اعلامیه حزب حکمتیست -در محکومیت موج دستگیریهای اخیر در ترکیه اردوغان باید برود!

اعلامیه حزب حکمتیست

در محکومیت موج دستگیریهای اخیر در ترکیه

اردوغان باید برود!

امروز جمعه ۴ نوامبر، نیروهای امنیتی دولت ترکیه، “فیگن یوکسک ‌داغ” و “صلاح الدین دمیرتاش”، از اعضای رهبری مشترک حزب دموکراتیک خلق ها را دستگیر کرد. این اقدام بدنبال یورش شبانه به دفتر حزب در آنکارا و بازداشت همزمان نه نماینده دیگر حزب دموکراتیک خلق ها صورت گرفت. دولت ترکیه قبلتر مصونیت پارلمانی ۵۴ نماینده پارلمان از حزب دمکراتیک خلق ها را لغو کرده بود. روز یکم نوامبر نیروهای پلیس در استات ماردین ترکیه به دفاتر حزب جوامع دموکراتیک و تعدادی منزل مسکونی حمله کردند و ۳۰ نفر از جمله رؤسای مشترک شاخۀ استانی این حزب در ماردین را دستگیر کردند. نیروهای پلیس همچنین دفتر محلی حزب دموکراتیک خلق ها در شهرستان ساوور را مورد محاصره و تفتیش قرار داده اند. سه ‌شنبه ۲۵ اکتبر نیروهای امنیتی ترکیه “فرات آنلی” و “گولتن کیشاناک” دو شهردار مرکز استان دیاربکر را به اتهام همکاری با “پ ک ک” دستگیر و بعد از محاکمه به زندان محکوم کردند. این تهاجم متمرکز به حزب دمکراتیک خلقها ادامه بازداشتهای گسترده در همین ماه و بعد از شکست کودتای نظامیان در ترکیه است. روز دوشنبه ۳۱ اکتبر پلیس ترکیه، سردبیر روزنامه جمهوریت و دوازده تن از کارکنان این روزنامه را بازداشت و روانه زندان کرد. بعد از شکست کودتای تابستان گذشته تاکنون، پلیس و سازمان امنیت ترکیه حدود ۳۷۰۰۰ نفر را بازداشت و بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر از کارکنان دولتی را از کار اخراج کرده اند. هزاران تن از کسانی که اخراج شدند اساتید دانشگاه ها، معلمان، پرستاران و پزشکان هستند. تاکنون ۱۷۰ رسانه بسته شدند، ۱۰۵ روزنامه نگار بازداشت و مجوز کار ۷۰۰ روزنامه نگار را لغو کرده اند.

آنچه در ترکیه شاهد هستیم ادامه کودتای اردوغان و حکومتش علیه مخالفین سیاسی است. اردوغان امیدوار است با سوبسید گرفتن از “مبارزه با تروریسم” در منطقه، بتواند توازن قوا را در ترکیه بنفع جریان خود و اهداف ارتجاعی اش تغییر دهد. اردوغان اما وارد قماری شده است که هیچ بعید نیست سرنوشتش را شبیه سرنوشت داعش کند. هم اکنون این تهاجم گسترده با اعتراض و مقاومت وسیع در شهرهای ترکیه روبرو شده است. جامعه ترکیه این ظرفیت را دارد که ورق را برگرداند و اردوغان را مرخص کند. آ ک پارتی و اردوغان هر روز بیشتر از قبل در تناقض با جامعه ترکیه و تمایلات و خواستهای مردم کارگر و زحمتکش و سکولار و پیشرو قرار میگیرد. در عین حال اردوغان با جامعه ای روبرو است که سنتهای مبارزاتی قوی و ریشه داری دارد. سنت هائی که کودتاهای مختلف نظامیان اسلاف اردوغان علیرغم تمام سرکوب ها و کشتارها نتوانستند نابودشان کنند.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست، حکومت فاسد و جنایتکار اردوغان را قویا محکوم میکند و در کنار کارگران و مردم آزادیخواه در ترکیه و سراسر جهان، در اجتماعات اعتراضی علیه دولت ترکیه و برای آزادی فوری کلیه بازداشت شدگان و زندانیان سیاسی تلاش میکند. این سرکوب خشن و گستراندن چتر اختناق در جامعه را باید درهم شکست. سیاستی که در این اوضاع خواستار رعایت دمکراسی و حقوق بشر از اردوغان است، تنها دست اردوغان را در پیشروی باز میگذارد. امروز باید بفوریت صفی گسترده از نیروهای پیشرو و کسانی که نفعی در این اختناق و سرکوب ندارند، علیه اردوغان و حاکمیت کودتائی و نامشروعش بمیدان بیاید، خواستار آزادی فوری کلیه بازداشت شدگان، آزادی زندانیان سیاسی، بازگشت به کار اخراج شده ها و تعلیق شده ها، آزادی تجمع و اعتراض و انتقاد، و کوتاه شدن دست مذهب از دولت و سیستم آموزشی شوند. تقابل با کودتای اردوغان تنها میتواند با شکست کودتای اردوغان پیروز شود. اردوغان باید برود! این شعار را باید بر صف اول هر اعتراض و اجتماع علیه دستگیری و سرکوب با صدای بلند اعلام کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

 

۴ نوامبر ۲۰۱۶ – ۱۴ آبان ۱۳۹۵