ایسکرا- مصاحبه با نسان نودینیان در رابطه با بیکاری در کردستان

ایسکرا؛ مرکز آمار  میانگین نرخ بیكاری سال ١٣٩٤ را ١١ درصد اعلام كرد.این نرخ برای مردان ٩.٣ و زنان ١٩.٤درصد است. میانگین رشد بیکاری در شهر و روستای کردستان بیشتر از ١١ درصد است و اخیرا ٢٠٠ کارگر  سد بازی دراز در منطقه قصر شیرین اخراج شده  اند، فرصت شغلی در شهرهای کردستان در حد صفر است. تعداد زیادی از تحصیلکردگان دختر و پسر عملا در صف میلیونی بیکاران قرار گرفته اند، در این رابطه نظر نسان نودینیان را پرسیدیم!

نسان نودینیان؛  دولت روحانی در چاه عمیق بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی گرفتار شده. هرازچند گاهی از اطاقهای فکر این دولت، هشدارهای چالش بیکاری منتشر میشود. در ظرف شش ماه گذشته هشدارهایشان با تغییر ارقام مواجه شده. در آخرین آمار منتشر شده توسط “سایت مهر” ١١ آبان ١٣٩٣ نوشته اند: “آمارهای دقیقی از تعداد فارغ التحصیلان بیکار کشور وجود ندارد اما طبق اعلام وزیر کار که جمعیت فارغ التحصیلان بیکار کشور را بیش از ٤٠ درصد دانسته می توان احتمال داد تا یک میلیون و ٢٠٠ هزارنفر از کل بیکاران کشور را در حال حاضر، فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل بدهند”. در اوایل سال نود و سه اعلام کردند شش و نیم میلیون بیکار جدید در راه بازار کار است. نوشتند: “طبق گفته وزیر کار بزودی چهار و نیم میلیون دانشگاهی دیگر نیز راهی بازار کار خواهند شد، بنابراین اگر نتوان برای اشتغال آنها اقدامات موثری را انجام داد، سونامی ٦/٥ میلیونی بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی به وقوع خواهد پیوست. همچنین در “سایت مهر” ١١ آبان ١٣٩٣ نوشته اند: “در عین حال، مسئله دیگر امروز بازار کار را باید کاهش جمعیت فعال کشور (مجموعه بیکاران و شاغلان) دانست چرا که از کل ٦٣ میلیون و ٨٦٢ هزارنفری که از جمعیت کشور در سن کار قرار دارند، تنها بیش از ٢٣ میلیون و ٧٠٠ هزارنفر در آمارهای جمعیت فعال اقتصادی قرار گرفته اند که از این تعداد نیز ٢ میلیون و ٢٥٧ هزارنفر بیکار مطلق هستند”.

روند روز افزون کاهش حضور زنان در بازار کار در ایران، در شکل سیستماتیکی پیش میرود. طی ٩ سال گذشته، کاهش ٢١ درصدی حضور زنان شاغل، زنگ خطر را برای بازار کار نسبت به حذف قطعی نیمی از جمعیت از چرخه تولید به صدا درآورده است. در شهرهای کردستان نداشتن فرصت شغلی برای زنان بیش از سایر استانها است. تعداد تحصیلکردهای زن در شهر و روستاهای کردستان زیاد هستند. مبارزه علیه بیکاری عرصه ای مهم برای مردم در کردستان است.

بیکارسازی های اخیر در سد بازی دراز دز قصر شیرین مساله ای تازه نیست. در چند سال گذشته تعدادی از مراکز تولیدی و کارخانه ها در شهرهای کردستان تعطیل شده اند، در اثر تعطیلی مراکز تولید، ما شاهد حضور هزاران کارگر بیکار هستیم.

مبارزه با بیکاری در شهر و روستاهای کردستان امری فوری است. بیکاری وسیع و هزاران نفری در چهره شهرهای کردستان دیده میشود.

جوانان بیکار به مساله مهم و گریزناپذیر دولت روحانی تبدیل شده اند. بیلان سنی جوانان بیکار ١٥ تا ٢٩ سال است. بیکاری جوانان تحصیلکرده بحران در اقتصاد و سازمان اجتماعی در ایران را حادتر از گذشته کرده است. دولت روحانی با سونامی بیکاری در عمیقترین بحران دولتی قرار گرفته است. برون رفت از سونامی بیکاری برای دولتی که بجای اشتغال روتین و باز کردن دروازه های مراکز کار، روزانه کارخانه ها را تعطیل میکند، کارگران را دسته دسته بیکار می کند، کاری بس دشوار است. سونامی بیکاری عملا بن بست برنامه های دولت یازدهم است. این خود کارگران و جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که باید بفکر تامین زندگی و معیشت باشند. تشکیل تشکل بیکاران در سطح محلی و گسترش این تشکل در سطح سراسری و طرح مطالبه پرداخت بیمه بیکاری معادل حداقل دستمزد رسمی به همه افراد فاقد شغل بالای ١٦ سال.

به نظر من در شهرهای کردستان ظرفیت مبارزه با بیکاری وجود دارد. تشکیل تشکل کارگران بیکار علیه بیکاری امری امکان پذیر و عملی است. راه حل مبارزه با بیکاری در گرو سازمان متشکل جوانان و کارگران بیکار است.

ایجاد پاتوق و محل دیدار جوانان بیکار در هر شهری تبادل نظر و گسترش حوزه های فعالیت حول متشکل شدن علیه بیکاری از اهداف این پاتوق ها است.

جنبش علیه بیکاری خواهان کار یا بیمه بیکاری مکفی بالاتر از خط فقر است.