الهام صالح نیا-برایتان متاسفم!در باره وزرای محجبه سوئدی

برایتان متاسفم!

در باره وزرای محجبه سوئدی

 

الهام صالح نیا

در هفته اخیر استفان لوفن رئیس دولت سوئد با یک هیئت اقتصادی به تهران رفتند. اکثریت وزرای و هیئت سوئدی همراه نخست وزیر سوئد زن بودند و در تهران در دیدار با مقامات رژیم ضد زن اسلامی حجاب اسلامی سر کردند! این که دولت سوئد سود فراوان و کارگر ارزان در ایران را بو کشیده عجیب نیست. اما کشور سوئد در  ایران، بعنوان کشوری سکولار و طرفدار برابری زن و مرد شناخته شده است. من مدت کوتاهی است به این کشور آمدم و بعنوان یک دختر جوان که در ایران زندگی کرده ام و مثل هر زن و دختر ایرانی از حجاب اجباری زجر کشیده ام، در ابتدای ورودم زیباترین احساسی که داشتم همین حق آزادی پوشش و رفتار برابر و انسانی زنان و مردان بدون تبعیض بود. این ارزش بزرگی بود که تا اکنون در عمل و در زندگی دارم تجربه می کنم. حق ساده ای که در ایران از زنان و دختران سلب شده است.

اما عمل و رفتار خانم وزیر و هیئت سوئدی در تهران برای من و خیلی ها برخورنده بود. حجابی که زنان و دختران جوان از آن متنفرند و از دست آن فرار می کنند، آنها با احترام رعایت کردند. روزی که به مصاحبه اداره مهاجرت رفتم خواستم به خانم مصاحبه کننده بگویم علاوه بر دلیل یا دلایل من برای فرار از ایران، عمیقا فکر می کنم که هر دختر جوانی که از ایران  خارج شود باید صرفا بخاطر همین حجاب اجباری و تبعیض جنسی و بی حقوقی زنان در هر کشوری پذیرفته شوند. و الان می بینم که زنان وزیر و اداره کننده جامعه ای که یکی از ارزشهای انسانی اش برابری زن و مرد است و دولت خود را فمینیست معرفی میکند، بخاطر منفعت سرمایه و سود حاضر شده اند این ارزش را زیر پا بگذارند.

من از رئیس دولت سوئد وخانمهای وزیر می پرسم آیا حق دارند به نام مردم سوئد که به آنها رای داده اند، با رعایت حجاب اسلامی که در ایران اجباری است، ارزش های جامعه خود را حراج کنند؟ و به نفرت انگیز ترین سنت و فرهنگ ضد زن احترام بگذارند؟ می پرسم، شما که مدعی حقوق بشر هستید، چرا حق ابتدایی آزادی پوشش را به تجارت بردید و به یک دولت ضد زن به نام جمهوری اسلامی فروختید؟ می پرسم چرا به ارزشهای جامعه خود که به آن تعهد داده اید پایبند نیستید؟ آیا این کار شما تایید حجاب اسلامی و تبعیض جنسی جمهوری اسلامی علیه ۳۰ تا ۴۰ میلیون زن در ایران نیست؟ آیا این توهین به زنان و دختران جوانی نیست که بخاطر مبارزه علیه حجاب زندان رفتند، سیلی و شلاق خوردند و حرمت و کرامت انسانی شان زیر چکمه اطلاعاتی ها له شده است؟ چرا تسلیم شدید؟ شما که می دانستید در ایران حجاب سرتان می کنند، چرا رفتید؟ میگذاشتید مردان تان بروند و با جمهوری اسلامی ضد زن معامله و چانه زنی کنند! چرا شما حاضر شدید بروید و تحقیر و توهین به انسانیت و حرمت تان را قبول کنید؟ در یکی از تصاویر منتشر شده، خانم وزیر تجارت سوئد را نشان می دهد که تا کمر جلو وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی که یک مرد است خم شده و کرنش کرده است!

من از این خانم های محترم می پرسم شما با آن حجاب تان واقعا احساس حقارت نکردید؟ چرا حاضر نشدید بخاطر احترام به حقوق پایمال شده زنان در ایران از این سفر خودداری کنید؟ اگر حجابی که سرتان کردند برای شما “تنوع و تفریح” بود، آیا می دانستید که برای زنان در ایران توهین به انسانیت شان است؟ چرا دولتمردان شما که به عربستان سعودی یا کشورهای خلیج یا همین ایران می روند، عبا و عمامه نمی پوشند؟ چون آنها مرد هستند و آزادند با کت و شلوار و کراوات هر جا دلشان خواست بروند؟ چون زن نیستند؟

اگر میزان اعتراضات ایرانیان مقیم سوئد را ببینید، متوجه درجه نفرت و اعتراض زنان در ایران به این عمل زشت و حسابگرانه تان خواهید شد. واقعا جواب زنان سوئد و مبارزه شان برای برابری را چه میدهید؟ می گویند شما معتقدید که باید به باورها و اعتقادات مردم جهان با هر دین و مذهب و قانونی که حاکم است، احترام گذاشت! مگر باورها و فرهنگ و اعتقادات جمهوری اسلامی باورها و اعتقادات مردم ایران است؟ مگر همین باورها و فرهنگ اسلامی نیست که زن را سنگسار کرده است؟ زن را نصف مرد می داند و زن را ملک مرد و ناموس مرد می داند؟ آیا شما به این فرهنگ و قوانین و عرف احترام می گذارید؟ کاری که شما کردید همین را نشان می دهد. شما با کاری که کردید ضدیت خودتان با خودتان را که زن هستید نشان دادید. جواب این تناقض را چگونه می دهید؟ جوابش را با اندازه موفقیتتان در سرمایه گذاری و سود سرمایه ها اندازه می گیرید؟

شما که به حجاب اسلامی “احترام” می گذارید آیا معنی اش این است که تاوانی را که زنان در ایران در مبارزه و مخالفت با حجاب اسلامی و اجباری داده اند، اندک بوده یا اشتباه بوده است؟ راستش از عصبانیت هر چه بگویم کم گفته ام. تنها می گویم واقعا عمل شما علیه ادعاهایتان است و زوشن میکند که این ادعاهای دفاع از حقوق زن تابعی از منافع تجاری و برای بسیاری مایوس کننده است. شما با این کارتان تکلیف همه دختران جوان کشورهای با حاکمیت اسلامی و یا اسیر فرهنگ و خرافات اسلامی ساکن سوئد را روشن کردید. به خانواده های عقبمانده و اسیر خرافات مذهب و ضدیت با زن که ساکن سوئد هستند پیام دادید که دخترانشان را با حجاب به مدرسه بفرستند و نگذارند به استخر عمومی شنا بروند یا نگذارند در ساحل دریاچه های سوئد با لباس شنا ظاهر شوند. و لابد نام این را میگذارید “احترام به فرهنگ و سنت اسلام”! داعش هم که مسلمان است، هر روز سر می برد و زنان را در بازار برده فروشی میفروشد. در عربستان هم سر می برند. خوب این سنت و فرهنگ شان  است. مگر نه؟ راستی به داعش هم احترام میگذارید؟ فکر می کنید درد حجاب اجباری و خفت و تحقیر و تجاوز روزمره به احساسات و حرمت انسانی و اهانت و سیلی و شلاق  از درد سر بریدن انسان کم تر است؟ میگویند سرمایه هیچ پرنسیپ و ارزشی را بجز سود برسمیت نمی شناسد. راست گفته اند و شما این را در عمل واقعا نشان دادید.

شما نماینده چند میلیون زن و مرد برابری خواه سوئد نیستید. شما به نمایندگی از مشتی سرمایه دار حاضر شدید هویت انسانی تان را پایمال کنید و حرمت و آزادی تان را به حجاب اجباری در خدمت سرمایه گذاری در ایران، بفروشید. برای شماها که زن هستید و حاضر شدید این اهانت را قبول کنید، متاسفم. شما ارزشهای انسانی خودتان را و حرمت و آزادی خودتان را مسخره کردید. برایتان متاسفم!

فوریه ۲۰۱۷