بیانیه نهادهای حقوق بشری کوردستان در حمایت از حقوق مدنی ،سیاسی وقانونی رامین حسین پناهی‎

نهادهای حقوق بشری، مجامع جهانی، نیروهای مترقی و آزادیخواه ، مردم شریف ، مبارز و دموکراسی طلب ايران و خلق کورد.

همچنانکه همگان مستحضرند روز جمعه ٢ تیر ١٣٩٦ شمسی جمعی از اعضای حزب کومەله کوردستان ایران کە برای فعالیتهای تبلیغی در شهر سنندج حضور داشتند، در کمین نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفتند که متاسفانه ٣ نفر از آنان جان باختند و یک نفرشان هم به “نام رامین حسین پناهی” که مورد اصابت ٣ گلوله قرار گرفته و به شدت زخمی بود به اسارت نیروهای سپاه پاسداران درآمد.

همانروز نیروهای سپاه پاسداران به خانه پدر و مادر حسین پناهی در نزدیکی سنندج حمله کرده و برادر وی افشین حسین پناهی را دستگیر کردند.

روز بعد نیروهای پاسداران مجدداً به این خانه حمله کرده و سه عضو دیگر این خانواده، انور حسین پناهی [پسرعمو] ، احمد حسین پناهی [داماد] و زبیر حسین پناهی [ فامیل ] را دستگیر نمودند.

بر اساس اطلاعات خانواده و همچنین گزارش سازمان عفو بین‌الملل هیچ کدام از این افراد دستگیر شده دخالتی در درگیری مسلحانه نداشتند و صرفاً به‌خاطر تلافی و ایجاد رعب و وحشت توسط پاسداران دستگیر شده‌اند.

گفتنی است که دستگیریها در هر دو روز به شیوه خشونت‌باری انجام شده است. نیروهای مسلح پاسداران که ماسکهای سیاهی به‌صورت داشتند درب منزل خانواده را شکسته و این مردان و خواهر رامین حسین پناهی و پدر پیر وی را مورد ضرب ‌و شتم قرار داده‌اند. و به آنها در مورد برگزاری مراسم و انجام مصاحبه با مطبوعات هشدار داده‌اند. خانه آنها در حال حاضر توسط پاسداران به‌شدت مسلح در محاصره قرار دارد و از دیدار همسایگان و خانواده‌های آنها با آنها جلوگیری می‌کنند.

از طرفی دیگر بنابه گفته خانواده و منابع مطلع ” رامین حسین پناهی” در حالی که بشدت زخمی بوده و میبایست تحت نظر دکتر و عمل جراحی قرار بگیرد، به خارج از کردستان منتقل شده و احتمالا هم اکنون زیر شکنجه‌های فیزیکی قرار دارد. این احتمال نیز وجود دارد که در زیر همین شکنجەها و در عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست بدهد.

ما به عنوان جمعی از نهاد و سازمانهای حقوق بشری در کوردستان مطابق کلیە قوانین جهانی و کنوانسیونهای معتبر حقوق بشری و حقوق زندانیان سیاسی خواهان آن هستیم که موارد زیر در مورد «رامین حسین پناهی» رعایت شود:

رسیدگی کامل پزشکی به رامین حسین پناهی تا بهبودی کامل و ضمانت سلامتی نامبرده.

ممنوعیت کامل بازجویی و تحقیق تا به دست آمدن سلامتی کامل و ترخیص از بیمارستان.

فراهم ساختن زمینه دیدار خانواده حسین پناهی و اطمینان از سلامتی فرزندشان.

ممنوع ساختن هرگونه شکنجه جسمی و روحی که از مصادیق بارز نقض حقوق زندانیست.

فراهم ساختن امکان دسترسی زندانی به وکیل و نهایتا تشکیل دادگاهی منصفانه که زندانی بتواند از حقوق خویش دفاع نماید.

‏‎همچنین خواهان آزادی بدونه قید و شرط بازداشتی های اخیر که هیچ ربطی به درگیری های سنندج ندارند، هستیم

در پایان از کلییه سازمانها و نهادهای مدافع حقوق بشر و تمام مردم ایران و کوردستان میخواهیم که برای دفاع از جان، حقوق و کرامت زندانی سیاسی رامین حسین پناهی از هیچ تلاشی دریغ نکرده و جمهوری اسلامی و کلییه نهادهای وابستەاش را مسئول هر نوع پایمال شدن حقوق انسانی و شرایط نامبرده میداند.

جمعیت حقوق بشر کردستان
‎سازمان دفاع از حقوق بشر کوردستان_روژهلات
‏‎سازمان حقوق بشری هەنگاو
کانون مدافعان حقوق بشر کردستان