اعلامیه حزب حکمتیست -اجتماع کارگران شرکت واحد و معلمان در تهران

 

اعلامیه حزب حکمتیست

اجتماع کارگران شرکت واحد و معلمان در تهران

در روز ۱۴ آذر، قریب هزار نفر از معلمان بازنشسته در مقابل مجلس اسلامی اجتماع کردند. در همین روز صدها کارگر شرکت واحد برای پیگیری حق مسکن در مقابل شهرداری تهران اجتماع کردند. بنا به اخبار منتشر شده از سوی معلمان، همزمان در شهرهای کرمانشاه و رشت نیز معلمان بازنشسته اجتماعات اعتراضی برگزار کردند.

این دومین اجتماع کارگران شرکت واحد طی دو ماه گذشته است که بر حق مسکن خود تاکید میکنند. کارگران علیه مدیر شهرداری و مسئولان ذیربط شعار دادند: “شهردار نظاره می کنه  مدیر چپاول می کنه”، “شهردار باید بدونه مسکن ما را نده، این وضع ادامه داره”، “شهردار باید بدونه، دوباره بر میگردیم”، “کارگران درد دارند، مشکل مسکن دارند”، “نیروی انتظامی خجالت خجالت”، “شهردار بالا نشین، قالیباف قالیباف پول مسکن من کجاست”، “این وضع ادامه داره؛ مشکلات را رفع نکنی اعتصاب هم تو راهه” از جمله شعارهای کارگران شرکت واحد در این اجتماع بودند. نیروهای امنیتی و همکاران پاسدار قالیباف بجای پاسخ به کارگران به آنها حمله کردند و وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار دادند. تعدادی از کارگران زخمی و دستگیر شدند. کارگران تا آزادی همه همکارانشان به اعتراض ادامه دادند و نهایتا پلیس بعد از چند ساعت مجبور به آزادی کارگران بازداشتی شد.

معلمان بارنشسته در مقابل مجلس اسلامی نیز بر خواستهای متحقق نشده خود، آزادی فوری معلمان زندانی و همینطور خواستهای واقعی و اساسی در جامعه تاکید کردند. “اسماعیل عبدی آزاد باید گردد”، “معلم زندانی آزاد باید گردد”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “خط فقر سه میلیون حقوق ما یک میلیون”، “درمان رایگان برای بازنشستگان” از جمله شعارهای معلمان بازنشسته در تهران بود. اعتراضات معلمان با آغاز سال تحصیلی مجددا آغاز شد و بدنبال پرونده سازی امنیتی برای رهبران و فعالین معلمان این مبارزه تشدید شد. نهادهای مختلف معلمان در سراسر ایران علیه پرونده سازی امنیتی برای عبدی و فعالین معلمان و کارگران اعتراض کرده اند.

اعتراض معلمان و کارگران در روز ۱۴ آذر در تهران گوشه ای از فضای اعتراضی ملتهب در جامعه ایران از جمله میان کارگران و معلمان را بازتاب میدهد. دانشگاههای کشور در آستانه روز دانشجو در تحرکی سراسری بیانیه ای منتشر کردند که صدها دانشگاه و هزاران نفر آنرا امضا کردند. دانشجویان در این بیانیه بر خواستهای قدیمی خود مبنی بر برابری و رفع تبعیض و اصل آموزش رایگان تاکید کردند و علیه بازاری شدن آموزش و سلامت سخن گفتند.

حزب حکمتیست ضرب و شتم کارگران شرکت واحد را قویا محکوم میکند و اعلام میکند بحران حکومت اسلامی با تشدید سرکوب و پرونده سازی و گسترش اختناق حل نمیشود. جمهوری اسلامی در بحرانی همه جانبه دست و پا میزند و ورشکستگی اقتصادی، گسترش شدید بیکاری، تشدید شکاف طبقاتی، فقر عمومی و پیامدهای اجتماعی آن از نتایج بالافصل این بحران است. اعدام و سرکوب و امنیتی کردن اعتراضات برحق مردم، تنها تلاشی شکست خورده برای کنترل انفجار عمومی علیه حکومت فقر و اختناق است. جامعه ایران تسلیم جمهوری اسلامی نشده و در تلاشی بیوقفه برای خلاصی از آنست. از زاویه منافع عمومی مردم کارگر و زحمتکش حل بحران کنونی تنها با بزیر کشیدن حکومت سرمایه داری در ایران بعنوان بانی کلیه مصائب و مشقات مردم ممکن است.

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

 

۱۵ آذر ۱۳۹۵ – ۵ دسامبر ۲۰۱۶