الهام صالح نیا-اخبار کارگری (آخرین هفته اسفند ۹۵)

اخبار کارگری
(آخرین هفته اسفند ۹۵)

تنظیم: الهام صالح نیا

حداقل دستمزد کارگران برای سال ۶۶ تعیین شد
افزایش ۱۴.۵ درصدی مزد کارگران مهم ترین خبر این هفته است که اخبار دیگر را تحت شعاع خود قرار داد. براین اساس حداقل دستمزد یک کارگر با ۱۴.۵ افزایش به رقم ۹۳۰ هزار تومان در ماه رسید. همچنین دستمزد روزانه حدود ۳۱ هزار تومان تعیین شده است. کارگران این افزایش دستمزد را کم و شرم آور نامیده اند ولی کارفرماها راضی اند. توجه کنید که دستمزد یک کارگر در لندن انگلستان ساعتی ۴۵ هزار تومان است یعنی یک و نیم برابر دستمزد یک روز کارگر ایرانی. کارگران توقع داشتند دستمزد سال ۹۶ را براساس سبد هزینه، ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان تعیین شود. این مبلغی است که قبلا توسط نمایندگان دولت در کارگروه مزد ۹۶ تعیین شده بود.

دستمزدهای معوق کارګران معدن البرز شرقی
حدود ۱۴۰۰ کارگر معدن ذغال سنگ البرز شرقی دستمزد آذر ماه خود را دریافت کردند. این کارگران هنوز دستمزد ماه های بهمن و اسفند را طلبکارند. دو هفته پیش همین کارگران عیدی پایان سال را گرفتند.

تجمع کارگران پیمانکاری و جوشکاری ماشین سازی اراک برای سه ماه حقوق معوقه
روز ۲۴ اسفند کارگران ماشین سازی اراک دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران می گویند بدلیل نداشتن قرارداد حتی از دریافت عیدی و سنوات و پاداش محروم اند. کارگرن می گویند، برای خرید شب عید و شیرینی و آجیل بچه ها پولی ندارند.

تجمع اعتراضی کارگران بلبرینگ سازی تبریز
۳۰۰ نفر از کارگران بلبرینگ سازی تبریز به دنبال تجمع اعتراضی ۱۰ روز گذشته روز ۲۵ اسفند، یک ماه حقوق معوقه را دریافت کردند. کارگران هنوز دو ماه حقوق معوقه طلبکارند.

حکم شلاق کارگران بافق به جریمه تغییر کرد
حکم دادگاه ۷ نفر از کارگران معدن بافق از طرف شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان یزد به یک میلیون تومان جریمه نقدی تبدیل شد. یکی از کارگران می گوید درد جریمه یک میلیونی کم تر از درد ۳۰ ضربه شلاق نیست.

تجمع کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان برای مطالبات پرداخت نشده
نزدیک به ۸۰ کارگر پیمانی پالایشگاه آبادان صبح امروز در اعتراض به بتاخیر افتادن دو ماه مزد و عیدی پایان سال از سوی پیمانکار مقابل درب ساختمان مرکزی پالایشگاه تجمع کردند.

تجمع کارگران اکیا خودرو مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی
حدود ۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه خودرو سازی “اکیا خودرو” در اعتراض به تاخیر افتادن مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان استانداری تبریز تجمع کردند.

اعتراض کارگران سیمان صوفیان
کارگران کارخانه سیمان صوفیان برای دومین روز متوالی در محوطه کارخانه تجمع کردند. صبح روز چهارشنبه بیش از ۲۵۰ نفر از کارگران سیمان صوفیان در آذربایجان شرقی بار دیگر تجمع‌های اعتراضی خود را در محوطه کارخانه از سر گرفتند. کارگران به تاخیر افتادن پرداخت عیدی و پاداش خود اعتراض داشتند.

ادامه اعتصاب کارگران شهرداری بروجرد
روز ۲۳ اسفند کارگران شهرداری بروجرد برای سومین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوقهای معوقه و عیدی به اعتراض و اعتصاب ادامه دادند. کارگران در مقابل شهرداری تجمع کردند و از جمع آوری زباله ها در سطح شهر و معابر امتناع کردند. همزمان با اعتصاب کارګران شهرداری، پیمانکاری از شهرداری با یک خودرو تلاش داشت تا زباله ها را جمع آوری کند که این کار منجر به درگیری بین کارگران شهرداری و پیمانکار شد و شیشه های ماشین پیمانکار شکسته شد. تاکنون افراد مسئول از طرف شورای شهر و شهردار برای پرداخت حقوق و عیدی اقدامی نکردند.

تجمع بازنشستگان همدان مقابل استانداری
روز ۲۲ اسفند جمعی از بازنشستگان در اعتراض به عدم همسان‌سازی حقوق‌ها مقابل استانداری همدان تجمع كردند. خواست بازنشستگان اينست که قبل از آغاز سال ۹۶ همسان ‌سازی حقوق‌ها انجام شود.

نامه اعتراضی کارگران پیمانکاری اداره برق گیلان
جمعی از کارگران پیمانکاری اداره برق گیلان طی نامه ای سرگشاده اعتراضاتشان را نسبت به جوابیه مدیر روابط عمومی اداره برق گیلان در خصوص جان باختن محمود شاد کام کارگر سیم بان گیلانی بر اثر حادثه در حین کار اعلام داشتند.

سرمای هورامان جان کولبری را گرفت
یکی از کولبران مرز شهرستان پاوه بر اثر کولاک برف جان خود را از دست داد. روز ۲۳ اسفند در روستای “بیرواس” از توابع بخش مرزی نوسود، جسد کولبری ٣٥ ساله با نام ناصر دریایار کشف گردید.

مرگ کولبری دیگر در ارتفاعات مریوان
روز ۲۳ اسفند یک کولبر اهل روستای ویسه در ارتفاعات گردنه تته شهرستان مریوان جان خود را از دست داد. کولبر ۳۸ ساله مریوانی اهل روستای دویسه بر اثر ایست قلبی فوت کرد.

سقوط مرگبار کارگر چاه کن در چاه ۲۵ متری
روز ۲۲ اسفند، کارگر چاه کن ۵۳ ساله ای در حادثه سقوط به چاه ۲۵ متری در داخل ساختمان قدیمی در خیابان ۱۷ شهریور تهران جان خود را از دست داد.

***