اطلاعیه حزب کمونیست کارگری ایران- در رابطه با اعتراضات و تجمعات بخشهای مختلف کارگری در جند روز اخیر

کارگران چوب چوکا خواهان پایان دادن به پرونده سازی شدند.

کارگران راه آهن دست به اعتصاب زدند.

کارگران کهنوج درب شهرداری را پلمب کردند.

جوانان بیکار ماهشهر در مقابل فرمانداری تجمع کردند.

معلمان بازنشسته در مقابل مجلس دست به تجمع زدند.

در چند روز گذشته اعتصابات و تجمعات مهمی توسط کارگران چندین مرکز کارگری صورت گرفته است. اشکال اعتراض کارگران نشان میدهد که کارگران

کارگران کارخانه چوب چوکا: کارگران کارخانه چوب چوکا از یک ماه پیش تا کنون برای پیگیری خواستهایشان هر روزه در مقابل کارخانه تجمع میکنند. خواستهای کارگران از جمله: تمدید قراردادها، حل مشکلات بیمه، پرداخت فوری سه ماه دستمزد معوقه، بازگشت ۵ تن از کارگران اخراجی و راه اندازی خط تولید است. علاوه بر تعویق پرداخت سه ماه دستمزد، یک وعده غذای کارگران از آغاز سال ٩٥ حذف شده و آبدارخانه ساختمان اداره مرکزی کارخانه نیز از دادن خدمات به کارگران و سایر کارکنان خودداری میکند. در ادامه این اعتراضات روز ٢٢ تیر کارفرما سرویس ایاب و ذهاب کارگران را قطع کرد تا مانع جمع شدن کارگران در کارخانه شود. این اقدام منجر به تشدید اعتراض کارگران شد که با شکایت کارفرما، ۱۲ نفر از کارگران کارخانه تحت عنوان اینکه نقش کلیدی در ایجاد اعتراضات داشته اند، برای ادای توضیحات به مراجع قضایی فراخوانده شدند. کارگران احضار شده نیز در جریان پاسخگویی بر خواست ٧٢٠ کارگر این کارخانه که ماههاست دستمزد و مزایای خود را طلب دارند، پافشاری کردند. روز ٢٣ تیرماه کارگران در حرکتی متحدانه دست به تجمع زدند و بر آزادی فوری همکاران خود پافشاری کردند. دستگاه قضایی مجبور شد کارگران بازداشت شده را آزاد کند. کارگران بعد از بازگشت همکارانشان به اعتصاب پایان دادند و خواهان لغو پرونده همکاران خود شدند.

کارگران کارخانه چوکا در یکسال گذشته بارها دست به اعتصاب و تجمع و تحصن زده و بر خواست های خود پافشاری کرده اند. روز ۸ دیماه ۹۴ کارگران مدیر عامل را با تخم مرغ مورد حمله قرار دادند و در اعتراضی دیگر دو نفر از مسئولین اداری را از کارخانه بیرون انداختند.

جوانان بیکار ماهشهر: روز ٢٢ تیر، جوانان با تجمع در مقابل فرمانداری شهرستان ماهشهر جویای کار شدند. این تجمع اعتراضی نشانه تحرکی در میان میلیون ها جوان بیکار است. نمونه این حرکت اعتراضی در  ۲۴ آذرماه سال گذشته در شهرویی بهبهان با خواست ما کار میخواهیم، اتفاق افتاد که در سومین روز تجمع، جمهوری اسلامی به سرکوب متوسل شد و مرتضی فرج نیا را به قتل رساند.

کارگران راه آهن تهران: کارکنان بخشهایی از شرکت راه‌آهن تهران روز ۲۳ تیرماه دست به اعتصاب زدند و خواهان پرداخت فوری طلب های خود شدند. مقامات راه آهن از کارگران خواستند به اعتصاب پایان دهند اما کارکنان بخش نظافت و خدمات نیز به اعتصاب پیوستند و به جمع سایر کارگران اعتصابی پیوستند.
پس از یکساعت از شروع اعتصاب مقامات با شتابزدگی به خواست کارگران رسیدگی کردند

کارگران شهرداری کهنوج: روز ٢٢ تیرماه بیش از یکصد کارگر شهرداری کهنوج به‌دلیل پرداخت نشدن ١٤ماه حقوق خود و عدم پرداخت بیمه آنها توسط کارفرما درب ساختمان شهرداری این شهر را با قفل و زنجیر پلمب کردند. بعد از ساعتها قفل شهرداری توسط آتش‌نشانی قیچی شد ولی تحصن و اعتراض کارگران ادامه یافت.

معلمان بازنشسته: روز ٢٢ تیر بیش از ٣٠٠ معلم بازنشسته در مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند و بار دیگر بنر «معیشت، منزلت، حق مسلم ماست» را برافراشتند. خط فقر سه میلیون حقوق ما یک میلیون، بیمه درمان رایگان، سی سال تدریس منزلت نداریم، حقوق ما ریالیه خرج ما دلاریه از جمله شعارهای معلمان بود. معلمان همچنین با شعار معلم بیدار است، از اختلاس بیزار است، مستقیما حقوقهای نجومی مدیران حکومتی را به چالش کشیدند.

به این مبارزات تجمع کارگران مخابرات استان گیلان، تجمع رانندگان سازمان اتوبوسرانی کرج و اعتصاب کارکنان شهرداری در ایستگاههای اتوبوس تندرو  (BRT) در تهران را باید اضافه کرد.

این اعتراضات تنها گوشه کوچکی از مبارزات کارگران و معلمان در هفته اخیر است که نشان میدهد خواست های آنها ارتقا یافته و تاکتیک های تعرضی تری در پیش گرفته اند. افشای حقوق های صدها میلیونی مدیران دولتی در کنار اختلاس های میلیاردی مقامات حکومتی، کارگران و معلمان را بیش از پیش به میدان مبارزه کشانده است.

حزب کمونیست کارگری، کارگران و معلمان، پرستاران و جوانان بیکار را فرامیخواند که برای خواست های فوری خود از جمله کار یا بیمه بیکاری، افزایش دستمزد بالای خط فقر، پرداخت فوری حقوق های معوقه، پایان دادن به پرونده سازی علیه کارگران اعتصابی و همچنین طب رایگان و تحصیل رایگان به میدان بیایند و در شرایطی که با افشای حقوق های نجومی مدیران حکومتی و اختلاس ها و دزدی های مقامات در دوره های مختلف، جمهوری اسلامی بیش از پیش بی آبرو شده و نزاع در بالای حکومت عمیق تر شده است، اعتراضات خود را گسترش بدهند. حزب بر حضور خانواده های کارگران و معلمان در تجمعات اعتراضی و همبستگی و پشتیبانی از مبارزات یکدیگر تاکید میکند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۶ تیرماه ۱۳۹۵، ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶