امیرجواهری لنگرودی-جمعه ۱۶ تا جمعه ۲۳شهریور ۱۳۹۷ برابر جمعه۱۴ سپتامبر۲۰۱۸  شماره ۲۵

جمعه ۱۶ تا جمعه ۲۳شهریور ۱۳۹۷ برابر جمعه۱۴ سپتامبر۲۰۱۸ 

شماره ۲۵

امیرجواهری لنگرودی

haftegi_kargari@yahoo.com

info@karegari.com

جمعه به جمعه ، نو به نو !

یادداشت هفته از: امیر جواهری لنگرودی، پیرامون: حداقل دستمزد از منظر فعالان سندیکای شرکت واحد چگونه است؟ – کمیپین دفاع از محمد حبیبی و معلمان زندانی اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی

حداقل دستمزد از منظر فعالان سندیکای شرکت واحد چگونه است؟                           از حداقل های معیشت محروم هستیم، افزایش فوری دستمزد حق مسلم ماست.                 

ازحداقل های معیشت محروم هستیم، افزایش فوری دستمزد حق مسلم ماست.این شعار حقانیت خواست طبقه ما است در برابر شعاع العمل نیروهای مدعی دفاع از طبقه ، آنهم عمدتا به شکل سازماندهی از بالا. چرا که  امسال برخلاف سال های گذشته که همواره دراسفند ماه بحث دستمزد ها در سطح “کمیته تعیین دستمزد” معنی می یافت ، از مرداد و شهریور نمایندگان کارگران در شورای عالی کار با تشریح جزئیات جلسه “کمیته مزد” اعلام داشتند : « کارگران پیشنهاد دادند به رقم فعلی بن کارگری توسط کارفرمایان رقمی اضافه شود و دولت نیز معادل حق بن کارگری بودجه اختصاص دهد در نهایت با ساختاری مشخص اقلام سبدمعیشت را تأمین کند» این بحث ها در مفهوم  نشست های سه جانبه گرایی که در برگیرنده نمایندگان دولت و کارفرمایی و مشخصا نمایندگان خود برگزیده کارگران درشورای عالی کار است و از بالا نیز باید صورت پذیرد . در همین رابطه آمده است : « به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، به دنبال کاهش قدرت خرید کارگران در پی گرانی های اخیر، طی ماه‌های گذشته نمایندگان کارگری پیشنهاد بازنگری در دستمزد کارگران و جبران کاهش قدرت خرید را به شورای عالی کار ارائه دادند.

به دنبال این اقدام بود که در تاریخ سوم مرداد ماه سال جاری شورای عالی کار تشکیل جلسه داد و در آن جلسه مقرر شد تا کمیته دستمزد این شورا مجددا فعال شود. بر اساس آنچه مدیر کل روابط کار وزارت تعاون به خبرگزاری فارس گفته بود در جلسه سوم مردادماه مقرر شد کمیته دستمزد شورای عالی کار مجددا فعال شود و ظرف یکی دو هفته آینده پیشنهاد های کارگران و کارفرمایان در این زمینه به کمیته ارائه شود.

این مقام مسئول وزارت کار در آن زمان گفته بود که این موضوع بیش از یک ماه طول نخواهد کشید و شورای عالی کار در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به دنبال این تصمیم و بعد از کش و قوس بسیار و برگزاری یک نشست کمیته دستمزد که بدون حضور کارفرما انجام شد، نشست دوم هفته گذشته تشکیل شد و در آن جلسه، نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان به این توافق رسیدند که قدرت خرید کارگران  ۸۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرده است و مقرر شد تا در اسرع وقت نشست شورای عالی کار برای جبران کاهش قدرت خرید برگزار شود.

آنگونه که نمایندگان کارگری اعلام کردند، نمایندگان وزارت کار وعده برگزاری نشست شورای عالی کار در ابتدای هفته جاری را داده بودند اما این نشست همچنان برگزار نشده است.» (۱)

 برپایه گزارشات خبرگزاری های رسمی رژیم ، بیانگراین واقعیت است که هربار یکی از طرفین مذاکره با غیبت خود جلسه را از بازدهی انداخته و خود موضوع را بی نتیجه و ریشه یابی رها ساخته اند. در این رابطه ؛ فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اعلام داشت : « درجلسه روز گذشته که با حضور نمایندگان دولت برگزار شد، نمایندگان کارفرمایی به دلیل مشغله هایی که دارند اعلام کرده بودند که در جلسه امکان حضور ندارند و حضور پیدا نکردند.» (۲) این به اصلاح نماینده در همین گفتگو ادامه می دهد : « نمایندگان دولت پیشنهاداتی مانند واگذاری سبد خوراکی طی چندین مرحله را برای تقویت قدرت خرید جامعه کارگری داشتند،اما بحث واگذاری سبد از سوی نمایندگان کارگران پذیرفته نشد. چرا که جامعه کارگران به دنبال این نیستند که هر چندوقت یکبار سبد خوراکی به جامعه کارگری تعلق بگیرد. بلکه دولت باید حقوق  اجتماعی خود را بپذیرد.

نمایندگان کارگران در شورای عالی کاربیان کرد: یکی از پیشنهادات جامعه کارگری در ترمیم دستمزد ۹۷ کارگران این بود که مبلغ بن نقدی کارفرمایان افزایش یابد،اما با توجه به اینکه کارفرمایان نبودند، درباره میزان عدد و رقم صحبتی نشد. اما پیشنهاد اصلی این بود که  کالاهای اساسی نیروی کار از محل‌ بن تامین شود؛ با این شیوه که ابتدا به رقم فعلی حق بن کارگری فیش حقوقی از سوی کارفرمایان رقمی اضافه شود و دولت نیز معادل حق بن کارگری، بودجه اختصاص دهد و مجموع منابع مربوط به «ردیف بن کارگری» اختصاص یابد. در همین راستا دولت، مباحثی که در سبد معیشت دخالت دارد را لحاظ کند و با  ارز۳۷۰۰  یا۴۲۰۰ تومانی، معیشت کارگران را تأمین کند. یعنی چیزی شبیه احیای ستاد بن را پیشنهاد دادیم. در این مرحله دولت از فاصله بین ارز۳۷۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان درآمد دارد، این مابه تفاوت را می تواند به میزانی که کارفرمایان در بن نقدی افزایش می دهند اختصاص دهد. مقرر شد این پیشنهاد بررسی شود.

 وی اظهار داشت:پیشنهاد بعدی این بود که از زیرساخت های وزارت کار استفاده کنیم. دولت می تواند با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت  ازطریق تعاونی‌های اتحادیه‌های کارگری شروع به عرضه کردن اقلام موجود در سبد معیشت کارگران کند. یعنی سبد معیشت کارگران را با ارز۳۷۰۰ تومانی تأمین کند، و در تعاونی ها و اتحادیه های کارگری عرضه کندو بر اساس کد بیمه کارگر توزیع شود. پیشنهاد دیگر افزایش نقدی دستمزد بود که نمایندگان کارگران رقبت زیادی به افزایش مزد در شرایط کنونی ندارند. (۳) تا اینجای کار هیچ چیزی نصیب ما نشد جز تکرار این موافقه و آن مخالف  از دل گفتگو ها هیچ نتیجه ای حاصل نگشت و قراره که نشست ها ادامه یابد . در همین رابطه گزارش دیگری در سطح خبرگزاری دولتی ایسنا آمده است مبنی براینکه : « فتح‌اله بیات درباره اجرای طرح اعطای کوپن الکترونیکی در کشور، ابراز عقیده کرد و گفت: « اگر قرار است تامین اقلام و مایحتاج اساسی خانوارهای کارگری در قالب شارژ کارت صورت گیرد، اقلام غیرنقدی باشد بهتر است. امروز سبد معیشت کارگران کوچک‌تر می‌شود لذا از شورای عالی کار و سرپرست وزارتخانه انتظار داریم تا مشکلات جدی‌تری برای زندگی کارگران پیش نیامده اقدام عاجلی صورت دهند.»

وی ادامه داد:« با اتفاقاتی که در مجموعه اقتصاد کشور به ویژه در بحث نرخ ارز و دلار به وجود آمد، افزایش ۱۹.۵ درصدی حقوق و دستمزدی که شورای عالی کار در اسفندماه سال گذشته تعیین کرده بود، عملا خنثی شد. متاسفانه قدرت خرید کارگران در ماه‌های اخیر افت شدیدی پیدا کرده و بسیاری از خانوارهای کارگری از تامین حداقل‌های زندگی عاجزند.»

بیات گفت: « اگر طرح‌هایی مثل کوپن و بن کالا مطرح و پیشنهاد می‌شود تماما مقطعی است و حکم مسکن موقتی را دارد تا بخشی از معیشت جامعه کارگری را که به خطر افتاده پوشش دهد و نمی‌تواند به عنوان سیاست مادام العمر دنبال شود.» (۴)  . آشکار است که آنچه موجب پیش کشیدن این بحث در بین توده رنج و کار جامعه شد ، بالا رفتن گرانی و تورم و مزد به تومان و هزینه به دلاره که هر ساعت و روز و هفته در حال نوسان بوده و بالا و بالا و بالاتر میرود و موجبات نگرانی همه گان را در برابر هزینه های جاری و ساری فراهم می آورد . تجمع بزرک بازنشستگان در بیشتم شهریور در تهران و چند نکته دیگر کشور و طرح شعار عمومی : ”  حقوق ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه ” بیش از هر چیز موئد همین دشواری در سطح نیروی اردوی کار جامعه اعم از کارگر ، بیکار و بازنشستگان است . فتح الله بیات رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تاکید بر اینکه شورای عالی کار باید موضوع ترمیم حقوق و دستمزد کارگران را دنبال کند، گفت: « متاسفانه خبرهایی می‌شنویم که جلسات دستمزد شورا جسته گریخته برگزار می‌شود یا کارفرمایان در جلسات حاضر نمی‌شوند و پیگیری دستمزد کارگران با مشکل مواجه شده است.

بیات متذکر شد: هرگونه افزایش قیمت درسطح بازار بر قیمت کالاها و اقلام اساسی تاثیرگذار است. برخی تولیدکنندگان هم محصولات خود را در انبارها نگه داشته‌اند و تنها کسانی که در این بین بیش‌ترین آسیب و صدمه را می‌بینند، کارگران و کارمندان و بازنشستگان هستند» (۵) . بعد از پایان کار و استیضاء علی ربیعی توسط سرپرست جدید از قول خبرگزاری دولتی ایسنا اعلام می گیردد : « در روزهای اخیر پیشنهاد اعطای کوپن الکترونیکی به آحاد جامعه با هدف تامین کالاهای اساسی از سوی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد. البته وی اعلام کرد که اعطای کوپن هنوز قطعی نشده و درحد پیشنهاد است. به گفته محسنی بند پی اجرای برنامه‌های حمایتی حتمی است و تا پایان همین ماه به تمامی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سبد کالایی اعطا می‌شود و برنامه تامین کالای اساسی برای هشت دهک یا تمامی افراد جامعه با اعطای کوپن الکترونیکی در دستور کار قرار می‌گیرد.» (۶) در ادامه همین خبر ها و فعل و انفعالات بحث انگیز است که مجددا فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کارگفت: « این که سرپرست وزارت کار بگوید فعلاً خبری از افزایش دستمزدها در دستور کار نیست و حالا قرار است به چند میلیون نفر ۱۰۰هزار تومان بدهند درست نیست؛ این چند میلیون نفر چه طور احصا شده‌اند، از چه کانالی شناسایی شده اند و چه ربطی به کارگران دارد؛ کارگران جبران کاهش قدرت خرید خود را می خواهند و خواهان اجرای بند ۲ ماده ۴۱ هستند و حقوق اجتماعی که وظیفه دولت است را مطالبه می‌کنند.
وی با بیان اینکه دلیل تعلل وزارت کار را در تشکیل شورای عالی کار درک نمی‌کنم گفت: نماینده وزارت صنعت و وزارت اقتصاد در جلسه آمدند صراحتا گفتند که در بدنه هیئت دولت یک عزم همگانی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد ما پذیرفته‌ایم و از شما کمک می خواهیم چطور ممکن است این تعلل را بپذیریم.

نماینده کارگری گفت: در جلسه کمیته دستمزد نمایندگان دولت از ما خواستند که ما به آنها کمک کنیم ما کمک مان را با مصوبه کمیته دستمزد ابراز کردیم اما چرا چنین اتفاقی نمی افتد؟» (۷) حاصل همه این حرف و حدیص ها اینکه امروز در بین دولت و بخش خصوصی و در بین کارگزاران شورای عالی کار هم هیچ  اراده واحدی برای ترمیم دستمزد در این شرایط وجود نداشته و ندارد .

درست در چنین شرایطی است که سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلان می دارد : « دستمزد کارگران باید حداقل به میزان کاهش شدید ارزش پول ملی در ماه های گذشته افزایش یابد». فعالان سندیکای شرکت واحد در اعلان نظر خود آورده اند : « کاهش شدید دستمزد کارگران به چند برابر زیر خط فقر و از دست رفتن قدرت خرید کارگران به دلیل سقوط ارزش ریال و تورم افسار گسیخته در ماه ها ی گذشته باعث افزایش بعضا چند برابری قیمت کالاها شده است. همچنین ناچیز بودن دستمزد کارگران از دهه های گذشته تا کنون وضعیت اسف باری را به کارگران تحمیل کرده است. بر همین اساس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از هفته گذشته اقدام به جمع آوری امضای اعتراضی از کارگران، برای افزایش دستمزد با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل را به شرح ذیل نموده است و کارگران را دعوت به اعتراضات مقتضی برای بهبود شرایط غیرقابل تحمل موجود می کند.

از حداقل های معیشت محروم هستیم، افزایش فوری دستمزد حق مسلم ماست.

ما رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، پیش از موج اخیر گرانی ها به دلیل دستمزد پایین برغم اضافه کار فراوان از حداقل های معیشت محروم بوده ایم، و با موج اخیر گرانی ها که یکباره قیمت ها دو برابر و در برخی اقلام چند برابرشده است، حتی قدرت تهیه مواد غذایی ضروری و مسکن حداقلی را از دست داده ایم. بنابراین درخواست فوری افزایش دستمزد، با مبنا قرار دادن گرانی های شدید اخیر را داریم. در این رابطه طرح طبقه بندی مشاغل از سال ۱۳۸۵ بازنگری نشده است. لذا باید طرح طبقه بندی مشاغل بازنگری گردد همچنین بند ۶ بخشنامه دستمزد سال ۱۳۹۷ «واحد های مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه ی هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه ی بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و بر قراری مزد و مزایا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پیمان های دسته جمعی، پس از تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند» باید برای افزایش حقوق کارگران اعمال گردد.
با همدلی، اتحاد و همبستگی پیش به سوی افزایش فوری دستمزد

http://t.me/vahedsyndica

در ادامه و برپایه گزارش کانال تلگرامی سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه آمده است :
جمع آوری امضاء از رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با درخواست افزایش دستمزد در حال انجام است.
@vahedsyndica

ما با تجربه چندین ساله خود پیرامون بحث دستمزدها و مشخصا جمع آوری طومارهای اعتراضی یا مطالباتی شاهد بوده ایم که این طومارها فی النفسه نتیجه مطلوبی را متوجه نیروی رنج و کار جامعه نمی سازد . از اینرو برای فعالان سندیکای اتوبوسرانی تهران و حومه بعنوان نیرویی که از پاهین و از دل تشکل مستقل که برای تعیین دستمزد واقعی و برابر با قدرت هزینه کارگران می اندیشد ، ملزم است با توجه به نبودِ شرایط لازم برای تعیین با معنای حداقل دستمزد در جمهوری اسلامی ، تبلیغات حضرات را جدی نگرفته و به چانه زنی نیاندیشد. وظیفه ما این است که نشان بدهیم که این بحث ها نه تنها ربطی به زندگی واقعی کارگران ندارند ، بلکه فقط برای مشروعیت بخشیدن به نهادهای کارگری رژیم از بالا است که ماهیت کاملاً ضدکارگری دارند. مهم ترین و حیاتی ترین وظیفه ما برای مقابله با سیاست ضدکارگری جمهوری اسلامی ، متمرکز شدن روی مبارزه برای ایجاد تشکل های مستقل کارگری و تاکید بر همان شعار : « افزایش فوری دستمزد ، برابر  با هزینه جاری و سازی زندگی کارگران ، حق مسلم ماست» باید بتوانیم این شعار را به توده یا ترین شعار رد تمام سطوح مناسبات ما با دیگران از جمله با فعالان سندیکای نیشکر هفت تپه و همه تشکل های موازی مستقل بدل نماییم . اینرا نیک دریابیم که طبقه ما برای متحقق کردن همین شعار، بدون نیرومند شدن نمی توانند به فلاکت عمومی کنونی پایان بدهند. و نیرومند شدن فقط با مبارزه برای ایجاد تشکل های مستقل آغاز می گردد و نه با چیزی دیگر. بدون تردید با توجه به مشخصات اقوال نقل شده از گزارشات حضرات می توان نوشت “

یک- می توان نتیجه گرفت: تا به امروز ، این جماعت بُوگندو، طبقه ما را دست به سر کرده اند. هر کدامشان حرفی می زنند و وعده ای می دهند از سرپرست وزارت کار تا معاونش، نمایندگان مشاورت سه جانبه گرایی یعنی (نمایندگان دولت، و کارفرمایان شورای عالی کار) به توافق رسیدند  واعلام داشته اند که ۸۰۰ هزار تومان به جبران سقوط ارزش پول ، روی حداقل دستمزد بکشند ، که این قول هم تا به امروز پیش نرفت. جمع بندی این که اراده ای در حاکمیت برای ترمیم جدی دستمزد نیروی کار وجود ندارد. درست به همین دلیل، باید اعلان داشت :  اعتراض از پائین باید جایگزین انتظار از بالا بشود. نباید منتظر بالایی ها بمانیم که به داد ما برسند . آنان همه ما را از گرسنگی خواهند کشت

دو- اینجا ست که باید بگویم؛ دستمزد شایسته حق ماست و باید برای این خواست بجنگیم.

سوم- باید به صراحت برزبان آوریم: به علت بی اعتنایی حاکمیت به فاجعه ای که برای اردوی کار پیش آوردند بطوری که با سقوط ارزش پول از نظر این که به جای عمل فوری و جدی برای ترمیم مزد ، دارند نیروی توامان رنج و کار ما را بازی می دهند و زمان می خرند.  مرتب که با خودشان حرف می زنند ، به همدیگرنهیب می زنند و می گویند : حال که کارگران، معلمان، بازنشسته گان، پرستاران، معلمان و بقیه آنانی که حقوق ثابت بگیر هستند ، علیرغم اینکه گسترده ترین توده اجتماعی ما و وسیعترینش هستند، ولی آنگاه که  پراکنده اند و از تشکلی برخوردار نیستند و تا وقتی پراکنده اند، زیر پایمان می گذاریم وصدایشان هم  به جایی نمی رسد.

جان کلام اینکه : باید با گسترش همگرایی در اتحاد طبقاتی با هم برای مطالبات پایه ای خودمان و برخورداری از مزد شایسته بجنگیم . چنانچه  نتوانیم متحد بشیم ، ما را له خواهند کرد

کمیپین دفاع از محمد حبیبی و معلمان زندانی اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی!

معلمان در بند را آزاد کنید

کانال تلگرامی به نقل از خانم صدیقه پاک ضمیرهمسر محمد حبیبی معلم زندانی نوشته است :يه نفراين رو برام فرستاده ميگه اين خبردرسته؟ گفتم آره معلمان امسال مهرندارند.روزجهاني معلم هم درپيش است.معلمان زنداني را آزاد كنيد تا اول مهر كلاسها را تعطيل نكنيم
@ordoyekar

خانم صدیقه پاک ضمیر همسر محمد حبیبی در یادداشتی می نویسد :

پنج شنبه یکم شهریورماه ۹۷

از دور لبخند زنان و آرام به سویم می آید . کمی که جلوتر می آید ، خوب می شناسمش ! دانش آموزم بود .همین دوسال پیش . پس از سلام و احوالپرسی ، سراغ محمد را از من می گیرد . می گوید هنوز باورم نمی شود !آخر مگر می شود یک معلم را اینگونه  محاکمه کرد …‌‌‌‌‌
درحالیکه دستم را می فشارد و قصد خداحافظی دارد ، می گوید شما همیشه در یاد و خاطره ما دانش آموزان مانده اید ! حالا دیگر ماندنی تر شده اید ! دیگر نه فقط شما که همسرتان هم در ذهن و خاطره ما ماندنی و جاودان شد !….‌‌‌
حرفهایش تسلی بخش بود ! تسلی بخش ترین جملاتی که در این مدت شنیدم ! تسلی بخش نه که مرهم بود !مرهمی بر زخمهای این صد روزه ام !چنان مرهمی که آن شب را پس از مدتها نه تنها با آرامش که با شادی وصف ناپذیری سحر کردم ! هیچ کس مرا در این مدت چنین آرام نکرد که این دختر نوجوان با حرفهای صادقانه و خالصانه اش آرام کرد! ……
تمام شب را با زمزمه این دو بیت سحر کردم . زمزمه ای از عمق جان !
چشمه ای در کوه می جوشد منم
کز درون سنگ می روید منم
دست ما دریای مرواریدهاست
دست ما گهواره خورشیدهاست (۸)

صدها تن از فعالین مدنی و صنفی خواستار درمان فوری محمد حبیبی، معلم در بند شدند
بیش از ۱۴۰۰ تن از فعالین مدنی و صنفی با امضای نامه‌ای ضمن اعتراض به حکم صادره علیه محمد حبیبی، فعال صنفی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران، خواستار رسیدگی پزشکی و درمان فوری وی شدند.
متن نامه‌ای که به امضای فعالین مدنی، سیاسی، صنفی و معلمان سراسر کشور رسیده است و همچنان بر تعداد امضاء‌کنندگان آن افزوده می‌شود در ادامه می‌آید:

“مردم شریف ایران
معلمان عزیز
فعالان سیاسی- صنفی و مدنی
وجدان‌های آگاه و بیدار جهان

همان‌طور که می‌دانید محمد حبیبی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران بخاطر دفاع از حقوق دانش آموزان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته، مورد کین صاحبان قدرت قرار گرفته و در زندان تهران بزرگ با تنی مریض اما روحیه‌ای قوی، بصورت غیرقانونی در حبس است و اخیرا دادگاه بدوی وی را مجموعا به ده و نیم سال زندان، محرومیت از فعالیت‌های مدنی و اجتماعی، ممنوع‌الخروجی و شلاق محکوم نموده است.
حکم صادره علیه این فعال صنفی درکنار احکام سایر فعالان سیاسی، صنفی و مدنی نشان از اراده ای است که می‌خواهد هر نوع صدای آزادی‌خواهی و عدالت طلبی را خاموش کند و می‌کوشد با مجازات قرون وسطایی شلاق و تبعید و حبس در زندان‌هایی که شباهت زیادی به اردوگاه‌های اسرای جنگی دارند ترس و وحشت را جایگزین مطالبه‌گری و حق‌طلبی فعالان مدنی نماید. این حکم یادآور احکام سنگین برای فعالان صنفی دانشجویی و شلاق بر تن رنجور و زحمتکش کارگران معدن آق‌تپه است احکامی که در سکوت و انفعال جامعه مدنی اجرای آنها دور از ذهن نیست.
این احکام در حالی برای معلمان، کارگران و دانشجویان و … صادر می‌شود که دزدان و اختلاسگران و فاسدان در حاشیه امنیت و با آسودگی هر روز بیش از گذشته به حریم مردم و زحمتکشان تعرض می کنند، حقوقشان را پایمال و سطح معیشت را به پایین‌ترین حد ممکن تنزل می دهند.
در چنین شرایطی وظیفه انسانی فرد به فرد ما ایجاب می‌کند، که به این احکام ظالمانه بصورت جمعی و متحد اعتراض نماییم تا بساط زندان، شلاق و زجرکُش کردن زندانیان بیمار برچیده شود.
کمیته دفاع از محمد حبیبی خواهان درمان فوری محمد حبیبی است پیش از آنکه فاجعه انسانی رخ دهد و برای آزادی محمد حبیبی و سایر معلمان دربند همبسته‌تر از گذشته به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.
ما از کلیه انسان‌های آزاده و حق‌طلب درخواست می‌کنیم در اولین گام برای نه گفتن به زندان و شلاق، با امضای فرم‌نگار به حکم زندان و شلاق محمد حبیبی و سایر فعالان صنفی و مدنی اعتراض نمایند.
به امید آنکه مهر امسال دانش آموزانِ محمد حبیبی وی را در کلاس درس ببینند و نه در پشت میله‌های زندان.”
لازم به یادآوری است روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ پیرو فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، بسیاری از معلمان بازنشسته و شاغل در شهرهای مختلف ایران اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. در تهران تعدادی از تجمع‌کنندگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. چند روز پس از تجمع مورد اشاره، در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه، تمامی بازداشت شدگان این تجمع به غیر از محمد حبیبی با تودیع قرار کفالت از زندان اوین آزاد شدند.
محمد حبیبی فعال صنفی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران پیش‌تر نیز در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود و پس از گذشت ۴۴ روز مورخ ۲۶ فروردین ۹۷ با تودیع وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه از بابت آن بازداشت آزاد شده بود.

در همین رابطه کلکتیو سندیکاههای فرانسه طی نامه ای خواستار آزادی بی قید و شرط محمد حبیبی و اسماعیل عیدی و محمود بهشتی لنگرودی معلمان زندانی شدند . در نامه شان آمده است :

آيت‌الله سید علی خامنه ای / رهبر جمهوری اسلامی ایران / دفتر رهبری

خیابان کشور دوست /  تهران، ایران

پاریس ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸

آقای رهبر

سازمان های سندیکائی فرانسوی س اف.د.ت، س.ژ.ت، اف.اس.او، سولیدر، او.ان.اس.آ،  توجه شما را نسبت به وضعیت محمد حبیبی، معلم و سندیکالیست ایرانی جلب می کند.

در تاریخ ۴ اوت ۲۰۱۸ محمد حبیبی به ده سال و نیم حبس محکوم شد. مضافا آن که دادگاه او را به ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوعیت هر نوع فعالیت سیاسی و اجتماعی  محکوم کرد.

محمد حبیبی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران، یکی از بسیار مبارزان سندیکایی مستقلی است که به خاطر پیگیر بودن شان در فعالیت های قانونی توسط رژیم تحت پیگرد و آزار قرار گرفته اند. او در ماه مه در حالی که در یک تظاهرات آرام شرکت داشت، دستگیر می شود و از آن تاریخ در زندان در شرایط بسیار دشواری بسر می برد. به گفته اعضای خانواده اش پس از ملاقت با او درزندان، در زندان با او به شدت بد رفتاری کرده اند. مقامات زندان کماکان از ارائه خدمات درمانی و معالجات اضطراری، که او به شدت بدان ها نیاز دارد، دریغ می ورزند. بدون معالجات لازم، خطر وخیم تر شدن سریع وضعیت سلامتی او بسیار است. یادآور می شویم که شما در مقام رهبر جمهوری اسلامی ایران مسئول سلامتی و جان محمد حبیبی هستید.

اخبار رسیده حاکی از دشوارتر شدن دنیای کار در ایران است. جمهوری اسلامی ایران نشان داده که تعهدات خود در قبال توافق نامه های بین المللی سازمان جهانی کار، که حق کارگران ایران را در ایجاد تشکلات مستقل به رسمیت می شناسد، مراعات نمی کند.

حبس محمد حبیبی تخطی از حقوق بشر و آزادی های اساسی سندیکایی است. از این رو ما خواستار آزادی فوری او هستیم. همچنین به دلیل نقض همین حقوق، ما آزادی فوری و بی قید و شرط همه فعالان زن و مرد زندانی، از جمله اسماعیل عبدی ومحمود بهشتی، معلمان دربند را خواستاریم، کسانی که هدفی جز فعالیت های سندیکائی و دفاع از حقوق قانونی مزدبگیران ندارند.

با تقدیم احترامات

کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار

کنفدراسیون عمومی کار

فدراسیون متحده سندیکایی

اتحاد سندیکایی همبستگی (سولیدر)

اتحاد ملی سندیکاهای مستقل

رونوشت به:

آقای حسن روحانی، رئیس جمهور

آقای صادق لایجانی، رئیس قوه قضائیه

سفیر ایران در پاریس

منابع :

 

(1) – سایت تی نیوز به نقل از خبرگزاری دولتی فارس ، دوشنبه 26 شهریور 1397

http://tnews.ir/news/6ede118821248.html?h=1

 (2) و (3) – خبرگزاری تسنیم ؛ 5 شهریور 1397

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/06/05/1812902

(4)و (5) و (6) – سایت تابناک به نقل از خبرگزاری دولتی ایسنا، 21 شهریور 1397

http://www.tabnak.ir/fa/news/833312/

(7) – سایت تی نیوز به نقل از خبرگزاری دولتی فارس ، دوشنبه 26 شهریور 1397

http://tnews.ir/news/6ede118821248.html?h=1

(8)- سایت حقوق معلم و کارگر ، شهریور 1397

http://bield.info/%D8%B5%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C

/

آنچه در پی می آید ، ادامه روند انتشار روزشمارکارگری  است که من آن را از سال ها پیش به شکل مستمر پی گرفته ام . اینک برای تسریع دردریافت خبرهای کارگری خاصه از روند فعل و انفعالات ، روزمره گی اخبار کارگری و مبارزات کارگران ، آنرا به شکل هفتگی انتشار خواهم داد.

توجه : برای ارسال اخبارتان با ایمیل زیر، شماره دستی  ام در کانال تلگرام و به آدرس فیس بوکم  می توانید مربوط گردید.

علاقه مندان به مباحث کارگری برای دست یابی به آرشیو روزشمار کارگری هفته ، می توانند به آرشیو های زیر مراجعه نمایند:

آرشیو روزشمار کارگری هفته سال۱٣۹۷

https://drive.google.com/drive/my-drive

آرشیو روزشمار کارگری هفته سال ۱٣۹۶

https://drive.google.com/drive/folders/0B6juDF5UZKNMMFRvdEZVMFpOQUk

*******

haftegi_kargari@yahoo.com/ info@karegari.com / تلفن تماس 0046:736778815

روزشمار کارگری هفته :

*- خودکشی یک کارگر در ارومیه:

برپایه خبر مندرج در تاریخ جمعه ‌  ۱۶شهریور 97 آمده است :  یک کارگر امروز صبح زود قبل از بیدار شدن فرزندانش، خود را در منطقه کشتارگاه ارومیه به دار آویخت و جان خود را از دست داد.

*- تعداد ۲۰۰ مالباخته پرونده مجتمع آریانا چشم انتظار حمایت دستگاه قضا:

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، جمعه ‌  ۱۶شهریور 97 آمده است :  اواسط سال 89 شخصی به نام «ق.ر» شروع به فعالیت با عنوان گروه ساختمانی آریانا اقدام به پیش فروش حدود 200 واحد از پلاک ثبتی 123/15815 می‌کند در حالی که ملک مذکور در مالکیت شخصی به نام فرد دیگری به بوده و مشتکی عنه به صورت صوری مالکیت زمین را به نام خود انتقال داده است.در هر حال، نامبرده با راه‌اندازی دفتری به اسم گروه ساختمانی آریا و تهیه سربرگ و لوگو به همین نام و نصب بنر تبلغیاتی بر سر ملک، در دفتر مزبور اقدام به پیش فروش واحدهایی که هنوز ساخته نشده می‌کند و مردم از همه جا بی‌خبر نیز با هزار امید و آرزو برای خانه‌دار شدن و قرار داشتن سقفی بالای سرشان، برای پیش خرید واحدها اقدام می‌کنند. جالب اینکه، هیچ‌گاه چنین شرکتی (گروه ساختمانی آریانا) وجود خارجی نداشته و مشارالیه با راه‌اندازی شرکتی موهوم که بخش اصلی عملیات متقلبانه او بوده، اعتماد خریدارانی که امروز مالباخته هستند را جلب و وجهی کلان از آنها دریافت می‌کند و پس از دریافت وجوه، هیچ اقدامی برای ساخت و تکمیل واحدها و تحویل آنها به خریداران انجام نمی‌دهد. …

*- کارگران نساجی منطقه آزاد ارس دست به تجمع زدند:

برپایه خبر مندرج در تاریخ جمعه ‌  ۱۶شهریور 97 آمده است :  اخراج ۶۰۰ تن از کارگران نساجی منطقه آزاد ارس جلفا بخاطر گرانی‌های بازار ارزدست به تجمع زدند.

*- راه پیمایی مادر لقمان مرادی به جانب منزل امام جمعه مریوان :

برپایه خبر مندرج جمعه  ۱۶شهریور 97 آمده است :راهپیمایی مادر لقمان مرادی زندانی سیاسی محکوم به اعدام همراە شماری از مردم مریوان بە طرف منزل مصطفی شیرزادی امام جمعە مریوان صورت گرفت.

*- بی اطلاعی از وضعیت سه زندانی سیاسی محکوم به اعدام محبوس در زندان رجایی شهر کرج، موجب نگرانی خانواده و نزدیکان این افراد شده است:

از وضعیت لقمان و زانیار مرادی و همچنین رامین حسین پناهی سه زندانی سیاسی محکوم به اعدام از چهارشنبه ۱۴ شهریور هیچ اطلاعی در دست نیست و خانواده این زندانیان محکوم به اعدام در بی خبری و نگرانی از وضعیت فرزندانشان بسر می برند. چند روز پیش آنان را به سلول های انفرادی منتقل کردند .
ایران یکی از کشور های اندکی است که در آن همچنان حکم اعدام برای مخالفان سیاسی در ان اجرا میشود. به خصوص ممنوعیت اعدام در مورد زندانیان سیاسی هم اکنون در تمامی کشورها به جز ایران و عربستان مراعات میشود . درمورد زندانیان عادی نیز ایران با جمعیت هشتاد میلیونی تعداد اعدام هایش از چین با یک و نیم میلیارد جمعیت بیشتر است .
اعدام، مجازات وحشیانه ای است که از جانب مجامع حقوق بین الملل به قتل عمد دولتی تعبیر شده است و اکنون به طور رسمی در یک صد و بیست کشور جهان مجازات اعدام لغو شده است و در بسیاری از کشور ها به حالت تعلیق در آمده است
تنها چند کشور آن را هنوز در جرائم عادی اعمال میکنند و ایران و عربستان به طور رسمی در مورد مخالفان سیاسی همچنان چوبه های دار را بر پا نگه داشته اند .

*- سرانجام در سحرگاه شنبه هفده شهریور اعدامشان کردند:

خبر کوتاه بود؛ در سحرگاه هفدهم شهریور ۱۳۹۷، سالگرد ژاله خونین،  رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی را اعدام کردند. اخبار این جنایت هولناک زمانی انتشار یافته که محل نشست کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان به دبیرکلی مصطفی مولودی در منطقه کوی سنجق اقلیم کردستان عراق به شدت توسط جنگنده‌هایجمهوری اسلامی  بمباران و موشک باران  شده است. گزارش‌های اولیه حکایت از جان باختن ۱۴ نفر و زخمی شدن ۴۰ تن از رهبران و کادرهای این حزب دارد. مصطفی مولودی دبیرکل حزب دموکرات کردستان وخالدعزیزی دبیرکل سابق زخمی شده اند.

*- سنگین ترین کادر قرن ۲۱ :

انتظار “دایە شریفە” کە پایانش بە بند کردن نَفَس جگرگوشەاش ( رامین حسین پناهی) ختم شد.
کارگران عسلویه چند ماه مزد طلبکارند/خانواده‌هایمان در هزینه‌های یومیه درمانده‌اند

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷آمده است :  کارگرانِ پیمانکاری شاغل در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی که در عسلویه مشغول به کار هستند، چندین ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.این کارگران که بارها برای دریافت مطالبات خود به دفاتر شرکت‌های پیمانکاری مراجعه کرده‌اند، در روزهای گذشته اعتراض خود را با برگزاری یک تجمع صنفی نشان دادند.این کارگران که در بخش‌های مختلف پروژه‌های فازهای 20 و 21 مشغول به کار هستند، بین دو تا پنج ماه معوقات مزدی پرداخت نشده؛ دارند.یکی از این کارگران می‌گوید: در گذشته نیز دستمزد و مزایای ما گاهی با ماه‌ها تاخیر پرداخت می‌شد ولی حالا اوضاع فرق کرده است؛ همه چیز به شدت گران شده و خانواده‌های ما که در شهرهای دور و نزدیک چشم انتظار دستمزدمان هستند، در هزینه‌های روزانه درمانده‌اند؛ داریم به آغاز سال تحصیلی نزدیک می‌شویم اما برای تامین هزینه تحصیل فرزندانمان دچار مشکل هستیم.

*- محسن ثقفی نیز احضار شد :

به نوشته کانال تلگرامی کانون مدافعان حقوق کارگر آمده است : در پی تماس تلفنی از سوی نهادهای امنیتی، محسن ثقفی از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر روز شنبه مورخ هفدهم شهریور برای بازجویی و ادای توضیحات درباره فعالیت های کانون مدافعان حقوق کارگر، تحت بازجویی قرار گرفت. این بازجویی در محل دایره حراست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و با بهانه مصاحبه درباره سفر کاری اخیر وی به کشور فرانسه انجام گرفت و در طی آن ثقفی در مورد فعالیت های کانون مورد سوال واقع شد.
@kanoonmodafean

رئیس شورای کارگران سیمان تهران:کارگران سیمان تهران نگران امنیت شغلی خود نباشند/هیچکس قصد تعدیل ندارد

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷آمده است :  یکی از کارگران کارخانه «سیمان تهران» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با ابراز نگرانی از تعطیلی احتمالی یکی از خطوط کارخانه گفت: چند وقت است که کارخانه مشغول تعمیرات یکی از خطوط کارخانه است. اما درست زمانی که تنها ده درصد از تعمییرات کارخانه مانده بود؛ به کارگران گفته شد این خط دیگر مقرون به‌صرفه نیست و می‌خواهند خط را تعطیل کنند.این کارگر در ادامه گفت: دلیلی که به کارگران گفتند این است که دیگر این خط هزینه و فایده‌اش باهم نمی‌خواند و می‌خواهند خط را از رده خارج اعلام کنند. به سایر بخش‌ها هم گفتند فعلا هر قطعه‌ای که نیاز دارند را می‌توانند از دستگاه‌های خط ما باز کنند.اما عباس عبدالله زاده (رئیس شورای کار کارخانه سیمان تهران) با دادن اطمینان به کارگران برای عدم تعطیلی خطوط کارگران گفت: به تمام کارگران اطمینان می‌دهم که هیچکدام از خطوط کارخانه تعطیل نخواهد شد و هیچ‌کس در این کارخانه قصد تعدیل نیروی کارگری را ندارد. …

*- زندگی کارگران بعد از تعطیلی کارخانه‌هایی که یک به یک تعطیل می‌شوند؛

آذریت که خوابید، هیچکس نگفت کارگرانش زنده‌اند یا مرده

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷آمده است :  «این ماه، ماه آخری‌ست که بیمه بیکاری می‌گیرم و بعد از آن دیگر نمی‌دانم چه می‌شود. باید همان سه چهار سال پیش، مثل همکارانم بعد از تعطیلی کارخانه تن به مهاجرت می‌دادم اما کندن از مرند برای من و خانواده‌ام سخت بود. به همین راحتی‌ها هم نیست که یک آن شب بخوابی وصبح بیدار شوی و دیگر بروی که رفته باشی. آن‌هم رفتنی برای همیشه.» آخرهای شهریور ۹۲ خبرهای ممنوعیت استفاده از آزبست به کارخانه‌هایی که ادامه حیاتشان با آزبست گره خورد بود، رسید اما دیگر آذریت به سم آزبست خو کرده بود و چیزی جایگزینش نبود. آنها که توانستند خط تولیدشان را تغییر دهند، کارخانه را سرپا نگه داشتند اما هر ۱۳ کارخانه‌ای که در آذربایجان فعال بود، ذره ذره کارگرانش را تعدیل کرد تا دست آخر تعطیل شدند. هیچ چیز برای جایگزینیِ تامین خطوط تولیدشان انتخاب نشد تا آذریت تعطیل شد و کارگرانش به بیمه بیکاری معرفی شدند…. « حسین” یکی از همان کارگران معرفی شده به بیمه بیکاری است که با ۱۴سال سابقه کار توانسته تا دو سال بیمه بیکاری دریافت کند. او می‌گوید: «برخی از آن کارخانه‌ها برای خط ورق جایگزین پیدا کردند اما در کارخانه آذریت گفتند که صرف نمی‌کند و کار خوابید»…

*- کارگران «تولی پرس» و«بسته بندی البرز» برای سومین بار به مرخصی رفتند:

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷آمده است :  کارگران دو واحد تولیدی «تولی پرس» و «بسته بندی البرز» در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند که از ابتدای فصل تابستان، برای سومین بار به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند. این کارگران که تعداد آنها به حدود ۴۵۰ نفر می‌رسد و محل کارشان در شهرک صنعتی قزوین قرار دارد، گفتند که کارفرمای مشترک آنها از روز شنبه (۲۷ مرداد) تمامی کارگران شاغل در این دو واحد تولیدی را به مرخصی فرستاده و تا پایان شهریور ماه در سه نوبت آن را تمدید کرده است…. به گفته این کارگران؛ پیش از این نیز فعالیت محل کارشان در چندین نوبت متوقف شده بود و بابت این ایام کارفرما از مرخصی کارگران کسر کرده است. این کارگران گفتند: در آخرین اطلاعیه‌ای که از سوی کارفرما به صورت پیامکی در روز پنجشنبه (۱۵ شهریور) دریافت کرده‌ایم دو کارخانه تولی پرس و بسته بندی البرز برای مدت دو هفته برای انجام تعمیرات و افزایش راندمان تولید تعطیل اعلام شده است.

*- یک فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی:علیرغم وعده‌ها، مابه‌التفاوت مستمری‌ها پرداخت نشد:

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷آمده است :   قرار بود مابه التفاوت فروردین ماهِ مستمری‌های بازنشستگان تامین اجتماعی، شهریور ماه واریز شود؛ البته پیش از این نیز بارها وعده پرداخت دادند اما در نهایت، زمان پرداخت را به تعویق انداختند. علی اکبر عیوضی (عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) این تاخیر را غیرقابل قبول توصیف می‌کند و می‌گوید: شش ماه از سال گذشته ولی هنوز از پرداخت مابه‌التفاوت‌ها خبری نیست؛ یک ماه را واریز کردند اما یک ماه طلبکاریم که مشخص نیست چه زمانی می‌خواهند این مبلغ را به حساب ما بازنشستگان واریز کنند.

او از تعلل در تحقق وعده‌ها انتقاد دارد: نمی‌دانم چرا تامین اجتماعی خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان و بازنشستگان را در اولویت قرار نمی‌دهد؛ به نظرم با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی بهتر است سیاست‌گذاران تامین اجتماعی نگاه جدیدی به اولویت‌گذاری‌ها داشته باشند و مراتب اهمیت را از نو تعریف کنند….

*- تقاضای وثیقه ۴۰ میلیون تومانی برای آزادی بهنام ابراهیم زاده:

طی تماس تلفنی از اداره اطلاعات کرمانشاه، به خانواده ی بهنام ابراهیم زاده اطلاع داده شد که برای آزادی وی وثیقه 40 میلیون تومانی باید ارائه دهند.

*- ناصر آقاجری در انتقاد از یک برنامه‌ تلویزیونی: با «شوآف» نمی‌شود مشکلات کارگران را لاپوشانی کرد:

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ یکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷آمده است : چندی پیش از یکی از شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌ای پخش و در آن زندگی یک کارگر پاکبان مرور شد. کارگری که از زندگی راضی‌ست؛ خدا را شکر می‌کند و زندگی خوبی دارد. ناصر آقاجری (فعال کارگری و سخنگوی اتحادیه کارگران پروژه‌ای) در انتقاد از این نمایش تلویزیونی می‌گوید: در تاریخ ۲۶ تیرماه ۹۷ در برنامه ساعت ۱۱ – ۱۲ سیمای خانواده شبکه یک تلویزیون، زندگی یک خانواده کارگر شهرداری را به نمایش گذاشتند. ابتدا این کارگر را با لباس کار در حال رفتگری در خیابان‌های شهر نشان دادند، پرده بعدی این نمایش، او را در حال رفتن به خانه نشان می‌داد؛ زمانی که زنگ خانه را به صدا درآورد، خانم خانه با خوشحالی به استقبال همسر رفت و همین‌طور تنها فرزند خانواده (نمایی از خوشبختی یک کارگر). مرد هم پس از ۱۲ ساعت چالش در هوای آلوده شهرهای بزرگ با گرد وخاک وزباله، فرزند را در آغوش گرفت و بوسید.

او ادامه داد:  دوربین وارد خانه می‌شود و شروع به گردش می‌کند تا به مردم نشان دهد خانه این کارگر با حداقل حقوقی که بخش اعظمش به جیب پیمانکار (شما بخوانید دلال و واسطه) سرازیر می‌شود، دارای چه ویژگیهایی است. ابتدا آشپزخانه را نشان می‌دهد و دیگی که شام گرم آنها را در حال آماده شدن… بزرگی این آشپزخانه در حد یک آپارتمان ۶۰ متری با زیر بنای کامل آن و به سبک امروزی آُپن بود. لحظه بعد دوربین وارد پذیرایی بزرگی شد که فرش شده بود؛ کارگر با همان لباس کارش در صدر خانه نشست و همسر یک سینی میوه جلوی او گذاشت. میوه‌هایی که تنها در شهرک غرب تهران یا خیابان نیاوران می‌توان آنها را پیدا کرد. کارگر مرتب در باره کارش که مقدس است چون با پاکیزگی ارتباط دارد و او چقدر از این شغل و درآمدش شاد و راضی و شکرگذاراست، صحبت کرد.

*- کارکنان شرکت داروگر تجمع اعتراضی بر گزار کردند:

برپایه خبر مندرج در تاریخ یکشنبه 18 شهریور 97 آمده است :  تجمع کارکنان شرکت داروگر یکی از قدیمی‌ترین شرکت های تولید مواد بهداشتی در اعتراض به بلاتکلیفی و تعطیلی این شرکت/
یکشنبه 18 شهریور

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ اخراج ۵۲۰ کارگر «جلفاکاران» ارس به علت نبود مواد اولیه/برای مقامات بیکاری کارگران بی‌اهمیت است

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ یکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷آمده است :  یکی از مدیران شرکت نساجی‌ «جلفا کاران» ارس با اعلام اخراج ۲۰۰ کارگر این شرکت به علت رو به تعطیلی رفتن این کارخانه، گفت: تعدادی از این کارگران قراردادشان تمام شده بود و ما دیگر توان تمدید قرارداد را نداشتیم. دو خط از خطوط اصلی کارخانه به علت نبود مواد اولیه تعطیل شده است. مواد اولیه هم که نباشد، ثبت قراردادی صورت نمی‌گیرد.وی ادامه داد: تا چهارشنبه هفته‌ی جاری برای الباقی خطوط خوراک تولید داریم. بعد از آن دیگر به همین ۲۰۰ نفر کارگر ختم نمی‌شود و کل ۵۲۰ کارگر کارخانه به علت تعطیلی کارخانه از کار بیکار خواهند شد. این مقام مسئول؛ مشکل به وجود آمده در تهیه مواد اولیه را مشکلات بازار ارز دانسته و افزود: مشکل این کارخانه از زمانی شروع شده که بسته ارزی جدید دولت اعلام شد….


*- عبدالله بلواسی: آیا سبدهای حمایتی دولت این بار هم شامل کارگران خباز نمیشود؟!

به نوشته کانال تلگرامی انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه در تاریخ  ۱۳۹۷/۶/۱۸، آمده است : گویا قرار بر این است دولت سبد حمایتی به ازای هر نفر ۳۵هزار تومان به نیاز مندان بدهد.
کارگران خباز از جمله ضعیف ترین و زحمتکش ترین قشر جامعه هستند که بخاطر سیاست های ریاضتی نزدیک به چهار سال است افزایش دستمزد نداشته اند!؟! یعنی با مرتبت کردن به ناحق افزایش دستمزد کارگران منوط به افزایش قیمت نان هنوز این زحمتکشان بی بضاعت با دستمزد سال۹۳ کار میکنند و صدایشان به گوش هیچکسی نمی رسد ؟!
ماکارگران بارها اعلام کرده ایم که مخالف افزایش قیمت نان هستیم چون ضررمند اصلی خود کارگران و قشر ضعیف جامعه خواهد بود.
این یک واقعیت است که کارفرمای اصلی کارگران خباز به دلیل انحصاری بودن قیمت نان دولت است و باید دولت تدبیری به حال این قشر ضعیف و زحمتکش بکند با توجه به درخواست های مکرر انجمن ها تا به حال کارگران خباز از سبد ناچیز حمایتی دولت بی بهره بودند؟!
آهااااااااای مسئولین، کارگران خباز در استان کردستان روزانه حداکثر ۲۵هزار تومان دریافت میکنند حتی خیلی ها کمتر از ۲۰هزار تومان دستمزد دارند؟! آیا در این مملکت اسلامی کسی صدای کارگران خباز را نمی شنود؟
عبدالله بلواسی کارگر خباز

*- مرگ یک کارگر معدن در سیرجان/علت حادثه در دست بررسی است:

به گزارش خبرنگار دولتی ایلنا، روز سەشنبە  ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ آمده است :  یک کارگر شاغل در معدن سنگ آهن گهرزمین شهرستان سیرجان پس از سقوط از ارتفاع ۸ متری داربست اسکلت فلزی در دم جان باخت.منابع خبری ایلنا، این کارگر را طرف قرارداد با یکی از شرکت‌های پیمانکاری و غیربومی عنوان کرده‌اند.کارگر متوفی ۳۳سال داشته و در شیفت کاری عصر مشغول به کار بوده است.روابط عمومی شرکت سنگ آهن گهر زمین سیرجان ضمن تایید حادثه و فوت کارگر اعلام کرده است: این کارگر که با ۳۳ سال سن اهل شهرکرد بوده است؛ تمام دوره‌های ایمنی و آموزشی را هم با موفقیت گذرانده است. در حال حاضر، علت سقوط در حال بررسی است.

*- اعتراض کارگران «پارس میلنگ» به اخراج ۴۰ نفر از همکارانشان:

به گزارش خبرنگار دولتی ایلنا، روز سەشنبە  ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ آمده است : یکی از کارگران معترض فولاد قزوین در تماس با خبرنگار ایلنا گفت: از صبح روز گذشته مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی از ورود حدود ۴۰ نفر از همکارانمان به محل کارشان با دست‌کم ۴ ماه معوقات مزدی خودداری می‌کنند.او با بیان اینکه سوابق فعالیت بعضی از کارگران بیکار شده به ۱۵ سال می‌رسد، اظهار کرد: در مجموع این کارخانه حدود ۱۸۲ کارگر دارد که علاوه بر آنکه فاقد امنیت شغلی‌اند، کارفرمای بخش خصوصی کارخانه به پرداخت مطالبات آنان بی‌توجهی می‌کند…. این کارگر در ادامه اظهار داشت: کارگران نگران‌اند که روند اخراج کارگران ادامه پیدا کند و شاهد اخراج سایر کارگران قراردادی در هفته‌های آینده باشیم.او افزود: در حال حاضر چهار ماه دستمزد کارگران به تاخیر افتاده است

*- اعتراض ۶ هزار دندانپزشک علیه روحانی و وزیر بهداشت :

بیش از ۶هزار دندانپزشک با امضای نامه‌ای به روحانی و هاشمی ثمره وزیر بهداشت به خاطر تبدیل وضعیت و استفاده از نیروهای فوق دیپلم برای درمان مردم مناطق محروم و روستاها بجای دندانپزشک اعتراض کردند
دندانپزشکان معترض تصریح دارند که درمان مردم مناطق محروم توسط افراد فاقد صلاحیت علمی آن هم در شرایطی که کشور با کمبود دندانپزشک مواجه نیست ظلم آشکار و مصداق بارز “بی عدالتی” و “بی تدبیری” به این افراد است.

*- تاخیر ۵ ماهه در پرداخت دستمزد کارگران شهرداری «سی سخت»:

به گزارش خبرنگار دولتی ایلنا، روز سەشنبە  ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ آمده است : منابع کارگری در شهر سی سخت با اعلام این خبر به خبرنگار ایلنا گفتند: حدود ۱۱۵ کارگر رسمی، قراردادی و پیمانی شهرداری سی سخت و سازمان‌های وابسته به آن به دلیل آنچه از سوی شهرداری «کمبود منابع مالی» عنوان می‌‌شود دست کم ۵ماه مزد معوقه طلبکارند.به گفته کارگران شهرداری سی سخت، آخرین حقوقی که آن‌ها دریافت کرده‌اند مربوط به دستمزد اسفند ماه سال ۹۶ است که کارفرما آن را اخیرا به حساب کارگران پرداخت کرده است.کارگران در ادامه گفتند: مشکلات شهرداری سی سخت از چندین سال پیش از زمانی آغاز شد که بسیاری از نهاد‌های مختلف دولتی وخصوصی از پرداخت به موقع عوارض شهرداری خوداری می‌کنند…به نقل از این کارگران که دارای سوابق ۶ تا ۱۳ ساله در شهرداری سی سخت هستند، گفته می‌شود که سال‌ها به صورت روزمزدی در مجموعه شهرداری مشغول کار بودند اما طی چند سال اخیر نوع قرارداد کاری آن‌ها با شهرداری تغییر کرده و به صورت قراردادی درآمده است.

*- خلیل کریمی در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی سنندج محاکمه گردید:
خلیل کریمی عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز بر مبنای زمان از قبل تعیین شده توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی سنندج برای رسیدگی به پرونده و محاکمه وی، ساعت 11 قبل از ظهر در شعبه مذکور حاضر و مورد محاکمه قرار گرفت.
موارد اتهامی مندرج در پرونده عبارت بوده اند از: ا- شرکت در مراسم روز جهانی کارگر، 2- شرکت در کمپین علیه اعدام، 3- شرکت در تجمع اعتراض به حکم اعدام رامین حسین پناهی، 4- شرکت در مراسم نوروز.
خلیل کریمی ضمن پذیرفتن تمامی به اصطلاح اتهامات وارده، از همه موارد به عنوان حق انسانی خود در دفاع از معیشت، شادی و حق بی چون و چرای حیات و زندگی دفاع کرده است. خلیل کریمی بویژه در جواب قاضی پرونده که رامین حسین پناهی را تروریست و مستحق قتل خوانده است، اعلام نموده که در مورد رامین هیچ مدرکی دال بر تروریست بودن وی هیچ وقت ارائه نگردیده است و علاوه بر آن هیچ قانون و دستگاهی به هیچ بهانه ای حق گرفتن زندگی از انسانها را ندارد.
جلسه محاکمه خلیل کریمی حدودا یک ساعت و نیم ادامه داشته است.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ضمن محکوم نمودن و اعتراض شدید به احضار و محاکمه فعالین کارگری، سیاسی و اجتماعی و بخصوص خلیل کریمی، خواهان مختومه شدن کلیه پرونده های قضائی علیه فعالین و آزادی همه زندانیان سیاسی، کارگری و اجتماعی می باشد و اعدام زندانیان سیاسی رامین حسین پناهی و لقمان و زانیار مرادی را قتل و جنایت به حساب می آورد و همچنین خواهان ممنوعیت اعدام به هر بهانه ای می باشد.
19/6/1397

*- کره جنوبی واردات نفت از ایران را قطع کرد :

به گزارش اعتمادآنلاین, روز سەشنبە  ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ آمده است :  کره جنوبی نخستین مشتری نفتی از میان سه خریدار بزرگ نفت ایران بود که به درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت ایران عمل کرد.
این کشور آسیایی ماه میلادی گذشته هیچ واردات نفتی از ایران نداشت، در حالی که طبق آمار کشتیرانی و رهگیری نفتکش که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، در ماه ژوییه ۱۹۴ هزار بشکه در روز از ایران واردات داشت.
اگرچه مصرف‌کنندگان بزرگ شامل چین و هند خرید از ایران را محدود کرده‌اند، اما کره جنوبی یک گام جلوتر رفته و پیش از این‌که تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر اجرایی شود، خریدش را متوقف کرده است.

*- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران :

برپایه خبر مندرج در تاریخ 19شهریور97 آمده است : تجمع جمعی از دانشجویان دانشگاه ملی ایران (موسوم به بهشتی) تهران، در اعتراض به تعطیلی خوابگاه  دست زدند.
19شهریور97

*- گزارش ایلنا از خشک‌ شدن باغات؛درختان ۷۰-۸۰ ساله مردم خمینی‌شهر در حال از بین رفتن هستند/آب چندانی برای مدیریت وجود ندارد

به گزارش خبرنگار دولتی ایلنا، روز سەشنبە  ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ آمده است :  موضوع خشکسالی و کم‌آبی در ایران، حقیقت تلخی است که این روزها در ایران درباره آن بسیار گفته می‌شود. حوضه آبریز زاینده‌رود در استان اصفهان که از لنجان تا ورزنه و تالاب گاوخونی امتداد داشته و دارد، اکنون ازجمله مهم‌ترین فضاهای مورد بحث است چراکه زمانی دارای کشاورزی بسیار گسترده‌ای بوده، اما امروز به‌دلیل خشکسالی و کم‌آبی، در سطح وسیعی دچار آسیب شده است.از جمله گروه‌های متعددی که مشکلات یادشده تاثیرات ویرانگری بر معیشت و اشتغال آنها داشته، باغداران شهرهایی از قبیل خمینی‌شهر و نجف‌آباد هستند که این گزارش کوتاه روی تاثیر خشکسالی بر باغات خمینی‌شهر تمرکز کرده است.  عبدالرضا نوروزی (کشاورز و دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان خمینی‌شهر) در گفتگو با ایلنا پیرامون خشکسالی باغات مردم خمینی‌شهر، گفت: کسی که زراعت دارد وضعیتش متفاوت از باغدار است. کشاورز در واکنش به خشکسالی، می‌تواند امسال روی زمینش کشت نکند اما باغداری که دچار کم‌آبی و خشکسالی می‌شود درختان (بعضا) ۷۰-۸۰ ساله‌اش را که تقریبا تمام سرمایه و ابزار تولید و کسب درآمدش است، از دست می‌دهد. یک چنین مساله‌ای قابل جبران نیست.

وی در اشاره به درختان باغ‌های خمینی‌شهری‌ها اظهار داشت: اکثر درختان گلابی (از نوع شاه میوه و سبری) طی خشکسالی‌های اخیر، نابود شدند. تنها ۱۰ درصد از باغات گلابی شاه میوه باقی مانده است. امسال ۴۰ درصد باغات رو به نابودی رفت.رییس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: در اینجا نزدیک به ۴۰ درصد مردم درگیر کشاورزی هستند. البته گفتنی است ما عمده مالک نداریم و تقریبا همه خرده مالک هستند.

*- اطلاعیه ی خانواده ی شاهرخ زمانی درباره ی اعدام های اخیر: 

هموطنان عزیز و نیروهای آزادی خواه

ساعت ۴ بعد از ظهر ۲۲ شهریور سال ۹۴ تلفن ناآشنا خبر مرگ شاهرخ را در حالی به ما داد که ساعتی قبل با او‌ صحبت کرده بودیم. همه چیز روشن بود او را در حالیکه سه سال و نیم از حکم زندانش باقی مانده بود کشتند
تا شاید صدای آزادی خواهی خاموش شود.
ولی این‌ جنایت ناجوانمردانه نه به فعالیت نیروهای سیاسی و اجتماعی پایان داد و نه به قساوت نیروهای امنیتی و قضایی، بطوریکه هم اکنون سه سال بعد از قتل شاهرخ بحران سیاسی و اقتصادی، سرکوب ازادیخواهان، قتل و اعدام فعالین سیاسی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.
در طی این دو سال گذشته ده ها نفر از هواداران حفظ محیط زیست، فعالین سیاسی و اجتماعی، فعالین حقوق زنان و مدافعین حقوق بشر، تعدادی از اعضا کانون وکلا و انجمن های مدنی، عده ای از فعالین صنفی معلمان، کارگران، دانشجویان، تعداد زیادی از معترضین دی ماه و اعتراضات بعدی در شهرستاهای مختلف کشور و تعداد زیادی از دراویش و فعالین گروه های ملی و قومی تحت عناوین کاذبی چون فعالیت علیه امنیت ملی، بهم زدن نظم اجتماعی و فعالیت جاسوسی بازداشت، زندانی، تبعید، اعدام و یا محروم‌ از حقوق انسانی خود شده اند.
سحرگاه هفدهم شهریور رامین حسین پناهی و زانیار و لقمان مرادی تیرباران شدند.
زندانهای کشور مملو از فعالین سیاسی و اجتماعی است،
سانسور و سرکوب ادامه‌ دارد،
ناامنی شغلی، تورم و‌ گرانی افسار گسیخته دمار از روزگار مردم در آورده است،
بیکاری، فقر، طلاق، اعتیاد، فحشا و خودکشی بیداد می کند،
اختلاس، رشوه، قاچاق، رانت خواری و فساد مالی به رفتار عادی دولت مردان بدل شده است،
ظاهرا در شرایط فعلی راه گریز از بحرانهای سیاسی؛ اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد. حل آنها به همت یکپارچه و‌ مشترک همه نیروهای مترقی و آزادیخواه بستگی دارد.
ما خانواده شاهرخ زمانی به نام نامی شاهرخ و همه مبارزین راه ترقی و آزادی کشورمان ضمن محکوم نمودن هر نوع فشار و خشونت علیه نیروهای مترقی و آزادی خواه از همه نیروهای مترقی و آزادیخواه می خواهیم برای نجات کشور و برای آزادی مردم ایران متحد شوید و طرح نو بیاندازید.
زنده باد آزادی
خانواده شاهرخ زمانی ۹۷/۶/۲۰

*- ۱۰۰۰کارگران سد چم شیر گچساران دست از کار کشیدند 

https://www.isna.ir/news/97062010334

  به گزارش خبرنگار دولتی ایسنا، سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ آمده است : عبدالرحیم رحیمی،  فرماندار شهرستان گچساران گفت: ۱۰۰۰ نفر از کارکنان و کارگران نیروگاه و سد در حال ساخت چم شیربه دلیل پرداخت نشدن حقوق معوقه دست از کار کشیدند. وی بیان کرد: ۱۰۰۰ نفر از کارکنان و کارگران نیروگاه و سد در حال ساخت چم شیر گچساران به دلیل پرداخت نشدن۱۰ ماه حقوق معوقه خود دست از کار کشیدند. احداث سد چم شیر در سال ۷٣ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته و نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه” زهره” در حال ساخت است.
فرماندار گچساران تصریح کرد: این کارگران از دیروز دوشنبه، ۱۹ شهریورماه تا کنون دست به اعتصاب زده و کار را تعطیل کردند. رحیمی عنوان کرد: بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال بدهی سد چم شیر در زمینه حقوق معوقه به کارگران است.
کارگران سد و نیروگاه چم شیر که به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات خود در ۲٣ اردیبهشت امسال دست از کار کشیده بودند که با وعده‌های مسئولان در پرداخت مطالبات آنها به سر کار خود برگشتند . سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

*- دستگیری و زندان فعالان در گیلان :

بهنام و پدرام نوری دو برادر ساکن گیلان که در تظاهراتهای دیماه ۹۶ دستگیر شده بودند، برای تحمل 4 ماه حبس راهی زندان می شوند.


*- تجمع چندصد نفر از بازنشستگان فرهنگی در مقابل سازمان برنامه و بودجه
:

به گزارش خبرنگار دولتی ایلنا، روز سەشنبە  ٢٠ شهریور ۱۳۹۷ آمده است : از ساعت ده صبح امروز، چندصدنفر از بازنشستگان فرهنگی در مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمعی اعتراضی برگزار کرده‌اند.این اولین بار نیست که بازنشستگان فرهنگی دست به تجمع می‌زنند. آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی تلاش می‌کنند مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند.  اصلی‌ترین مطالبه تجمع‌کنندگان؛ افزایش مستمری‌ها، همسان‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان و بیمه کارآمد است. آنها از مسئولان برنامه و بودجه می‌خواهند که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان در تخصیص بودجه، تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.از دیگر نکاتی که تجمع‌کنندگان در رابطه با مطالباتشان مطرح می‌کنند، این است که مستمری‌های آنها بسیار پایین‌تر از خط فقر است. به گفته آنها؛ این امر موجب شده امورات زندگی‌شان نچرخد. بعلاوه، خدمات درمانی‌ای که به آنها ارائه می‌شود کیفیت نازلی دارد و بیمه تکمیلی‌شان نیز نامناسب است.هم‌زمان با تجمع امروز در تهران، تجمعاتی دیگر از سوی بازنشستگان فرهنگی در شهرهایی از قبیل مشهد و یزد برگزار شده است.

*- باز هم تجمع مال باختگان در خراسان :

تجمع مالباختگان موسسه کاسپین در خراسان امروز تحت تدابیر امنیتی شدید و در محاصره نیروی انتظامی برگزار شد
@ordoyekar

*- تجمع کارگران سد «چم‌شیر» در محوطه کارگاه:

به گزارش خبرنگار دولتی ایلنا، روز سەشنبە  ٢٠ شهریور ۱۳۹۷ آمده است : روز گذشته (۱۹ شهریور ماه) کارگران سد چم‌شیر گچساران به خاطر آنچه آنها عدم پرداخت مطالبات و حقوق خود عنوان کرده‌اند، مقابل محوطه کارگاه محل کار تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.یکی از کارگران معترض به ایلنا گفت: دلیل اعتراض ما بی‌توجهی مسئولان به پرداخت مطالباتمان است.وی در توضیح مطالبات صنفی خود و دیگر کارگران اظهار داشت: تا این لحظه کارگران پروژه سد چم‌شیر گچساران حدود ۱۰ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده طلبکارند که این مسئله باعث شده تا این افراد دچار مشکلات معیشتی ناشی از دریافت حقوق شوند.وی تاکید کرد: خواسته ما از مسئولان استانی و شهرستانی این است که با توجه به افزایش هزینه‌های جاری، تمام تلاش خود را انجام دهند تا زمینه‌ پرداخت تمامی معوقات کارگران در یک الی دو نوبت فراهم شود….به خبرنگار ایلنا در یاسوج گفت: دلیل اعتراض کارگران سد چم‌شیر بی‌توجهی مدیران تهران‌نشین است.

*- نظامیان و ورشکستگی باک های آنها :

به نوشته کانال تلگرامی اردوی کار آمده است : پنج بانک وابسته به نهادهای #نظامی در خوشبینانه‌ترین حالت ۹۷% [دارایی] خود را بدهی دارند.
طبیعتا هیچکس پاسخگو نیست که اصلا چرا نظامی‌ها #بانک دارند؟
@ordoyekar

*- کشتە و زخمی شدن دو کولبر در مرزهای سردشت:

به گزارش خبرگزاری دولتی ایلنا، روز سەشنبە  ٢٠ شهریور ۱۳۹۷ آمده است :  یک کولبر ٤٧ سالە اهل روستای کانی زرد سردشت، در کوهستان ”مامند“ ناحیە هلشو در حین کولبری و در اثر انفجار مین جانش را از دست داد.جسد این کولبر سردشتی بە بیمارستان شهر قلعە دزە منتقل شدە است.همزمان، یک کولبر اهل شهر ربط نیز در حین کولبری بە دلیل سقوط از صخرە از ناحیە سر بە شدت زخمی شدە است. هویت این کولبر ٢٣ سالە؛ حسین احمدی، فرزند سیداحمد اعلام شده است. این کولبر جوان جهت مداوا بە مراکز درمانی سردشت منتقل شدە است.

*- پوشک و  نواربهداشتی هم صفی شد.

اینجا نه صف خریده دلاره، نه صف خرید سکه؛ اینجا صف خریده پوشک در سیرجان! استان کرمان است.

*- کارگران بیکار شده «پارس میلنگ» خواستار بازگشت به کار هستند:

به گزارش خبرگزاری دولتی ایلنا، روز سەشنبە  ٢٠ شهریور ۱۳۹۷ آمده است :  کارگران بیکار شده کارخانه «پارس میلنگ» تاکستان که به دنبال بازگشت به کار خود هستند، می‌گویند همزمان با تجمع روز گذشته؛ کارفرما وعده پرداخت بخشی از مطالباتمان را (حداکثر طی چند روز آینده) داده است اما ما کارگران باسابقه خواستار بازگشت به کار سابق خود هستیم.به گفته این کارگران، قرارداد شغلی همه آنها که تعدادشان به حدود 40 نفر می‌رسد، پایان مرداد ماه به دلیل اتمام قرارداد کار، فسخ شده است….یکی از کارگران این واحد صنعتی در توضیح این ماجرا گفت: همکارانی که بیکار شده‌اند بیین ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کار داشتند و تعدادی از آنها در شرف بازنشستگی با عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور هستند…. او در ادامه درباره وضعیت خود و سایر همکارانش بعد از اخراج از کار می‌گوید: این نگرانی وجود دارد که به دلیل شرایط سنی‌مان هیچ کاری برای من و سایر همکارانم پیدا نشود و با ادامه این وضعیت نتوانیم برای مدت زیادی با این شرایط زندگی کنیم.

*- نامه سازمان های سندیکایی فرانسوی شامل : س. اف.د.ت- س.ژ.ت- اف.اس.او- سولیدر- او.ان.اس.آ

نگرانی از وضعیت محمد حبیبی معلم و سندیکالیست ایرانی

آيت‌الله سید علی خامنه ای / رهبر جمهوری اسلامی ایران/ دفتر رهبری/ خیابان کشور دوست/  تهران، ایران

پاریس ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸

آقای رهبر  ” سازمان های سندیکائی فرانسوی س اف.د.ت، س.ژ.ت، اف.اس.او، سولیدر، او.ان.اس.آ،  توجه شما را نسبت به وضعیت محمد حبیبی، معلم و سندیکالیست ایرانی جلب می کند.

در تاریخ ۴ اوت ۲۰۱۸ محمد حبیبی به ده سال و نیم حبس محکوم شد. مضافا آن که دادگاه او را به ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوعیت هر نوع فعالیت سیاسی و اجتماعی  محکوم کرد.

محمد حبیبی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران، یکی از بسیار مبارزان سندیکایی مستقلی است که به خاطر پیگیر بودن شان در فعالیت های قانونی توسط رژیم تحت پیگرد و آزار قرار گرفته اند. او در ماه مه در حالی که در یک تظاهرات آرام شرکت داشت، دستگیر می شود و از آن تاریخ در زندان در شرایط بسیار دشواری بسر می برد. به گفته اعضای خانواده اش پس از ملاقت با او درزندان، در زندان با او به شدت بد رفتاری کرده اند. مقامات زندان کماکان از ارائه خدمات درمانی و معالجات اضطراری، که او به شدت بدان ها نیاز دارد، دریغ می ورزند. بدون معالجات لازم، خطر وخیم تر شدن سریع وضعیت سلامتی او بسیار است. یادآور می شویم که شما در مقام رهبر جمهوری اسلامی ایران مسئول سلامتی و جان محمد حبیبی هستید.

اخبار رسیده حاکی از دشوارتر شدن دنیای کار در ایران است. جمهوری اسلامی ایران نشان داده که تعهدات خود در قبال توافق نامه های بین المللی سازمان جهانی کار، که حق کارگران ایران را در ایجاد تشکلات مستقل به رسمیت می شناسد، مراعات نمی کند.

حبس محمد حبیبی تخطی از حقوق بشر و آزادی های اساسی سندیکایی است. از این رو ما خواستار آزادی فوری او هستیم. همچنین به دلیل نقض همین حقوق، ما آزادی فوری و بی قید و شرط همه فعالان زن و مرد زندانی، از جمله اسماعیل عبدی ومحمود بهشتی، معلمان دربند را خواستاریم، کسانی که هدفی جز فعالیت های سندیکائی و دفاع از حقوق قانونی مزدبگیران ندارند.

با تقدیم احترامات :  کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار  – کنفدراسیون عمومی کار  – فدراسیون متحده سندیکایی – اتحاد سندیکایی همبستگی (سولیدر)- اتحاد ملی سندیکاهای مستقل

رونوشت به: آقای حسن روحانی، رئیس جمهور- آقای صادق لایجانی، رئیس قوه قضائیه- سفیر ایران در پاریس

*- اعتصاب در پارس جنوبی :

کارگران پارس جنوبی طی روز های گذشته در رابطه به عدم پاسخ گویی مسئولین  دست به اعتراض زدند و در جلوی کارخانه اجتمع اعتراضی برپانمودند.

*- در بیستم شهریور – مردم درب ساختمان شورای شهر بروجرد را جوش دادند:

جمعی از مردم بروجرد با نصب یک بنر اقدام به جوشکاری درب ساختمان شورای این شهر کردند.

*- تجمع بازنشستگان در مشهد :

مشهد تجمع بازنشستگان کشوری

*- تجمع بازنشستگان در بروجرد:

۲۰شهریور – تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی در بروجرد

*- تجمع بازنشستگان کشوری:

سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷ساعت ۱۰صبح كرمانشاه
تاحق خودنگيريم / از پاى نمى نشينيم

*- مرگ درختان نجف‌آباد در پی خشکسالی؛ کشاورزان زکات‌دهنده، زکات‌بگیر شده‌اند:

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ آمده است : خشکسالی در استان اصفهان که بخش عظیمی از حیات اجتماعی و اقتصادی آن زنده به زاینده‌رود بوده، صحنه‌های دردناکی را نه فقط برای کشاورزان و باغداران، بلکه تمامی مردم شهرهایی از قبیل نجف‌آباد، خمینی‌شهر، اصفهان، مبارکه، ورزنه و بسیاری دیگر که در محدوده حوضه آبریز زاینده‌رود قرار داشته، رقم زده است  . در پی خشکسالی، کشاورزان زکات‌دهنده، به‌شدت دچار خسارت شده و خود دریافت‌کننده زکات شده‌اند. در این خصوص، مهران صادقی (عضو شورای اسلامی شهر علویجه، نماینده شورای اسلامی شهرستان نجف‌آباد در شورای استان اصفهان و عضو هیئت رییسه شورای استان اصفهان) اظهار داشت: خشکسالی موجب شده باغ‌های میوه غرب حوضه آبریز زاینده‌رود که حاصل زحمات ۳۰-۴۰ ساله هر نسل کشاورزان حقآبه‌دار از زاینده‌رود است، دچار بحران و نابودی شوند.وی افزود: خوشبختانه در ماه گذشته، ۳۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده که بخش عمده‌ای از باغ‌ها مشروب شده و از خشکیدن کامل نجات یافتند. با این حال، این میزان آبرسانی کفایت شرایط موجود را نمی‌کند.عضو شورای اسلامی شهر علویجه با بیان اینکه کشاورزانی که زمانی زکات‌دهنده بوده‌اند، اکنون زکات‌گیرنده شده‌اند، تاکید کرد: به همان دلیلی که در قسمت شرق اصفهان (ورزنه، زیار) موجب شد کشاورزان صیفی‌کار و دارای مزارع غله دچار خسارت و نابودی شوند، به همان دلیل هم باغداران و کشاورزان قهدریجان، مبارکه، نجف‌آباد و فریدون‌شهر متضرر شده‌اند….

*- پاسخ کوبندۀ مردم کردستان به جنایات رژیم اسلامی

اعتصاب عمومی و  سراسری مردم  کردستان در اعتراض به اعدام جوانان کرد و کشتار رهبران  احزاب کرد:

  http://www.rahekargar.net/browsf.php?cId=1048&Id=432&pgn

به نوشته سایت راه کارگر ، به دنبال فراخوان های انتشار یافته در شبکه های اجتماعی و دعوت سازمان های چپ  و  احزاب کرد و سازمان های مدنی و کنشگران اجتماعی  در اعتراض به  اعدام رذیلانۀ  رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی و همچنین حملات موشکی به  مقر دو حزب دمکرات کردستان، که به شهادت ۱۴ تن از رهبران و فعالان حزب دمکرات کردستان  و۲ تن  پیشمرگان حزب دمکرات کردستان ـ ایران منجر شد،  از صبح امروز (چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ برابر با ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸ اعتصاب سراسری در کردستان آغاز شده است. دامنۀ این اعتراض مدنی و گسترده، شهرهای مریوان، بانه،  سقز، سنندج، مهاباد، پیرانشهر، انوشویه،  بوکان، پاوە ، پیرانشار، جوانرو، کامیاران، سردشت، فراگرفته است. عکس ها و فیلم های انتشار یافته در شبکه های اجتماعی تائیدی است گویا بر خشم و نفرت مردم کردستان از جنایات جمهوری اسلامی در اعدام و کشتار جوانان ، فعالان مدنی و رهبران حزبی کرد. در پی گسترش این اعتصاب سراسری،  نیروهای انتظامی و  امنیتی در شهرهای مریوان و سنندج  بازاریان را به “سر به نیست” شدن در صورت بستن مغازه های تهدید کرده اند….

*- نیروهای امنیتی سه فعال کارگری و کنشگر اجتماعی را در مریوان دستگیر کردند:
برپایه نوشته کانال تلگرامی اردوی کار: براساس اطلاعات منتشره نیروهای اطلاعاتی ساعتی پیش سه تن از فعالین کارگری و کنشگر اجتماعی به اسامی  سوران دانشور،  آرام فتحی و  مسلم بهرامی را در خیابان دستگیر کرده و با خود به مکان نامعلومی برده اند.  این بازداشت ها در حالی صورت گرفته که امروز چهارشنبه 21 شهریور در بسیاری از شهرهای کردستان از جمله در مریوان اعتصاب جریان دارد.

*- خبر تکمیلی/ موج بازداشت فعالین در کردستان در پی اعتصاب سراسری:

در‌پی اعتراض مدنی ‎کردستان؛ دیشب خالدحسینی و مظفرصالح‌نیا از فعالان کارگری وامروز مختارزارعی، فعال‌مدنی در ‎سنندج بازداشت شدند. سوران دانشور،مسلم بهرامی، آرام فتحی، محمد ازکات، دلیرروشن،احمدتبیره وسامان محمودی در ‎مریوان و دو فعال دیگر خالدگنجی و رشید ناصر زاده در ‎اشنویه بازداشت شدند.

*- بازداشت فعال زیست محیطی ناصرزاده در اشنویه:

رشید ناصرزاده فعال مدنی، خبرنگار، فعال زیست محیطی که امروز صبح توسط نیروهای امنیتی #اشنویه بازداشت شده بود؛ آزاد شد.

*- نهاد های همبستگی با جنبش کارگری در ایران – خارج کشور/ کردستان دژ تسخیر ناپذیر، همچنان زنده می ماند!

http://nahadha.blogspot.com

خبربس کوتاه و درد ناک بود: زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی صبح روز شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ برابر با ۸ سپتامبر ۲۰۱۸ اعدام شدند. هم‌چنین یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه با مشارکت یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه، در همان روز شنبه ، در یک عملیات انهدامی، محل استقرار و جلسه سران دو حزب دموکرات کردستان ایران و مرکز آموزش پیشمرگه‌های آن‌ها را با موشک مورد هدف قرار دادند.
فعالان نهاد های همبستگی در جای جای جهان در هم آوایی با اعلام اعتصاب عمومی در کرستان ، عزم خود را برای پیشبرد این مبارزه اعلام می دارند.

*- تجمع کارگران تعدیلی پارس میلنگ بابت مطالبات حقوقی دریافت نشده ، صورت گرفت :

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ آمده است :  شماری از کارگران بیکار شده کارخانه پارس میلنگ تاکستان از ساعت ۹صبح امروز (۲۱ شهریور ماه) در مقابل ورودی این واحد تولیدی تجمع کردند.علت اعتراض کارگران، تعدیل ۴۰ نفر از کارگران کارخانه در اوایل شهریور ماه سال جاری‌ست درحالی‌که آنها خواستار بازگشت به کار و پرداخت معوقات حقوقی خود هستند.این کارگران که تاکنون چندین بار پیگیر وضعیت شغلی و دریافت مطالبات مزدی خود از کارفرما بوده‌اند، گفتند: قرار بود صبح امروز بخشی از مطالباتمان از سوی کارفرما محاسبه و پرداخت شود اما تا این لحظه هیچ پولی به حسابمان واریز نشده و ما منتظر هستیم.از قرار معلوم کارفرما برای کم کردن هزینه‌های کارخانه؛ اقدام به تعدیل این ۴۰ نفر کرده است.

*- اعتصاب عمومی بازار در سردشت :

این اعتصاب بزرگ سردشت همزمان با دیگر شهرهای کردستان ، در دفاع از موجودیت مبارزات مردم کردستان و محکومیت کشتار ها و اعدام مبارزان کردستان

*- اعتصاب عمومی در کرمانشاه :

اعتصاب عمومی بازار کرمانشاه در چهارشنبه 21 شهریور 97 در همزمانی با دیگر شهر های کردستان و در محکومیت نظام

*- دستگیری فعالان در سنندم و زنجیر کردن دست آنان در بازداشتگاه :

فعالین کارگری، خالد حسینی و مظفر صالح نیا و یک فعال کارگری دیگر با غل و زنجیر راهی زندان می شوند، اما دزدان هزاران میلیاردی تحت حمایت و با اسکورت های مسلح تا کاخ های افسانه ایشان همراهی می گردند.
21شهریور97

بازهم دستگیری ها در مریوان :

برپایه خبر مندرج در تاریخ 21شهریور97 ، آمده است : بازداشت آرام فتحی، سوران دانشور و مسلم بهرامی از فعالین اجتماعی مریوان توسط ماموران امنیتی در روز اعتصاب عمومی در اعتراض به اعدام رامین حسین پناهی و لقمان و زانیار مرادی صورت گرفته است  .

*- اعتصاب عمومی در سقز:

اعتصاب عمومی بازار سقز در چهارشنبه 21 شهریور 97 در همزمانی با دیگر شهر های کردستان و در محکومیت نظام اسلامی

*- اعتصاب عمومی موفق در سنندج در سطح بازار و چهار راه های گوناگون :

اعتصاب عمومی بازار سنندج در چهارشنبه 21 شهریور 97 در همزمانی با دیگر شهر های کردستان و در محکومیت نظام اسلامی این اعتصاب همچنین از سه راه شاپور تا سه راه ادب

*- فراخوان امروز مردم شهر سنندج:

مردم سنندج در فراخوان جدید امروز با توجه به شرایط فعلی و پیروزی اعتصاب عمومی کردستان ،از تمامی رانندگانی که در سطح شهر هستند خواسته شده که ساعت ۷ بعد از ظهر امروز با روشن کردن چراغ ماشینها و زدن بوق پیام شادی و پیروزی اعتصاب را به همگان برسانند.

*- اعتصاب در بانه و برخورد ماموران با بازاریان :

قطع خطوط انترنت و یورش پلیس بە مردم شهر بانە . بط.ری که نیروی انتظامی و مامورین اماکن بە زور تهدید و اسلحە از مردم می خواهند کە محل کار و مغازەهایشان را باز کنند.

*- سوبسید کالایی 800 هزار تومانی هنوز به یک «اگر» مشروط است:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-667660

خبرهای مربوط به توافق دولت، کارفرما و کسانی که از آنها به عنوان نماینده گان کارگری در چانه زنی های شورای عالی کار نام برده می شود بر سر بن کالایی 800 هزار تومانی در حالی منتشر شده که به گفته «فرامرز توفیقی» توافق اولیه هنوز باید در شورای عالی کار به تصویب برسد. جزئیات بیشتر را در لینک زیر پی گیری کنید

*- دستمزد کارگران باید حداقل به میزان کاهش شدید ارزش پول ملی در ماه های گذشته افزایش یابد:

برپایه خبر مندرج در کانال تلگرامی سندیکای شرکت واحد آمده است : کاهش شدید دستمزد کارگران به چند برابر زیر خط فقر و از دست رفتن قدرت خرید کارگران به دلیل سقوط ارزش ریال و تورم افسار گسیخته در ماه ها ی گذشته باعث افزایش بعضا چند برابری قیمت کالاها شده است. همچنین ناچیز بودن دستمزد کارگران از دهه های گذشته تا کنون وضعیت اسف باری را به کارگران تحمیل کرده است. بر همین اساس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از هفته گذشته اقدام به جمع آوری امضای اعتراضی از کارگران، برای افزایش دستمزد با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل را به شرح ذیل نموده است و کارگران را دعوت به اعتراضات مقتضی برای بهبود شرایط غیرقابل تحمل موجود می کند.
از حداقل های معیشت محروم هستیم، افزایش فوری دستمزد حق مسلم ماست.
ما رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، پیش از موج اخیر گرانی ها به دلیل دستمزد پایین برغم اضافه کار فراوان از حداقل های معیشت محروم بوده ایم، و با موج اخیر گرانی ها که یکباره قیمت ها دو برابر و در برخی اقلام چند برابرشده است، حتی قدرت تهیه مواد غذایی ضروری و مسکن حداقلی را از دست داده ایم. بنابراین درخواست فوری افزایش دستمزد، با مبنا قرار دادن گرانی های شدید اخیر را داریم. در این رابطه طرح طبقه بندی مشاغل از سال ۱۳۸۵ بازنگری نشده است. لذا باید طرح طبقه بندی مشاغل بازنگری گردد همچنین بند ۶ بخشنامه دستمزد سال ۱۳۹۷ «واحد های مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه ی هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه ی بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و بر قراری مزد و مزایا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پیمان های دسته جمعی، پس از تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند» باید برای افزایش حقوق کارگران اعمال گردد.
با همدلی، اتحاد و همبستگی پیش به سوی افزایش فوری دستمزد
همکاران به سندیکای خود بپیوندید و با پرداخت حق عضویت همکاران خود را در سندیکا یاری و همراهی کنید.
اخبار، تصاویر، پیشنهادات و مشکلات در محل کار خود را با کلیک در @Pvsyndica برای ما ارسال کنید.
http://t.me/vahedsyndica


*- پلی اکریل در کشاکش تامین مواد اولیه/امیدواریم معوقات پرداخت شود
:

به گزارش خبرنگار دولتی ایلنا، چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ آمده است :   شرکت پلی‌اکریل اصفهان که بعد از چند ماه فترت از فروردین ماه؛ کارگرانش را برای راه‌اندازی مجدد تولید فراخوانده، هنوز در گیرودارِ تامین مواد اولیه است.از قرار معلوم در حال حاضر بخش پلی استر این کارخانه با تمام ظرفیت فعال است اما بخش اکریلیک هنوز نیازمند مواد اولیه است. با وجود همه اینها کارگران این واحد قدیمی نساجی کشور همگی هر روز سر کار حاضر می‌شوند و منتظر احیای کامل قطب نساجی کشور هستند… این کارگران همچنین  معوقاتی دارند که مربوط به قبل از تیرماه 96 است. آنها می‌گویند: امیدواریم هرچه زودتر مطالبات مزدی ما پرداخت شود. گرچه با توجه به اوضاع اقتصاد، معوقات مزدی ما دیگر ارزش خود را از دست داده ولی با این حال شرایط را درک می‌کنیم و در انتظاریم که همان معوقات را هرچه زودتر به ما بپردازند….

*- دیدار فعالین سندیکای شرکت واحد با اولین زن راننده شرکت واحد در تخت بیمارستان :

دیدار جمعی از اعضای سندیکا با خانم فرحناز شیری اولین زن راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که به دلیل فعالیت سندیکایی از کار اخراج شده است. وی به دلیل عارضه قلبی و آنژیو بستری می باشد.
@vahedsyndica

*- محمود بهشتی لنگرودی معلم آزادیخواه همچنان در زندان است :

امروز 21شهریور یک سال از بازداشت مجدد محمود بهشتی لنگرودی می گذرد. عکس مربوط به انتقال ایشان به زندان اوین در 96/6/21 می باشد.  پیروزی رویت میشود، حتی اگر در کاسه چشمان من و تو گیاه بروید.

*- طوفان توییتری در حمایت از محمود بهشتی لنگرودی با هشتگ:

طوفان توییتری در حمایت از محمود بهشتی لنگرودی ، معلم زندانی
با هشتگ:
#freeBeheshti
دوشنبه ۱۹ شهریور ۹۷ / از ساعت ۲۲ تا ۲۳ /// تغییر زمان طوفان توییتری پنجشنبه ۲۲ شهریور ۹۷ از ساعت ۲۲ تا ۲۳ //

*- ایران ذخیره‌سازی نفت روی آب را از‌ سر گرفت: 

http://www.akhbar-rooz.com/news.jsp?essayId=88847

به نوشته سایت اخبار روز در تاریخ چهارشنبه  ۲۱ شهريور ۱٣۹۷ آمده است : بلومبرگ با استناد به آمار رهیابی نفت‌کش‌ها نوشت ایران ذخیره نفت در نفت‌کش‌های غول‌پیکرش روی دریا را دوباره آغاز کرده است. به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، ایران ذخیره نفت در سوپرنفت‌کش‌هایش روی دریا را دوباره آغاز کرده تا استراتژی‌ای را که در دور پیشین تحریم‌ها داشته، دوباره از سر بگیرد. این اقدام ایران در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکاست. تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفتی ایران قرار است اوایل نوامبر آغاز شود، اما خریداران نفت ایران مانند فرانسه، کره ‌جنوبی و دیگران هم‌اکنون کاهش واردات نفت از ایران را آغاز کرده‌اند. هری چیلینگوآریان، رئیس راهبرد بازار کالاهای اساسی بانک بی‌ان‌پاریباس، گفت: «می‌توانیم انتظار داشته باشیم که به‌دلیل افزایش تأثیرگذاری تحریم‌های آمریکا در ماه‌های آتی، میزان ذخیره‌سازی نفت ایران روی آب افزایش یابد». براساس آمار رهیابی نفت‌کش‌ها، تاکنون بیشتر کشتی‌های مورد بحث که بیشترشان در مالکیت ایران هستند، فقط چند هفته نفت را روی آب نگه داشتند؛ این در حالی ‌است که این مدت در زمان تحریم‌های 2012 – 2016 به ماه‌ها می‌رسید. تقریبا تمام مشتریان اصلی ایران در ماه آگوست کمتر از ماه آوریل (ماه پیش از خروج آمریکا از برجام) از ایران نفت خریدند. با آغاز تحریم های نفتی، جمهوری اسلامی نفت این کشتی ها را به هر قیمتی که بخرند می فروشد.

*- کارگران نساجی مازندران به بدهکاران بانکی تبدیل شده‌اند:

به گزارش خبرنگار دولتی ایلنا، چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ آمده است : به ادعای کارگران «نساجی مازندران» پس از واگذاری‌ سهام این کارخانه به سهامدار ترکیه‌ای در سال ۹۱ و پس از آن زندانی شدن این سهام‌دار، سهام‌داران بعدی این کارخانه هیچ کدام به دنبال کارگر و رفع مشکلات آنان نبودند. این مشکلات تا جایی ادامه پیدا کرد که در سال ۹۴ کارگران به دنبال وصول ۵ماه حقوق، عیدی و پاداش خود در مقابل فرمانداری و استانداری دست به تجمع زدند. کارفرما در واکنش به تجمعات و اعتراضات کارگران، استفاده از سهمیه وام خرید کالای کارگران را پیشنهاد کرد به این شرط که بازپرداخت این وام برعهده‌ کارخانه باشد.به گفته‌ی کارگران نساجی مازندارن سریال مشکلات کارگران به همین جا تمام نمی‌شود. یکی از کارگران به ایلنا می‌گوید: از مبلغ وامی که گرفته شد ۸ قسط آن معادل ۸۸ میلیون تومان پرداخت و حدود ۲میلیارد آن هنوز پرداخت نشده است. این عدم پرداخت کارگر را زمین‌گیر کرد. چون وام‌ها به نام کارگران بود، ما همه بدهکاران بانکی شناخته شدیم. ۴۱۵ کارگر نساجی مازندارن همگی بدهکار بانکی هستند.بدهکار بانکی شناخته شدن کارگران، آنها را از هرگونه تسهیلات بانکی محروم کرده است. به طوری که آنها از داشتن دست چک و گرفتن وام محرومند. به گفته‌ی این کارگران؛ به دلیل بدهکار بانکی شناخته شدن، در زمان خرید ملک وام خرید آن ملک مشمول آن‌ها نمی‌شود.صفدر گرایلی (مدیرعامل نساجی مازندارن)  در ادامه این گزارش به ایلنا می‌گوید: بیمه کارگران به تمامی پرداخت شده. در رابطه با بدهکاری کارگران به بانک هم تمام تلاش کارخانه این است که کارگران را از لیست بدهکاران بانکی خارج کند و همه بدهی‌ها را کارخانه به عهده بگیرد. در بحث دستگاه‌های موجود در کارخانه نیز وام ۲۶ میلیاردی تصویب شده و در پیچ و خم‌ اداری آن هستیم.

*- انتقال مظفر صالح نیا و خالد حسینی به زندان سنندج:

بنابه گزارشات انتشار یافته، ظهر روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه، “خالد حسینی” و “مظفر صالح نیا”  از سوی دادسرای سنندج به اتهام تبلیغ برای اعتصاب عمومی در شهر سنندج، تفهیم اتهام شده و با تعیین قرار وثیقه 80 میلیونی، به زندان مرکزی سنندج منتقل شدند.
همزمان “مختار زارعی”، روزنامه نگار اهل سنندج نیر به اتهام اجتماع و تبانی، با قرار وثیقه ۸۰، میلیونی به زندان مرکزی سنندج انتقال یافت. لازم به ذکر است که هفته گذشته در پرونده سازی دیگری، مظفر صالح نیا به همراه خالد حسینی و شش نفر دیگر از فعالین اجتماعی شهر سنندج در پی گرامیداشت یاد شریف باجور و همراهانش در روز ۱۳ شهریور بازداشت و در فردای آن روز با قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند.

*- حمله فعالین کارگری و انقلابی به لانه جاسوسی جمهوری سرمایه داری اسلامی ایران در استکهلم:

امروز 12 سپتامبر گردهمائی اعتراضی علیه کشتار، اعدام و حمله به نیروهای انقلابی و مترقی توسط رژیم سرمایه داری اسلامی ایران در استکهلم برگزار شد. فعالین کارگری و انقلابی در این تظاهرات به سفارت حمله برده و ضمن به پائین کشیدن تابلوی جمهوری اسلامی و به آتش کشیدن پرچم رژیم اسلامی و دادن شعارسرنگونی، بار دیگر ذلت و خاری این رژیم را به نمایش گذاشتند. این حرکت در راستای دفاع  و همبستگی از مبارزات و اعتراضات کارگران و مردم زحمتکش در ایران است که درخارج کشور میرود که رنگ و بوی جدی تری را نیز به خود بگیرد. اگر فرماندهان سپاه پاسداران مخالفان و اپوزیسیون درخارج کشور را، در پشت درهای بسته تهدید میکنند، اعلام میکنیم که آماده سرنگونی آنها در داخل و خارج ایران هستیم. سرنگونی کلیت رژیم اسلامی مدتی است آغاز شده است و هیچ کدام از شگردها، وحشیگریها و تهدیدها هیچ ارزش و تاثیری در مسیر نابودی این رژِیم ندارد.

پیش بسوی ایجاد شوراهای کارگری و مردمی!/ کمیته همبستگی کارگران ایران و سوئد/ 12 سپتامبر 2018

*- افزایش قیمت مواد خوراکی در ایران

“مازیار گیلانی‌نژاد” فعال صنفی کارگران فلزکار با اشاره به افزایش قیمت روزافزون مواد خوراکی در ایران، گفت، این روزها گران شدن اقلام خوراکی و جهش بلند قیمت ها، قدرت خرید مزدبگیران بیش از همیشه کاهش یافته ‌است. نامبرده با اشاره به اینکه کارگران گوشت و میوه‌جات را از سبد هزینه خانوارشان حذف کرده‌اند، هشدار داد که، در صورت ادامه این وضعیت، گرسنگی و سوءتغذیه، بخش عظیمی از جمعیت کشور را دربرخواهد گرفت. پس از تشدید بحران اقتصادی در ماههای اخیر، فعالان کارگری می‌گویند قدرت خرید کارگران کاهش ۷۲درصدی داشته است.

*- یاد شاهرخ زمانی و راه مبارزاتی او  ادامه دارد :

روز ۲۲ شهریور، سومین سالگرد جاودانه شدن زنده یاد شاهرخ زمانی در زندان است. این کارگر زحمتکش و فداکار یکی از فعالین جنبش کارگری ایران بود. یاد و خاطره اش برای همیشه ماندگار است.

*- بازهم دستگیری یک فعال مدنی در سنندج:

ثریا خدری، فعال مدنی و عضو موسسه خیریه روجیار کردستان، صبح امروز توسط نهادهای امنیتی در سنندج بازداشت شد.
https://t.me/khamahangy

*- خبر فوری از سنندج :

 به گزارش کانال تلگرامی کمیته هماهنگی آمده است : امروز ۲۲ شهریور ۹۷؛ خالد حسینی، مظفر صالح نیا و مختار زاراعی از بازداشت شدگان سنندج، با قرار وثیقه آزاد شدند.

*- گزارش تکمیلی / آزادی خالد حسینی و مظفر صالح نیا:

عصر روز گذشته 22 شهریورماه، خالد حسینی و مظفر صالح نیا دو تن از فعالین کارگری شهر سنندج با قرار وثیقه آزاد شدند.
همزمان مختار زارعی روزنامه نگار با قرار وثیقه 80 میلیونی آزاد شد. قابل ذکر است، روز چهارشنبه 21 شهریورماه همزمان با اعتصاب عمومی در شهرهای کردستان، خالد حسینی و مظفر صالح نیا  به اتهام تبلیغ برای این اعتصاب در شهر سنندج بازداشت شده بودند.

*- خبر های تکمیلی از دستگیری های اعتصاب عمومی کردستان :
بازداشت ۴۰ نفر از فعالان مدنی و سیاسی در کردستان در جریان اعتصاب عمومی

به نوشته کانال تلگرامی اردوی کار آمده است :اسامی ۲۵نفر از دستگیر شدگان در شهرهای مریوان، سنندج، اشنویه، روانسر، سردشت و بوکان به ترتیب زیر می‌باشد:

مریوان
١ـ آرام فتحی
٢ـ سوران دانشور
٣ـ مسلم ابراهیمی
٤ دلیر روشن
٥ـ محمد ازکات
٦ـ احمد تبیرە
٧ـ نوشیروان خوش نظر
٨ـ احسن امانی
٩ـ آرمان امانی

سنندج
١ـ خالد حسینی
٢ مختار زارعی
٣ـ مظفر صالح نیا
اشنویه
١ـ خالد گنجی
٢ـ رشید ناصرزادە
٣ـ خدر دولتی
٤ـ سیامند دولتی
٥ـ موسی آذری
روانسر
١ـ باقر صفری
سردشت
١ـ جعفر رسول پور
٢ـ بهمن دندانساز
٣ـ محمد لیلانه‌ای
٤ـ محمد امینی
٥ـ وفا ٦ ـ محمد
بوکان
١ـ دیاکو باغبانی
شایان ذکر است که روز گذشته ۲۱ شهریور ماه کسبه و بازاریان شهرهای کردی در اعتراض به اعدام سه زندانی سیاسی کرد و موشک باران مقر حزب دموکرات کردستان ایران دست به اعتصاب سراسری زدند.
تازه ترین خبر :
امروز ۲۲ شهریور ۹۷؛ خالد حسینی، مظفر صالح نیا و مختار زاراعی از بازداشت شدگان سنندج، با قرار وثیقه آزاد شدند.
@ordoyekar

*- معلمان در بند را آزاد کنید:

صدیقه پاک ضمیر:يه نفراين رو برام فرستاده ميگه اين خبردرسته؟ گفتم آره معلمان امسال مهرندارند.روزجهاني معلم هم درپيش است.معلمان زنداني را آزاد كنيد تا اول مهر كلاسها را تعطيل نكنيم
@ordoyekar

*- صف خرید مرغ و حضور پلیس برای جلوگیری از درگیری احتمالی مردم منتظر :

صف مرغ بروجرد، بلوار امام پایین‌تر از بانک سپه ۲۲شهریور ۹۷ ، مرغ تازه نه تومنه اینا یخزده میدن شش تومن ، پلیس هم اومده که درگیری نشه ، نفری دوتا بیشتر هم نمیدهند.

*- بعد از پوشک بچه ؛ نوار بهداشتی هم سهمیه بندی شد:

سهمیه‌بندی نواربهداشتی درارومیه. رییس اتاق بازرگانی تهران دیروز پیش بینی کرده بود که تا سه ماه آینده در بازار قحطی خواهیم داشت. آیا علائم اولیه قحطی نیست که مشاهده می کنیم؟

*- گرانی و کار ناتمام مردم در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب:

رییس شورای شهرسرپل‌ذهاب:بدلیل گرانی مصالح، بسیاری ازمردم فقط اسکلت خانه‌ رابالا برده‌اند وبقیه کارمتوقف شده است ؛ اینان مردمی هستند که حاضرند کلیه خود رابفروشند تاکارساخت وساز راانجام دهند

*- ویرانه ای به نام نساجی مازنداران :

شمار کارگران نساجی مازندران از ۷۰۰۰ به ۳۱۰ نفر رسیده است. سه کارخانه که با عنوان نساجی مازندران فعالیت می‌کردند؛ امروز تعطیل شده و زمین‌های بخش طبرستان تکه تکه به شهرداری واگذار شده است .

*- آرش صادقی را با تنی رنجور به زندان برگردانند :

بازگرداندن ‎آرش صادقی بعد از تشخیص سرطان و تکه برداری به زندان باوجود وخامت حال وی به زندان ، نشان از توحش این نظام داغ و درفش و زندان است .

*- از حداقل های معیشت محروم هستیم، افزایش فوری دستمزد حق مسلم ماست:

جمع آوری امضاء از رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با درخواست افزایش دستمزد در حال انجام است.
@vahedsyndica

*-  کانال تلگرامی سندیکا گزارش می دهد :

جلسه روز ۲۳ شهریور اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران. موضوع بررسی راهکارها برای بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل شرکت واحد و افزایش حقوق کارگران صحبت به میان آوردند

*- فراخوان معلمان  تجمع بزرگ فرهنگیان بازنشسته سال ۹۶ :

فراخوان اعلام و انجام  تجمع بزرگ فرهنگیان بازنشسته سال ۹۶ روز دوشنبه_۲_مهر در صورت عدم پرداخت قسط سوم پاداش تا هفته آینده ، دست به اقدام خواهند زد .