بیانیه حزب سوسیالیست انقلابی ایران -در باره حداقل دستمزد سال ٩٧

بیانیه حزب سوسیالیست انقلابی ایران در باره حداقل دستمزد سال ٩٧

 

 حول مطالبه “افزایش حداقل دستمزد ٥ میلیون تومان” متحد شویم!

(از مطالبه و فراخوان سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه ،

سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه،و گروه اتحاد بازنشستگان حمایت میکنیم.)

طبقه کارگر و زحمتکش جامعه نه تنها  گردش چرخ اقتصاد و پول و تولید ثروت انبوه کالاها و کلیه تولیدات و دستاوردهای پیشرفته و نیازمندیهای روزمره جامعه را بردوش دارد،  نه تنها تامین خدمات و هزینه های کل کشور ناشی از تلاش و دسترنج  شبانه روزی او است،که هزینه دشمنان و سرکوبگران خود، از جمله هزینه ماشین گسترده  دولتی، ارتش، سپاه، بسیج، پلیس، لباس شخصی، حزب الله قمه کش، خود فروختگان خبرچین، سازمانهای اطلاعاتی و گله آخوند و مساجد و مذهب و تمام ارگانهای مفت خور ایدئولوژیکی و فرهنگی و اداری جمهوری اسلامی و نظام حاکم بورژوازی ایران را نیز تامین میکند، اما همچنانکه همه بر آن واقف هستند، این سازندگان هستی جامعه خود و خانواده شان جزو محرومترین، فقیرترین و سرکوب شده ترین بخش جامعه محسوب میگردند. خود و فرزندانشان در راس لیست قربانیان مرگ و میر، ارتش بیکاران بدون پول و امنیت، کارتون خوابها، گور خوابها، معتادین، بی خانمانها، کودکان کارو خیابانی، کولبران، “بردگان مدرن”، و متحملین غیر انسانی ترین درد و رنج و زندگی پر مشقت قرار دارند. این موقعیت هولناک، بنیاد جنایت آفرینی، تضاد، بحران، کشمکش طبقاتی، وارونگی جامعه سرمایه داری، از خود بیگانگی انسان، و چهره کریه و وقاحت نظام حاکم را نشان میدهد. طبقه سرمایه دار و دولت آن دقیقا از این راه توانسته و خواهد توانست بقای ظالمانه و ننگین حاکمیت خود را همچنان حفظ و پا برجا نگهدارند.

تا زمانی که جمهوری اسلامی و نظام سرمایه داری بتواند زندگی انسان ها را در جهت منفعت سیاسی، طبقاتی و ایدئولوژیکی خود رقم بزند، تا زمانی که ما  کارگران و زحمتکشان ناگزیر به فروش نیروی کار خود و انجام کار برای سرمایه و مالکان وسائل تولید هستیم، تا زمانی که اجازه داده ایم نظام مزدبگیری و خرید و فروش نیروی کار انسانها برقرار است، روشن هست  که هیچ شکلی از اصلاحات و یا افزایش دستمزد و غیره نیز نمی تواند بطور قطع به اصل استثمار و جنایت و نابرابری و خلاصی از جنایت اعمال شده توسط دولت و طبقه حاکمه پایان داد.

 اما با اگاهی بر واقعیت فوق و ضرورت تعمیق نفرت و اگاهی طبقاتی جنبشمان علیه شرایط موجود، و اعلام مستمر این واقعیت ساده که تا زمانی نظام کار مزدی برقرار است، خبری از خوشبختی و رهایی واقعی کارگر و بشریت نیست، جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر به منظور پایان دادن به حاکمیت نظام سرمایه داری، نه “اصلاح درونی طبقه حاکمه” و دولت، به مثابه پیگیرترین بخش جنبش طبقاتی بر تحمیل رادیکالترین و گسترده ترین “اصلاحات” به نفع طبقه خود و وادار کردن دشمن طبقاتی و دولت به عقب نشینی تاکید میکند. به منظوردستیابی به  موقعیت  معیشتی و اقتصادی  بهتر طبقه کارگر، و همچنین به منظور پیش گیری قاطع ازیورش بی وقفه و گستخانه دولت و سرمایه دارن به سفره بی رونق  کارگران و شهروندان، جنبش ما موظف است در صف مقدم مبارزه اقصادی طبقه کارگر قرار بگیرد. از این جهت و با این افق سوسیالیستی و کارگری ما با تمام قدرت برای افزایش حداقل دستمزد جنبشمان، و تحمیل بیشترین مطالبات خود به نظام وحشی حاکم اسلامی سرمایه داری، بر سازماندهی فوری و به میدان آمدن  کل طبقه حول  افزایش حداقل دستمزد به میزان ٥ میلیون تومان برای سال ٩٧ تاکید میکنیم.

 حزب سوسیالیست انقلابی در راستای سیاست و تلاشهای تا کنونی خود، از جمله در زمینه افزایش حداقل دستمزد سال ٩٧، که همواره به ضرورت افزایش حداقل دستمزد ٤-٥ میلیون تومان تاکید کرده ایم، از چندین ماه پیش تلاش وقیحانه و مضحک شورایعالی کار و دولت و کارفرمایان را  که عملا مانند سالیان پیش میزان “حداقل دستمزد کارگران” را حتی قبل از موعد مقرر این نمایش دولتی در اسفند ماه، یکجانبه تعین کرده اند، و  بر ضرورت انتخاب فوری نمایندگان کارگری در مراکز مختلف به منظور طرف حساب با دولت و کارفرما و شورایعالی کار همواره تاکید نموده ایم، اکنون با دیدن  اطلاعیه اخیر سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه وگروه اتحاد بازنشستگان، که روز ١٥ بهمن ١٣٩٦ منتشر شده است، و درآن مطالبه حداقل دستمزد به میزان ٥ میلیون تومان را با استناد به فاکتورهای غیر قابل انکار درخواست نموده است، آنرا در کلیت خود با سیاست و مطالبه خود همسو می دانیم و از ان مطالبه و فراخوان  قویا حمایت میکنیم.

باید توجه داشت که به دلیل فضای سیاسی کنونی کشور و اعتراضات گسترده اخیر، موقعیت سیاسی و تناسب قوای کنونی به  نسبت سالهای پیشتر امکان بیشتری داده است برای تحمیل مطالبه افزایش دستمزد خود و همچنین تلاش برای اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران علیه دولت و سرمایه داران. از این جهت کلیه نهادها و تشکلهای کارگری، معلمین، بازنشستگان، کارکنان مراکز درمانی  و خدماتی و از جمله طبقه کارگر در مراکز کلیدی و صنعتی کشور را  دعوت میکنیم تا  از آن فراخوان حمایت نمایند و حول مطالبه “حداقل دستمزد ٥ میلیون تومان  برای سال ٩٧ ” متحدانه به میدان بیایند.  اکنون و به این مناسبت نوبت طبقه کارگر ایران است که کلیه جامعه را متوجه حقانیت مطالبات خود کند و آنها را به حمایت از خود به صف بکشد. در اینجا است که سرنوشت پایه ای اوضاع سیاسی و تناسب قوای نامساعد کنونی را میتوان  به مسیر مورد انتظار به حرکت در آورد، نه اینکه آنطوری که جریانات حاشیه ای کارگران را هر روز به حمایت از این یا آن اقدام معین  کوچک و حاشیه ای فراخوان میدهند.

ما از فعالین عملی، پیشرو و سوسیالیست طبقه کارگر میخواهیم از شرایط سیاسی-اعتراضی جاری در کشور بهترین استفاده را نموده و جنبش میلیونی طبقه کارگر را حول مطالبه واحد افزایش دستمزد و بر افراشته کردن پرچم سوسیالیستی خود متحد نموده  و جنبش قدرتمندی را در این راستا به تحرک در بیاورند. ما تاکید میکنیم که نباید فقط به  اطلاعیه دادن اکتفا نمود.  ملزومات واقدامات عملی چنین جنبشی را بی درنگ باید شروع کرد و راه تدارک اعتراض و تحصن و اعتصاب گسترده و به هم پیوسته را در مراکز مختلف با هدف  تحمیل حق بدون چون چرای خود و عقب نشینی کردن به نظام دزد و فاسد و ضد کارگری حاکم بورژوا –اسلامی، به فعالیت خستگی ناپذیر و متحد طبقاتی دست زد. حزب سوسیالیست انقلابی  با تمام وجود و  قدرت در قدم به قدم این مبارزه  همراه با کلیه فعالین و تشکلهای مبارز و رادیکال و پیشرو و سوسیالیستی حضور خواهد داشت!

 حزب در عین حال توجه کل جنبش کارگری و رهبران کمونیست و کارگری، نهادها و تشکلهای انقلابی کارگران را به مطالبات  مرتبط  به مبارزه  ما برای  تحمیل حداقل دستمزد ٥ میلیون تومان برای سال ٩٧، جلب میکند:

١-ما تاکید میکنیم که مبارزه برای افزایش دستمزد نیز باید بدون هیچ تبعیضی شامل کارگران خارجی و خارجیان مقیم کشور گردد. حزب سوسیالیست انقلابی ایران مدافع برابری کامل حقوقی همه کارگران در کشور، مستقل از تابعیت، ملیت، مذهب، جنسیت و غیره است.

٢-مبارزه برای افزایش دستمزد جدا از آزادی کامل و بی قید و شرط تشکل و تحزب کارگران نیست! پرچم حق تشکل مستقل از دولت و کارفرما را باید در این دوره  بر افراشته تر کرد.

٣- تعیین حداقل دستمزد در صلاحیت نمایندگان کارگران است. خانه کارگر، شوراهای اسلامی، انجمنهای صنفی و شورایعالی کار هیچ ربطی به طبقه کارگر ایران ندارند! تصمیم شورایعالی کار برای طبقه کارگر ایران فاقد اعتبار است.

٤-مزد برابر برای زنان و مردن در ازاء کار مشابه.

٥- آزادی کامل و بی قید و شرط  حق اعتصاب. هیچ دلیل و توجیهاتی نباید این حق اولیه مبارزه و اعتراض را از ما کارگران سلب کند!

٦ – ورود و دخالت نیروی نظامی و انتظامی به محل اعتراض و اعتصاب کارگران در محل کار بعنوان اقدام جنایتکارانه محسوب گردد.

٧-ممنوعیت اضافه کاری. دستمزد عادی کارگران باید در حدی باشد که هیچ کارگری از سر نیاز اقتصادی ناگزیر به تن دادن به اضافه کاری نشود. – ممنوعیت هرگونه کار – مزدی، نظیر قطعه کاری و کار کنتراتی.

٨-  بالارفتن اتوماتیک حداقل دستمزد به تناسب تورم.  شاخصهای تعین میزان تورم در صلاحیت نمایندگان کارگران است نه دولت و کارفرما .

٩- ممنوعیت پرداخت دستمزد جنسی و غیر نقدی. ممنوعیت تاخیر در پرداخت دستمزد، ندادن حقوق کار انجام شده کارگر جرم است و باید کارفرما فوری مورد پیگرد قرار بگیرد. ممنوعیت هر نوع کسر دستمزد و جریمه به بهانه های مختلف. پرداخت حقوق برای غیبت های موجه، دوران بیماری و نقاهت، ایام اعتصاب و یا هر نوع توقف تولید بدلائل مختلف و یا به بهانه های کارفرما.

١٠– ممنوعیت اخراج. پرداخت کامل آخرین حقوق دریافتی به کارگرانی که بنگاه آنها تعطیل میشود تا مقطع اشتغال به شغل جدید. موظف شدن دولت به پیدا کردن مشاغل مشابه برای کارگرانی که به دلیل تعطیلی بنگاه ها بیکار میشوند.

 ١١- بیمه بیکاری مکفی برای همه افراد آماده به کار بالای ١٦ سال برمبنای آخرین حقوق دریافتی. پرداخت بیمه بیکاری مکفی و سایر هزینه های ضروری به کلیه کسانی که بعلل جسمی یا روانی توان اشتغال به کار ندارند. -بیمه کامل کارگران در مقابل صدمات و خسارات ناشی از کار، اعم از اینکه در محیط کار و یا خارج آن رخ داده باشد.

١٢-پرداخت حقوق کامل بازنشستگی به کارگرانی که در نتیجه صدمات ناشی از کار توانایی کار کردن را از دست میدهند.

زنده باد اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران!

مرگ بر جمهوری اسلامی به مثابه وحشی ترین دولت سرمایه داری حاکم!

زنده باد آزادی، زنده باد برابری، زنده باد سوسیالیسم!

 

حزب سوسیالیست انقلابی ایران

iransocialist@gmail.som

www.simroz.org

٢١ بهمن ١٣٩٦

١٠فوریه ٢٠١٨

 

منبع: شماره ٣٥ نشریه سوسیالیسم امروز