اخبار کارگری – اخبار کارگری بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران: نسان نودینیان                                

بخش بین المللی: داوود رفاهی 

 

دومین تجمع اعتراضی ٧٠٠ کارگر شرکت “گروه ملی صنعتی فولاد

حدود ٧٠٠ نفر ازکارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد  یکشنبه (٥ دی ماه) در اعتراض  پرداخت نشدن حقوق هایشان در محل این شرکت در اهواز دست به تجمع زدند. کارگران گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز روز چهارشنبه(یکم دی ماه) با تجمع در محل این شرکت خواهان پرداخت حقوق و مزایای معوقه سه ماه گذشته خود شدند. به گفته کارگران این واحد صنعتی، سه ماه از پرداخت نشدن حقوق آنان گذشته و از سوی دیگر مطالبات مربوط به تسویه حساب ٩ ماه گذشته برخی از آنان نیز هنوز صورت نگرفته است. همچنین کارگران برای تمدید دفترچه بیمه با مشکل روبه رو شده و به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه دفترچه تامین اجتماعی تمدید نمی شود. با وجود وعده‌های کارفرما در خصوص رفع مشکلات کارگران این گروه صنعتی هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

تجمع کارگران آزاد را ه پونل به تالش برای معوقات مزدی

صبح روز ٥ دی گروهی از کارگران پروژه آزاد راه پونل به تالش ، در اعتراض به معوقات مزدی وبیمه ای خود دست از کار کشیده و مقابل دفتر پیمانکار واقع در تالش تجمع کردند

.

نزدیک به یک ماه تجمع و اعتراض کارگران کشت و صنعت مهاباد

روز ٥ دی کارگران کشت و صنعت مهاباد برای بیست و پنجمین روز متوالی با وجود اینکه دو روز است برف میبارد همچنان بیرون درب مجتمع تجمع اعتراضی داشته و پیگیر خواستشان هستند. بنا بر خبر

بیش از ٥٠ نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد که پس از واگذاری مجتمع از طریق مزایده، بیش از ١٦ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، در اعتراض به سر برده و با روشن کردن آتش مقابل مجتمع تجمع دارند.

 

تجمع اعتراضی کارگران قراردادی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس!

پنجم دی ماه، جمعی از کارگران قراردادی وزارت جهاد کشاورزی دراعتراض نسبت به بلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

وضعیت استخدامی نیروهای قراردادی وزارت جهاد کشاورزی که مدت آن به بیش از ١٠ سال می‌رسد همچنان بلاتکلیف باقی مانده و پیرامون این موضوع بسیاری از نیروها به دلیل فقدان برنامه‌ریزی‌های صحیح و عدم تبدیل وضعیت گلایه‌هایی را مطرح کردند. این نیروهای قراردادی وزارت جهاد کشاورزی با حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی نسبت به بی عدالتی و تبعیض پیرامون استخدام و تبدیل وضعیت‌شان اعتراض کردند که در میان آنان عده‌ای پلاکاردهایی در دست داشتند.

تجمع دوباره کارگران گروه ملی صنعتی فولاد

روز ٥ دی حدود ٧٠٠ نفر از کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد به تجمعات اعتراضی خود بخاطر تعویق پرداخت دستمزدهایشان ادامه دادند.

به گفته کارگران این واحد صنعتی، سه ماه از پرداخت نشدن حقوق آنان گذشته و از سوی دیگر مطالبات مربوط به تسویه حساب ٩ماه گذشته برخی از آنان نیز هنوز صورت نگرفته است.

همچنین کارگران برای تمدید دفترچه بیمه با مشکل روبه رو شده و به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه دفترچه تامین اجتماعی تمدید نمی شود.با وجود وعده‌های کارفرما در خصوص رفع مشکلات کارگران این گروه صنعتی هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

 

تجمع کارگران بیکارشده کارخانه فاستونی اردستان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل فرمانداری!

پنجم دی ماه، کارگران بیکارشده کارخانه فاستونی اردستان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند. کارگران کارخانه تعطیل شده فاستونی اردستان با حضور در فرمانداری این شهرستان حقوق معوقه خود را مطالبه کرده و خواستار پیگیری مسئولان شدند. این کارخانه از شهریور ٩٣ تعطیل شده و با پیگیری مسئولان شهرستان در حال حاضرکارگران از حقوق بیمه بیکاری استفاده می کنند.

٤ دی: بازنشستگان پیش از موعد تامین اجتماعی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند

از ساعت ٨ صبح روز ٤ دی بیش از ششصد نفر از بازنشستگان پیش از موعد سازمان تامین اجتماعی از شهرها و استان های مختلف به تهران آمدند و بنا به قراری قبلی که در مدیای اجتماعی اعلام کرده بودند، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این بازنشستگان که در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی مشغول کاربوده‌اند، در سالهای نیمه دوم دهه ٨٠ در قالب قوانین بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شده‌اند. مدیران وقت سازمان تامین اجتماعی در محاسبه مستمری دوران بازنشستگی آن‌ها، سنوات ارفاقی را نادیده گرفته و تنها بر اساس میانگین حق بیمه ‌ای که توسط این افراد در دو سال آخر خدمتشان پرداخت شده است، محاسبات خود را انجام داده اند و کارگران به آن اعتراض دارند.

بازنشستگان به عنوان یک خواست فوری خواستار اجرای مصوب شهریورماه سال ٨٦ و محاسبه سنوات ارفاقی در برقراری مستمری ها و پرداخت حق و حقوق و کسورات معوق بازنشستگی‌ خود شدند.

ضمن اینکه یک اعتراض بازنشستگان به سطح نازل مستمری ها و زندگی زیر خط فقر است. بازنشستگان نیز همچون کارگران، معلمان ، پرستاران خواستشان افزایش سطح مستمری بازنشستگی در گام اول به سطحی بالاتر از خط فقر که سه میلیون و پانصد هزار اعلام شده است و درمان رایگان هستند.

پرداخت حقوق ماهیانه معلمان ایران با تأخیر روبرو شده است.

٢ روز از ماه دی گذشته است و هنوز حقوق آذر ماه معلمان پرداخت نشده است. حقوق معلمان در ماههای مهر و آبان نیز با تاخیر پرداخت شد. و این درحالیست که معلمان به سطح نازل حقوقها اعتراض دارند و یک خواست آنها افزایش حقوقها به بالای خط فقر است.

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش میزان کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش را حدود ٤ میلیارد تومان اعلام کرده است.

 

٢ دیماه: تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی اهواز

حدود ٣٠٠ کارگر گروه ملی اهواز بخاطر تعویق پرداخت سه ماه دستمزد خود و عدم مشخص شدن وضعیت مالکیت کارخانجات گروه ملی صنعتی فولاد ایران در محل این شرکت تجمع کردند.

کارگران روزمزدی نی‌بر مجتمع نیشکر هفت تپه تجمع کردند

روز دوم دیمان ١٥٠ نفر از کارگران نی‌بر روزمزدی نیشکر هفت تپه در اعتراض به کاهش چند صد هزار تومانی مزدشان از ابتدای آبان ماه سالجاری، مقابل ساختمان صنعتی مجتمع در شوش تجمع کردند.

بخشی از مطالبات کارگران کمپروسورسازی تبریز پرداخت شد

به دنبال تجمعات اعتراضی ١٣٦ کارگر کارخانه «کمپروسور سازی تبریز» در ٢٠روز اخیر که در محوطه این واحد برپا کردند، از بعد از ظهر روز گذشته تا امروز دوم دیمان کارفرما معادل یک ماه حقوق کامل مرداد کارگران را به همراه ٥٠ درصد باقیمانده مزد شهریور آنان را پرداخت کرد. بدین ترتیب کارگران این کارخانه در حال حاضر غیر از سه ماه معوقات مزدی مربوط به مهر، آبان و آذر ماه، بابت بخشی از حق بیمه نیز از کارفرما طلبکارند. کارگران اعلام کرده اند که اگر باقی طلبهایشان پرداخت نشود دوباره تجمعات اعتراضی خود را از سر خواهند گرفت.

کارگران چادرملو تبرئه شدند

بدنبال اعتراضات کارگران چادرملو به احکام صادر شده برای ٥ کارگر این معدن ، این کارگران در دادگاه تجدید نظر استان یزد تبرئه شدند.

بنا بر خبر ها محمدعلی جداری فروغی وکیل کارگران معدن چادرملو، پس از برگزاری جلسه رسیدگی به اتهام این کارگران در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان یزد، امروز دوم دیمان خبر تبرئه آنها داده شد.

گفتنی است که ٣٠کارگر معدن چادرملو بخاطر مبارزات دو هزار کارگر این معدن در دو سال قبل برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و افزایش چندرغازی به دستمزدهایشان و لغو اخراج یکی از همکارانشان، با شکایت کارفرما، احضار و محاکمه شدند. در دادگاه بدوی در شعبه جزایی دادگاه شهر اردکان در اسفند ماه سال ٩٣ ، ٢٥ نفر از این کارگران تبرئه و ٥ نفر از آنان به اتهام اخلال در نظم عمومی با توجه به ماده ٦١٨ قانون “مجازات اسلامی”، هریک به یک سال حبس و پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شدند که به مدت ٥ سال تعلیقی بود، محکوم شده بودند. این موضوع با شکایت کارگران روبرو شد. بدنبال این شکایت دادگاه ناگزیر به تبرئه ٥ کارگر معدن چادرملو شد. بودند و مجازات های مزبور به مدت ٥ سال تعلیق شده بود. بدین ترتیب کارگران با اعتراضاتشان توانستند قدم به قدم کارفرما و دادگاه یزد را عقب زنند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز تجمع کردند

روز ١ دیماه ٣٠٠ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز به نمایندگی از مجموعه کارکنان این شرکت با تجمع در محل این شرکت خواهان پرداخت حقوق و مزایای معوقه سه ماه گذشته خود شدند.

تجمع کارگران کمپروسور سازی تبریز مقابل ساختمان کارخانه

١دیماه ٩٥: طی بیست روز گذشته حدود ١٣٦کارگر کارخانه «کمپروسور سازی تبریز» واقع در شهرک صنعتی فراملک تبریز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده اند. روز یکم دیماه نیز این تجمع برقرار بود و کارگران اجتماع خود را از محوطه کارخانه به محوطه ورودی ساختمان کارخانه انتقال دادند.

تجمع کارگران پروژه راه آهن قزوین- رشت مقابل فرمانداری رودبار

صبح روز یکم دیماه شماری از کارگران پروژه راه آهن قزوین رشت در شهرستان رودبار که تحت مسئولیت پیمانکار مشغول بکار هستند، در اعتراض به تعویق ٥ ماه دستمزد خود مقابل ساختمان فرمانداری رودبار تجمع کرد‌ند.به گفته کارگران ،شرکت پیمانکار، مسئولیت ١٤کیلومتر از پروژه راه آهن قزوین رشت در منطقه شهرستان رودبار است ، و به بهانه مشکل مالی دستمزد کارگران را پرداخت نمیکند.

 

سومین هفته اعتراضات کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد

کارگران در مقابل کارخانه چادر زده اند.

سه شنبه ٣٠ آذر: حدود ١٠٠ کارگر مجتمع کشت و صنعت مهاباد از سه هفته گذشته تاکنون در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و حق بیمه شان در مقابل این کارخانه چادر زده و در جاده اصلی تجمع میکنند.این کارگران از خرداد ٩٤ فقط مبالغی به عنوان علی‌الحساب» دریافت کرده‌ اند و بیش از ١٦ ماه دستمزد و حق بیمه شان را طلب دارند.

این کارگران که در هر شیفت بیش از ٤٠ تا ٥٠ تن هستند به دلیل سرمای شدید با روشن کردن آتش به صورت شیفتی در این چادر ها حضور دارند.

مجتمع کشت و صنعت مهاباد چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد.علاوه بر کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد، کارگران مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد نیز در این تجمع اعتراضی حضور دارند.

اعتراضات بخاطر تعویق پرداخت دستمزدها در شهرهای مختلف گسترده است. و بنا بر خبرها ی دولتی تعداد شکایات رسیده به هیئت های دعاوی کار ادارات کار، در سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ٨٥ هزار مورد بوده است. تعداد یک میلیون و ٢١ هزار از این شکایات در مورد بازگشت به کار، حقوق معوقه، تفاوت مزد، عیدی و پاداش، کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار، تغییر شرایط کار، اضافه کاری، حق مسکن، طرح طبقه بندی مشاغل، حق عائله مندی، حق بیمه اجتماعی، کار نوبتی و مرخصی استحقاقی و مابقی آن مربوط به سایر موارد بوده است.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، هفته گذشته اعلام کرد که اعتراض های اجتماعی، کارگری در ایران «تنها طی سه سال اخیر افزایشی ٦٩ درصدی» داشته است.

تجمع کارگران صندوق بیمه کشاورزی در اعتراض به وضعیت بد شغلی؛

بیش از ٥٠٠ نفر از کارکنان صندوق بیمه کشاورزی از حوالی ساعت ٩ صبح روز ٣٠ آذر در اعتراض به وضعیت بد شغلی و عدم تحقق وعده‌های مسئولین، در خصو.ص تامین امنیت شغلی و نگرانی از واگذاری کارگزاری بیمه کشاورزی به بخش خصوصی و بیکارسازیها مقابل مجلس تجمع کرده‌اند. آنها در همین روز از ساعت ٨ تا ٩ صبح در مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تجمع کرده بودند. یک اعتراض آنها به عدم برخورداری از بیمه است.

تجمعات اعتراض آمیز کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل فرمانداری!

روز دوشنبه ٢٩ آذر، جمعی از کارگران سامان کاشی بروجرد در مقابل فرمانداری این شهر در اعتراض به ٢٠ماه حقوق معوقه و عدم واریز بیمه برای افرادی که در آستانه بازنشستگی هستند تجمع کردند و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند. این کارگران از هفته گذشته تاکنون برای سومین بار است که مقابل فرمانداری و اداره تامین اجتماعی بروجرد تحصن می‎کنند.

از مدتها پیش مشکلات کارگران در سامان کاشی بروجرد شدت یافت و حدود ٢٥٠ کارگر کارخانه به تدریج از کار اخراج شدند و کارخانه به حال نیمه فعال در آمد.

گزارش

پرداخت نکردن ٩ماه حقوق کارگران فضای سبز بجنورد

کارگران فضای سبز بجنورد با گذشت ٩ ماه از سال، هنوز حقوق مربوط به سال گذشته را دریافت نکرده و پیگیری‌های آنان تاکنون به نتیجه نرسیده است. شمار کارگران بیش از ٣٠٠ نفر بوده و معوقات آنها مربوط به سه ماه آخر سال ٩٤ و فروردین ماه امسال است که هنوز اعتبار مورد نیاز برای پرداخت این معوق تامین نشده است.

 

مسجدسلیمان بیکارترین شهر ایران!/ خوزستان رکورددار!

بر اساس اعلام سازمان آمار کشور؛ مسجد سلیمان با ٤٣.٤ درصد، ایرانشهر ٤٣.٢، زابل ٤٣ درصد، سیب و سوران با ٣٨.٨ درصد، باوی با ٣٧.٧ درصد، هیرمند با ٣٧.٣، دشت آزادگان ٣٦، زهک با ٣٥.٩ درصد، شادگان با ٣٥.٩ درصد، اندیمشک با ٣٤.٢ و خرامه با ٣١.٨ درصد . مریوان با ٣٠.٦ درصد، سرپل ذهاب ٣٠.٤، اندیکا ٣٠.٣، پاوه ٣٠.٢ درصد، خرمشهر با ٣٠.٢ و سرباز با ٣٠ درصد در گروه ٢٠ شهر بیکار اول کشور محسوب می‌شوند

مسمومیت ٢٣کارگر کارخانه سیمان زرندیه براثر استنشاق گاز مونوکسید کربن

صبح روز گذشته (پنجم دی ماه)، ٢٣ نفر از کارگران شرکت سیمان زرندیه بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت و به بیمارستان منتقل شدند. این حادثه حدود ساعت پنج صبح روز یکشنبه در شرکت سیمان خاکستری زرندیه رخ داد که طی آن بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن، ٢٣ نفر از کارگران این شرکت دچار مسمومیت شدند.

کارگران

سمینار بررسی اصلاح قانون کار و تاثیر آن بر زندگی و کار اقشار مختلف

دوم دی ماه ١٣٩٥، سمینار بررسی اصلاح قانون کار و تاثیر آن بر زندگی و کار اقشار مختلف با حضور جمعی از فعالان کارگری، لغو کار کودک، زنان، دانشجویان، پرستاران و معلمان برگزار شد. در این سمینار مساله ضرورت دفاع از حقوق کارگران، زحمتکشان و همه مزد وحقوق بگیران مورد تاکید قرار گرفت و شرکت کنندگان از زوایای مختلف به بررسی تاثیر تغییر قانون کار در بخش های مختلف جامعه پرداختند.

از آنجا که نیروی کار نقش اصلی را در تداوم حیات جامعه دارد و هر گونه تغییری در مناسبات کار تاثیر مستقیمی بر زندگی بخش های مختلف جامعه دارد، در این نشست بندهای پیشنهادی اصلاحیه قانون در مورد حذف حداقل سن کودکان از کارهای کارآموزی (بند ١١٢)،  تاثیر خصوصی سازی بر آموزش و پرورش، تحمیل قراردادهای موقت و کمتر از یک ماه و حتا روزانه به معلمان، پرستاران و کارگران، بحث ادغام سازمان تامین اجتماعی با بیمه سلامت و  حذف نام این سازمان از قانون کار که منجر به تضیع حقوق صاحبان این سازمان یعنی کارگران و زحمتکشان می شود، بازتر کردن  دست کارفرمایان و شرکت های پیمانکاری و حذف بیمه اجباری از کارگاه ها و واحدهای تولیدی و خدماتی و همچنین بندهای دیگر آن که تاثیر مستقیمی بر زندگی زنان، پرستاران، معلمان،  دانشجویان دارد، به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این جلسه مساله مبارزات کارگران در سراسر جهان برای مقابله با فشار بیشتر بر سفره کارگران و ضرورت همبستگی با آنان جهت مقابله با نظام سرمایه داری در سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفت.

در پایان نیز بر همبستگی هر چه بیشتر بخش های مختلف جنبش اجتماعی علیه سرکوب و اعمال بی حقوقی علیه اقشار تحت ستم و ضرورت هماهنگی و همدلی میان جنبش های کارگری، زنان،  دانشجویی، پرستاران و معلمان و فعالان اجتماعی لغو کار کودک تاکید گردید و عنوان شد که اگر قرار است تغییری در قانون کار صورت گیرد تنها در صورتی  مورد قبول خواهد بود که در جهت رفع محرومیت ها و افزایش حقوق انسانی، اجتماعی و اقتصادی مزد وحقوق بگیران باشد و محدودیت های جدی برای کارفرمایان و استثمارگران نیروی کار ایجاد کند و این کار وظیفه ی خود کارگران و زحمتکشان و نمایندگان واقعی آنان است تا بر مبنای نیازهای واقعی شان تغییرات لازم را در قوانین کار اعمال کنند.

فایل های صوتی سخنرانی ها به تدریج منتشر خواهد شد.

فعالان کارگری برگزارکننده سمینار

با بلند کردن صدای اعتراض مرتضی فرج نیا علیه بیکاری، یادش را گرامی بداریم

مرتضی فرج نیا جوان کارجوی جوانی بود که در ٢٤ آذر سال گذشته به همراه دیگر جوانان شهر با خواست کار در مقابل پالایشگاه بید بلند در شهرویی سومین روز تجمع اعتراضی شان را برپا میکردند، با شلیک مزدوران رژیم جان باخت. یادش گرامی باد.

مرتضی فرج نیا جرمش این بود که کار میخواست. یک زندگی انسانی میخواست و به این جرم او را به قتل رساندند، ننگ و نفرت باد بر حکومت جنایتکار اسلامی.

٢٤ آذر سال گذشته تکرار جنایت خاتون آباد حکومت اسلامی و این بار در شهرویی بود. در این روز جانیان حکومت اسلامی به صف کارگران بیکار گلوله بستند و به محض رسیدن خبر جانباختن مرتضی فرج نیا، ٧٠٠٠ نفر از این منطقه و بهبهان و شهرهای اطرافش جمع شدند و یاد او را گرامیداشتند و اعلام کردند که نخواهند گذاشت این موضوع فراموش شود و خواستار محاکمه قاتل وی شدند.

تجمع اعتراضی جوانان جویای کار در شهرویی با شعار ما کار میخواهیم، بطور واقعی سرآغازی از سربلند کردن جنبش علیه بیکاری بود. بدنبال آن نمونه های دیگری چون تجمع جوانان جویای کار در آبادان، در ماهشهر در مقابل پتروشیمی در ٢٢ تیرماه، تجمع کارگران قراردادی و جوانان متقاضی کار در استان کهگیلویه و بویر احمد، همزمان با سفر روحانی با حمل پلاکاردهایی در اعتراض به بیکاری و وضعیت نابسامانی کاری، تجمع بیش از صد نفر از کارگران بیکارشهر دوراهک در هفتم آذرماه در مقابل شهرداری شهردوراهک برای کار در شرکت ملی حفاری روی داد. و اخیرترین اعتراضاتی از این دست، تجمع زنان برای اشتغال جوانان در مقابل درب ورودی پتروشیمی خراسان در ١٨ آذر است که در آن ٥٠ نفر از زنان روستای قره خان بندی بجنورد با تجمع و مسدود کردن ورودی کارخانه و ممانعت از ورود نیروهای تعویض شیفت و کامیون ها به داخل کارخانه، خواستاراشتغال جوانان بیکارروستا در این مجموعه تولیدی شدند. شدند. تجمعاتی از این دست، تجمعاتی است علیه بیکاری که زمینه گسترش دارد. بویژه در شرایطی که میلیونها کارگر از کار بیکارند، با بیکارسازی های گسترده در کارخانجات هر روز بر شمار این بیکاران اضافه میشود و آمارها از ٥ میلیون دانش آموختگانی حکایت دارد که وارد بازار کار میشوند و برای آنان کاری نیست، اعتراضاتی از این دست نقطه شروع خوبی است و میتوان آنها را در تمام شهرها برپا کرد. این اتفاقات، طلایه هایی از شکل گیری جنبش علیه بیکاری است. یاد مرتضی فرج نیا، را با بلند کردن صدای اعتراضش علیه بیکاری و برافراشتن پرچم یا کار یا بیمه بیکاری گرامی بداریم.

آمار بیکاری تکاندهنده است. حتی اگر بخواهیم بر آمارهای مهندسی شده حکومت اسلامی باور کنیم، گزارش های جدید مرکز پژوهش های مجلس نشان میدهد که نرخ بیکاری در سال ٩٤ به حدود ٤،٨ میلیون نفر رسیده است. در این گزارش آمده است که چنانچه برنامه مشخصی برای کاهش نرخ بیکاری پیش بینی صورت نگیرد، پیش بینی میشود که این رقم به ١١ میلیون نفر تا سال ١٤٠٠ برسد. این جمعیت میلیونی از بیمه بیکاری و هر نوع تامینی محرومند و حتی همانهایی هم که به ناچار به طرقی چون دستفروشی میکوشند، لقمه نانی برای بقای خود و خانواده دست وپا کنند، با سرکوب پنجه بوکس بدستان حکومت روبرو میشوند. دفاع از دستفروشان که در واقع بخشی از کارگران بیکارند، خود بخشی از مبارزه علیه بیکاری است.

آمار میلیونی بیکاری و بی تامینی این جمعیت عظیم یک فاجعه عظیم انسانی است. فاجعه ای که ابعادی اجتماعی دارد و داستان زندگی مرتضی فرج نیا ها و خانواده های آنهاست. داستان محرومیت بخش عظیمی از جامعه از بیمه بیکاری و هر گونه تامین اجتماعی ای چون درمان رایگان، تحصیل رایگان، تسهیلات لازم برای تامین مسکن و داشتن یک زندگی انسانی است. و این درحالیست که هر روز اسناد جدیدی از دزدی ها و حقوق های نجومی رو میشود. تامین اجتماعی که سرمایه هایش از ذخیره های اندک کارگران گرد آمده است، مورد چپاول قرار گرفته و جمعیت میلیونی بیکاران در بی تامینی مطلق زندگی میکنند.

یاد مرتضی فرج نیا را با شکل دادن به جنبشی سراسری علیه بیکاری، این درد عظیم اجتماعی گرامی بداریم. جنبش علیه بیکاری دارد آهسته آهسته به جلو گام بر میدارد، این جنبشی است که ظرفیت جذب حمایتی اجتماعی را دارد. میتواند در اشکال مختلف شکل گیرد و با خواستهای روشنی چون یا کار یا بیمه بیکاری به جلو بیاید. میتواند در مدیای اجتماعی نیرو جمع کند و به تدارک فراخوانهای اعتراضی سراسری برود. و جوانان بعنوان نیروی اصلی این جنبش نقش مهمی در سازماندهی سراسری این جنبش میتوانند داشته باشند. باید دست بکارش شد.(از صفحه کارگران در فیس بوک)

گزارشی از اخراج کارگران کارخانه سنگبری آزغ مهاباد

کارخانه سنگبری آزغ( azagh ) در ٥ کیلومتری مهاباد، بر محور جاده مهاباد به ارومیه واقع شده است. در سال های گذشته در این سنگبری، بیش از ٨٠ کارگر به صورت شبانه روزی مشغول کار و فعالیت بودند. اما به دنبال وضعیت وخیم  تولید و بحران اقتصادی، کارفرمای کارخانه آزغ، هر از چند گاهی اقدام به تعدیل نیرو نموده و تعدادی از کارگران را اخراج کرد.

کارفرما در نیمه دوم امسال و در مورخه ١٣٩٥/٨/٢٠ در یک اقدام ناعادلانه، ٢٣ نفر از کارگران سنگبری آزغ را اخراج نمود و این زحمتکشان به خیل عظیم بیکاران پیوستند. اقدام دوم، اخراج همه کارگران و تعطیلی کلی تمامی قسمت های کارخانه در روز شنبه مورخه ١٣٩٥/١٠/٤ بود. در نتیجه تعداد ٢٧ نفر از کارگران در شرایط سخت برف و کولاک اخراج شدند و کارخانه آزغ به کلی تعطیل گردید.

متاسفانه باتوجه به جو بیکاری در منطقه و فرارسیدن فصل زمستان این کارگران زحمتکش و خانواده های آنها با مشکلات معیشتی مواجه گردیده اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ٥/١٠/١٣٩٥

بین المللی

انگلستان – شورش زندانیان شهر بیرمنگهام در اعتراض به وضعیت نامناسب زندان

پس از شورش در زندان شهر بیرمنگام انگلستان، نیروهای ویژه پلیس وارد ساختمان زندان شدند. بنا به گزارشها حدود ٢٦٠ زندانی این شورش را آغاز کردند اما ساعاتی بعد شمار زندانیهای شورشگر به ٦٠٠ نفر رسید. دست کم یک زندانی بر اثر این آشوبها آسیب دیده است و در داخل زندان دو آتش سوزی رخ داده است. زندان بیرمنگام حدود ١٥٠٠ زندانی را در خود جای داده است. یکی از افسران زندان می گوید: “ما از مدتها قبل گفته ایم که میزان سرمایه گذاری در بخش زندانها ناکافی است. شمار کارکنان کم است. در چند هفته گذشته حداقل ٣٠ نفر از کارکنان زندان بیرمنگام استعفا کرده اند. هیچکس دوست ندارد در این زندان و تحت چنین شرایط دشوار و خطرناکی کار کند ” شرکت خصوصی که مسئولیت امنیت زندان بیرمنگام را به عهده دارد گفته است که بی نظمی در زندان ساعت ٩ صبح به وقت محلی در دو بخش زندان آغاز شد. مقامهای قضایی بریتانیا اعلام کرده اند که وضعیت تحت کنترل درآمده است و خطر فرار زندانیها وجود ندارد. رسانه های بریتانیا از قول شماری از زندانیان گزارش کرده اند که کمبود پرسنل، وضعیت بد بهداشتی و غذای نامناسب زندانیها باعث نارضایتی آنها شده و عامل وقوع این شورش بوده است.

انگلستان – اعتصاب فراگیر کارکنان شرکت‌های هواپیمایی و قطار شهری

کارکنان ١٨ فرودگاه انگلیس از جمله فرودگاه‌های مهم “هیترو” و “گاتویک” لندن و نیز خلبانان شرکت هواپیمایی “ویرجین آتلانتیک” روز جمعه اعلام کردند: در اعتراض به وضعیت حقوقی‌شان در آستانه تعطیلات سال نو مسیحی، دست از کار خواهند کشید اتحادیه کارگری “یونایت” انگلیس عصر جمعه١٦ دسامبراعلام کرد: کارمندان بخش‌های مختلف ١٨ فرودگاه مهم انگلیس از ٢٣ دسامبر به مدت ٤٨ ساعت اعتصاب خواهند کرد. این اتحادیه کارگری از مدیران فرودگاه‌های انگلیس از جمله هیترو، گاتویک، منچستر، نیوکاسل، بیرمنگام، کاردیف، ادینبورو، لیدز و لوتون خواسته است برای جلوگیری از این اعتصاب، اقدام به مذاکرات سازنده کنند. به گفته این اتحادیه کارگری، اعتصاب کارکنان ١٨ فرودگاه انگلیس که می‌تواند مسافرت‌های سال نو مسیحی در این کشور را کاملا به هم بریزد، آخرین راه کارکنان این فرودگاه ها برای رسیدن به خواسته های صنفی شان است. اتحادیه یونایت گفت: اکثر کارکنان ١٨ فرودگاه انگلیس که عضو این اتحادیه هستند از این اعتصاب حمایت کرده‌اند. در همین حال شماری از خلبانان شرکت هواپیمایی “ویرجین آتلانتیک” نیز روز جمعه با اعتصابی کوتاه‌مدت در ٢٣ دسامبر، موافقت کردند. همچنین شمار زیادی از خدمه پروازی شرکت هواپیمایی انگلیس “بریتیش ایرویز”، نیز روز چهارشنبه گذشته در اعتراض به وضعیت حقوقی‌شان، رأی به اعتصاب دادند. خدمه پروازی بریتیش ایرویز که از میزان حقوقی دریافتی‌شان ناراضی هستند، پیشنهاد افزایش ٢  درصدی حقوقشان را رد کرده‌اند. اتحادیه کارگری “یونایت” از بریتیش ایرویز درخواست کرده است که برای جلوگیری از وقوع این اعتصاب به میز مذاکره بازگردد. اعتصاب بخش فرودگاهی انگلیس در حالی است که اعتصاب کارکنان قطار شهری انگلیس، نیز صدها هزار مسافر انگلیسی را سرگردان کرده است. در پی اعتصاب ٢٤ ساعته روز جمعه کارکنان قطار شهری در مسیرهای پرتردد مناطق جنوبی انگلیس، بیش از ٢٠٠٠ سفر شهری لغو شد. اعتصاب کارکنان قطار شهری انگلیس در برنامه‌های سفر بیش از ٣٠٠ هزار مسافر از جمله افرادی که قصد عزیمت به فرودگاه “گاتویک” لندن را داشتند، اخلال ایجاد کرد.

لهستان – اعتراضات گسترده به اعمال محدودیت بر رسانه ها

هزاران لهستانی در مخالفت با طرح پیشنهادی دولت روز جمعه١٦ دسامبر در برابر پارلمان این کشور در ورشو تجمع کردند و مانع از خروج نمایندگان از پارلمان شدند. اما پلیس به کمک نمایندگان آمد و آنها توانستند پارلمان را ترک کنند.  بر اساس طرح مذکور آزادی رسانه ها در پوشش دادن روند فعالیت پارلمانی محدود خواهد شد. اما یاروسلاو کاژینسکی، رهبر حزب حاکم هدف آن را قاعده مند کردن امور خواند و گفت: “پارلمان های زیادی در زمینه دسترسی به گزارشها محدودیتهایی درنظر گرفته اند بویژه در پارلمان اروپا که می تواند الگویی برای نظام پارلمانی باشد. هدف طرح پیشنهادی چیزی جز قاعده مند کردن امور نیست.” مخالفتها در داخل پارلمان پس از آن آغاز شد که یکی از نمایندگان مخالف دولت با حمل پلاکاردی که بر روی آن نوشته شده بود “رسانه آزاد” وارد صحن پارلمان شد و به جایگاه سخنرانی نمایندگان رفت؛ اقدامی که با مخالفت رئیس پارلمان روبرو شد که از حزب حاکم است.  نمایندگان معترض با متهم کردن حزب حاکم به نقض قانون اساسی می گویند دولت قصد دارد بودجه کشور را بدور از نظارت رسانه ها به تصویب برساند.

اسپانیا – هزاران نفر در اعتراض به سیاست‌های ریاضت کشی‌ به خیابان‌ها آمدند

هزاران نفر در اسپانیا در اعتراض به سیاستهای ریاضت اقتصادی راهی خیابانها شدند. این تظاهرات که به دعوت دو اتحادیه اصلی این کشور برگزار شده، بزرگترین اعتراض سازمان یافته پس از روی کار آمدن دولت تازه اسپانیا در ماه نوامبر است.  خوزه ماریا آلوارز، رئیس اتحادیه عمومی کارگران این کشور می گوید: “تظاهرات در صورت لزوم ادامه خواهد یافت. حل این موضوع نه تنها به توان دولت در بحث و بررسی، بلکه به توان آن در مذاکره و رسیدن به توافق بستگی دارد.”ADVERTISING invented by Teads یک دانشجوی معترض می گوید: “ما در وضعیت بی ثباتی هستیم. خیلی ها دیگر نمی توانند با این اوضاع زندگی کنند و برای همین اعتراض می کنیم و باید همچنان به خیابان بیاییم.” صندوق بین المللی پول هفته گذشته اعلام کرد اسپانیا باید اصلاحات اقتصادی داشته باشد و کسری بودجه اش را به تدریج کم کند. ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا سیاستهای کنونی را در فاصله سالهای ٢٠١١ تا ٢٠١٥ در پیش گرفت یعنی زمانیکه این کشور بحران اقتصادی سنگینی را پشت سر می گذاشت.

کره جنوبی – محکومیت رئیس کنفدراسیون اتحادیه‌های به ٣ سال زندان

رئیس کنفدراسیون اتحادیه‌های صنفی کره‌جنوبی به اتهام سازماندهی اعتراضات کارگری توسط دادگاه عالی این کشور به سه‌سال زندان محکوم شد.  اتهام او رهبری یک اعتراض در ماه نوامبر ‌سال گذشته است. اعتراضی که این فعال کارگری به جرم سازماندهی آن متهم شده است، راهپیمایی کارگران این کشور در ١٤ نوامبر ‌سال گذشته درخیابان‌های سئول است که دراین راهپیمایی، کارگران به تصمیمات و قانونگذاری‌های ضدکارگری اعتراض کردند.  درجریان این تظاهرات آرام، پلیس به معترضین حمله‌ور و یکی از حاضران در تجمع نیز کشته شد.

تداوم تظاهرات بر ضد طرح های ریاضت اقتصادی دولت برزیل

شهروندان ریودوژانیرو در برزیل، ضد طرح های ریاضت اقتصادی دولت این کشور تظاهرات کردند.

 تظاهرکنندگان با تجمع در برابر مجلس ایالتی  در شهر ریودوژانیرو  و در دست داشتن پلاکارد و سردادن شعارهایی مخالفت خود را با طرح های ریاضت اقتصادی دولت برزیل اعلام داشتند.

یکی‌ از حاضران در این تظاهرات می‌ گوید: کشور ورشکسته شده است. آنها امروز دو میلیارد و نهصد میلیون دلار به کارکنان بخش خدمات عمومی بدهی دارند. آنها به کارکنان این بخش بدهکار هستند. ما هم اکنون در ماه دسامبر قرار داریم و حقوق های ماه نوامبر هنوز پرداخت نشده است.

آمریکا – اخراج سازی گسترده در شرکت هواپیما سازی بوئینگ

شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا، هزاران نفر از کارکنانش را اخراج می کند.  شرکت آمریکایی بوئینگ قصد دارد شمار بیشتری از کارکنانش در بخش ساخت هواپیماهای مسافربری را سال آینده اخراج کند. تشدید رقابت در بازار جهانی و کاهش احتمال فروش هواپیماهای مسافربری ساخت بوئینگ، علت تصمیم این شرکت است. هیئت مدیره شرکت بوئینگ با ارسال یادداشتی برای کارکنان این شرکت، اعلام کرد قصد دارد شمار کارکنانش را تا پایان سال آینده هشت درصد کاهش دهد که به معنای اخراج شش هزار و ششصد نفر از کارکنان این شرکت است. پیش بینی می شود بوئینگ چهار هزار نفر از کارکنانش را در ماه مارس آینده اخراج کند.