بابک سراج، الهام صالح نیا-اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: بابک سراج، الهام صالح نیا

وضعیت جسمی دو مصدوم پتروشیمی پردیس

وضعیت جسمی دو تن از مصدومان حادثه شب دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در پتروشیمی پردیس مساعد نیست. بر همین اساس، مهندس آهنگر و طاهری نیروهای بهره برداری پتروشیمی پردیس در حادثه شب گذشته به علت قرار گرفتن در حجم بالای آمونیاک دچار آسیب دیدگی شدند.

مشکلات کارگران روغن نباتی قو ادامه دارد

کارگران کارخانه روغن نباتی قو می‌گویند: مشکلات این کارخانه از حدود یکدهه قبل بعد از خصوصی سازی و واگذاری مالکیت کارخانه به بخش خصوصی و تعدیل مرتب کارگران مرتبا بدتر شده و در حال حاضر به اوج رسیده است.

پاداش بازنشستگان سال ۹۵ پرداخت شد

پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۹۵ آموزش و پرورش آغاز شده و پاداش برخی از این فرهنگیان، شب گذشته به حساب آنها واریز شده است. پیش از این مسئولان آموزش و پرورش وعده داده بودند که پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی در هفته معلم پرداخت می‌شود.

روزنامه نگاران هنوز در ناامنی شغلی کامل هستند

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران به مناسبت اول ماه مه بیانیه صادر کرده‌است. در بخشی از این بیانیه آمده‌است: شمار زیادی از روزنامه نگاران هنوز در ناامنی شغلی کامل، بدون هر گونه قرارداد و بیمه به صورت حق التحریری و یا با قراردادهای موقت، حداقل دستمزد، بدون امید به ادامه‌ی قرارداد روزگار می گذارنند؛ هنوز برای دفاع از منافع و حقوق اجتماعی خود از داشتن تشکل های صنفی مستقل و پر قدرتِ منطقه ای و سراسریِ ویژه ی روزنامه نگاران محروم هستند .

پرداخت بخشی از مطالبات کارگران معدن طزره

شماری از کارگران معدن ذغال سنگ طزره از پرداخت شدن بخشی از معوقات مزدی خود خبر می‌دهند. به گفته این این کارگران در هفته‌های گذشته نزدیک دو ماه از مجموع پنج ماه معوقه مزدی آنها پرداخت شده‌است و همین مسئله تاحدودی آنها را نسبت به آینده امیدوار کرده است.

اعتراض کارگران میادین میوه و تره بار تهران به برگزاری نمایشی روز کارگر 

بنا به اظهارات کارګران میوه و تره بار تهران، قرار است مراسم روز کارگر برای کارگران شهرداری به جای ۱۱ اردیبهشت، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت برگزار شود. کارگران می‌گویند قرار است کارگران میادین میوه و تره بار و تعدادی دیگر از کارگران خدماتی شهرداری، روز جمعه در میدان بهمن جمع شوند و مراسم اجباری روز کارگر را برگزار کنند. گویا در این مراسم قالیباف، شهردار تهران سخنرانی خواهد کرد. کارگران میگویند قالیباف می‌خواهد از تجمع اجباری کارگران شهرداری به منظور تبلیغات انتخاباتی سود ببرد و این مساله باعث ناراحتی کارگران شده است.

جانباختن ۱۴ پرستار بر اثر فشار کار

به گفته دبیر کل خانه پرستار، پرستاران نمی‌توانند به راحتی از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند و آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران شرکتی نیز اجرایی نمی شود. در همین سال جدید که حدود چهل روز از آغاز آن گذشته، اخبار وقوع حادثه برای دو پرستار جوان براثر فشار کاری منتشر شد که در مورد اول به مرگ یک پرستار و در مورد دوم به خونریزی مغزی پرستاری دیگر منجر شد. رئیس سازمان نظام پرستاری در گفتگو با دیگر رسانه‌ها از مرگ ۱۴ پرستار بر اثر فشار کاری در سال گذشته خبر داد. پرستاران که اغلب در گروه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال بودند بر اثر فشار کاری زیاد، جان خود را از دست دادند. وی خاطرنشان کرد: کمبود پرستار در تمام بخش‌های بیمارستانی مشهود است اما در بخش اورژانس، جراحی و مراقبت‌های ویژه کمبود پرستار بیشتر احساس می‌شود که یکی از دلایل این امر پایین بودن تمایل پرستاران برای اشغال در این بخش‌هاست زیرا پرستاران در این بخش‌ها باید ضمن تحمل فشار کاری بسیار، از درآمد اندکی برخوردار باشند.

جانباختن دو کارگر معدن زیراب

صبح دوشنبه يازدهم ارديبهشت، بر اثر ریزش معدن زغال سنگ در  البرز مرکزی دو معدنچی کشته و زخمی شدند. «مجید مردادی » ۴۰ ساله و «رمضان خلیلی»  ۴۸ ساله اعلام شده است. رمضان خلیلی تنها کارگر جان بدر برده این حادثه در ناحیه کمر و قفسه سینه دچار مصدومیت شده و هم اکنون در بیمارستان شهدای زیرآب بستری است. آذرماه سال گذشته نیز یک کارگر ۴۵ ساله هنگام کار در معدنی در سوادکوه در گودالی سقوط کرد و جان خود را از دست داد. *