بیانیه زنان سرخ پوش و فعالین مدنی شهر مریوان: هویت قومی یا هویت انسانی؟

 

بیانیه زنان سرخ پوش و فعالین مدنی شهر مریوان: هویت قومی یا هویت انسانی؟

 

 

20-mar1

20-mar2

حکم این است: برای هتک حرمت متهمی ، او را لباس زنانه برتن پوشانیدند ودر شهر گردانیدند تا مایه عبرت شود. کسی نپرسید اوکیست. جایگاهش کجاست. درکدام خانواده با کدام آموزش وتربیت ودر چه شرایط اقتصادی _ اجتماعی و یا رفاهی و تفریحی رشد کرده و شخصیتش شکل گرفت و وراد اجتماع شد لباس زنانه برتنش کردند واینطوری تمام ارزشها وکرامات انسانی را به یکباره پایمال کردند.

 

یک جامعه بشری تنها …زمانی می تواند جامعه انسانی باشد که مفاهیم زنانگی ومردانگی را پشت سر گذاشته باشد و تعالیم اخلاقی اش را از انسانیت اجتماعی و بر اساس روابط یکسان وعاری از تبعیض گرفته باشد. ارزشها را در مدنیت محض و بر پایه حقوق برابر دیده باشد نه بربریت توهم محور. در یک جامعه انسانی دو واژه زن و مرد تنها صورت ظاهر دو جنس بشری را توصیف می کنند و هر گونه تعریفی از زنانگی _ مردانگی تلاشی جهت اعمال غیر متمدنانه قدرت است.
تا زمانی که مناسباتی وجود دارد که جهان را به تقسیم بندی جنسیتی زنانه _مردانه وا می دارد. ودر این تقسیم بندی، ویژگیهای محقر، ناتوان ، ضعیف ومنفی به جنسیت زن نسبت می دهد. و ویژگیهای به گمان خود برتر وشگفت انگیز وعالی ومثبت و… را همراه وهمزاد مردانگی می پندارند و تازمانی که قواعد وقوانینی هست که مجریانش هنوز برای تحقیر وتنبیه (مردانگی ) برتن متهم می پوشاند ،اقدام عملی علیه چنین وضعیتی معنا دار است. واین حرکت ، تلنگری شد برپیکر زخمی جامعه ، وهمگان را واداشت که به اعتراض برخیزند وهم به پیشروی علیه این رفتارهای ارتجاعی گام بردارند قوانین ، سنت و رفتار ضد زن را باید از محیط زندگی و اجتماعی دور کرد و فرهنگ آزادیخواهی وبرابری طلبی را جایگزین کرد باید مسئولین دولتی را واداشت رسماً از مردم وبویژه از زنان معذرت خواهی کنند.
در جریان اعتراضات اخیر جمعی با مخدوش کردن این مبارزات کوشیدند تا مثلاً در دفاع از مسئله حقوق زن ، مقولات قوم گرایانه و ارتجاعی را به رخ جامعه بکشند که عذری بدتر از گناه است خواستند اصل را که هتک حرمت به انسان بود حاشیه ای کنند که از آب گل آلود ماهی ای گرفته باشند با علم کردن نوع لباس ، مسئله اصلی توهین به زن را منحرف کرده وتقلیل دهند. نباید اجازه داد دفاع از کرامت و حقوق برابر زنان و مردان دست مایه ای برای ارتجاع مردسالارانه وناسیونالیستی شود.
زنان سرخ پوش مریوان
فعالین مدنی مریوان
http://marivannews.wordpress.com/2013/04/19

هویت-قومی-یا-هویت-انسانی؟-بیانیه-زنان-س/