بابک سراج، الهام صالح نیا-اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: بابک سراج، الهام صالح نیا

 

۴۴ کارگر معدن آزاد شهر در محل کار کشته شدند

در این هفته با ریزش معدن کارگران زیر آوار رفتند و ۴۴ کارگر جانباختند و دهها نفر زخمی و مصدوم شدند. این معدن متعلق به سازمان بسیج جمهوری اسلامی است و تا حالا جوابگوی این جنایت نیست. در این معدن هیچگونه وسایل ایمنی وجود نداشته است. بخشی از کارگران معدن ماه ها حقوق نگرفته اند. روحانی و وزیر کارش عبدی برای ملاقات با بازماندگان فاجعه به محل معدن رفتند که با اعتراض شدید کارگران روبرو شدند و نهایتا توسط کارگران با اردنگی فراری داده شدند.

اعتراض و اعتصاب در شرکت نیشکر هفت تپه

صبح امروز، ۵ شنبه ۲۱ اردیبهشت، ۶۰۰ کارگر بخش صنعت شرکت نیشکرهفت تپه، دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران دلایل این اعتراض را این گونه اعلام کرده اند:

 ایجاد فضای امنیتی که کارفرمای شرکت برای پرسنل بوجودآورده و حدود ۳۰ نفر از کارگران را اخراج یا ازکار تعلیق کرده است.

 پرداخت نشدن پاداش بهره برداری سال‌های ۹۴و ۹۵

 تعدیل قرارداد کارگران قراردادی از یک ساله به ۶ ماهه

 عدم تمدید و تعویض دفترچه های بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی به دلیل بدهی شرکت به بیمه و مشکل بیمه تکمیلی

کارگران درمقابل کارخانه تولید شکر دست به تجمع اعتراضی زدند و اعلام کردند تا زمانی که این موضوعات حل نشوند دست از اعتصاب نخواهند کشید

 

پیام همبستگی کارگـران شلاق خورده معدن طلای آق‌دره با کارگران معدن زمستان یورت آزادشهـر

جمعی از کارگران معترض معدن طلای آق‌دره که سال‌ گذشته محکوم به تحمل شلاق شدند، با انتشار پیامی همبستگیشان را با کارگران معدن زمستان یورت آزادشهـر و خانواده هایشان اعلام کردند. متن پیام همبستگی کارگـران شلاق خورده معدن طلای آق‌دره با کارگران معدن زمستان یورت آزادشهـر:

انگار تقدیرمان را به بهار گره زده‌اند. روزهای آخر فروردین ۹۵ بود که تنها به خاطر اعتراض به فصلی ‌بودن قراردادهای کار، در معدنی که از برق طلاهایش تنها بیماری و رنج نصیبمان شده، رد شلاق بر پیکرمان نشست.

یک سال است به خودمان دلداری دادیم و گفتیم شاید بعد از اینکه شلاقمان زدند، برگشتیم سرِ کار! رؤیا بافتیم برای بهاری بهتر که دوباره فصل کار است. اما زِهی خیال باطل… خواب آشفته ما را فریاد و شیون زنان و کودکان آزادشهری آشفته‌تر کرد. درست وقتی که به خودمان می‌لرزیدیم نکند امسال هم مثل سال قبل باشد، خبر رسید که، زیر آوار تونل استخراج زغال‌سنگ، زنده‌زنده دفن شده‌اید…

دیدن اشک‌های مادران و دوستانتان دوباره داغ شلاق‌ها را تازه کرد. آتش گرفتیم… حالا فهمیدیم هیچ بهاری سرِ آشتی با ما ندارد، چه معدن طلا باشد چه زغال سنگ… سال‌هاست که ما را محکوم به زندگی سخت و زیان‌آور کرده‌اند. وقتی قرار نیست آب از آب تکان بخورد چه فرقی می‌کند آق‌دره باشد یا آزادشهر! حالا می‌فهمیم سهم ما شلاق بود و سهم شما زنده‌به‌گوری…

 

بیشتر کارگران فصلی معدن طلای آق دره هنوز بیکارند

جمعی از کارگران فصلی معدن طلای آق دره می گویند برخلاف سنوات گذشته که در نیمه اول هر سال مشغول به کار می‌شدند هنوز بیکارند.

تجمع کارگران قرارداد موقت جایگاه‌های سوخت

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت جمعی از کارگران قرارداد موقت جایگاه‌های سوخت کشور مقابل شرکت ملی پالایش نفت تجمع کردند. تجمع‌کنندگان که از کارگران قرارداد موقت جایگاه‌های سوخت هستند، می‌گویند پس از خصوصی‌سازی و واگذاری جایگاه‌ها به بخش خصوصی، بیکار شده‌ایم.

تعطیلی ۹۰۰شرکت حمل و نقل، اخراج ۲۰۰۰ کارگر

روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۶ رئیس هیئت مدیره حمل و نقل بین المللی استان خراسان رضوی  گفت چیزی در حدود، ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی در سطح ایران وجود دارد که از این تعداد ۲۰۰ شرکت بین المللی ثبت شده در استان خراسان است. اما این روزها به دلیل رکود موجود در اقتصاد و همچنین مشکلات و موانعی که دستگاه های دولتی بر سر راه ترانزیت می گذارند تنها ۴۰ درصد این شرکتها فعال است. در استان خراسان چیزی در حدود سه هزار اشتغال زایی در بخش ترانزیت وجود داشته که طبق آماری که انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی استان خراسان رضوی در دست دارد سه هزار شاغلی که در بدنه حمل و نقل بین المللی فعال بوده اند در حال حاضر به هزار نفر یعنی یک سوم رسیده است.

کارخانه تجهیزات نفتی ورشکست شد،۴۵۰ کارگر بیکار شدند

یکی از کارخانه های باسابقه ایران در ساخت تجهیزات صنعت نفت با بیش از ۳۵ سال سابقه، در روزهای اخیر اعلام ورشکستگی کرد. این کارخانه تولیدی که سازنده مبدلهای حرارتی، مخازن تحت فشار، مخازن ذخیره و برجهای تقطیر مورد استفاده در صنعت نفت بوده است. با اعلام ورشکستگی این کارخانه تولیدی که در استان اصفهان واقع شده، ۴۵۰ کارگر آن از کار بیکار شدند و در حال حاضر وضعیت نامشخصی دارند.

معوقات مزدی کارکنان علوم پزشکی گیلان

کارکنان شاغل در بیمارستانها و مراکز درمانی علوم پزشکی گیلان می‌گویند که دانشگاه علوم پزشکی هنوز بابت مطالبات مربوط به اضافه کاری و کارانه پرداخت نشده با آن‌ها تسویه حساب نکرده است. به ‌صورت مشخص بیش از یکسال است که مزایای مزدی مربوط به اضافه کار، کارانه، تعطیلکاری، جمعه کاری و… دریافت نکرده‌ایم.

طعم تلخ محرومیت و تبعیض را در شهرداری تهران چشیده‌ایم

در روزهای گذشته جمعی از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از تبعیض در ساختار شهرداری تهران انتقاد کردند. این کارگران که سالهاست برای دریافت مسکن تعاونی ثبت نام کرده‌اند و مبالغ زیادی هم به شرکت تعاونی پرداخته‌اند؛ می‌گویند: به هر مقام مسئولی در شهرداری تهران مراجعه کرده‌ایم، پاسخی نگرفته‌ایم.

اعتراض کارگران فاز ۱۲ کنگان به شرایط نامناسب شغلی

روز ۱۹ اردیبهشت جمعی از کارگران شاغل در واحدهای تعمیراتی پروژه‌های فاز ۱۲ کنگان در اعتراض به شرایط شغلی خود  تجمع کردند. اعتراض از روز شنبه گذشته آغاز شده و دلیل آن نامشخص بودن وضعیت قراردادهای کاری، وضعیت نامناسب استراحت گاه‌ها و بی کیفیت بودن وعده‌های خوراک تدارک شده از سوی کارفرما، عنوان شده است.

آتش سوزی در یک انبار کالا

یک انبار کالا در بلوار ساحلی خرمشهر پشت بانک ملی شعبه جمهوری دچار حریق شد و ساختمان ریزش کرد. تعدادی از آتش نشانان آسیب دیدند.

اعتصاب ۲۴ ساعته در یونان در روز کارگر

اتحادیه‌های کارگری یونان روز جهانی کارگر را با اعتصابی ۲۴ ساعته در سراسر این کشور برگزار کردند. به گزارش رویترز، مقامات پلیس اعلام کردند که حدود ۱۰۰۰۰ نفر در آتن، پایتخت یونان و ۳۵۰۰ نفر نیز در تسالونیکی تظاهرات کردند. تظاهرات در روز تعطیل یونان باعث اختلال در فعالیتهای تجاری، رفت و آمد کامیون ها و به تاخیر افتادن حرکت قطارها شد. دیمیتریس کوتسومباس، رهبر حزب کمونیست در توجیه برگزاری این تظاهرات گفت: ما باید آنچه که در بحران از ما دزدیده شد را پس بگیریم.

اعتصاب صدها نفر از کارکنان شرکت هواپیمایی ال ایتالیا

هزاران نفر از کارکنان شرکت هواپیمایی ال ایتالیا در اعتراض به تصمیم مدیران این شرکت برای اخراج احتمالی صدها کارگر و افزایش ساعت کار، روز گذشته بر سر کار خود حاضر نشدند.

***