ایسکرا میپرسد؟یک سئوال از نسان نودینیان

 ایسکرا میپرسد؟

یک سئوال از نسان نودینیان

ایسکرا: بدنبال حضور داعش در تهران و مشخص شدن هویت آنها تعدادی از داعشی ها کُرد زبان بوده اند. دستگاه های اطلاعاتی جمهوری اسلامی شروع به دستگیری آنها در کرمانشاه، پاوه  و دیگر شهرها کرده است! با این دستگیری ها آیا فضای شهرها در کردستان امنیتی و پلیسی میشود؟ جمهوری اسلامی آیا میتواند از این فرصت استفاده کند و مانع تجمع  و فضای اعتراضی و شادی که مردم به ابتکارخودشان درست کرده اند! بشود؟

نسان نودینیان: قبل از هر چیزی باید بگویم، حکومت اسلامی تحت هر شرایطی، امنیتی و تهدید پلیسی و دستگیری ها، نمیتواند شرایط خفقان و سیاه  دهه ٦٠ در ایران و در شهرهای کردستان را ایجاد و برقرار کند.

شرایط کنونی و فضای اعتراضی و همبستگی هایی که مردم در شهرها بدست آورده اند، نتیجه سالها مبارزه و عقب راندن دخالت جمهوری اسلامی در زندگی شان است. شادی و تاتر و گلگشت و کوهنوردی، دوچرخه سواری گروهی و دوچرخه سواری زنان در ملاعام و ده ها ابتکار تفریخی و فعالیتهای مدنی دستاورد سه دهه مبارزه ای است که مردم و فعالین و شخصیتهای با نفوذ این جامعه به حکومت اسلامی تحمیل کرده اند. این دستاوردها با دستگیری تعدادی از داعشی ها قابل پس گرفتن نیستند. پیشروی مردم در شهرها خیلی جلوتر از “حاکمیت اسلامی” در شهرها است. بجز تعدادی از عناصر جاش ( مزدوران محلی )  و عناصر جبهه متحد کُرد که تتمه ای  از مکتب قران و طیفی از به اصطلاح تحصیلکردهای بوروکرات ــ اسلامی که برای حسن روحانی مزدوری میکنند، جمهوری اسلامی روی موجی از تنفر و نارضایتی حاکمیت خودش را تحمیل کرده است. مردم در شهرهای کردستان از جمهوری اسلامی و از داعش و جریانات اسلامی متنفرند و سمپاتی به اینها خیلی ضعیف است. فضای غالب در کردستان ابتکارات توده ای، گروه های کوهنوردی، دوچرخه سواری  گروهی زنان و مردان، دفاع از حق حیات و فعالیت در عرصه زیست محیطی و ده ها ابتکار دیگر است. خلاصه کنم؛ جمهوری سال ١٣٩٦ جمهوری اسلامی سال١٣٦٠ نیست. جمهوری اسلامی تغییر نکرده این رژیم، رژیم ضد زن، سیاه و سرکوبکر است. داعشی است که نزدیک به ٤دهه است بشیوه های مختلف جنایت میکند. آنچه تغییر کرده است مردمی هستند که صدها قدم جلو آمده اند و علیه حاکمیت خودگمارده حکومت اسلامی جنگیده اند.

نکته دوم این است که حضور داعش در کردستان جدید نیست. این جریان اسلامی سلفیه از مقطع بعد از شروع جنگ خلیج در منطقه جان گرفت، و با همکاری دولتهای منطقه و آمریکا راه اندازی شد و آنان را بجان مردم انداخته اند. در کردستان ایران سابقه تاریخی اینها به دوره تاسیس “مکتب قران” بر میگردد که اساسا در مریوان و بخشا در سنندج و بوکان نضج گرفته است.

در سالهای اخیر داعشی ها یا جریانات سلفی مکتب قران در شهرهای کردستان بویژه در پاوه، کرمانشاه، سقز، کامیاران و مریوان فعالتر شده اند. ما بارها در ارتباط با حضور این دارودسته اسلامی هشدار داده بودیم، ماهیت آنها را برملا و گفته ایم آنچه باید بیشتر در این شرایط برچسته شود این است که این جریانات اسلامی که داعش بخش هایی از آنها است توسط جمهوری اسلامی و سپاه فدس حمایت شده و مورد پشتیبانی مالی هم قرار گرفته اند. در روستای “یک شه وه” در حومه شهر بوکان عناصر اصلی اینها حدود ٢٠ سال قبل تحت حمایت و تامین مالی سپاه پاسداران بودند. جمهوری اسلامی و نهادهای اطلاعاتی اینها را میشناسند. بدلیل دشمنی داعش و این جریانات اسلامی با احزاب سرنگونی طلب میدان دادن به اینها را آگاهانه طرح ریزی کرده اند. اما هر وقت و شرایطی که تشخیص داده شده که باید بیشتر کنترل شوند تعدادی از اینها را دستگیر و اعدام هم کرده است. جمهوری اسلامی خود یک داعش اسلامی به تمام معنی است که ما در نزدیک به ٤ دهه گذشته حضور جنایتکارانه اش را تجربه کرده ایم.

داعش از هر نوعش برای مردم در شهرهای کردستان جریانی آشنا است و مردم مبارزه با این داعش ها نوع حکومت اسلامی یا نوع البغدادی و مقتدا صدر و حسن نصرالله  را تجربه کرده اند.

جامعه کردستان متکی به اعتراض و حضور کارگران، معلمان، زنان و جوانان در شهرها است. مبارزه شهری و حضور فعالین سaیاسی و شخصیتهای اجتماعی کاراکتر اصلی و تعیین یافته است. مبارزه با اسلام سیاسی  در گرو بسط و گسترش دستاوردهایی است که در این مصاحبه و بارها در ادبیات ما حزب کمونیست کارگری به آنها اشاره کرده ایم.

٢٢ خرداد ١٣٩٦

١٢ ژوئن ٢٠١٧

ایسکرا  ۸۸۸