اسماعیل ویسی – گزیده ای از اخبار و رویدادهای کارگری و عمومی در کردستان شماره 66

اسماعیل ویسی   گزیده ای از اخبار و رویدادهای کارگری و عمومی در کردستان شماره 66

تهیه و تنظیم از: اسماعیل ویسی

دستمزدها، اخراج و بیکار سازی

سنندج: بنا بر اخبار رسیده از سنندج، نهالستان گریزه داری ۱۷ کارگر با سوابق متفاوت می‌باشد. روز یکشنبه اول دیماه  1392 ” اداره منابع طبیعی شهر سنندج 11 نفر از کارگران شاغل در نهالستان گریزه ” را به دلایل نامعلوم اخراج  نمود. کارگران اخراجی دست به تجمع اعتراضی در مقابل اداره منابع طبیعی کردند و خواستار بازگشت بکار شدند. کارگران همچنین هشدار دادند در صورتی که با بازگشت به کارشان موافقت نشود،  همراه با خانواده های خود در مقابل استانداری کردستان دست به تجمع خواهند زد.

سنندج: بنا بر اخبار رسیده از سنندج، اخیرا بر اساس مصوبه هیئت امنای ” شهرک صنعتی شماره یک سنندج ” کلیه کارگاههای محدوده این شهرک به منظور کنترل کارگران موظف به نصب دوربین های مداربسته شده اند. در ادامه گزارش امده است: این کارگاهها با وجود اینکه کارگران را به صورت کیلویی و یا متری به کار گرفته و آنها را به شدت استثمار می کنند ولی هیچگونه امکانات رفاهی را که حتی قانون کار خود رژیم بر آنها تاکید دارد فراهم نمی سازند. این کارگاهها نه تنها وسیله ایاب و ذهاب و یک وعده غذای گرم بلکه حتی کفش و لباس کار هم برای کارگران تهیه نمی کنند. توجیه کارفرمایان این است که اینها کارگاههای کوچک هستند نه کارخانه. لازم به ذکر است که زنان شاغل در این کارگاهها به شدت مورد استثمار کارفرمایان قرار دارند. تعداد کارگاههای این شرکت حدود 47 کارگاه می باشد. و …

سنندج: بر اساس اخبار پحش شده در سنندج، کارفرمایان شرکت سقزسازی کردستان ” ون ”  در ادامه روند سیاست بیکار سازی و  اخراج کارگران بویژه کارگران با سابقه و جایگزینی نیروهای جدید با قراردادهای موقت و سفید امضاء، یکبار دیگر سیاست ضدکارگری خود را آشکار و  اخیرا کارگری به نام “عثمان منبری با سابقه 15 سال کار ” در این شرکت را ، به بهانه کهولت سن و ناتوانی در انجام کار اخراج نموده اند.

نقده: بر اساس گزارش دریافتی از نقده، روز چهارشنبه 27 آذرماه 1392 ” 200 نفر کارگر روزمزد کارخانه قند نقده ” از کار اخراج شدند. در ادامه گزارش آمده است که؛ هر ساله در این ایام به دنبال اتمام وقت برادشت محصول چغندر قند این کارخانه، صدها کارگر روزمزد از کار اخراج می گردند. در سال های گذشته به کارگران اخراجی برخی مزایا از جمله 50 کیلو شکر و پاداش اختصاص می یافت اما امسال همین مزایای ناچیز نیز از کارگران اخراجی دریغ شده است. گفتنی است که از مجموع 400 نفر کارگر شاغل در این کارخانه هم اکنون تنها 200 نفرکارگر مشغول بکار هستند.

روانسر: براساس گزارش رسیده از شهر روانسر، کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری این شهراز دریافت دو ماه دستمزدهای معوقه خود محروم مانده اند. کارگران که در اعتراض به این مسئله بارها به شهرداری و شورای شهر مراجعه و هیچ جوابی دریافت نکردند، نهایتا شکایت خود را به فرمانداری این شهر بردند اما فرماندار رژیم به نام “صفری” در پاسخ به خواست برحق کارگران، آنان را آشوبگر خطاب و تهدید نموده است.

***

حوادث کاری

آماری از حوادث کاری: برپایه آمار و گزارشات منتشرشده، در سه ماه فصل پائیز سال  1392، 28 نفر کارگر در نقاط مختلف  درکردستان از جمله در شهرهای سردشت، کرمانشاه، بوکان، نقده، سروآباد، سنندج، ارومیه، جوانرود و پیرانشهر در حین کار قربانی حوادث ناشی از ناامنی در محیط های کار شده اند. و متاسفانه جان خود را از دست داده اند. و در همین مدت دهها کارگر نیز دچار مصدومیت شده اند.

مرگ 45 نفر کارگر در استان کرمانشاه بر اثر حوادث کارطی6ماه نخست سال جاری: به گزارش30آذر ماه 1392 خبرگزاری مهر، مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه آرش سالاری،مرگ بر اثر حوادث کار در استان کرمانشاه را 45 مورد عنوان کرد و افزود: این آمار مربوط به 6 ماه نخست سال جاری است.

سنندج: به گزارش رسيده روز دوشنبه 25/9/92 ” آکو محمدویسی” اهل سنندج حین کار با دستگاه پرس در یک کارگاه تراشکاری واقع در شهرک صنعتی این شهر دچار حادثه شد و به درون دستگاه کشیده شد و بدلیل عدم رعاین استداردهای ایمنی در محیط کار، متاسفانه جان خود را از دست داد.

کامیاران: بنا بر گزارش رسيده از کامیاران،  روز سه شنبه 26/9/92 “عزیز دانایی اهل روستای کویک ” کارگر شاغل در معدن سنگ خامسان در نزدیکی کامیاران مشغول کار بود بر اثر سقوط سنگ دچار حادثه شد و بدلیل عدم امکانات ایمنی محطی کار، متاسفانه جان خود را از دست داد.

کشته وزخمی شدن 2 نفرکارگر ” شرکت کولهام  سد داریان ” در حادثه‌ی تصادف : به گزارش اول دی کُردپا، بامداد روز شنبه، سی‌ام آذر، ” ‌مبین محمدی فرزند غریب در یک حادثه‌ی تصادف با دستگاه ماشین “دامپ‌تراک،  در حین کار در سد داریان جان خود را از دست داد. و به هنگام بازگشت کارگران از شیفت شب روی داد یک کارگر دیگر از همین شهر به نام عطا رحمانی نیز به شدت مصدوم و به بیمارستان “قدس” پاوه انتقال یافت.

***

زندان، شکنجه و بازداشت فعالین کارگری و سیاسی-  اجتماعی

سنندج: افشین ندیمی و مهرداد صبوری کارگران دستکیر شده ای هستند که  همچون دهها هزار نفر کارگر دیگر جهت دستیابی به کار در کردستان عراق مهاجرت و مدتی به کار کارگری مشغول بوده اند. در تاریخ 17 آبانماه 1392، هنگام بازگشت به ایران در منطقه بانه توسط نیروهای انتظامی مرزی دستگیر می شوند و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نبود. بعد از بیشتر از یک هفته به زندان اطلاعات کامیارن منتقل شدند و مدت 50 روز در بازداشت اداره اطلاعات شهرهای کامیاران و سنندج بسر می بردند. و بر اساس اطلاعیه خبری کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل­های کارگری 4/10/92، روز چهارشنبه 4/10/92 در شعبه ی یکم دادگاه انقلاب اسلامی شهر سنندج به ریاست قاضی بابایی به صورت فرمایشی و بدون سپری کردن جلسه ی بازپرسی، و در غیاب وکلای مدافعشان دادگاهی و بر اساس اتهمات پوچ و غیر واقعی، با استناد به اتهامات وارده ی اداره ی اطلاعات و دفاع متهمان از حقانیتِ فعالیت و عضویتشان در کمیته هماهنگی، آنان را به اتهام تبلیغ علیه نظام، با عضویت در کمیته ی هماهنگی مجرم دانسته، و ” افشین ندیمی را به جرم عضویت در کمیته هماهنگی به پنج سال، و تبلیغ علیه نظام به یک سال، و مجموعاً شش سال حبس تعزیری و مهرداد صبوری را به جرم عضویت در کمیته هماهنگی به چهار ماه، و تبلیغ علیه نظام به چهار ماه دیگر، و مجموعاً هشت ماه حبس تعزیری ” را به آنان تحمیل نمودند.

محاکمه 5 فعال کارگری شهر بوکان:  بنا بر اطلاعیه خبری کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-27 در روز 27 آذر 1392، ” روز دوشنبه 25/9/92 فعالین کارگری هادی تنومند، جمال میناشیری، محمد کریمی قاسم مصطفی پور و ابراهیم مصطفی پور ” در شعبه اول دادگاه انقلاب شهر مهاباد محاکمه شدند. اتهام این فعالین کارگری عضویت در کمیته هماهنگی و شرکت در مجمع عمومی کمیته در سال 90 در شهر کرج می باشد. در جلسه ی دادگاه،  هر 5 نفر از عضویت در کمیته ی هماهنگی و از فعالیت هایشان در دفاع از حقوق کارگران و کمک به امر تشکل یابی کارگران دفاع کردند. لازم به ذکر است که این فعالین برای چندمین بار است که مورد محاکمه قرار می گیرند. و …

***

گزارشات مسایل، مشکلات و رویدادهای اجتماعی        

شیوع پدیده عجیب «کم اظهاری مدرک تحصیلی» در بین لیسانسه‌ها:  به گزارش28آذر صبحانه، گفتگو با مسئولان مراکز کاريابی نشان می دهد موج ” کم اظهاری مدرک “، پديده در حال گسترشی به شمار می رود و آنها تاکید می کنند که در بخشی شغل ها، کارفرمایان علاقه ای به استفاده از کارگران بالای دیپلم ندارند.

از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد که بخش دیگری از بیکاران نیز براي به دست آوردن کارهای ساده خدماتی مجبور می شوند با هزینه مجدد و مراجعه به مراکز فنی و حرفه ای ديپلم جديدی بگيرند.

هرچند تا اسم کم اظهاری می آید، ذهن ها سراغ مسائل مالی و مالياتی می رود اما اين نوع کم اظهاری کاملا متفاوت است چراکه افرادی دارای مدارک لیسانس یا فوق دیپلم، برای مشغول شدن در کارهای ساده ای چون نیروی خدماتی، مدارک تحصيلی خودشان را کتمان مي کنند بلکه با کسب درآمدی هرچند کم، سربار خانواده خود نباشند.

گفتگو با مسئولان مراکز کاريابی نیز این موضوع را تایید می کند که موج کم اظهاری مدرک، پديده در حال گسترشی به شمار می رود و آنها تاکید می کنند که در بخشی شغل ها مانند فعالیت در خط تولید، کارفرماها علاقه ای به استفاده از کارگران بالای مدرک دیپلم، ندارند.

در این زمینه نیز برخی مسئولان مراکز کاریابی با تایید این موضوع می گویند که موارد متعددی را مشاهده کرده اند که افرادی مثلا با لیسانس کارگردانی یا ادبیات، اقدام به اخذ مدرک حسابداری یا آرایشگری کرده اند تا شغلی برای خود پیدا کنند. و …

تغییرات قیمتی 11 گروه مواد خوراکی اعلام شد- گزارش بانک مرکزی از نرخ 42 قلم کالا

بانک مرکزی تغییرات قیمتی 42 قلم کالا در قالب 11 گروه در هفته منتهی به 22 آذرماه جاری را اعلام کرد، همچنین قیمت لبنیات در یک ماه اخیر 1.4 درصد، تخم مرغ 1.5 درصد، برنج منفی 0.3 درصد، گوشت قرمز 2.5 درصد، گوشت مرغ 0.7 درصد، قند و شکر 0.6 درصد و چای منفی 0.6 درصد تغییر یافته است. به گزارش 28آذرمهر، بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 22 / 9 / 92 را  اعلام کرد.

لبنیات و تخم مرغ: در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه معادل 0.2 درصد،‌ پنیر پاستوریزه 0.4 درصد و شیر پاسترویزه 0.5 درصد افزایش داشت. بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل 1/9 درصد افزایش یافت و شانه‌ای 85000 الی 105000 ریال فروش می رفت.

برنج و حبوبات: دراین هفته در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه و درجه دو هر یک معادل 0.2 درصد افزایش داشت. در گروه حبوب، قیمت عدس معادل 0.1 درصد و لوبیا قرمز 0.9 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه: در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری خربزه عرضه نمی‌شد و پرتغال درجه دو و هندوانه عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی رد سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می‌گردید.

میوه‌ فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه قیمت خربزه بدون تغییر بود. بهای انگور معادل 2.7 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.6 درصد تا 10.9 درصد افزیاش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای گوجعه فرنگی معادل 20/8 درصد، سیب زمینی 0/3 درصد و پیاز 1/9 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0/4 درصد تا 6/8 درصد کاهش داشت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ: در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود. قیمت گوشت مرغ معادل 0/5 درصد کاهش یافت.

قند، شکر ، چای و روغن نباتی: در این هفته بهای شکر معادل 0/6 درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

تغییرات قیمتی در یک ماه اخیر: همچنین در یک ماه گذشته قیمت لبنیات 1.4 درصد، تخم مرغ 1.5 درصد، برنج منفی 0.3 درصد، حبوب منفی1.9 درصد، میوه‌های تازه منفی 3.1 درصد، سبزی های تازه 3.7 درصد، گوشت قرمز 2.5 درصد، گوشت مرغ 0.7 درصد، قند و شکر 0.6 درصد، چای منفی 0.6 درصد و روغن نباتی صفر درصد تغییر یافته است.

تغییرات قیمتی در یکسال: براساس این گزارش متوسط قیمت خرده فروشی گروه لبنیات در هفته منتهی به 22 آذرماه سال جاری نسبت به هفته مشابه سال قبل 22.5 درصد، تخم مرغ 30.3 درصد، گروه برنج 51.5 درصد، حبوبات 57.5 درصد، میوه های تازه 25.6 درصد، سبزی های تازه 62.3 درصد، گوشت قرمز 38.6 درصد، گوشت مرغ 42.7 درصد، قند و شکر23.3 درصد، چای 18.2 درصد و روغن نباتی 22.2 درصد افزایش داشته است.

جدول متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران: هفته منتهی به 22 آذرماه 92

گروه و کالا

درصد تغییر نسبت به هفته مشابه سال قبل

لبنیات

22.5

تخم مرغ

30.3

برنج

51.5

حبوب

57.5

میوه های تازه

25.6

سبزی‌های تازه

62.3

گوشت قرمز

38.6

گوشت مرغ

42.7

قند و شکر

23.3

چای

18.2

روغن نباتی

22.2

 

***

اسماعیل ویسی