شود؟ از نظر من جواب منفی است و این نوار صرفا جنایت سال ۶۷ را از زبان مجریان آن مستند و غیر قابل انکار میکند.

 کشمکش جناحهای جمهوری اسلامی بعد از “برجام” وارد فاز جدیدی شده است. منظره بعد از به کرسی نشاندن روحانی به مقام ریاست بعد از سه سال تفاوت زیادی پیدا کرده است. نا امیدی به “دولت امید” قبل از هر کس و جریانی دامن اصلاح طلبان و اپوزیسیون طرفدار رژیم را گرفته است. حمله گسترده جناح اصول گرا به روحانی و دولتش به اوج خود رسیده است. کمتر از یک سال به ریاست جمهوری اش باقی مانده است و وعده هایی که هیچ کدام جامه عمل به خود نگرفته است روی دست وی و جناحش باقی مانده است. اما برای مجموعه اصلاح طلبان حکومتی و غیر حکومتی پس زدن حملات گسترده جناح مقابل امروز، خاکریزی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است. انتشار سخنان منتظری تاکنون این خدمت را به روحانی و دولتش کرده است. به درجه ای فشار را کم کرده است. بنابراین اظهار نظرها و راهکارهایی که مطرح میشود بیشتر در میدان رقابتهای جناحی جمهوری اسلامی دور میزند. قصدم پرداختن به همه مطالب و نوشته های منتشر شده نیست.

دفاع رفسنجانی پدر خوانده “دولت امید” و اصلاح طلبان و پور محمدی وزیر دادگستری دولت روحانی از کشتار زندانیان در سال ۶۷ و افتخار به جنایتکار بودن خود (پورمحمدی)، آب سردی بود که روی سر کاسه لیسان حکومتی نظیر زیبا کلام ریخته شد. نامه سرگشاده صادق زیبا کلام به رفسنجانی و یادداشت سایت “اخبار روز” جناح “چپ” سازمان فدائیان-اکثریت خصلت نمای این تلاش جناح میلیتانت اصلاح طلبان حکومتی و بیرون حکومت است.

صادق زیبا کلام در نامه اش خطاب به رفسنجانی با نابارِوی آورده است: “بدون تردید یکی از چهره‌هایی که بسیاری منتظر واکنش یا موضع‌گیری‌شان بودند جنابعالی می‌بودید؛ اما موضع‌گیری‌تان اسباب شگفتی، تأسف و سرخوردگی دوستداران جنابعالی شد.” بلاهت سیاسی زیباکلام و منفعت سیاسی و جنبشی اش اجازه نمیدهد که “شگفتی” موضع گیری رفسنجانی را دریابد. رفسنجانی قبل از دفاعش از کشتار زندانیان سیاسی در یک مناسبت دیگر اعلام کرد:”هر شب قرص میخورد” تا از کابوس جمهوری اسلامی بدون خامنه ای چند ساعتی بخوابد! جناح اصول گرا بعد از بردن اکثریت کرسی های انتخابات مجلس شورای اسلامی و “خبرگان رهبری” در صدد هستند که شخصی را به ریاست جمهوری بگمارند که جمهوری اسلامی را بعد از مرگ خامنه ای از مهلکه بدر ببرند. صورت مسئله کل نظام بقاء است و موضع گیری رفسنجانی هرچند باعث “تاسف و سرخوردگی” امثال صادق زیبا کلام شده است واقعیت دو جناح هیئت حاکمه در حفظ جمهوری جرم و جنایت اسلامی است.

اما موضع جناح چپ اکثریت که در هیئت سایت اخبار روز اظهار نظر میکنند در این مورد التقاطی و ادامه سیاست تاکنونی این سازمان در طرفداری از جناحی از جمهوری اسلامی است. تقلیل دادن کشتار هزاران زندانی سیاسی در سال ۶۷ به نقش یک شخص تبرئه کل نظام جمهوری اسلامی است. یادداشت مذکور با تیتر “مصطفی پورمحمدی را برکنار کنید!” شروع میشود. در ادامه میخوانیم:

“درخواست برکناری او به چند دلیل می تواند به خواسته ی جنبش دادخواهی در موقعیت و وضعیت فعلی تبدیل شود. او عضو یک «دولت منتخب» است و در راس وزارت نشسته است. وزیر دادگستری است که قاعدتا باید نماد اجرای عدالت باشد، اما همچنان از اعدام های دسته جمعی زندانیان سیاسی دفاع میکند و آن را جزو افتخارات خود می شمارد. او یکی از آن «چهار نفر» است که به کمیسیون و هیات مرگ معروف شده اند و مستقیما حکم اعدام ها را امضا کرده اند. در مجلس شورای اسلامی مورد پرسش قرار گرفته است. اختیار عزل او در دست رئیس جمهور و یا مجلس است، که ظاهرا با رای مردم انتخاب شده و باید در برابر این رای مسئول باشند. یکی از آن چهار نفر است که در جناح اعتدال – اصلاحات جا خوش کرده و آن ها را خواه ناخواه درگیر پرونده اعدام های سال ۶۷ میکند.”

سئوال این است چه کسی باید برکنار کند؟ اگر منظورتان روحانی است که باید ایشان را برکنار کند توهم محض است! مگر روحانی در آن سالها عضو “شورای عالی امنیت ملی” جمهوری اسلامی نبود؟ مگر سران اصلاح طلبان از رفسنجانی و خاتمی و کروبی و موسوی مقام و منسب حکومتی نداشتند؟ مگر مجلس اسلامی با اکثریت آراء به وزیر شدن این جانی رای نداده است؟ مگر در دوران همین روحانی و دولت امید مورد حمایت سازمان شما صدها زندانی اعدام نشده اند؟ اینکه سقف انتظارات و خواسته های شما اینقدر کوتاه است به خودتان مربوط است اما خاک پاشیدن تو چشم مردم ممنوع است. اگر شما تمام زندگی سیاسی تان را به حمایت از این جناح و آن جناح جمهوری اسلامی اختصاص داده اید، امر خودتان است. اما زمان به همه نشان داد این سیاستها محکوم به شکست و سالها برای جمهوری اسلامی عمر خریده است. شما قید کرده اید که “میبخشیم اما فراموش نمیکنیم.” ما میگوییم “نه میبخشیم و نه فراموش میکنیم.” سران جمهوری اسلامی با اصلاح طلب و اصول گرا و اعتدال شریک و بانی جنایت ۶۷ هستند و باید محاکمه شوند. سرنگونی جمهوری اسلامی قدم اول در این راستاست. *