اصغر کریمی -سه نمونه از پیشروی جنبش کارگری

سه نمونه از پیشروی جنبش کارگری

اصغر کریمی

کمپین ٥٠٠٠ نفری کارکنان سازمان بهزیستی در یکی از شبکه های اجتماعی در اعتراض به سطح پایین دستمزدها نمونه دیگری از شکوفایی جنبش کارگری در ایران است. درست یک هفته قبل شاهد فراخوان کارگران شرکت آلومینیوم المهدی هرمزآل به مردم شهر بودیم در مقابل استانداری هرمزگان با حضور خانواده های کارگران و تعداد زیادی از مردم. مورد سوم در روزهای گذشته موج حمایت از کارگران و معلمان زندانی توسط مراکز و جمع های مختلف کارگران و بازنشستگان، زنان خانه دار و غیره است. اینها علائم فضای جدیدی در جنبش کارگری است.

فراخوان کارگران اعتصابی به خانواده ها و مردم شهر اقدامی بسیار مهم در جنبش کارگری به حساب میاید. حضور خانواده ها در تجمعات کارگری در دو سال گذشته سیری صعودی داشته و دورنمای روشن تری مقابل کارگران گذاشته است. اما کارگران هرمزگان قدم مهم دیگری به جلو برداشتند و مردم شهر را هم به حمایت از خود فراخواندند. اهمیت این اقدام فقط تاثیرات کمی آن و شلوغ تر شدن تجمع آنها نیست. کیفیت تازه ای در مبارزه است. این اقدام پیام مهمی به مردم، به سایر مراکز کارگری و به کارفرما و دولت دارد: مردم دردمند شهر را در مقابل شما و ارگان های سرکوبتان بسیج میکنیم و به میدان میاوریم. قدرت کارگران نه فقط در عمل متحدانه و اعتصاب و تجمع است بلکه همچنین در توانایی آنها در همراه کردن بقیه مردم، جوانان بیکار و عصبانی از اوضاع، بازنشستگانی که زیر خط فقر زندگی میکنند، هزاران کارگری که در هر شهر و شهرکی بدون بیمه بیکاری و در فقری مطلق زندگی میکنند، زنانی که به هزار دلیل دل خونی از اوضاع دارند، اینها نیروی طبقه کارگر هستند و اگر طبقه کارگر کل این نیرو را به میدان نیاورد و پشت سر خود بسیج نکند توان مقابله پیروزمند با طیف مفتخوری که به ممد نیروی سرکوب و زندان مقابل کارگران می ایستد را نخواهد داشت. این تاکتیک و سیاست در عین حال تماما در مقابل شوراهای اسلامی و خط سازش با حکومت و طیف اصلاح طلب و … است. این یک اقدام مهم طبقاتی با دورنمای روشن است. خواست افزایش دستمزد بالای خط فقر و ٣ و نیم میلیون تومان که توسط تشکل ها و جمع های کارگری و معلمان مطرح شده است، خواست هوشمندانه ای است که ظرفیت جلب همبستگی اقشار مختلف جامعه را دارد. کارگر، معلم و پرستار، بازنشسته و جوان جویای کار، کارگران بیکار و زنان خانه دار متعلق به طبقه کارگر همه در این خواست شریک اند. تحصیل رایگان که توسط معلمان مطرح شد و همینطور خواست هایی که در بیانیه های کارگران در اول مه در قطعنامه هایشان آمده، برای اتحاد و همبستگی عمومی علیه حکومت تعیین کننده است. خواست طب رایگان نیز بسیار مهم است که بویژه توسط پرستاران و پرسنل بیمارستانها به اهتزار درآید تا حمایت عمومی را برانگیزد.

استفاده روزافزون کارگران از شبکه های اجتماعی نیز وجه دیگری از پیشروی کارگران است. این ابزاری است که کارگران را قادر میکند حرفشان را به گوش مردم شهر برسانند و آنها را در مبارزه علیه مفتخوران به خدمت بگیرند. ابزاری برای سازماندهی خود و سایر کارگران در نقاط مختلف کشور. با این ابزار بود که کارگران پتروشیمی ها و صنایع فولاد و معادن تجمعات همزمان از نقاط مختلف سازمان دادند. در همین روزها شاهد ابتکار جالبی توسط جوانان سنندج بودیم که مردم شهر را به کتابخوانی در یک روز معین فراخوان دادند تا از این طریق ضمن سازماندهی یک عمل جمعی، رابطه خود را با جامعه برای فراخوان های بعدی تحکیم کنند. پیشقراولان استفاده از مدیای اجتماعی برای سازماندهی مبارزات سراسری و قدرتمند معلمان بودند. اکنون کارگران مراکز صنعتی هم دارند این ابزار را بیش از پیش به خدمت میگیرند تا ضعف خود در تشکل های توده ای، که حکومت مانع ایجاد آنها شده است، را جبران کنند. در عین حال این ابزاری است که امکان میدهد کارگران تشکل های سراسری و قدرتمندی به کمک آن بوجود آورند.

حمایت از کارگران و معلمان زندانی و بطور مشخص حمایت از بیانیه جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی وجه دیگر و وجه بسیار مهمی از رویارویی کارگران و جامعه با حکومت اسلامی است. حمایت از کارگران زندانی و زندانیان سیاسی در دو دهه اخیر یک وجه بارز مردم بوده است. اما ابعاد این حمایت ها و طیف بسیار متنوع و جدیدی که این بار در این همبستگی شرکت دارند، کیفیت دیگری به این عرصه از مبارزه مردم داده است. حرف مشترک بیانیه ها این است که مبارزات حق طلبانه کارگران و معلمان را انگ امنیتی نزنید. آنها را دستگیر نکنید، آزادشان کنید، حق شان است مبارزه کنند. ما هم همان خواست ها را داریم که اینها بیان کرده اند. اینها نماینده ما هم هستند. و این تقابل بسیار قدرتمندتر و اجتماعی تر از گذشته است. این یک تقابل مستقیما سیاسی با حکومت است. مردم میخواهند ابزار سرکوب را از حکومت بگیرند و موانع پیشروی خود را از سر راه بردارند.

اینها سه نمونه متفاوت از تحرک جنبشی است که هر روز در اشکالی تازه به خود آرایش میدهد تا خود را برای رویارویی های بزرگ آینده آماده کند.