اعلامیه حزب حکمتیست -قلدری میلیتاریستی آمریکا علیه بشریت باید متوقف شود!

 اعلامیه حزب حکمتیست 

قلدری میلیتاریستی آمریکا علیه بشریت باید متوقف شود!

بار دیگر کابوس یک جنگ وحشتناک نفس ها را در سینه جهانیان حبس کرده است. اینبار بهانه تهدید و بحرکت درآوردن ماشین میلیتاریسم آمریکا، “رفع خطر تهدیدات اتمی کره شمالی” است. دولت آمریکا با مجهزترین زرادخانه اتمی دنیا، تنها بکارگیرنده بمب اتمی علیه مردم بیدفاع و غیر نظامی در هیروشما و ناکازاکی، با تولید انبوه دروغ و جعل، “خطر اتمی” دولت تماما منزوی و فقر زده و تحت فشار کره شمالی را علیه “امنیت بین الملل” یادآور میشود. دولت کره شمالی که نفس ادامه بقای خود و مردم اسارت گرفته شده به دست آن در گرو گدایی اقتصادی از چین است، در تبلیغات مشمئز کننده و ریاکارانه مدیای نوکر تا سطح “امپراتوری شر” ارتقا داده شده است. وانمود میشود که آزمایش های موشکی آن، دنیا را درآستانه نابودی قرار داده است. با مهندسی افکارعمومی نیاز به اقدامات “پیشگیرانه” توسط دولت آمریکای “نجات دهنده” تحت رهبری ترامپ فاشیست توجیه میشود. با هدایت جمهوریخواهان و بنا به نیاز و منافع کل هیئت حاکمه آمریکا، به ترامپ “انزوا طلب” که اساسا ادعای رهبری “آمریکا و نه جهان” را داشت، دیکته میشود که “احیای عظمت آمریکا” در گرو قلدری میلیتاریستی در سطح دنیا است. برای تحقق این دورنمای سیاه، دولت ترامپ رام شده توسط جمهوریخواهان تهدید دولتهای کره شمالی، سوریه و جمهوری اسلامی را شروع کرده و البته این تهدیدات به آنها محدود نمیماند. اما اگر تهدیدی علیه جهان و بشریت وجود دارد، اتفاقا این زورگویی نظامی آمریکا در اقصی نقاط جهان و اکنون به طور مشخص در شبه جزیره کره و خاورمیانه است. اعزام ناوگان جنگی به شبه جزیره کره، مانورهای نظامی متعدد دوره اخیر، حمله موشکی به پایگاه هوایی و نظامی سوریه، انفجار بزرگترین بمب غیر هسته ای در افغانستان (بمب مادر)، آزمایش اتمی اخیر در صحرای نوادا، گوشه ای از تحرکات نظامی است که ارتش دست بر ماشه آمریکا با توجیه تقابل با کره شمالی و دولت سوریه و داعش، پیام بزرگتری را به رقبای جهانی امثال روسیه و چین و حتی اروپای سنتا متحد آمریکا مخابره میکند. دنیا نباید تحت تهدید جنگ امپریالیستی و قلدری نظامی به اسارت گرفته شود. دنیا به ژاندارم و کلانتر نیاز ندارد. قلدری نظامی آمریکا را باید افسار زد!

تجاوزگری نظامی آمریکا و اهداف آن:

اهداف و نیت واقعی اقدامات و تحرکات میلیتاریستی آمریکا نه تنها از دید هر جریان و فرد متعهد به حقیقت و روشن بین در دنیای امروز پوشیده نیست، بلکه مفسران مجیزگوی پنتاگون، ژورنالیسم مزدور و مداح آمریکا نیز اذعان دارند که در این میان تعیین تکلیف بنیادی تری مابین قدرتهای کاپیتالیستی در جریان است. هیچ وقت نظم کاپیتالیستی اینچنین در بحران و سردرگمی و فقدان رهبری نبوده است. قرار است نظم سرمایه و قدرتهای امپریالیست آن، بار دیگر برای حل بحرانهای موجود، برای تقسیم مجدد حوزه های نفوذ اقتصادی و سیاسی خود، به جنگ و سناریوهای سیاه تاکنونی بسنده نکرده و خطر جنگهای هولناک وسیع با ابعاد جهانی و تهدید به بکارگیری سلاح اتمی را در مقابل هم و در مقابل بشریت قرار دهند. به دنبال ختم جنگ سرد و جهان دو قطبی، تلاش آمریکا برای شکل دادن به “نظم نوین جهانی” و جهان “تک قطبی” با سرکردگی خود ناکام ماند. اشغالگری و لشکرکشی به افغانستان و عراق شکست خورد. تنزل موقعیت جهانی و جایگاه اقتصادی و سیاسی این تنها ابرقدرت بازمانده از دوره جنگ سرد، چنان به سطح پایینی رسیده که نه تنها رقبای دیرینه امپریالیست و قدرتهای تازه عروج کرده در مقابلش قد علم کرده و به مصافش میطلبند، فراتر از آن از اعمال هژمونی بر متحدان سنتی اش در اروپا و هم پیمانانش در خاورمیانه هم عاجز مانده است. هیئت حاکمه امپریالیستی آمریکا تحت رهبری جمهوریخواهان و دولت ترامپ میخواهند ورق را برگردانند و این معادله را تغییر دهند. اهرم و ابزار موثر آنها در این کشمکش جهانی بکارگیری زرادخانه میلیتاریستی و اتمی و تهدید به جنگهای بزرگ است. لحن گانگستریستی مایک پنس معاون ترامپ در سخنرانی اخیر خود در ژاپن مبنی بر اینکه “قدرت نظامی ما را باورکنید و به آزمایش نکشید” اشاره به تمایل آنها به این تجاوزگری امپریالیستی است. هرکس اندک شناختی از تاریخ سرمایه داری و سابقه امپریالیسم و میلیتاریسم داشته باشد، عروج دور جدید سلطه طلبی و تجاوزگری امپریالیستی را در پس تحرکات میلیتاریستی آمریکا به روشنی می بیند.

میدان کشمکش و جنگ احتمالی، کره شمالی و سوریه و خاورمیانه تعیین شده، اما تعیین تکلیف های جهانی و اساسی در جریان است. میخواهند یکبار دیگر اروپا و ژاپن و متحدان خاورمیانه ای را پشت سر آمریکا به خط کنند. میخواهند ناتوی کارآمدتر در مناقشات جهانی و به ویژه در تقابل با روسیه همچون ابزار سرراست و بی اما و اگر سیاست میلیتاریستی آمریکا عمل کند. میخواهند روسیه و چین مزاحمتهای خود را کاهش دهند و حدود و ثغور خود را در معادلات جهانی رعایت کنند. میخواهند طبق منافع خود آرایش جدیدی به خاورمیانه بدهند. اقدامات نظامی و جنگ طلبی کنونی آمریکا قرار است موقعیت “ژاندارم خودگمارده جهانی” را تحکیم بخشد. اما مسیر این روندهای پیچیده جاده یکطرفه مطابق میل آمریکا نیست. تقابلها و مقاومت های نظامی و اقتصادی دیگر قدرتهای امپریالیستی مثل روسیه و چین و متحدان آنها، ابراز وجود تروریسم اسلامی دست پخت خودشان و دیگر دستجات تروریستی در دنیا، کابوس جنگهای بسیار گسترده و هولناک را در چشم انداز قرار میدهد. سلطه طلبی امپریالیستی قرار است به قیمت کشتارهای میلیونی، نسل کشی انبوه انسانی و آوارگی و خانه خرابی و تحمیل تباهی و نابودی بر کشورها و جوامعی حاصل شود.

ضرورت تقابل قدرتمند با زورگویی نظامی آمریکا

اقدامات نظامی اخیر دولت آمریکا در شبه جزیره کره، در حمله موشکی به پایگاهی در سوریه، در آزمایش “بمب مادر” در افغانستان، در خط و نشان کشیدنهای ترامپ و کابینه جنگ طلبش در مقابل حریفان جنگی از قبل تعیین شده توسط پنتاگون مثل دولتهای کره شمالی، سوریه و جمهوری اسلامی نشانه های واضح جنگ طلبی امپریالیستی و زورگویی میلیتاریستی در ابعاد جهانی است. هیچ درجه از سبعیت دولتهای خشن و مستبدی چون کره شمالی، سوریه و جمهوری اسلامی و جست و خیزهای استیصال آمیز نظامی آنها مجوزی برای توجیه زورگویی میلیتاریستی دولت آمریکا و ناتو نیست. آزمایشهای موشکی دولت کره شمالی میتواند به روشهای سیاسی و دیپلماتیک توسط کشورهای منطقه خنثی و کنترل شود. اعزام ناوگان و تهدید و تحرکات نظامی آمریکا به این بهانه چیزی جز گانگستریسم و سرگردنه بگیری نیست.

شمشیر خونین جنگ باید از روی سر مردم جهان برداشته شود. بشریت آزادیخواه نباید زیر بار تهدید تروریستی آمریکا و موئتلفینش برود. وقوع جنگ در ابعادی که در پروپاگاند جنگی به آن اشاره میشود، میتواند دنیا را زیر و رو کند و برای دهه های متمادی به عقب براند. قربانیان مستقیم وقوع چنین جنگهایی محدود به انبوه کشته ها، زخمی ها و آوارگان آن در جغرافیای مستقیم جنگ نخواهد بود. دور دیگری از سلطه طلبی امپریالیستی و میلیتاریستی آمریکا و دیگر قدرتهای امپریالیستی را به دنبال خواهد داشت. کابوس استفاده از سلاح اتمی بالای سر مردم جهان قرار خواهد گرفت.عقب گردی بسیار همه جانبه و در سطوح مختلف، غیر قابل مقایسه با آنچه در سه دهه اخیراتفاق افتاده به جهان تحمیل خواهند کرد. این آینده و دورنمای هولناکی است که باید در مقابل آن ایستاد.

باید این دورنمای امپریالیستی را به شکست کشاند. به میدان آمدن سیاسی و اجتماعی قدرتمند طبقه کارگر و بشریت متمدن کشورهای مختلف و به ویژه آمریکا و اروپا راه مقابله موثر با جنگ طلبی امپریالیستی و خنثی کردن دورنمای تاریک و هولناکی است که کاپیتالیسم جهانی در مقابل دنیای امروز قرار داده است. نفس عقبگردهای بزرگی که طی سه دهه گذشته به جهان تحمیل شده، نفس اینکه سرمایه داری معاصر و قدرتهای امپریالیستی و در راس آنها آمریکا میتواند اینچنین جنگ طلبی و گانگستریسم و میلیتاریسم را سازمان دهد،  محصول غیبت صف فعال و قدرتمند جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر و مردم آزادیخواه و متمدن در مقابل کاپیتالیسم و تروریسم است. احیای این صف قدرتمند کارگری و آزادیخواهانه وظیفه مبرم کمونیستها و تنها راه مقابله با بربریت تحمیل شده توسط بورژوازی بر طبقه کارگر و بشریت است.

حزب کمونیست کارگری حکمتیست به عنوان بخشی از جنبش بین المللی طبقه کارگر خود را در شکل دادن به صف قدرتمند کارگری و آزادیخواهانه در برابر اقدامات نظامی و زور گویی میلیتاریستی و در مقابل کل دورنمایی که کاپیتالیسم در مقابل انسان امروز قرار داده است، متعهد میداند. حزب حکمتیست اهداف سیاسی و اقدامات نظامی اخیر آمریکا در شبه جزیره کره و سوریه و افغانستان را قویا محکوم میکند. حزب حکمتیست طبقه کارگر و بشریت آزادیخواه را به مقابله جدی در مقابل قلدری نظامی و جنگ طلبی امپریالیستی فرا میخواند. هیچ زمان مانند امروز سوسیالیسم و انقلاب کارگری علیه وضع موجود ضروری نبوده است.

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست

فروردین ۱۳۹۶ – آوریل ۲۰۱۷